Chicago Transit Authority - finns det någon bra CD?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Chicago Transit Authority - finns det någon bra CD?

Inläggav PerStromgren » 2014-11-27 14:39

Finns det någon bra utgåva av Chicago Transit Authority, dvs gruppens första skiva?

Den utgåva jag har låter rätt förskräckligt med kraftig diskandist, men musiken är jättebra!

Bild
... tycker jag!

Per

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11468
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Chicago Transit Authority - finns det någon bra CD?

Inläggav PekkaJohansson » 2014-11-27 15:13

Disten torde huvudsakligen komma från inspelningen. Jag jämförde för några år sedan en dubbel-cd-med en enkel-cd-utgåva, båda från 80-talet, och den enkla var faktiskt marginellt bättre även om båda överföringarna verkade vara rimligt raka. Jag vill minnas att båda var europeiska och pressade av Sony/DADC i Österrike. Om du vill kan jag kolla katalognummer i kväll.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Chicago Transit Authority - finns det någon bra CD?

Inläggav Bill50x » 2014-11-27 15:25

De olika utgåvor jag har är alla ganska lika i det avseendet. Dvs disten är påtaglig i diskanten. De båda CD jag har (Mastersound samt en nyutgåva från i år) är ganska lika (dåliga), jag upplever vinylerna som något bättre. Om jag har tid imorgon rippar jag några prover.

Men som Pekka påpekar, det handlar nog mer om inspelningen snarare än pressningarna.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Chicago Transit Authority - finns det någon bra CD?

Inläggav PerStromgren » 2014-11-27 15:39

Bill50x skrev:De olika utgåvor jag har är alla ganska lika i det avseendet. Dvs disten är påtaglig i diskanten. De båda CD jag har (Mastersound samt en nyutgåva från i år) är ganska lika (dåliga), jag upplever vinylerna som något bättre. Om jag har tid imorgon rippar jag några prover.

Men som Pekka påpekar, det handlar nog mer om inspelningen snarare än pressningarna.



Ah, trist! Tack för erbjudandet om rippning, men det verkar inte finns så mycket att hämta som jag hoppades, så du kan nog spara dina krafter.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Chicago Transit Authority - finns det någon bra CD?

Inläggav PerStromgren » 2014-11-27 15:40

PekkaJohansson skrev:Disten torde huvudsakligen komma från inspelningen. Jag jämförde för några år sedan en dubbel-cd-med en enkel-cd-utgåva, båda från 80-talet, och den enkla var faktiskt marginellt bättre även om båda överföringarna verkade vara rimligt raka. Jag vill minnas att båda var europeiska och pressade av Sony/DADC i Österrike. Om du vill kan jag kolla katalognummer i kväll.


Gärna, om du har så bra ordning bland dina hav av CD! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Chicago Transit Authority - finns det någon bra CD?

Inläggav Almen » 2014-11-27 15:48

Köp inte CD:n från 2002, bara: Chicago I + II remastrade på vinyl

Jag har återutgivningen av QUAD-versionen på DTS. Ingen vass diskant alls jämförelsevis där, bara väldigt njutbart och volymuppdragningsvänligt. Rekommenderas!
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Chicago Transit Authority - finns det någon bra CD?

Inläggav PerStromgren » 2014-11-27 17:03

Almen skrev:Köp inte CD:n från 2002, bara: Chicago I + II remastrade på vinyl

Jag har återutgivningen av QUAD-versionen på DTS. Ingen vass diskant alls jämförelsevis där, bara väldigt njutbart och volymuppdragningsvänligt. Rekommenderas!


Kan man enkelt mixa ned dessa fyra kanaler till två? Jag har bara två kanaler där jag vill lyssna.

Är det den här? http://popdose.com/dvd-review-chicago-c ... honic-mix/
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: Chicago Transit Authority - finns det någon bra CD?

Inläggav xeizo » 2014-11-27 18:46

Bara att öppna AUDIO_TS mappen i VLC så spelas den upp efter eget tycke(VLC har typ alla inställningar som går att hitta på, men har du valt stereo i Windows ljudapplet så defaultar den till det)
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11468
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Chicago Transit Authority - finns det någon bra CD?

Inläggav PekkaJohansson » 2014-11-27 22:50

Min enkel-cd heter Columbia 474788 2 och ser ut så här. Jag rippade bara de första sex spåren för jämförelsen med dubbel-cd:n. Det finns alltså rad enkla och dubbla cd-utgåvor från 80-talet som alla är utmärkta även om spår fem här har misshandlats en del.

Bild

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Chicago Transit Authority - finns det någon bra CD?

Inläggav Almen » 2014-11-27 23:02

PerStromgren skrev:
Almen skrev:Köp inte CD:n från 2002, bara: Chicago I + II remastrade på vinyl

Jag har återutgivningen av QUAD-versionen på DTS. Ingen vass diskant alls jämförelsevis där, bara väldigt njutbart och volymuppdragningsvänligt. Rekommenderas!


Kan man enkelt mixa ned dessa fyra kanaler till två? Jag har bara två kanaler där jag vill lyssna.

Är det den här? http://popdose.com/dvd-review-chicago-c ... honic-mix/

Japp, det är den. Och ja, den är så bra som recensenten skriver. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Chicago Transit Authority - finns det någon bra CD?

Inläggav Almen » 2014-11-28 10:42

PerStromgren skrev:
Almen skrev:Köp inte CD:n från 2002, bara: Chicago I + II remastrade på vinyl

Jag har återutgivningen av QUAD-versionen på DTS. Ingen vass diskant alls jämförelsevis där, bara väldigt njutbart och volymuppdragningsvänligt. Rekommenderas!


Kan man enkelt mixa ned dessa fyra kanaler till två?

Jag kanske inte svarade på den frågan: enkelt vet jag inte, men jo, det kan man. De flesta DVD-rippningsprogram kan spara som tvåkanal, och det finns även möjligheter i program som foobar att konvertera, även om jag inte lyckats hitta 4.0 -> 2.0. Får kanske uppdatera foobar.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Chicago Transit Authority - finns det någon bra CD?

Inläggav STDI » 2014-11-30 08:10

Till er som har möjlighet att jämföra: Hur tycker ni den ommastrade (heter det så på svenska?) på Spotify låter?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Chicago Transit Authority - finns det någon bra CD?

Inläggav Almen » 2014-12-01 15:58

Råkade händelsevis hitta ett uttalande av producenten för återutgivningen av QUAD:en.

Bob Vosgien skrev:The 1/2" 4-tracks were in excellent shape although they did need baking. The Quad mixes seemed to have less reverb on them compared to the original stereo mixes, so when I could, I added a little "air" on the top without making the horns harsh or edgy. "Beginnings" and "Questions" were the best mixes and I used those as the benchmark for mastering the rest of the DVD. They were basically cut "flat" with just some level compensation added. "Listen" and "I'm A Man" were very thin mixes for some reason and needed a good bass boost to bring them in line with the rest of the tracks. In general, my mastering technique when dealing with older recordings is to try to get the most out of the original recordings while staying true to the era it was conceived.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Chicago Transit Authority - finns det någon bra CD?

Inläggav PerStromgren » 2014-12-01 16:07

Almen skrev:Råkade händelsevis hitta ett uttalande av producenten för återutgivningen av QUAD:en.

Bob Vosgien skrev:The 1/2" 4-tracks were in excellent shape although they did need baking. The Quad mixes seemed to have less reverb on them compared to the original stereo mixes, so when I could, I added a little "air" on the top without making the horns harsh or edgy. "Beginnings" and "Questions" were the best mixes and I used those as the benchmark for mastering the rest of the DVD. They were basically cut "flat" with just some level compensation added. "Listen" and "I'm A Man" were very thin mixes for some reason and needed a good bass boost to bring them in line with the rest of the tracks. In general, my mastering technique when dealing with older recordings is to try to get the most out of the original recordings while staying true to the era it was conceived.


"get the most out of the original recordings while staying true to the era it was conceived"

Hm, jag undrar vad det kan vara? Jag lyssnade på Beatles Abbey Road i går kväll, då jag också lyssnade på CTA, och uppmärksammande den stora upplevda skillnaden i ljudkvalitet. "True to the era?"
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Chicago Transit Authority - finns det någon bra CD?

Inläggav Almen » 2014-12-01 16:31

PerStromgren skrev:
Almen skrev:Råkade händelsevis hitta ett uttalande av producenten för återutgivningen av QUAD:en.

Bob Vosgien skrev:The 1/2" 4-tracks were in excellent shape although they did need baking. The Quad mixes seemed to have less reverb on them compared to the original stereo mixes, so when I could, I added a little "air" on the top without making the horns harsh or edgy. "Beginnings" and "Questions" were the best mixes and I used those as the benchmark for mastering the rest of the DVD. They were basically cut "flat" with just some level compensation added. "Listen" and "I'm A Man" were very thin mixes for some reason and needed a good bass boost to bring them in line with the rest of the tracks. In general, my mastering technique when dealing with older recordings is to try to get the most out of the original recordings while staying true to the era it was conceived.


"get the most out of the original recordings while staying true to the era it was conceived"

Hm, jag undrar vad det kan vara? Jag lyssnade på Beatles Abbey Road i går kväll, då jag också lyssnade på CTA, och uppmärksammande den stora upplevda skillnaden i ljudkvalitet. "True to the era?"

Tidstroget med avseende på bandet och omgivningen, får man väl anta. Beatles anno 1969 (sista inspelningen de gjorde tillsammans, hade inte spelat live på många år) och Chicago Transit Authority (debutalbum från ett uttalat liveband) står ju ganska långt ifrån varandra både kulturellt och musikaliskt.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster