Mars Volta

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker

Mars Volta

Inläggav Belker » 2005-04-01 13:40

Jag tror många här på forumet skulle gilla den här. Mycket spännande musik som egentligen inte "passar in" i min övriga skivsamling. Tror inte den passar in nånstans faktiskt...Läs här: http://www.dagensskiva.com/index.asp?datum=2005-3-6

Artikeln sammanfattar intrycken korrekt.

Lyssna

Eller vad säger du, Hotspur? (Här i musikdelen hifibråkar vi inte, så du kanske kan hänga på här:wink: )

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2005-04-01 19:39

Dom har spelat ganska mycket Mars Volta på P3 Rock. Tycker att vissa låtar har charm. Dom maler sig in kan man säga! Jag har inte köpt någon skiva ännu, men det blir nog så. Kul att dom sjunger på annat språk än engelska ibland.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-04-02 20:26

Första skivan är riktigt bra! (fast inte ljudet som är våldsamt söndermastrat.... :cry: :x )
Nya skivan har jag bara slölyssnat på, får se om den är värd att köpa, första intrycket var dock ok, måste lyssna in mig mer innan man kan ge ett vettigt omdöme.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-04-09 00:39

De verkar ju väldans roliga. Som en blandning av Muse, Red Hot.. och Primus ungefär... Kanske lite Mike Patton med sina galna upptåg också... ;)

Stämmer det som jag säger litet? Isåfall ska jag nog slå till på dem! :D

Mvh jocke
admin

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-04-09 09:25

Utan egentligen känna dig, Slart tror jag detta passar dig perfekt!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-23 10:00

Mig passade detta album lika illa som det passade recensenten i denna recension.. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-05-25 16:07

Hehe... Ja, det är nog antingen-eller-musik!

Användarvisningsbild
Karl_Banan

Inläggav Karl_Banan » 2005-05-26 18:19

Hur är ljudet på nya skivan? Tyvärr så orkar jag inte ens lyssna på första pga (o)ljudet...
E bananerna fiiina ida?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-05-28 15:38

"Hehe... Ja, det är nog antingen-eller-musik!"

Lustigt, jag lyssnade just på ett par låtar och min tanke var att det var rätt OK men inte särskilt spännande, rätt intetsägande helt enkelt. :)

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2005-05-29 01:54

välskrivna låtar är oförmågan att jamma skickligt :D

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2005-06-10 11:27

hetsporren: killen som recenserar deras skiva i länken du gav oss verkar inte vara rätt man för uppdraget. Dra slutsatsen att skivan inte är bra efter att ha kommit halvvägs, klaga på odjud osv.

Nu blir jag bara mer intresserad av denna skiva. Första skivan är mycket bra om man tar den i portioner. Lyssna gärna på At the drive in för en mer melodisk variant med delvis samma bandmedlemmar.

tack och hej :D

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-07-12 22:40

Förbannat surt att deras Roskildespelning ställdes in :evil: . Var ju en av anledningarna till att åkte ner dit.

Gick och såg Fantomas som kompensation. Dem liknar egentligen inte Mars Volta, men bjuder på samma typ av totalt oförutsägbar blanding av atonalt sväng, flirt med olika subgenrar till metal och sinnesjuka taktbyten.

Krautrock för det nya millenniet månne?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-07-16 21:54

Manzarek skrev:Förbannat surt att deras Roskildespelning ställdes in :evil: . Var ju en av anledningarna till att åkte ner dit.

Gick och såg Fantomas som kompensation. Dem liknar egentligen inte Mars Volta, men bjuder på samma typ av totalt oförutsägbar blanding av atonalt sväng, flirt med olika subgenrar till metal och sinnesjuka taktbyten.

Var de där Fantomas någe bra? Skulle kunnat tänka mig åka ner för att se Pattons två framträdanden...

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-07-17 01:19

Slartibartfast skrev:
Manzarek skrev:Förbannat surt att deras Roskildespelning ställdes in :evil: . Var ju en av anledningarna till att åkte ner dit.

Var de där Fantomas någe bra? Skulle kunnat tänka mig åka ner för att se Pattons två framträdanden...Mvh Jocke

Gergoriansk munksång blir black metal. Proggrock blir emo- core. Kasperdocksteater blir diskantöverstyrning. Överpretentiöst och alldeles för mycket av allt hela tiden. En riktig uppenbarelse, men omöjligt att kalla det varken bra eller dåligt.

Han spelade f ö inte två gig, utan fyra(!). Förrutom Fantomas så med norrbaggen John Erik Kaada, ett med The Roots medlemmen Rahzel och med Masami Akita också.
Om man numera slår upp ordet "arbetsnarkoman" i Svenska Akademins Ordlista står där kort och gott Mike Patton. 8)

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-01-20 06:03

Slartibartfast skrev:De verkar ju väldans roliga. Som en blandning av Muse, Red Hot.. och Primus ungefär... Kanske lite Mike Patton med sina galna upptåg också... ;)

Jag hör mycket mycket Rush i deras musik. Rush, nåt hårt och Tangerine Dream.

Användarvisningsbild
Greve_H

Inläggav Greve_H » 2006-01-23 18:11

Gillar dem starkt! Tycker att "De-loused in the Comatorium" är bäst. :)

De fungerar dock - enligt mig - inte något värst bra som bakgrundsmusik. Man skall lyssna från den första sekunden av skivan, till den allra sista.

Missa inte heller EP:n "Tremulant".

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-05-30 22:26

Mkt bra grupp och musik tycker objektivisten Dimitri.
På deras senaste skiva Bedlam lyssna t.ex. på Wax Simulacra eller Agadez.
Många "th" i titlarna, är det den sk Gothmusiken?

Återgå till Skivrekommendationer