Drum&Track Disc

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Drum&Track Disc

Inläggav Ragnwald » 2005-02-26 01:00

Min senaste haktapparskiva, XRCD 24-bit super analog.
LIM XR 005

The Sheffield Lab "Drum & Track Disc"
for Audio Component Testing and Evaluation.

Improvisationer av Jim Keltner och Ron Tutt.

Vilken inspelning? Hejdlöst bra ljud.
Köp den från Svalander. :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Drum&Track Disc

Inläggav Bill50x » 2005-02-26 10:57

Ragnwald skrev:Min senaste haktapparskiva, XRCD 24-bit super analog.
LIM XR 005

The Sheffield Lab "Drum & Track Disc"
for Audio Component Testing and Evaluation.

Improvisationer av Jim Keltner och Ron Tutt.

Vilken inspelning? Hejdlöst bra ljud.
Köp den från Svalander. :D

Har den på vinyl, originalutgåvan.......

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-02-26 21:26

He he... jo man kan höra bandbruset. :D

Faktiskt riktigt uppfriskande. :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-27 01:23

Bandbrus? Om jag inte minns fel är det en direktgravering. Måste leta upp skivan och kolla....

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-02-27 01:54

Jo CD-skivorna är gjorda från masterband.
Hur LP-skivorna är gjorda, har jag inte en susning.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-27 12:48

Hittat den. Vinylen är en direktgravering och har alltså inte gått omvägen över någon bandare. Hos mig susar det inte :-)

Däremot behövs det nog lite potentare grejor att spela på, det jag har räcker inte till för att låta naturtroget.

/ B

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-03-01 13:30

Jag har den skivan hemma, lånad av en vän.
Sheffiled lab, cd-14/20 The Sheffield Track record / The Sheffield drum record. En slags samling alltså...
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-01 19:17

Alexi skrev:Jag har den skivan hemma, lånad av en vän.
Sheffiled lab, cd-14/20 The Sheffield Track record / The Sheffield drum record. En slags samling alltså...

Haha, ja det är ett samlingsalbum du har :-)

Mina vinyler heter Lab 14 respektive Lab 20. Med tanke på speltiden (6-8 minuter per skivsida) är det mycket märkligt att dom inte är graverade i 45 rpm. Det hade ökat dynamik och s/n väsentligt.....

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-03-02 01:16

Förmodligen inte samma skiva som jag har då.
Min är en XRCD, alltså en rakt igenom 24 bitars produkt, med rubidium tidsbaserad digitalteknik, som i slutändan stoppats i det normala 16-bit PCM digitalformatet.

Är ingen expert på detta, men läser i innehållsbladet.
Dessutom är denna utgiven 2003, vad jag kan se.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-02 20:34

Ragnwald skrev:

Förmodligen inte samma skiva som jag har då.
Min är en XRCD, alltså en rakt igenom 24 bitars produkt, med rubidium tidsbaserad digitalteknik, som i slutändan stoppats i det normala 16-bit PCM digitalformatet.

Är ingen expert på detta, men läser i innehållsbladet.
Dessutom är denna utgiven 2003, vad jag kan se.

Kolla om det är de här spåren du har:

The Sheffield Drum Record (1981)
1: Jim Keltner - Improvision (7:11 min)
2: Ron Tutt - Improvision (6:23 min)

Har du dessa spår med samma längd är det osannolikt att det är någon nyare inspelning med digital teknik. Möjligen gjordes den digitala inspelningen samtidigt som direktgraveringen. Men tittar man tex på http://store.acousticsounds.com/browse_ ... e_ID=11592 så anges ju "formatet" till XRCD24 - vad nu det kan vara.

Samlingsalbumet Drum and Track Disc innehåller dessutom:
1: Amuseum (4:15)
2: The Higher You Rise (4:05)
3: Wise To the Lines (4:00)
4: Le Ballade (3:35)

Så här skrivs om CD´n "Drum and Track Disc"....
"11420-2 F THE SHEFFIELD DRUM AND TRACK DISC. The Sheffield Drum and Track Disc combines two "direct to disc"recordings made by Sheffield Lab in 1980 and 1982. These recordings quickly became the reference standard for component testing and evaluation, and achieved legendary status with recording engineers, hi-fi equipment manufacturers, audio sales personnel, and audiophiles world-wide. Features Robbie Buchanan and James Newton Howard on keyboards, Nathan East on bass, Mike Landau on guitar, Carlos Vega on drums, and Lenny Castro on percussion. "The 'standard' for all hi-fi systems" -Stereo Sound"

