Tips på klassisk musik önskas

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tobm

Tips på klassisk musik önskas

Inläggav tobm » 2012-01-14 20:59

Lider fortfarande av sviterna efter att en gång som ung ha sett en opera på SVT (andra halvan av 70-talet?) där åtminstone delar av handlingen involverade uppklädda dockdjur (tror jag, mitt minne kan spela mig ett spratt, kanske var det människor utklädda till djur, det var en traumatisk upplevelse, betydligt värre än Vilse i pannkakan). Sedan dess har jag haft väldigt svårt för klassisk musik och opera, jag får väldigt ofta en bild av dansande, hoppande, eventuellt jagande dockdjur på näthinnan när jag hör den typen av musik. Inte roligt.

Men nu när jag har en dotter på snart tre år tänkte jag att det kan vara dags för lite klassisk musik i huset, hon ska väl inte bara få växa upp på indie, frijazz, brasiliansk tropicalia, Lee Hazlewood och luk thung...

Så, jag skulle väldigt gärna få lite tips på bra klassisk musik som inte producerar hjärnspöken i form av djur. För att snäva in tipsen lite kan jag också säga att jag har lite svårt för alltför svulstiga saker där det känns som om man blir dränkt av alla starka känslor. Musiken får gärna lämna lite över till lyssnaren att fylla i, gillar inte det där jättetydliga "här ska du känna dig ledsen, här är det starka känslostormar, här blir allt bra igen", etc. Hyfsat lugnt och eftertänksamt är bra. Gillar det melankoliska.

De enda skivor jag äger som kan sorteras in under klassisk musik är Arvo Pärts minimalistiska "Alina", Henryk Góreckis "Symphony No. 3", två samlingar med renässansmusik (gillar det, men behöver inte fler tips på den typen av musik) och Faktisktklassikern "Cantate Domino" med Oscars Motettkör.

Pärtskivan är helt underbar, en av mina favoriter oavsett genre, men jag gillar även de andra.

Och som sagt, det är inte bara jag som ska lyssna, det är även en väldigt bestämd treåring.

OK, scenen är er!
Senast redigerad av tobm 2012-01-15 12:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2012-01-15 02:18

Något för 3-åringen kanske...

Den här ska enligt bekanta vara bra, "Stor musik för små öron".
http://www.naxosdirect.se/3CD-BOX-Stor-musik-för-små-öron/title/8503156-58/

Eller "Barnvisor på klassiskt vis" med Piccoloensemblen:
http://bok.nyamusik.se/index.php?main_p ... s_id=30326

Bägge finns nog på ett bibliotek nära dig om du vill låna hem och se vad som faller fröken i smaken :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-01-15 02:53

Den typen av musik... det är förstås många olika sorts musik egentligen. Och jag kan i stort sett ingenting om den.

Börja med Bach vet jag.

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2012-01-15 11:39

dalkarl skrev:Något för 3-åringen kanske...

Den här ska enligt bekanta vara bra, "Stor musik för små öron".
http://www.naxosdirect.se/3CD-BOX-Stor-musik-för-små-öron/title/8503156-58/

Eller "Barnvisor på klassiskt vis" med Piccoloensemblen:
http://bok.nyamusik.se/index.php?main_p ... s_id=30326

Bägge finns nog på ett bibliotek nära dig om du vill låna hem och se vad som faller fröken i smaken :)

Tack för tipsen, den där Naxosboxen ska definitivt kollas upp.

darkg skrev:Den typen av musik... det är förstås många olika sorts musik egentligen. Och jag kan i stort sett ingenting om den.

Börja med Bach vet jag.

Har faktiskt lånat hem en Bach-cd med Marie-Claire Alain.

Innehåller både Toccata & Fuga och Passacaglia & Fuga och jag gillar det, men eftersom jag är total nybörjare vet jag inte om det finns bättre versioner av dessa verk.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-15 14:15

Det är inget fel på Marie-Claire Alain. Det finns även andra fina tolkningar av Bachs orgelmusik och den valda orgeln spelar också roll.

Det är en subjektiv upplevelse av musik.

Prova gärna den här skivan på skivmärket Reference Recordings:
Eiji Oue / Minnesota Orchestra
SHOWCASE
RR-907 HDCD $9.98

TRACK LISTING:
01 Richard Strauss: Don Juan - FIRST RELEASE;
02 Deems Taylor: Looking Glass Insects;
03 Dominick Argento: Valentino Dances (excerpt);
04 Sibelius: Finlandia;
05 Liadov: Baba Yaga;
06 Stravinsky: The Firebird Suite (excerpt);
07 Tchaikovsky: Hopak from Mazeppa;
08 Mahler: Das Lied von der Erde (excerpt) withy Jon Villars, tenor
09 Copland: Appalachian Spring Suite (excerpt);
10 Bernstein: Candide Suite, arr. Charlie Harmon (excerpt);
11 R. Strauss: Ein Heldenleben (excerpt);
12 Ravel: Alborada del Gracioso.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-01-15 16:41

Låt SR Klassiskt stå på en söndag, och notera när du och lillflickan gillar något! Har ni gjort det ett tag, har ni snart ringat in favvosarna!

PS. SR Klassiskt styr undan rätt mycket från det det "svåra" och mest intressanta, men täcker det mesta av den klassiska "klassiska" musiken.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2012-01-17 11:07

Tack Peter, ska kolla in den skivan.

Och tack Per för SR Klassiskt-tipset, ska testa den någon dag.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-17 15:08

Naxos 8.550885
Piano Music for Children
1. Schuman - Kinderszenen
2. Tchaikovsky - Album for the Young
3. Debussy - Children´s Corner

Min dotter fick höra mycket pianomusik av Chopin och Beethoven. Finns mycket underbart vackert att utforska, upptäcka från dessa båda herrars alster, vad gäller solopiano.

Bachkantat och Wagneroperor, tycker jag kan vänta tills de fått varit med om en konsert på riktigt.

Mozart - Eine kleine nachtmusik, är inte dumt för barnöron.

Prokofjev - Peter och vargen, är instegsverket till den symfoniska musiken. Här med Sven-Bertil Taube som berättare. Ger förståelse för olika instruments tonspråk.
http://cdon.se/musik/taube_sven-bertil/ ... gen-326809
Den som vet mest, tror minst.

vinylmannen

Inläggav vinylmannen » 2012-01-17 19:19

Om man ska komma med ett inlägg i debatten (å de ska man : ) så måste jag rekommendera Edward Grieg´s Peer Gynt.
Vet ingen som inte blivit berörd av den.
Prova gärna den på din dotter.
Just barn brukar få "bilder" av den.

Du kan vara lite aktiv med volymkontrollen när du lyssnar på klassisk musik. Gärna höja lite på de lugna passagerna och lite försiktigt sänka på de starka partierna.

Å andra sidan finns det få musikstycken, om ens något, som matchar Bergakungens sal på fullt ös. Kräver dock en skaplig anläggning för att komma till sin rätt, tycker jag.

Mycket nöje...
Det är inte det att man är dum. Man har bara otur när man tänker...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-19 20:09

Lite blandade rekommendationer för öde ön. :)
http://www.soundfountain.com/amb/desertisland.html
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2012-01-19 21:04

Trevligt med alla tips! Ska försöka kolla upp så många jag kan. Fick påminnelse om LTS BIS-erbjudande och kollade upp Kalevi Aho, gillade det här:

http://www.youtube.com/watch?v=SVnmRbCbYwk

Hittade dock ingen skiva med denna Saxophone Concerto, finns det någon som kan rekommendera en specifik Kalevi Aho-skiva? (Behöver inte vara utgiven på BIS.)

Edit: Verkar heta Chamber Sympony 3, hittade en skiva med den (av han som spelar i Youtubeklippet).

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-01-26 22:47

Jag tycker nog att Tjajkovskijs operor - Svansjön, Evgenij Onegin och Nötknäckaren - passar bra. De har en historia man kan berätta och som följer musiken eller omvänt.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Återgå till Skivrekommendationer