Mera Dirty Loops ...

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Tompa_39 » 2014-08-11 00:12

Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Masvis av MasVis

Inläggav PekkaJohansson » 2014-08-11 00:53

Tompa_39 skrev:...fast Pekka, låt inte lite masvis-grafer hindra dig från att uppleva det bästa som gjorts i musikväg på 30 år


Nej då, jag skrev bara att jag inte hade någon brådska. Nu har jag hört ett smakprov och jag måste säga att det var väldigt bra! När tillfälle ges ska jag lyssna mer.

Edit: såg nu att du hade postat två låtar i inlägget ovan. Helt OK de också!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Tompa_39 » 2014-08-29 15:56

Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav solhaga » 2014-08-29 20:09

Denna re-mix gick faktiskt på P3 häromdagen (igår tror jag att det var).

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Tompa_39 » 2014-08-30 12:04

Jaså...jag har inte hört DL en endaste gång på radion ännu...har iofs mest P4 på :oops:
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Tompa_39 » 2014-09-18 13:42

Nu vare ett tag sen det hände nåt i tråden :D

här kommer ett bevis på att jag haft rätt hela tiden :mrgreen: :mrgreen:

Grymma grabbar!!

http://www.youtube.com/watch?v=_T3O2rHIFYU
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
LageB
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 2004-11-09

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav LageB » 2014-09-22 21:56

Trevligt Tompa :)

Tyvärr missade jag DL på Berns i Söndags..... :(

På många av amatörliveupptagningarna jag sett/hört (inklusive den du länkade till) så låter vokaldelen uruselt, eller inget alls...
Här hör man verkligen Jonah Nilssons sång och hur skicklig han är: http://www.youtube.com/watch?v=IDHHXJIr ... e=youtu.be
Härligt liveband tycks det vara helt klart....

Användarvisningsbild
LageB
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 2004-11-09

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav LageB » 2014-09-23 08:03

Tompa -glömde skriva. Ditt klipp är helcool. Aron - vilken skön kille det verkar vara... Trummor kan han spela på också... :)

Användarvisningsbild
shaft
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2006-09-13
Ort: Stockholm

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav shaft » 2014-09-23 10:10

LageB skrev:Trevligt Tompa :)

Tyvärr missade jag DL på Berns i Söndags..... :(

På många av amatörliveupptagningarna jag sett/hört (inklusive den du länkade till) så låter vokaldelen uruselt, eller inget alls...
Här hör man verkligen Jonah Nilssons sång och hur skicklig han är: http://www.youtube.com/watch?v=IDHHXJIr ... e=youtu.be
Härligt liveband tycks det vara helt klart....


Jag var där på Berns. Det blev en superkul konsert - fast ljudet lämnade en del att önska. I i alla fall framme på vänstra sidan. Basen och framförallt baskaggen på trummorna var så stark att musiken "tippade över" och man fick en magsmäll. Försökte man prata med så stark bas så "distortions-vorblade" ljudet om Ni förstår hur jag menar. 8O

Användarvisningsbild
LageB
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 2004-11-09

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav LageB » 2014-09-23 17:12

shaft skrev:
LageB skrev:Här hör man verkligen Jonah Nilssons sång och hur skicklig han är: http://www.youtube.com/watch?v=IDHHXJIr ... e=youtu.be
Härligt liveband tycks det vara helt klart....


Jag var där på Berns. Det blev en superkul konsert - fast ljudet lämnade en del att önska. I i alla fall framme på vänstra sidan. Basen och framförallt baskaggen på trummorna var så stark att musiken "tippade över" och man fick en magsmäll. Försökte man prata med så stark bas så "distortions-vorblade" ljudet om Ni förstår hur jag menar. 8O


Tråkigt att upplevde sådant ljud Shaft. Ljudkvalité är ju lite småviktigt när man går på konsert trots allt.....

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Bill50x » 2014-09-23 17:19

LageB skrev:
shaft skrev:
LageB skrev:Här hör man verkligen Jonah Nilssons sång och hur skicklig han är: http://www.youtube.com/watch?v=IDHHXJIr ... e=youtu.be
Härligt liveband tycks det vara helt klart....


Jag var där på Berns. Det blev en superkul konsert - fast ljudet lämnade en del att önska. I i alla fall framme på vänstra sidan. Basen och framförallt baskaggen på trummorna var så stark att musiken "tippade över" och man fick en magsmäll. Försökte man prata med så stark bas så "distortions-vorblade" ljudet om Ni förstår hur jag menar. 8O


Tråkigt att upplevde sådant ljud Shaft. Ljudkvalité är ju lite småviktigt när man går på konsert trots allt.....

Lyssnade nyss på deras album. Inser inte alls storheten/hype'n. Vad är det jag har missat?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
LageB
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 2004-11-09

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav LageB » 2014-09-23 19:26

Bill50x skrev:Lyssnade nyss på deras album. Inser inte alls storheten/hype'n. Vad är det jag har missat?

/ B


Du har inte missat något alls Bill50x :D
Det är ju det som är så underbart med musik -varje människa upplever musik individuellt. Jag kan absolut inte säga något om vad DU missar men jag skriver gärna lite om varför jag tycker Dirty Loops är så fantastiska

- Deras (i mitt tycke) fantastiska arrangemang och harmonisering av musikstyckerna (oavsett om det är egna låtar eller covers)
- Hur man blandar flera musikgenrer, pop, jazz, soul, gospel, techno (i mitt tycke) på ett innovativt sätt i dagens musikvärd.
- Helt enkelt att jag älskar låtarna (här kan jag inte ge logisk förklaring) Hjälper nog om man tidigare gillat West Coast och fusion musik.....
- Otroliga musiker alla tre. Här är nog de flesta experter ense.

Tja, det var lite av vad jag tycker. Min högst personliga uppfattning dock... :) :) :)

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Tompa_39 » 2014-09-24 13:36

LageB skrev:Trevligt Tompa :)

Tyvärr missade jag DL på Berns i Söndags..... :(

På många av amatörliveupptagningarna jag sett/hört (inklusive den du länkade till) så låter vokaldelen uruselt, eller inget alls...
Här hör man verkligen Jonah Nilssons sång och hur skicklig han är: http://www.youtube.com/watch?v=IDHHXJIr ... e=youtu.be
Härligt liveband tycks det vara helt klart....


Jag med, blev riktigt sur när jag läste recensionen i SVD helt appropå... :evil:

http://www.svd.se/kultur/scen/dirty-loops-svavar-ovanfor-jordytan_3941620.svd
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Tompa_39 » 2014-09-24 13:44

LageB skrev:
Bill50x skrev:Lyssnade nyss på deras album. Inser inte alls storheten/hype'n. Vad är det jag har missat?

/ B


Du har inte missat något alls Bill50x :D
Det är ju det som är så underbart med musik -varje människa upplever musik individuellt. Jag kan absolut inte säga något om vad DU missar men jag skriver gärna lite om varför jag tycker Dirty Loops är så fantastiska

- Deras (i mitt tycke) fantastiska arrangemang och harmonisering av musikstyckerna (oavsett om det är egna låtar eller covers)
- Hur man blandar flera musikgenrer, pop, jazz, soul, gospel, techno (i mitt tycke) på ett innovativt sätt i dagens musikvärd.
- Helt enkelt att jag älskar låtarna (här kan jag inte ge logisk förklaring) Hjälper nog om man tidigare gillat West Coast och fusion musik.....
- Otroliga musiker alla tre. Här är nog de flesta experter ense.

Tja, det var lite av vad jag tycker. Min högst personliga uppfattning dock... :) :) :)


Japp, stämmer väldigt bra in på mig också.

Deras skicklighet med intrumenten i kombination med fantasifulla och smakfulla arrangemang samt oerhörd detalj-iderikedom och harmonisering gör dom helt oemotståndeliga ....för mig .
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav PerStromgren » 2014-09-24 14:40

Jag gillar välproducerade skivor med musiker av högsta klass, t.ex. Steely Dan. Då borde jag gilla DL, vilket jag också gör en liten stund när jag bländas av musikerna, men av någon outgrundlig anledning blir det för mycket rätt kvickt. Litet otippat i mitt fall, men dock.

Jag röstar med Bill50x här.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Tompa_39 » 2014-09-24 15:27

PerStromgren skrev:Jag gillar välproducerade skivor med musiker av högsta klass, t.ex. Steely Dan. Då borde jag gilla DL, vilket jag också gör en liten stund när jag bländas av musikerna, men av någon outgrundlig anledning blir det för mycket rätt kvickt. Litet otippat i mitt fall, men dock.

Jag röstar med Bill50x här.


Jo, jag kan förstå det....att man kan tycka det blir liiiite för mycket av allt..., men fortfarande....om man gillat/gillar Jazz-Fusion/westcoast/slick/studiomusiker kryddade plattor/ så är DL nog helt rätt.

..sen har Dan Backman en poäng absolut i sin recension i SVD, att man kan önska det kunde 'landa' lite ibland...



..eller INTE!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav phloam » 2014-09-24 15:28

Jag tror jag vet vad problemet är..... de är musikens svar på LCHF.

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Tompa_39 » 2014-09-24 15:38

phloam skrev:Jag tror jag vet vad problemet är..... de är musikens svar på LCHF.


He he , kan stämma, ON or OFF ...
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Tompa_39 » 2014-09-24 16:18

Ok jag kan försök' te' å föklar' för'n som int' bergrip'... :wink:

Vi analyserar lite då, vi tar t.ex denna låt:

http://www.youtube.com/watch?v=Fp9dUe9_3Yo

Ganska lättlyssnad med nästan lite schlagerkänsla , börjar stilla med snyggt synt-bling kryddat med vackra stråkar. Sen kommer beatet igång med lite tåg-tuff, för att sen växla ned till en ganska lågmäld refräng men ändå tydligt driv.
Efter halva första versen kommer första 'dö-känslan', :D lyssna noga på hur harmonierna bara går in i varann och breddar hela känslan till nästan eufori i typ 3 sekunder. (tid 0:42 - 0:45).

Sen forsätter versen där oerhört vackra stråkar kommer till, för att sen gå in bryggan som återigen lugnar ned lite men som sen bygger upp till refrängen som inleds med ett suvveränt trum-fill av Aron. (1:12-1:15)

Dags för första refrängen som tuffar på med fina stämmor och bra sväng i texten, men...här sparar men lite på krutet fram till övergången tillbaka till versen (1:44-1:48) här kommer bland det värsta man hört då det gäller finurlighet och snygg harmonisering och rytmisering, dvs 'dö-känsla' nummer två :D

Suck!

Nåja, andra versen tar upp tråden igen med väldigt snyggt basande från Henrik, och lite nya ackord över syntar och stråkar jmf med första versen. Jonah sjunger gudomligt i bryggan, och igen i övergången till refrängen....säger bara: WOW! (2:25-2:30)

Andra refrängen tuffar på med snygga basgrejer och trumfills, sen kommer brygga nr2 där Jonah sjunger på ett sätt som t.o.m Stevie Wonder skulle vara avundsjuk på....men inte nog med det, vad händer här? mitt i andra bryggan går man över till första bryggan fast i en annan tonart för att sedan harmonisera den till en tonartshöjning i refräng tre....va?...Va?...VA? .. vad säger NI om den???

Sen kommer några refränger till med nya trumfills och synkoperingar för att till sist landa i en underbar fade-out där Jonah återigen visar prov på sitt register i sången.

Och så här är det på varenda låt :D

Bill, fattarunurå :wink:
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav PerStromgren » 2014-09-24 18:46

Tack för analysen, Tompa, jag gillar sån't!

Men, det hjälps inte, åtminstone jag saknar några jazzelement för att det ska bli bra, kanske främst ad libbet. Exemplet du ger är ett oerhört snyggt schlagerarr, men i min värld är det inte mer.

Men vi gillar olika!

PS. Lyssna gärna från 11:00 in i detta klipp för att få analysen av något jag lyssnar på!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Nattlorden » 2014-09-24 20:29

Körde via spotify och fick en Judas Priestlåt med samma titel därefter.... Den kan säkert vara lyssningsbar annars, men efter ett mästerverk som detta blev det bara helt olyssningsbart! :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Zeeall » 2014-09-25 20:57

Nattlorden skrev:Körde via spotify och fick en Judas Priestlåt med samma titel därefter.... Den kan säkert vara lyssningsbar annars, men efter ett mästerverk som detta blev det bara helt olyssningsbart! :lol:


Går inte att jämföra ett mästerverk som Hell Bent For Leather/Killing Machine med Loopified.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
LageB
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 2004-11-09

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav LageB » 2014-09-26 10:37

Zeeall skrev:
Nattlorden skrev:Körde via spotify och fick en Judas Priestlåt med samma titel därefter.... Den kan säkert vara lyssningsbar annars, men efter ett mästerverk som detta blev det bara helt olyssningsbart! :lol:


Går inte att jämföra ett mästerverk som Hell Bent For Leather/Killing Machine med Loopified.


Nja, Heavy Metal kan ni gärna diskutera i andra trådar. I den här tråden diskuterar vi MUSIK :) :)
Förresten, jag är inte kategorisk :P , en del HM fans är faktiskt musikaliska - jag såg ett coolt tweet häromdagen som bevisar detta nämligen: https://twitter.com/XerathUK/status/514859602270498816

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav phloam » 2014-09-26 11:30

Ok då diskuterar vi Musik!!! :D

All musik står på två ben - genomförande och innehåll. Loopified ställer saker på sin spets genom att vara en slags absolut motsats till vad t.ex. punkrock handlar om. Man kan kompensera bristfälligt genomförande eller instrumentell skicklighet - genom att göra "lite men bra" och med stor känsla framföra ett viktigt budskap. Punk, industri, folk, metal, minimalism, experimentellt - här finns mängder med exempel på riktigt stor Musik som skapas med enkla medel.

Sen finns det mellanting där man vilar lika mycket på innehåll som på framförande - artister som har starka budskap och som samarbetar med skickliga studiomusiker och producenter för att lyfta fram dem. T.ex. Brian Eno och Robert Fripp som bidrar aktivt till innehållet genom att både ha känsla för mening och skicklighet i framförandet.

Eller tänk på Philip Glass - orkestermusikerna (har jag hört iaf) lär ha avskytt att framföra dessa extremt krävande, monotona slingor som var nödvändiga för slutresultatet. Musik som hårt arbete och föga lekfullhet, men resultatet är lika fantastiskt för det.

Loopified handlar (tyvärr, imho) nästan enbart om det Tompa beskriver - ett otroligt skickligt genomförande som skapar en nästan 100% ren instrumentalkick för lyssnaren, avsiktligt befriad från budskap eller mening (lite kärlekslyrics för att öht ha nåt att sjunga, typ). Det kan jag tycka är helt ok, det kan vara skönt att slippa en massa weltschmerz och bara köra feelgoodjazz.

Men många upplever nog att det saknas något för att väcka något engagemang. Det handlar inte om att missa något eller inte begripa det skickliga osv - utan snarare om att man känner att det blir för ensidigt. Man önskar att de skulle använda sin skicklighet att göra nåt mer poängfullt, inte bara "show off", kolla vad vi kan spela.

Det där att "jorda" musiken kanske handlar om att man inte bara kan stå på ett ben som Loopified gör praktiskt taget hela tiden.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav solhaga » 2014-09-26 11:44

Mycket bra skrivet, phloam!

Användarvisningsbild
LageB
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 2004-11-09

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav LageB » 2014-09-26 11:59

phloam skrev:Ok då diskuterar vi Musik!!! :D


Loopified handlar (tyvärr, imho) nästan enbart om det Tompa beskriver - ett otroligt skickligt genomförande som skapar en nästan 100% ren instrumentalkick för lyssnaren, avsiktligt befriad från budskap eller mening (lite kärlekslyrics för att öht ha nåt att sjunga, typ).


En sak kan jag hålla med om - och det är att de flesta av Loopifieds låttexter suger. Nu bryr jag mig inte sådär jättemycket om texterna själv. Jag kan njuta av musik på främmande språk utan att fatta ett ord. Men, det är ett faktum att bra lyrik generellt ger mer "liv" åt en låt. Något för DL att förbättra till nästa platta kanske...

Men jag håller inte med dig helt, Lyriken till "It Hurts" t.ex harmoniserar otroligt bra till melodin. Här kan vi ju verkligen snacka om känsla! Vad jag har förstått så är "It hurts" dock den enda texten DL skrivit helt själva (eller snarare Jonah skrev den)
Senast redigerad av LageB 2014-09-26 12:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Tompa_39 » 2014-09-26 12:30

phloam skrev:Ok då diskuterar vi Musik!!! :D

All musik står på två ben - genomförande och innehåll. Loopified ställer saker på sin spets genom att vara en slags absolut motsats till vad t.ex. punkrock handlar om. Man kan kompensera bristfälligt genomförande eller instrumentell skicklighet - genom att göra "lite men bra" och med stor känsla framföra ett viktigt budskap. Punk, industri, folk, metal, minimalism, experimentellt - här finns mängder med exempel på riktigt stor Musik som skapas med enkla medel.

Sen finns det mellanting där man vilar lika mycket på innehåll som på framförande - artister som har starka budskap och som samarbetar med skickliga studiomusiker och producenter för att lyfta fram dem. T.ex. Brian Eno och Robert Fripp som bidrar aktivt till innehållet genom att både ha känsla för mening och skicklighet i framförandet.

Eller tänk på Philip Glass - orkestermusikerna (har jag hört iaf) lär ha avskytt att framföra dessa extremt krävande, monotona slingor som var nödvändiga för slutresultatet. Musik som hårt arbete och föga lekfullhet, men resultatet är lika fantastiskt för det.

Loopified handlar (tyvärr, imho) nästan enbart om det Tompa beskriver - ett otroligt skickligt genomförande som skapar en nästan 100% ren instrumentalkick för lyssnaren, avsiktligt befriad från budskap eller mening (lite kärlekslyrics för att öht ha nåt att sjunga, typ). Det kan jag tycka är helt ok, det kan vara skönt att slippa en massa weltschmerz och bara köra feelgoodjazz.

Men många upplever nog att det saknas något för att väcka något engagemang. Det handlar inte om att missa något eller inte begripa det skickliga osv - utan snarare om att man känner att det blir för ensidigt. Man önskar att de skulle använda sin skicklighet att göra nåt mer poängfullt, inte bara "show off", kolla vad vi kan spela.

Det där att "jorda" musiken kanske handlar om att man inte bara kan stå på ett ben som Loopified gör praktiskt taget hela tiden.


Fattar precis vad du menar Phloam, bra beskrivet, och då det gäller DL så är ju texterna enligt mig bara en "bärare" av sången och groovet.

Jag minns att Jay Graydon en gång i en intervju sa typ att han egentligen;
" -Don't give a damn what the words say, as long as they get along with the music and the rhyme, and that You actually can sing them..."

Det unika i min mening med DirtyLoops är att dom får ihop musiken, via en massa influenser, på ett sätt som jag aldrig hört förr, och att inspirationskällorna för kombinationen i deras musik kommer från genrers som jag gillat sen slutet på 70-talet.

Det är det som slår an mina 'strängar' på ett helt sjukt sätt, och även LageB's vad jag förstår. :)

/ T
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
LageB
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 2004-11-09

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav LageB » 2014-09-26 12:44

Tompa_39 skrev:
phloam skrev:Fattar precis vad du menar Phloam, bra beskrivet, och då det gäller DL så är ju texterna enligt mig bara en "bärare" av sången och groovet.

Jag minns att Jay Graydon en gång i en intervju sa typ att han egentligen;
" -Don't give a damn what the words say, as long as they get along with the music and the rhyme, and that You actually can sing them..."

Det unika i min mening med DirtyLoops är att dom får ihop musiken, via en massa influenser, på ett sätt som jag aldrig hört förr, och att inspirationskällorna för kombinationen i deras musik kommer från genrers som jag gillat sen slutet på 70-talet.

Det är det som slår an mina 'strängar' på ett helt sjukt sätt, och även LageB's vad jag förstår. :)

/ T


Da capo från min sida Tompa :) :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav Bill50x » 2014-09-26 12:44

Mitt intryck, efter att ha lyssnat lite mer på DL är att allt är väldigt slickat, strömlinjeformat och fullt med skickliga infall. Men för mig är det en show utan innehåll. Det är ruskigt skickligt gjort men (återigen) inget som berör mig.

Tur att jag har annan musik att lyssna på :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Re: Mera Dirty Loops ...

Inläggav phloam » 2014-09-26 12:56

Tompa_39 skrev:Jag minns att Jay Graydon en gång i en intervju sa typ att han egentligen;
" -Don't give a damn what the words say, as long as they get along with the music and the rhyme, and that You actually can sing them..."


Ja precis! :) Respekt till Jay som helt ärligt och öppet deklarerar att det är det rent musikaliska som är avsikten, inte att förmedla specifika budskap.

Och jag har full förståelse för att man går igång på denna typ av musik, det kan jag också (i små doser) och att det är intressant att de gör saker på ett eget sätt (kombinationen av stilar som du nämner t.ex.).

Vi får se om de kan mogna som artister och inte bara fortsätta som skickliga musiker :)

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster