Wilhelm Furtwängler

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Wilhelm Furtwängler

Inläggav Ragnwald » 2005-02-26 00:19

Vet inte hur många av er som lyssnar symfoniskt?
Men vill gärna dela med mig av gamla erfarenheter från stålbandens era.

Hörde hans tolkning av Beethovens 9:e symfoni -Choral- (eller EMU-hymnen) på LP i början av 1970-talet och blev helt såld.
Trots den mediokra ljudkvallitén (remastering från stålband), lyfter skivan till den milda grad, att ståpäls framkallas.
Med andra ord denne dirigent rekommenderas på vad media som helst.

Nu på CD EMI Classics 7243 5 66901 2 7

/Ragnwald

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-03-04 14:01

Wilhelm Furtwängler är för mig en stor konstnär, kanske en av de bästa dirigenter som funnits, hans tolkningar har alltid givit en
gåshud och hans enastående förmåga att lyfta hela orkestern är oslagbar. :)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-03-05 21:56

Ragnwald är du säker på att Beethovens 9:a med Furtwängler är inspelad på stålband. Jag trodde nämligen att det bara var radiobolag som använde stålbandspelare under några få år. Stålbandspelarna som var från Marconi hade ett begränsat frekvensomfång och högt brus. En bandspole för 30 minuter vägde så där en 45 kg. Jag har också för mig att stålbanden tillverkades i Sverige av Svenska Metallverken.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-03-06 19:13

Nu gör du mig osäker.
Har lusläst det lilla CD-häftet och inte hittat något om själva inspelningstekniken.
Men är tämligen säker på att det omtalades på LP-skivans omslag.
Eftersom jag gjort mig av med alla mina vinyl, kan jag inte kolla.

Hans tolkning 74 minuter, är 10 minuter längre än Toscaninis.
Möjligen att man använt tre bandare vid tillfället ?, om det är som du påstår.

Inspelningen är i alla fall gjord live, vid Festspelen i Bayreuth 1951.
Han avled 1954. Att han inte fick möjlighet att göra fler inspelningar, berodde på att Toscanini och Karajan premierades, av EMI, som de var kontrakterade på, kanske av den anledningen att Furtwängler hade något skumt naziförflutet.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-03-06 20:27

Om den är inspelad 1951 så kan det vara så att det är gjort på vanligt magnetband men det kan också vara inspelat mekaniskt-optiskt på en Philips/Miller maskin. Det skulle jag kunna bedömma om jag lyssnade på inspelningen. Stålbandare användes från mitten av 30-talet till mitten av 40-talet....jag har själv en brusig stålband inspelning som är gjord av Radiotjänst 1946. 1950 så var det inte alls ovanligt med bandspelare men i reportage sammanhang använde radiobolagen fortfarande grammofonlack(som graverades in i från och ut) har jag hört berättas från dom som var med.

Återgå till Skivrekommendationer