Här finns det läge för en
Det där låter ju apa (jag lyssnade på "Flesh and bone" på Spotify) till och med på min laptop!
Men
MasVis indikerar ingen processning av tvåkanalsmixen. Allpassgrafen är snörrät, toppfaktorn är 17 dB histogrammet är snyggt klockformat. Det ser basbeskuret ut, det lutar med kanske 10 dB/oktav under 100 Hz, men det är knappast det jag hörde i min laptop.
Det vore intressant att veta hur produktionen har gått till. Det kanske är en "analogproduktion"? Det finns också reservationer för att detta är en Spotifyrip. Det vore roligt om någon rippade den släppta skivan också.
De har INTE fått den nivå"vinst"* som man kan få via processning av tvåkanalsmixen, och det syns i MasVis, men de har lyckats sabba ljudet ändå.
Det stämmer alltså med det vi har sagt tidigare, en snygg MasVisgraf är inte en garanti för bra ljud, men en förutsättning.
I en framtida värld där medierna är medelvärdesbegränsade skulle det här vara ett fullt acceptabelt val av sound.
*Visserligen ligger medelvärdet fortfarande på -17 dB och inte på -23 dB som EBU föreskriver, men det är fortfarande långt till de -8 dB som man ofta ser idag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.