Dynamisk inspelning av jazztrummor!

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Dynamisk inspelning av jazztrummor!

Inläggav PerStromgren » 2014-02-25 11:03

Dra upp nivån på din anläggning ordentligt, men väl under klipp för full digital utstyrning.
Skruva in din Spotifykälla på följande låt: http://open.spotify.com/track/4iXgwqlz0PlvDRRSN72Vou

Tryck på spelknappen.

Nå? :D Luktar det trumskinn i vardagsrummet? :)

Jag kan inte mäta dynamiken (eller crest, eller vad det heter), men anar att det är rejält. De där kantslagen låter nästan realistiska, till och med med mina relativt klena grejor, om jag styr ut ordentligt!

Musiken är inte fy skam den heller, det är Chris Minh Doky som lirar, plattan heter Listen up!, från år 2000.

PS. Tack, Peter S, för det indirekta tipset! Det var artikeln om 9710 du pekade på, som hade tipset.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-02-25 13:06

Här är en annan inspelning med ett helt annat ideal. Art Blakey i en av de tidigaste stereoinspelningarna överhuvudtaget (1957), med massor med inspelad rumsinformation:

http://open.spotify.com/album/5kxrXtXKnenqyX9VbyDR2Z
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Zeeall

Re: Dynamisk inspelning av jazztrummor!

Inläggav Zeeall » 2014-02-25 14:00

PerStromgren skrev:Dra upp nivån på din anläggning ordentligt, men väl under klipp för full digital utstyrning.
Skruva in din Spotifykälla på följande låt: http://open.spotify.com/track/4iXgwqlz0PlvDRRSN72Vou

Tryck på spelknappen.

Nå? :D Luktar det trumskinn i vardagsrummet? :)

Jag kan inte mäta dynamiken (eller crest, eller vad det heter), men anar att det är rejält. De där kantslagen låter nästan realistiska, till och med med mina relativt klena grejor, om jag styr ut ordentligt!

Musiken är inte fy skam den heller, det är Chris Minh Doky som lirar, plattan heter Listen up!, från år 2000.

PS. Tack, Peter S, för det indirekta tipset! Det var artikeln om 9710 du pekade på, som hade tipset.

Bild
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-02-25 14:05

Föredömlig konsumentupplysning av Zeeall igen! Tack för det!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Dynamisk inspelning av jazztrummor!

Inläggav petersteindl » 2014-02-25 14:11

PerStromgren skrev:...Musiken är inte fy skam den heller, det är Chris Minh Doky som lirar, plattan heter Listen up!, från år 2000.

Den hade jag missat. Det var en ny bekantskap. Man kanske skulle köpa CDn.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-25 14:49

Tack, Zeeall!

Hm..., hörselintryck och MasVis korrelerar inte. Bäst att ringa Svante och säga att hans program är trasigt! :D

Skämt åsido, varför låter det så häftigt, men ändå ser så pass mediokert ut? Nå'n som har en teori, eller bättre?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-02-25 14:57

PerStromgren skrev:Tack, Zeeall!

Hm..., hörselintryck och MasVis korrelerar inte. Bäst att ringa Svante och säga att hans program är trasigt! :D

Skämt åsido, varför låter det så häftigt, men ändå ser så pass mediokert ut? Nå'n som har en teori, eller bättre?

Det låter väl maffigare när det är komprimerat!
Man får vara tacksam för att det inte är toppklippt.
Har du jämfört med den jag länkade till?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-25 15:01

paa skrev:
PerStromgren skrev:Tack, Zeeall!

Det låter väl maffigare när det är komprimerat!
Man får vara tacksam för att det inte är toppklippt.
Har du jämfört med den jag länkade till?

Självklart! Jo, men det är litet svårt att jämföra, eftersom musiken är så olika. Dessutom har jag bara lyssnat på kontoret, i enkla smålådor. Jag återkommer med en kommentar.

Angående "häftigt" resp komprimerat, så tänkte jag nog litet tvärtom. Jag tycker att kantslagen på trumman är oerhört starka jämfört med övriga trumljud. Hur reagerar du?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-02-25 15:06

PerStromgren skrev: Jag tycker att kantslagen på trumman är oerhört starka jämfört med övriga trumljud. Hur reagerar du?
Jo, jag ser det som en gimmick som man skapat i mixen.
Numera pensionär.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-02-25 15:29

Trevlig Musik :)

Återgå till Skivrekommendationer