Phil Collins

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Phil Collins

Inläggav hifikg » 2014-04-23 00:27

Återupptäckte Phil i afton när jag lyssnade igenom mina låtar på temat True Colors. Spelade igenom Face Value som är den enda skivan jag har med karln. Gissar att det finns mycket mer att upptäcka därute. True Colors låg på någon samlingsskiva. Så, vilka Phil Collins skivor ska jag jaga vid kommande besök på CD-shoppar? Ditt bästa tips, tack :-)
(Nä, jag har inte Spotify, jag köper vax, gärna högupplösta)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Simp_the_pimP

Re: Phil Collins

Inläggav Simp_the_pimP » 2014-04-24 10:52

Alla Genesis från 70-talet, fast som sångare endast på de 3-4 sista(ABACAB kom 80 tror jag).
Alla trummar/piskar han skinn som en gud på.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2014-04-25 23:36

Hello i must be going, är ett riktigt bra album, där han gör upp med sin skiljsmässa bland annat, det finns ett corny nummer "can´t hurry love" men det kan du bortse från.

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-26 00:46

Bortsett från några få låtar så tycker jag inte Phil Collins är speciellt bra. Han var/är en duktig trummis och fungerade mycket bra i Genesis. Men med Peter Gabriel försvann också kreativiteten och lekfullheten även om Phil lyckades bevara en del av storheten i den tidiga Genesis-musiken. Men det finns de som tycker tidiga Genesis (alltså med Peter G) var för flummiga och tyckte att det blev bättre när Phil tog över. Det är väl troligen en fråga om när man själv klev in i gruppens musik och vad man attraheras av. Paralleller kan dras till Pink Floyd, tex före/med/efter Roger Waters.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Återgå till Skivrekommendationer