Jan Johansson

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Jan Johansson

Inläggav Ragnwald » 2005-02-26 01:11

Nån skiva med denne legendariske jazzpianist, ska bara finnas i varje svensk skivsamling.

CD:n - Folkvisor - , är ju en standardklassiker. Att ljudkvaliten inte är på topp spelar ingen roll.

CD:n - Musik genom fyra sekel - , samma sak och ytterligare lekfullhet.

CD:n - Blues - , en ruggigt bra jazzskiva som dessutom har en häpnadsväckande bra ljudkvalitet.

Har samtliga hans skivor, men dessa skulle jag rekommendera, för en nytillkommen.

/Ragnwald

andy_inaktiv
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2004-01-11

Inläggav andy_inaktiv » 2005-02-26 10:45

Hej Ragnwald

Jag föddes samma dag i GBG när 8-Bitars trio spelades in.

Fick gåshud när jag satt och lyssnade och läste konvulutet :D

Underbar skiva!

Mvh Anders

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2005-02-26 21:23

Hej Andy

Då är du 9 år yngre än jag. :)

Hörde Jan första gången i en liten sommarstuga, på en sk grammofon (man drar armen åt höger för att starta).
Ljudkvalitet = 0
Men detta till trots, blev jag helt såld.

Förutom samtliga utgivna CD, har jag även samlat på mig samtliga (tror jag) TV-framträdanden på video.

I alla fall mitt insteg i jazzvärlden.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Inläggav Belker » 2005-02-26 22:41

Här finns en del rariteter att hämta (om man inte hittar dem i skivaffären, vill säga):
http://thepiratebay.org/torrents-details.php?id=3261577

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2005-02-26 23:54

He he... tydligen några till som diggar Janne. :)

Användarvisningsbild
Larsho
 
Inlägg: 1402
Blev medlem: 2003-10-04

Inläggav Larsho » 2005-03-04 13:48

Ragnwald

Jo Jan Johansson är helt underbar, liksom Lars Gullin :wink:
Är sedan ett par år med i Lars Gullin sällskapet, mycket trevligt
och kan rekommenderas :)

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11474
Blev medlem: 2004-02-09

Inläggav PekkaJohansson » 2005-03-04 14:11

Jag är ingen jazzdiggare, men upptäckte Jan Johanssons talanger genom hans samarbete med Cornelis Vreeswijk på skivan "Grimascher och telegram" från 1966. Johansson har en oerhört känslig och omedelbart oigenkännbar ton, och mötet med den mer bluesinspirerade Vreeswijk är oerhört spännande. En av de bästa svenska plattorna alla kategorier!

Vidare äger jag "Folkmusik" på CD och "8 bitar" på original-LP. Den senare, inköpt på Myrorna för 5 kr, är mycket njutbar för att vara jazzmusik och har ett av de fem snyggaste omslagen - minimalistiskt relieftryck i rött, vitt och svart - i den svenska populärmusikhistorien.

Förresten, finns här någon som hört Jan Johanssons tolkningar av barnvisor?

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Användarvisningsbild
Larsho
 
Inlägg: 1402
Blev medlem: 2003-10-04

Inläggav Larsho » 2005-03-04 14:39

Pekka

Tyvärr inte men såg att cdon säljer den, verkar klart intressant

Någon som vet och kan rekommendera var man köper Jan Johansson´s 8 bitar, Blues och Folkmusik :?:

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2005-03-04 18:09

Barnvisor med Jan Johansson och Bengt-Arne Wallin, är (tycker jag) mer humoristisk, tror de hade j*****t skoj i studion, än vacker musik. Men den ska naturligtvis ingå i en komplett samling. :D

Skäms att säga det, men det är först på senaste tid, jag upptäckt Lars Gullin. Även det en makalös improvisatör.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2005-03-04 18:25

Har för mig att jag köpt merparten Johanssonplattor från just cdon.
Johanssons skivor, precis som Beatles skivor, går ju aldrig på rea.
Bara att köpa där man hittar dem.

