Nu har det hänt igen, Killers nya :-(

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Nu har det hänt igen, Killers nya :-(

Inläggav sprudel » 2012-09-30 09:42

Återigen fantastisk musik som är producerad så att det låter mp3!
Lyssnar via Spotify premium och reserverar mig för att den kan distribueras med låg bitrate, men Jösses vad jag vill höra denna skiva i en högkvalitativ produktion. Grymt bra musik.
Någon som kan Masvisa den?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-30 11:22

Här finns det läge för en 8O

Det där låter ju apa (jag lyssnade på "Flesh and bone" på Spotify) till och med på min laptop!

Men MasVis indikerar ingen processning av tvåkanalsmixen. Allpassgrafen är snörrät, toppfaktorn är 17 dB histogrammet är snyggt klockformat. Det ser basbeskuret ut, det lutar med kanske 10 dB/oktav under 100 Hz, men det är knappast det jag hörde i min laptop.

Det vore intressant att veta hur produktionen har gått till. Det kanske är en "analogproduktion"? Det finns också reservationer för att detta är en Spotifyrip. Det vore roligt om någon rippade den släppta skivan också.

De har INTE fått den nivå"vinst"* som man kan få via processning av tvåkanalsmixen, och det syns i MasVis, men de har lyckats sabba ljudet ändå.

Det stämmer alltså med det vi har sagt tidigare, en snygg MasVisgraf är inte en garanti för bra ljud, men en förutsättning.

I en framtida värld där medierna är medelvärdesbegränsade skulle det här vara ett fullt acceptabelt val av sound.

Bild

*Visserligen ligger medelvärdet fortfarande på -17 dB och inte på -23 dB som EBU föreskriver, men det är fortfarande långt till de -8 dB som man ofta ser idag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2012-09-30 11:33

Det låter inte så illa! Faktiskt ganska rent ljud, man hör alla instrument helt separerade, men det är en enormt grötig mix med MASSOR av konstiga ljud så är inte anläggningen upp till det blir det - grötigt!(var det inte en tråd om musik att testa CD-spelare? Här är en perfekt låt för det!)

Sen blir inte ljudbilden bättre av att sången är enormt komprimerad, men det skall ju vara så, och det är enorma mängder reverb på allting vilket såklart försvinner i en mindre bra anläggning.

Jag lyssnar på Spotify med M-Audio Audiophile 2496, Sony MOS-FET förstärkare och satelliter + sub och som sagt - rent är det - men mixen är alltså grötig med "för mycket" reverb och kompression på främst sången(alltså inte samma sak som mastrings-kompression).

Perfekt testmusik att testa separation/im-dist!

Vill ni höra en luftigare mix prova Stiftelsens nya "Ljungaverk", luftigt och lätt trots rak rock!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-09-30 11:51

Ursäkta om jag upplevs som tjatig eller provokativ :) men är inte detta ett rätt bra exempel på hur man hamnar i gråzonen mellan "musik som förstörts genom komprimering" och "hur artist/producent vill att det ska låta"?

I förstaposten uttrycks förväntningar på hur det "borde" låta som inte uppfylls. När det senare visar sig vara annat bakom. Man glider alltså omärkligt/oavsiktligt över i att önska sig nåt annat än det artisten vill ge, och det är väl inte meningen med det hela (att motsätta sig ren "tokmastering" eller komprimering av gamla klassiker osv).

Kan ju vara värt att beakta , iaf. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-09-30 12:39

phloam skrev:Ursäkta om jag upplevs som tjatig eller provokativ :) men är inte detta ett rätt bra exempel på hur man hamnar i gråzonen mellan "musik som förstörts genom komprimering" och "hur artist/producent vill att det ska låta"?

Ja, instämmer.

Det finns inget objektivt/etiskt att invända mot att det låter som det gör, i varje fall inget som är en direkt produkt av loudness race.

Men jag TYCKER att det låter apa, i den mån jag nu kan höra det i min laptop.

De har gjort något i produktionen som gör att det låter (i mitt tycke) lika illa som en illa mastrad produktion, men de har inte fått fördelen av ökad medelnivå. Då är det svårt att säga att det är något annat än ett val av sound. Jag tycker illa om valet, men det ger i alla fall inte den konkurrenfördel som tokmastering ger.

Allt med förbehåll för jag lyssnade i laptophögtalarna och att MasVisanalysen är gjord från Spotify.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-09-30 14:12

xeizo skrev:Det låter inte så illa! Faktiskt ganska rent ljud, man hör alla instrument helt separerade, men det är en enormt grötig mix med MASSOR av konstiga ljud så är inte anläggningen upp till det blir det - grötigt!(var det inte en tråd om musik att testa CD-spelare? Här är en perfekt låt för det!)

Sen blir inte ljudbilden bättre av att sången är enormt komprimerad, men det skall ju vara så, och det är enorma mängder reverb på allting vilket såklart försvinner i en mindre bra anläggning.

Jag lyssnar på Spotify med M-Audio Audiophile 2496, Sony MOS-FET förstärkare och satelliter + sub och som sagt - rent är det - men mixen är alltså grötig med "för mycket" reverb och kompression på främst sången(alltså inte samma sak som mastrings-kompression).

Perfekt testmusik att testa separation/im-dist!

Vill ni höra en luftigare mix prova Stiftelsens nya "Ljungaverk", luftigt och lätt trots rak rock!

Tack Svante, visst är det bedrövligt.
Med piM i Mollösund lät det Ok, men i huvudsetupen som är långt mer avslöjande så blir upplevelsen inte lika kul. Det var tom så att jag funderade på om det var något fel grejorna!
Spelade lite av denna istället för att kolla, och allt var OK. Man kan göra väldigt olika produktioner, det är helt klart.
http://open.spotify.com/track/6h6B1XlS3RZetFPyp2Msv8
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-09-30 14:30

Moa också, det här kunde man gjort så mycket bättre, hon är värd det.
Det låter inte naturligt, det fattas ganska mycket för att en irl-upplevelse av det här.
Var är felet, kan man inte, eller vill man inte?
http://open.spotify.com/track/22NPfHRXeq8ChIBGnkmujb

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2012-09-30 15:51

Fast att Svante uttalar sig om ljudkvalitet genom att lyssna i laptophögtalare gör mig allvarligt oroad ... klockradiosound fast ännu sämre ;-)
(On Topic; så grötig som den mixen är kan jag tänka mig att det låter katastrofalt i laptophögtalare och allt reverbet blir väl bara brus typ!)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-09-30 18:24

lustigt för så här ser det ut om man kollar på skivan..

Bild

edit: låter inte bra..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2012-09-30 19:29

Så, Spotify är alltså bättre än CD:n dvs mindre "mp3-anpassat" ... där ser man!

Spotify har helt enkelt fått en annan master, frågan är om det är något mer som skiljer än mastringen?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-09-30 20:00

Kraniet skrev:lustigt för så här ser det ut om man kollar på skivan..

Bild

edit: låter inte bra..

What the fuck? Vad är det som händer?
Kära The Killers, det finns något som heter UNPLUGGED!

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-09-30 20:07

xeizo skrev:Så, Spotify är alltså bättre än CD:n dvs mindre "mp3-anpassat" ... där ser man!

Ursäkta, men vad är mp3-anpassad mastring?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2012-09-30 20:13

shifts skrev:
xeizo skrev:Så, Spotify är alltså bättre än CD:n dvs mindre "mp3-anpassat" ... där ser man!

Ursäkta, men vad är mp3-anpassad mastring?

Normaliserat till maximal utnivå och komprimerat till 0dB dynamik typ antas göra succé i ungdomars crappiga öronsnäckor till telefoner och i skvalradions bakgrundsbrus!

Kombinerat med låg bitrate blir det verkligen inte vackert aka "mp3-ljud".
(mp3 i sig kan låta fruktansvärt bra så det är ett lite missvisande skällsord)

Det finns annat som låter på samma sätt tex TV-reklamen som dundrar in så det dånar mellan TV-programmen med sin 0-dynamik!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-09-30 20:39

Sådan mastring har väl inget med formatet att göra, som du är inne på. Håller med – det är missvisande.
2021 maj på Spotify

Återgå till Skivrekommendationer