Nåväl, "musiken" på The Sheffield Track Record är sanslöst tråkig och med dagens standard inte världsbäst heller. Ärligt talat tycker jag det finns gamla vinyler som låter såväl bättre som riktigare. Framför allt svänger det ingenting, allt låter rejält baktungt. Men det kan lika gärna vara skitnervösa musiker som måste spela 10 minuter utan att göra fel som bristande inspelningskvalité :-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-02 20:45

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-03-03 21:15

All of Sheffield Lab´s compact disc releases of performances from 1971 through 1985 were made from tapes which ran simultaneously with our Direct-to-Disc recording sessions. On these unedited performances of an entire LP side, we selected the best total side performances for each release.
From a performance standpoint, the excitement of Direct-to-Disc recording has created energy levels difficult to attain in a normal studio recording. These performances speak for themselves.

What you are hearing is not a new mix, but a completley different performance from both the musicians standpoint and the engineering perspective. I find it fascinating to hear the evolution and hope you do as well.

Doug Sax

En helt ny inspelning, i en annan studio, andra studiomusiker och ny teknik. Låtarna är några sekunder längre.

Den gamla spelades in den 15-17 Dec 1980.
Den nya spelades in den 17-18 Nov 2002.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-04 01:09

Ragnwald skrev:All of Sheffield Lab´s compact disc releases of performances from 1971 through 1985 were made from tapes which ran simultaneously with our Direct-to-Disc recording sessions. On these unedited performances of an entire LP side, we selected the best total side performances for each release.
From a performance standpoint, the excitement of Direct-to-Disc recording has created energy levels difficult to attain in a normal studio recording. These performances speak for themselves.

What you are hearing is not a new mix, but a completley different performance from both the musicians standpoint and the engineering perspective. I find it fascinating to hear the evolution and hope you do as well.

Doug Sax

En helt ny inspelning, i en annan studio, andra studiomusiker och ny teknik. Låtarna är några sekunder längre.

Den gamla spelades in den 15-17 Dec 1980.
Den nya spelades in den 17-18 Nov 2002.

Hm... När jag läser Doug Sax´ text får jag intrycket av att inspelningarna till CD-utgåvorna är gjorda samtidigt (parallellt) som direktgraveringarna, men att det är andra tagningar som har använts. Eller förstår jag fel?

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-03-04 02:40

Sheffield combined the recordings onto a single compact disc in 1987, and now in 2003, onto the newest and most advanced XRCD24 disc. This latest version presents unparalleled sonic spectaculars, which can well serve as important Test Tool for all audio systems today.

/Bill Schnee

Översättning fritt av mig:
Vad du hör, är inte en ny mix, utan ett helt nytt framförande ur musikernas ståndpunkt och teknikernas perspektiv.
Jag finner det fascinerande att höra denna utveckling och hoppas du gör det också.

/Doug Sax

Kan hålla med om att rent musikaliskt, finns mycket övrigt att önska, men trumspåren får mig att rysa av välbehag och häpnad över potentialen hos min anläggning.
Kan ju vara bra att veta, om inte annat. :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-04 02:44

Ragnwald skrev:Kan hålla med om att rent musikaliskt, finns mycket övrigt att önska, men trumspåren får mig att rysa av välbehag och häpnad över potentialen hos min anläggning.
Kan ju vara bra att veta, om inte annat. :D

Glad att höra att du har en anläggning kapabel att återge trumspåren på ett bra sätt. Någon gång har väl jag det också :-)

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-03-04 02:56

Bill50x skrev:Hm... När jag läser Doug Sax´ text får jag intrycket av att inspelningarna till CD-utgåvorna är gjorda samtidigt (parallellt) som direktgraveringarna, men att det är andra tagningar som har använts. Eller förstår jag fel?
/ B

Vad jag kan förstå spelades 1987 års upplaga in på band för CD-framställning, samtidigt som direktgraveringen till LP pågick.
Medan den nya inspelningen varit avsedd enkom för det digitala mediet.
Någon får rätta mig om jag har fel. Så uppfattar jag det i alla fall.
Mycket text i texthäftet, men inte riktigt exakt hur det hela gått till.

Återgå till Skivrekommendationer