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2005-03-05 17:10

Ragnwald:
Barnvisor med Jan Johansson och Bengt-Arne Wallin,

Finns tyvärr bara inspelad i mono. Du får inte heller missa "Äventyr i jazz och folkton" och Lapp-Nils polska. Skivmärke Caprice CAP 21475. För länge sedan runt förra sekelskiftet när man höll på att kolonisera Norrland och Lappland då man byggde järnvägen. När folk då skulle roa sig var det inte alltid så att man hade någon musikant som kunde spela upp till dans. Då kunde man ha en "trallare", alltså en man som trallade till dans så att folk kunde hålla takten när dom dansade. Låten Lapp-Nils polska är ett sådant exempel som faktiskt blir en höjdare i händrna på Jan Johansson Trio. Hela skivan bygger på gamla dokumentär inspelningar som dåvarande Radiotjänst och SR har gjort med gamla männsikor under 50 talet och tidigare. De här gamlingarna har sjungit och trallat låtar och visor från förr innan låtarna hinner bli bortglömda. Vinylskivan är inspelad 1965 på märket DUX.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35508
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2005-03-07 15:28

Hej,
Har Vårdkasar med Radiojazzgruppen på LP. Där spelar man att antal låtar av och med Jan Johansson. Dessutom är Sabu Martinez med på Congas. En av de bättre jazz-congaspelare som hörts. Roligt att få skryta med att man lärt grunderna inom congaspel av honom...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2005-04-20 13:02

För den som vill förkovra sig bland Jan Johanssons inspelningar rekommenderas www.heptagon.se/jazz .

Har nästan alla på LP men på CD låter de bättre. Dessutom får man i flera fall in 2 LP på en 1 CD. I några fall är ljudkvalitén riktigt bra. Det handlar då ofta om "live i studion" rakt in på bandet utan krusiduller. Vill minnas att det på något LP-omslag talas om frånvaro av konsteko. Flera av Jan Johanssons medmusikkanter (alla rätt kända!) har senare proppsat på just detta med "live". Det är ju ändå något av jazzens kärna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2005-04-20 13:03

För den som vill förkovra sig bland Jan Johanssons inspelningar rekommenderas www.heptagon.se/jazz .

Har nästan alla på LP men på CD låter de bättre. Dessutom får man i flera fall in 2 LP på en 1 CD. I några fall är ljudkvalitén riktigt bra. Det handlar då ofta om "live i studion" rakt in på bandet utan krusiduller. Vill minnas att det på något LP-omslag talas om frånvaro av konsteko. Flera av Jan Johanssons medmusikkanter (alla rätt kända!) har senare proppsat på just detta med "live". Det är ju ändå något av jazzens kärna.

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2005-04-20 14:14

Det finns fortfarande Jan Johansson material hos SR som inte är utgivet. "Musik genom fyra sekler." spelades ursprungligen in av SR och var tänkt att användas i ett frågeprogram på den tiden som hette svar idag. Men ni som är intresserade av JJ bör också skaffa den gamla DUX inspelningen "Äventyr i jazz och folkton" på skivmärket Caprice....en riktig höjdare måste jag säga. Skivbolaget Heptagon som drivs av Jan Johansson´s söner köpte loss master banden i från det gamla i dag insomnade bolaget Megafon....låter mycket ålderdomligt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2005-04-21 08:46

"Musik genom fyra sekler" finns utgiven. Jag har den på LP (trippel) och den finns även på dubbel-CD (Heptagon HECD-002). DUX-skivan har jag också, en dubbel-LP.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2005-06-18 23:30

Nagrania skrev:Det finns fortfarande Jan Johansson material hos SR som inte är utgivet. "Musik genom fyra sekler." spelades ursprungligen in av SR och var tänkt att användas i ett frågeprogram på den tiden som hette svar idag. Men ni som är intresserade av JJ bör också skaffa den gamla DUX inspelningen "Äventyr i jazz och folkton" på skivmärket Caprice....en riktig höjdare måste jag säga. Skivbolaget Heptagon som drivs av Jan Johansson´s söner köpte loss master banden i från det gamla i dag insomnade bolaget Megafon....låter mycket ålderdomligt.


Det var en nyhet för mig, tack för den. :)


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst