Laleh - Sjung

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
carpelux

Laleh - Sjung

Inläggav carpelux » 2012-01-26 16:30

Lagom tajmat till hennes medverkan "Så mycket bättre" och därpå följande mediaintresse släpper Laleh sitt nya album.

Plattan spänner från spår som skulle kunnat komma från Kate Bush:s penna till rena poplåtar, allt producerat med ackuratess av Laleh själv. Jag tycker hon har tonat ner sitt speciella sätt att sjunga lite, vilket faktiskt är en fördel. Man hör distinkt vem sångerskan är men sången blir inte ett maner, något som man tidigare ibland kunnat se.

Texterna känns innerliga och hon har ett spännande sätt att väva samman orden.

Kort sagt, det är en riktigt bra skiva!

Laleh - Sjung på spotify

Bild
å va ska dä stå här då???

/Christer

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-01-26 16:35

Dessutom är hon ju en mycket söt och trevlig människa.

Kan lägga till henne i gubbsjuketråden.. 8)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-01-26 17:36

Hur illa komprimerad är den? Har blivit besviken på en del inköp på senare tid, varken Melissa Horn, Amanda Fondell eller Veronica Maggio kommer till sin rätt. Melissas skiva finns som LP, avstod från att köpa den, men hade gärna bytt in min CD...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-01-26 17:39

hifikg skrev:Hur illa komprimerad är den?

Ingen aning, det är bra musik, text och framförande. Det känns bra i hjärtat att lyssna på den och der räcker gott tycker jag.

Edit: Det låter lite snorkigt när jag läser det jag skrivit. Det är inte så det är menat utan för mig är det känslomässiga intrycket flerfaldigt viktigare än ljudkvaliteten, och därför är detta en bra skiva.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-01-26 19:06

carpelux skrev:

Ingen aning, det är bra musik, text och framförande. Det känns bra i hjärtat att lyssna på den och der räcker gott tycker jag.

Edit: Det låter lite snorkigt när jag läser det jag skrivit. Det är inte så det är menat utan för mig är det känslomässiga intrycket flerfaldigt viktigare än ljudkvaliteten, och därför är detta en bra skiva.

Jag håller förstås med om att det är viktigast, det är ändå synd när bra musik- och sånginsatser stympas av mindre begåvade ljudtekniker. Jag kommer att inhandla Lalehs CD alldeles oavsett. Kanske redan ikväll.

Edit: Nu har jag henne i en liten ask. Sympatiskt att hon bjuder på sina tolkningar från "Så Mycket Bättre" också :-)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-28 14:06

hifikg skrev:
carpelux skrev:

Jag håller förstås med om att det är viktigast, det är ändå synd när bra musik- och sånginsatser stympas av mindre begåvade ljudtekniker. Jag kommer att inhandla Lalehs CD alldeles oavsett. Kanske redan ikväll.

Edit: Nu har jag henne i en liten ask. Sympatiskt att hon bjuder på sina tolkningar från "Så Mycket Bättre" också :-)

Skulle du kunna köra skivan i Masvis? Det skulle vara intressant att se hur det ser ut, hon har ju full kontroll själv över sina produktioner, skivbolagsdirektör som hon är.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2012-01-29 02:00

Hon skriver bra låtar och har fin röst men jag förstår mig inte på hennes sätt att sjunga.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-29 12:15

En snabb Spotifyrip visar på toppfaktor på 11-12 dB på första låten och allpassgrafen ser ut som den brukar se ut vid så låga toppfaktorer, så det är nog som det brukar vara numera ungefär :? . Och låter så också, förstås.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-01-29 15:42

paa skrev:
hifikg skrev:
carpelux skrev:

Skulle du kunna köra skivan i Masvis? Det skulle vara intressant att se hur det ser ut, hon har ju full kontroll själv över sina produktioner, skivbolagsdirektör som hon är.

Svante gjorde jobbet. Kan inte köra MasVis i min Mac, men det låter "normalt" med dagens mått mätt, inte särskilt mycket dynamik, men å andra sidan inte överdrivet lite heller. Man börjar bli van. Fast nu, när jag skriver, sitter jag och lyssnar på en bra jazzinspelning och det är en helt annan upplevelse. Synd, för jag tror Laleh skulle göra sig bra om hon fick "sjunga ut".

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-29 16:27

Det som hon sjöng i "Så mycket bättre" i TV4 lät väl ganska dynamiskt i alla fall?

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2012-01-29 17:16

Jag minns en kväll för några år sen, satt på T-banan tillsammans med min svärdotter, hennes dotter och pojkvän. På väg hem, vi hade varit och lyssnat på Laleh, en av hennes första konserter.

Pojkvännen var alldeles lyrisk, han vände sig om för att tala om för bänkgrannen att han lyssnat på Laleh.

Vem fick han då se? jo det var Laleh som satt där på väg hem från konserten. Märkvärdigare än så var hon inte, än att hon tog T-banan hem. Folklig till max. Grabben höll på att tuppa av. Han var från landet och kunde inte i sin vildaste fantasi tro att Laleh skulle åka T-bana.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2012-02-02 11:16

En av de få skivor där mina öron ger upp innan skivan är färdigspelad.
Medföljande bonus-cd med hennes sånger från "Så mycket bättre"
är "desto bättre".
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-02 11:53

Kanske någon vill köra masvis på bonus-CD:n också?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-02-07 20:01

Svante skrev:En snabb Spotifyrip visar på toppfaktor på 11-12 dB på första låten och allpassgrafen ser ut som den brukar se ut vid så låga toppfaktorer, så det är nog som det brukar vara numera ungefär :? . Och låter så också, förstås.

Det är ju för d-t på ren svenska. Så synd på så fin konst som hon står för.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-12 01:19

Nu har jag lyssnat lite mer på skivan - och jag håller med de som tycker att den kanske är lite mer slätstruken än de tidigare. Inte slätstruken = med dålig, utan just att inget sticker ut. Första skivan var ju ganska spretig men samtidigt ganska spännande. Denna senaste är lite för mycket strömlinjeformad.

Men, CD2 med låtar från "Så mycket bättre" i TV4, är det verkligen samma inspelningar som de som spelades på TV? Musiken låter ju snarast som ett dansband, med skillnaden att det är en kompetent (minst sagt) sångerska. Enda låten som sticker ut är Fred, men det hänger mer på texten och Lalehs inlevelse än den musikaliska utsmyckningen.

Någon som spelat in programmen från TV4 och kan jämföra med skivan?

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-02-12 03:28

Jag tycker att både "Some die young" och "Samuel" sticker ut lite extra.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-12 11:32

hifikg skrev:Jag tycker att både "Some die young" och "Samuel" sticker ut lite extra.

Håller med, speciellt Samuel. Har inte Some Die Young några toner som påminner om någon Dylan-låt, typ?

/ B

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-02-12 21:07

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Jag tycker att både "Some die young" och "Samuel" sticker ut lite extra.

Håller med, speciellt Samuel. Har inte Some Die Young några toner som påminner om någon Dylan-låt, typ?

/ B

Den är bra, men känns igen från både här och där. Allt är redan gjort brukar man ju säga.

"Some die young" frasen känns igen, liksom partiet "Together"

Upp till bevis. Var är de ifrån? :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2012-02-13 09:38

Vet inte, men har hört en sång på radion, där hon sjunger "Ängeln i rummet"
(Eva Dahlgren) så tycker jag hon sjunger riktigt surt.

Men det kanske ska vara så? :?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-02-13 11:56

hon har ju en väldigt speciell sångstil. Låter sig inte begränsas av konventioner verkar det som. Tycker hennes tolkningar av låtar är uppfriskande. Även framförandet av eget material är helt klart intressant och, tycker jag, trevligt.
Men visst kräver vissa låtar en del "tillvänjning", men det är också det som gör det intressant att lyssna på henne.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-02-14 11:24

Jag är också lite besviken på den senaste skivan. Tyckte de första var mycket lovande, och trodde att det skulle komma något annat den här gången.

Synd också att det blir Scandinavium nu när hon är populär, gillade att hon spelade på typ Nefertiti och Musikens Hus här i Göteborg tidigare.

Men hon är en av våra mest personliga och uttrycksfulla artister.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-14 12:43

Jag har hört henne i ett par halvstora lokaler med turneerna "Vem har lurat alla barnen" och "Prinsessor" och visst är hon en bra live-artist. Frågan är hur det kommer att funka på stora arenor?
Men det är nog alldeles för tidigt att räkna ut henne!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-02-14 16:53

verdad skrev:Vet inte, men har hört en sång på radion, där hon sjunger "Ängeln i rummet"

När jag hörde den så undrade jag varför alla klagar så på Hellström men inte på Laleh :D D.v.s. att båda har en väldigt speciell stil (vilket ju är bra för det mesta) men inte speciellt vackra sångröster egentligen. Just denna låt kanske var lite extra jobbig, Eva's röst är ju som en smekning i jämförelse och det kanske den låten behöver om man så säger :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-02-21 00:38

verdad skrev:Vet inte, men har hört en sång på radion, där hon sjunger "Ängeln i rummet"

Den inspelningen kan jag inte med, tycker det låter för jäkligt illa.
Inte sången speciellt, utan kompet som pumpar i nån tonart och takt?

Fast det kan vara ännu värre....
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-02-21 01:11

Ska avsluta kvällens lyssning med att sätta på Laleh... eh, ja... o fundera på var jag hört det förut.

Återgå till Skivrekommendationer