längst inlyssning

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

längst inlyssning

Inläggav celef » 2013-12-17 22:46

vilken platta har krävt längst inlyssning och hur många ggr har du fått lyssna på den innan du börjat digga den?
Bikinitider

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: längst inlyssning

Inläggav PerStromgren » 2013-12-17 23:13

celef skrev:vilken platta har krävt längst inlyssning och hur många ggr har du fått lyssna på den innan du börjat digga den?

Jag har plattor som jag fortfarande efter kanske 15 lyssningar inte riktigt lyckas ta till mig! Varför lyssnar jag vidare då, kanske ni undrar. Jag vill helt enkelt kolla om jag kommit någonstans med min jazzutveckling med komplicerade harmonier.

Någon dag ska jag ta till mig denna Thad Jones-platta! Jag ska! :oops:

Likadant är det med Bartoks tidiga kvartetter (de sena går bra) och Allan Petterssons symfonier. Men jag ger inte upp, eftersom jag lirar dem då och då.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-17 23:34

Jag köpte Prokofievs opera om kärleken till de tre apelsinerna för snart 30 år sedan. Ett trippelalbum, vinyl förstås, om inte mer. Självklart på originalspråket. Har nog aldrig orkat igenom mer än en sida. Kanske läge att ge samlingen en ny chans nu när jag börjat gilla opera lite smått. Syftet med att köpa skivorna (som jag hittade i en skivbutik alldeles nära Norrmalmstorg, en butik som säkert inte säljer skivor längre) var just att lära mig lyssna på opera. Liiiite för ambitiöst.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-12-17 23:40

hifikg skrev:Jag köpte Prokofievs opera om kärleken till de tre apelsinerna för snart 30 år sedan. Ett trippelalbum, vinyl förstås, om inte mer. Självklart på originalspråket. Har nog aldrig orkat igenom mer än en sida. Kanske läge att ge samlingen en ny chans nu när jag börjat gilla opera lite smått. Syftet med att köpa skivorna (som jag hittade i en skivbutik alldeles nära Norrmalmstorg, en butik som säkert inte säljer skivor längre) var just att lära mig lyssna på opera. Liiiite för ambitiöst.

Ja, det finns väl lättare ingångar till genren? Men marchen är bra!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2013-12-18 00:01

PerStromgren skrev:
hifikg skrev:Jag köpte Prokofievs opera om kärleken till de tre apelsinerna för snart 30 år sedan. Ett trippelalbum, vinyl förstås, om inte mer. Självklart på originalspråket. Har nog aldrig orkat igenom mer än en sida. Kanske läge att ge samlingen en ny chans nu när jag börjat gilla opera lite smått. Syftet med att köpa skivorna (som jag hittade i en skivbutik alldeles nära Norrmalmstorg, en butik som säkert inte säljer skivor längre) var just att lära mig lyssna på opera. Liiiite för ambitiöst.

Ja, det finns väl lättare ingångar till genren? Men marchen är bra!

Ha! Den lirade jag på nå'n skolgrej i 8:an.

\\Sky (gammal trumpetare)

Återgå till Skivrekommendationer