Michael jackson "Thriller" i högupplöst

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Michael jackson "Thriller" i högupplöst

Inläggav sprudel » 2013-01-18 09:57

Någon som provlyssnat? Är den bättre än CD:n?

Recension från provlyssnare enligt HD-Tracks mail:

"The HDtracks version in 176.4 kHz is killer! Tons of jump, knock-out clarity, bass that hammers your soul, a sense of improved spaciousness, and poundin' rhythm that had me tapping my foot immediately! The enhanced resolution makes the greatness of Jackson at his height of his art inescapable." - David W. Robinson, Positive Feedback
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-18 09:59

Jag tar inte till mig någon recension som stampar takten, avsett musik eller utrustning. :wink:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-01-18 14:28

tvett skrev:Jag tar inte till mig någon recension som stampar takten, avsett musik eller utrustning. :wink:

Du har nog missförstått frågeställningen helt. Jag är totalt ointresserad av om du tar till dig en recension eller inte.
Jag undrade om någon lyssnat.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-01-18 20:23

sprudel skrev:
tvett skrev:Jag tar inte till mig någon recension som stampar takten, avsett musik eller utrustning. :wink:

Du har nog missförstått frågeställningen helt. Jag är totalt ointresserad av om du tar till dig en recension eller inte.
Jag undrade om någon lyssnat.
Bikinitider

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2013-01-18 21:11

Nope men sett att den finns på what.cd iaf. Dock vet jag inte om jag är så säker på att jag skulle höra någon skillnad att det är värt det, sällan jag sitter och lyssnar så pass seriöst på musik

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-01-19 12:23

Tyvärr inte. Har heller inga möjligheter till att spela ett sådant format.

Micael Jackson har dock allt att vinna på att spela hyggligt högt med bra grejer. Så är min enkla erfarenhet. Saknar några av hans skivor i samlingen. :cry:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-01-19 20:30

Vad är den instelad i från början? 96kHz eller? Jag har inte hittat någon uppgift om detta, däremot en massa annat skoj om inspelningen. Helt klart värt att anstränga sig att få tag i bra utgivning av skivan.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2013-01-20 01:36

Max_Headroom skrev:Vad är den instelad i från början? 96kHz eller? Jag har inte hittat någon uppgift om detta, däremot en massa annat skoj om inspelningen. Helt klart värt att anstränga sig att få tag i bra utgivning av skivan.

Thriller spelades in och släpptes 1982. Samma är som CD:n kom. Sannolikt spelades Thriller in analogt :wink:

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-01-20 14:51

DrFunk skrev:
Max_Headroom skrev:Vad är den instelad i från början? 96kHz eller? Jag har inte hittat någon uppgift om detta, däremot en massa annat skoj om inspelningen. Helt klart värt att anstränga sig att få tag i bra utgivning av skivan.

Thriller spelades in och släpptes 1982. Samma är som CD:n kom. Sannolikt spelades Thriller in analogt :wink:

http://www.soundonsound.com/sos/nov09/a ... wedien.htm

Bruce Swedien: “What I frequently hear in many modern mixes is over-treated, over-compressed music with no sense of reality at all, which to me is on the verge of disgusting. I always try to put some element of stark reality into my productions, a little patch of blue sky. I’ll give you an example. There’s a string line in ‘Billie Jean’, and I recorded that absolutely classically in Studio A at Westlake, with violins left, violas slightly to the right, and celli to the right. If you listen to that song it just jumps right out at you. It’s so natural and so basic it’s just pathetic, but it adds so much to that mix.”

https://www.youtube.com/watch?v=Zi_XLOBDo_Y

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2013-02-20 08:53

Jag lyssnade på några Jackson låtar från "Thriller" för inte så länge sedan.

Men det hjälpte inte, måste vara riktigt dåligt i både mixningen och mastringen.
Det var för bedrövligt illaljudande.

Edit: oj jag glömde ju nämna att det var 24/92
Senast redigerad av verdad 2013-02-20 19:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-20 09:21

DrFunk skrev:

Iofs gjordes det säkert åtskilligt med analoga inspelningar vid tiden för CDns ankomst men digital inspelningsteknik fanns många år tidigare, speciellt inom klassisk musik men även en del annat. Jag har en hel del vinyler som är inspelade digitalt.

/ B

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-02-20 10:24

Jag har lyssnat på förstautgåvor av CD från 82 (USA utgåva), det lät väldigt bra. Så potentialen finns verkligen där om man väljer att ge ut en direkt från master utgåva. Att ge ut förstört material (mastrat) i högupplöst format känns helt meningslöst, formatet är inte begränsningen!
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-20 10:31

Alexi skrev:Jag har lyssnat på förstautgåvor av CD från 82 (USA utgåva), det lät väldigt bra. Så potentialen finns verkligen där om man väljer att ge ut en direkt från master utgåva. Att ge ut förstört material (mastrat) i högupplöst format känns helt meningslöst, formatet är inte begränsningen!

Lyssna på Brothers In Arms (Dire Straits). DS första digitala släpp, kom i maj 1985. Den låter precis lika illa både på vinyl och CD...

/ B

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-02-21 10:38

Alexi skrev:Jag har lyssnat på förstautgåvor av CD från 82 (USA utgåva), det lät väldigt bra. Så potentialen finns verkligen där om man väljer att ge ut en direkt från master utgåva. Att ge ut förstört material (mastrat) i högupplöst format känns helt meningslöst, formatet är inte begränsningen!

Var får man tag i dessa då? Det är tusan inte lätt att hitta bra utgåvor.
Jag gillar ju Michael Jackson, och vill kunna spela högt utan att det låter apa.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-02-21 10:56

sprudel skrev:

Var får man tag i dessa då? Det är tusan inte lätt att hitta bra utgåvor.
Jag gillar ju Michael Jackson, och vill kunna spela högt utan att det låter apa.
Tror Pekka skrev någon artikel i Molt om vilken utgåva man skulle leta efter.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-02-21 11:17

Nej, men jag funderade på att göra det i samband med att "Thriller" fyllde 30 förra året. Jag har sex-sju utgåvor och vi lyssnade snabbt på dem för några år sedan. Sedan dess har jag också skaffat en maxiutgåva som verkar vara ganska bra. Jag tar gärna upp tråden i ett kommande nummer av Musik & Ljudteknik.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Re: Michael jackson "Thriller" i högupplöst

Inläggav Triggerhappy » 2013-02-21 12:03

sprudel skrev:Någon som provlyssnat? Är den bättre än CD:n?

Recension från provlyssnare enligt HD-Tracks mail:

"The HDtracks version in 176.4 kHz is killer! Tons of jump, knock-out clarity, bass that hammers your soul, a sense of improved spaciousness, and poundin' rhythm that had me tapping my foot immediately! The enhanced resolution makes the greatness of Jackson at his height of his art inescapable." - David W. Robinson, Positive Feedback

Har någon här lyssnat på just HD-Tracks versionen och har ett utlådande?
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-02-21 13:05

PekkaJohansson skrev:Nej, men jag funderade på att göra det i samband med att "Thriller" fyllde 30 förra året. Jag har sex-sju utgåvor och vi lyssnade snabbt på dem för några år sedan. Sedan dess har jag också skaffat en maxiutgåva som verkar vara ganska bra. Jag tar gärna upp tråden i ett kommande nummer av Musik & Ljudteknik.

Med vänlig hälsning

Pekka

Snyggt Pekka, då hänger jag på brevlådan. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-23 11:50

sprudel skrev:
PekkaJohansson skrev:Nej, men jag funderade på att göra det i samband med att "Thriller" fyllde 30 förra året. Jag har sex-sju utgåvor och vi lyssnade snabbt på dem för några år sedan. Sedan dess har jag också skaffat en maxiutgåva som verkar vara ganska bra. Jag tar gärna upp tråden i ett kommande nummer av Musik & Ljudteknik.

Med vänlig hälsning

Pekka

Kan eventuellt ha olika versioner av Thriller på cd men den som hittats är samlingsdubbeln "the Essential". Över lurar och youtube så kan jag uppleva den begränsad men jämfört med min vinylutgåva kan jag definitivt inte säga att den är sämre. Snarare kanske bättre genom att s-ljuden blir snyggare och allt separar minst lika bra om inte bättre än vinylen. Men extremt svårt att jämföra ensam. Nu kommer Popsnöret och sänker mitt i Billie Jean.
Trevlig helg

https://www.youtube.com/watch?v=K8pHIBb_Jgw

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-02-23 12:34

Kronkan skrev:
sprudel skrev:

Med vänlig hälsning

Pekka

Kan eventuellt ha olika versioner av Thriller på cd men den som hittats är samlingsdubbeln "the Essential". Över lurar och youtube så kan jag uppleva den begränsad men jämfört med min vinylutgåva kan jag definitivt inte säga att den är sämre. Snarare kanske bättre genom att s-ljuden blir snyggare och allt separar minst lika bra om inte bättre än vinylen. Men extremt svårt att jämföra ensam. Nu kommer Popsnöret och sänker mitt i Billie Jean.
Trevlig helg

Vi får väl ta en lyssning efter influensatiderna. Är just inne på min andra omgång av nära döden-upplevelser. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-23 14:21

Är det ingen som kört några olika utgåvor i MasVis? Har bara några sent utgivna och misstänker att de har fått "behandling" för att låta mycket. De låter inte märkbart illa men ändå. La ett spår på en CD som jag brukar använda för jämförelse mellan anläggningar. "Billie Jean" fick sänkas 8 dB för att alla spår skulle ligga på samma RMS, -26 dB.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-23 19:16

sprudel skrev:
Kronkan skrev:
sprudel skrev:

Med vänlig hälsning

Pekka

Trevlig helg

Vi får väl ta en lyssning efter influensatiderna. Är just inne på min andra omgång av nära döden-upplevelser. :)

Låter hemskt trevligt!
Det har varit körigt ett tag och inte själv hat kraft att göra något trevligt för hifi-vänner på ett tag mer än att jag var hemma hos en kille, Anders med 3 skivspelare och lyssnade.

Misstänker i för sig att min cd kan vara komprimerad. Det kan ju min sena utgiva vinyl också vara.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-03-04 16:17

Enligt DR databasen har HD tracks "Thriller" högre DR scoring än t.ex HIStory CD , Thriller 25th aniv.

hmm...
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
Rockdude

Inläggav Rockdude » 2013-03-11 11:58

Så här ser LP:n ut i MasVis.
Epic QE 38112 (24/96 rip tankat från nätet, konverterad till 16 bit av mig i foobar).
Bild

Användarvisningsbild
Rockdude

Inläggav Rockdude » 2013-03-20 12:30

Versionen på HDtracks verkar vara en överföring från SACD (ca. år 2000), från DSD till PCM.
http://www.computeraudiophile.com/f13-a ... cks-14642/

Försök hitta vinylrippen PBTHAL "Final Master" istället! (MasVisad i inlägget ovanför).

"Really disappointing release. The SACD has absolutely horrific mastering (listen to that kick drum on Billie Jean) and it does no justice to one of the best and most thoughtfully produced albums of all time. Throw away your SACDs, your HDTracks copies and grab Pbthal's flawless Final Master vinyl rip from the original US press Epic LP, by far the best sounding version of the album. The only complaint is his A/D stage but its minor compared to the sonic improvements offered by his version."

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2013-03-20 14:24

Lustigt att en hemma avspelad vinylplatta kan låta bättre än det som skall vara producerat av proffs till den kritiska publiken.......

Ibland tror jag att de inte vill få bra resultat

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-25 08:48

Rockdude skrev:Versionen på HDtracks verkar vara en överföring från SACD (ca. år 2000), från DSD till PCM.

Försök hitta vinylrippen PBTHAL "Final Master" istället! (MasVisad i inlägget ovanför).

"Really disappointing release. The SACD has absolutely horrific mastering (listen to that kick drum on Billie Jean) and it does no justice to one of the best and most thoughtfully produced albums of all time. Throw away your SACDs, your HDTracks copies and grab Pbthal's flawless Final Master vinyl rip from the original US press Epic LP, by far the best sounding version of the album. The only complaint is his A/D stage but its minor compared to the sonic improvements offered by his version."

Tack! :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-03-25 16:29

Här dynamiken i Jacksons Thriller i olika utgåvor.

http://www.dr.loudness-war.info/index.p ... m=thriller

Det är som som vanligt var jag nära att säga. Efter milleniumskiftet verkar det kört om man vill ha okomprimerat. Fast det finns någon utgåva 2013 som verkar sund.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-26 23:09

Rockdude skrev:Versionen på HDtracks verkar vara en överföring från SACD (ca. år 2000), från DSD till PCM.

Vet du hur man får tag i den?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2013-03-28 12:32

sprudel skrev:

Vet du hur man får tag i den?

UNdrar hur Japan versionen från 2009 låter, den kan man iallafall köpa här: http://www.cdbanq.com/Michael-Jackson--Thriller-Japan-LTD-Mini-LP-CD-EICP-1195_p_1113.html#sthash.6Z1aB2uR.dpbs
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Nästa

Återgå till Skivrekommendationer