Moderator: Redaktörer
tvett skrev:Jag tar inte till mig någon recension som stampar takten, avsett musik eller utrustning.
sprudel skrev:tvett skrev:Jag tar inte till mig någon recension som stampar takten, avsett musik eller utrustning.
Du har nog missförstått frågeställningen helt. Jag är totalt ointresserad av om du tar till dig en recension eller inte.
Jag undrade om någon lyssnat.
Max_Headroom skrev:Vad är den instelad i från början? 96kHz eller? Jag har inte hittat någon uppgift om detta, däremot en massa annat skoj om inspelningen. Helt klart värt att anstränga sig att få tag i bra utgivning av skivan.
DrFunk skrev:Max_Headroom skrev:Vad är den instelad i från början? 96kHz eller? Jag har inte hittat någon uppgift om detta, däremot en massa annat skoj om inspelningen. Helt klart värt att anstränga sig att få tag i bra utgivning av skivan.
Thriller spelades in och släpptes 1982. Samma är som CD:n kom. Sannolikt spelades Thriller in analogt
DrFunk skrev:Max_Headroom skrev:Vad är den instelad i från början? 96kHz eller? Jag har inte hittat någon uppgift om detta, däremot en massa annat skoj om inspelningen. Helt klart värt att anstränga sig att få tag i bra utgivning av skivan.
Thriller spelades in och släpptes 1982. Samma är som CD:n kom. Sannolikt spelades Thriller in analogt
Alexi skrev:Jag har lyssnat på förstautgåvor av CD från 82 (USA utgåva), det lät väldigt bra. Så potentialen finns verkligen där om man väljer att ge ut en direkt från master utgåva. Att ge ut förstört material (mastrat) i högupplöst format känns helt meningslöst, formatet är inte begränsningen!
Alexi skrev:Jag har lyssnat på förstautgåvor av CD från 82 (USA utgåva), det lät väldigt bra. Så potentialen finns verkligen där om man väljer att ge ut en direkt från master utgåva. Att ge ut förstört material (mastrat) i högupplöst format känns helt meningslöst, formatet är inte begränsningen!
Tror Pekka skrev någon artikel i Molt om vilken utgåva man skulle leta efter.sprudel skrev:Alexi skrev:Jag har lyssnat på förstautgåvor av CD från 82 (USA utgåva), det lät väldigt bra. Så potentialen finns verkligen där om man väljer att ge ut en direkt från master utgåva. Att ge ut förstört material (mastrat) i högupplöst format känns helt meningslöst, formatet är inte begränsningen!
Var får man tag i dessa då? Det är tusan inte lätt att hitta bra utgåvor.
Jag gillar ju Michael Jackson, och vill kunna spela högt utan att det låter apa.
sprudel skrev:Någon som provlyssnat? Är den bättre än CD:n?
Recension från provlyssnare enligt HD-Tracks mail:
"The HDtracks version in 176.4 kHz is killer! Tons of jump, knock-out clarity, bass that hammers your soul, a sense of improved spaciousness, and poundin' rhythm that had me tapping my foot immediately! The enhanced resolution makes the greatness of Jackson at his height of his art inescapable." - David W. Robinson, Positive Feedback
PekkaJohansson skrev:Nej, men jag funderade på att göra det i samband med att "Thriller" fyllde 30 förra året. Jag har sex-sju utgåvor och vi lyssnade snabbt på dem för några år sedan. Sedan dess har jag också skaffat en maxiutgåva som verkar vara ganska bra. Jag tar gärna upp tråden i ett kommande nummer av Musik & Ljudteknik.
Med vänlig hälsning
Pekka
sprudel skrev:PekkaJohansson skrev:Nej, men jag funderade på att göra det i samband med att "Thriller" fyllde 30 förra året. Jag har sex-sju utgåvor och vi lyssnade snabbt på dem för några år sedan. Sedan dess har jag också skaffat en maxiutgåva som verkar vara ganska bra. Jag tar gärna upp tråden i ett kommande nummer av Musik & Ljudteknik.
Med vänlig hälsning
Pekka
Snyggt Pekka, då hänger jag på brevlådan.
Kronkan skrev:sprudel skrev:PekkaJohansson skrev:Nej, men jag funderade på att göra det i samband med att "Thriller" fyllde 30 förra året. Jag har sex-sju utgåvor och vi lyssnade snabbt på dem för några år sedan. Sedan dess har jag också skaffat en maxiutgåva som verkar vara ganska bra. Jag tar gärna upp tråden i ett kommande nummer av Musik & Ljudteknik.
Med vänlig hälsning
Pekka
Kan eventuellt ha olika versioner av Thriller på cd men den som hittats är samlingsdubbeln "the Essential". Över lurar och youtube så kan jag uppleva den begränsad men jämfört med min vinylutgåva kan jag definitivt inte säga att den är sämre. Snarare kanske bättre genom att s-ljuden blir snyggare och allt separar minst lika bra om inte bättre än vinylen. Men extremt svårt att jämföra ensam. Nu kommer Popsnöret och sänker mitt i Billie Jean.
Trevlig helg
https://www.youtube.com/watch?v=K8pHIBb_Jgw
sprudel skrev:Kronkan skrev:sprudel skrev:PekkaJohansson skrev:Nej, men jag funderade på att göra det i samband med att "Thriller" fyllde 30 förra året. Jag har sex-sju utgåvor och vi lyssnade snabbt på dem för några år sedan. Sedan dess har jag också skaffat en maxiutgåva som verkar vara ganska bra. Jag tar gärna upp tråden i ett kommande nummer av Musik & Ljudteknik.
Med vänlig hälsning
Pekka
Kan eventuellt ha olika versioner av Thriller på cd men den som hittats är samlingsdubbeln "the Essential". Över lurar och youtube så kan jag uppleva den begränsad men jämfört med min vinylutgåva kan jag definitivt inte säga att den är sämre. Snarare kanske bättre genom att s-ljuden blir snyggare och allt separar minst lika bra om inte bättre än vinylen. Men extremt svårt att jämföra ensam. Nu kommer Popsnöret och sänker mitt i Billie Jean.
Trevlig helg
https://www.youtube.com/watch?v=K8pHIBb_Jgw
Vi får väl ta en lyssning efter influensatiderna. Är just inne på min andra omgång av nära döden-upplevelser.
Rockdude skrev:Versionen på HDtracks verkar vara en överföring från SACD (ca. år 2000), från DSD till PCM.
http://www.computeraudiophile.com/f13-a ... cks-14642/
Försök hitta vinylrippen PBTHAL "Final Master" istället! (MasVisad i inlägget ovanför).
"Really disappointing release. The SACD has absolutely horrific mastering (listen to that kick drum on Billie Jean) and it does no justice to one of the best and most thoughtfully produced albums of all time. Throw away your SACDs, your HDTracks copies and grab Pbthal's flawless Final Master vinyl rip from the original US press Epic LP, by far the best sounding version of the album. The only complaint is his A/D stage but its minor compared to the sonic improvements offered by his version."
Rockdude skrev:Versionen på HDtracks verkar vara en överföring från SACD (ca. år 2000), från DSD till PCM.
Försök hitta vinylrippen PBTHAL "Final Master" istället! (MasVisad i inlägget ovanför).
"Really disappointing release. The SACD has absolutely horrific mastering (listen to that kick drum on Billie Jean) and it does no justice to one of the best and most thoughtfully produced albums of all time. Throw away your SACDs, your HDTracks copies and grab Pbthal's flawless Final Master vinyl rip from the original US press Epic LP, by far the best sounding version of the album. The only complaint is his A/D stage but its minor compared to the sonic improvements offered by his version."
sprudel skrev:Rockdude skrev:Versionen på HDtracks verkar vara en överföring från SACD (ca. år 2000), från DSD till PCM.
Vet du hur man får tag i den?
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster