Cyrille Aimee + Friends

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Cyrille Aimee + Friends

Inläggav hifikg » 2014-04-30 19:22

Har lirat Cyrille o hennes vänner ett par varv nu och snöat in helt på låten "I´m beginning to see the light", det stycket och kanske något till är helt i klass med Jazz at the Pawnshop, det är inte illa pinkat. Ser att den lilla jazzklubben erbjuder fler liveinspelningar. Det här är spännande. Livekänslan är hög, klirr i glas, publiksorl och en skön förmedling av akustiken som jag upplever kommer från en ganska liten scen, något lite upphöjd i förhållande till publiken (kanske är jag påverkad av The Pawnshop). Det som den här inspelningen erbjuder är dessutom skön jazzsång. Det är inte ofta som något lever upp till så hög kvalitet som Jazz at the Pawnshop, låt vara bara under några minuter här och där, men ändå. FYND!!

Jag köpte min inspelning från HD Tracks. Gillade den på en gång och vet redan nu att jag alltid kommer att gilla den. Ibland fungerar det med "bra på en gång".

Bild
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
aisopos

Re: Cyrille Aimee + Friends

Inläggav aisopos » 2014-05-07 08:00

https://www.youtube.com/watch?v=9juoVtTROG8
För att kolla om det är din "cup of tea".

MEN SPOLILERVARING, ifall du inte vill veta hur det ser ut i lokalen utan först vill kolla hur lokalen,scenen presenteras genom inspelningen.

solhaga

Inläggav solhaga » 2014-05-07 17:11

Suveränt!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-05-07 18:09

Tack för den länken :-)
Det var ju nästan på pricken så som jag uppfattade scenen och inte undra på att den ger Pawnshop-vibbar, det e ju väldigt likt Stampen det där. Nu blev jag sugen på att lyssna på live-jazz :-). Att Cyrille var mycket hetare i verkligheten än på skivomslaget gör inget det heller, den som designat det där skivomslaget borde få stryk *s*

solhaga

Inläggav solhaga » 2014-05-07 22:20

Lustigt att några av låtarna var i 48000 Hz och några i 96000 Hz. Det ställer till det för mig eftersom jag måste "koppla om" mellan låtarna.
Bästa botemedlet är väl att konvertera från 48000 Hz till 96000 Hz och spara än att översampla vid uppspelning?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-05-07 22:41

solhaga skrev:Lustigt att några av låtarna var i 48000 Hz och några i 96000 Hz. Det ställer till det för mig eftersom jag måste "koppla om" mellan låtarna.
Bästa botemedlet är väl att konvertera från 48000 Hz till 96000 Hz och spara än att översampla vid uppspelning?

Det är sådant som musikspelare ska fixa automagiskt. Jag använder sjuttiofemkronorsprogrammet BitPerfect. Tyvärr har det strulat lite ett tag, det klarar inte bit-byte när integer-mode används. Nu hör jag ingen skillnad på integer-mode och inte integer-mode, men expertisen säger att det är bättre med *s*. Ett tag var jag så irriterad att jag övervägde att köpa en ny Amarra för många pengar, men sansade mig *s*

solhaga

Inläggav solhaga » 2014-05-07 22:51

Musikspelaren (JRMC) har inga problem med detta, det är Jack Router och Frequency Allocator som måste startas om vid samplingsfrekvensbyte.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-05-07 23:34

solhaga skrev:Musikspelaren (JRMC) har inga problem med detta, det är Jack Router och Frequency Allocator som måste startas om vid samplingsfrekvensbyte.

Aha... inget jag känner till, men då är kanske din föreslagna lösning rätt väg att gå.

Återgå till Skivrekommendationer