Högkvalitativa "high res. lossless" referensinspelningar?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bico
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2014-08-29
Ort: Bromma, Stockholm

Högkvalitativa "high res. lossless" referensinspelningar?

Inläggav bico » 2015-01-21 22:06

Jag är på jakt efter några nedladdningsbara högkvalitativa "high resolution lossless" referensinspelningar för att utvärdera utrustningar och jämföra kvalitet på andra inspelningar. Genre spelar ingen avgörande roll. Har någon något tips?

Tack på förhand!

/Birger
Senast redigerad av bico 2015-01-23 19:52, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Högkvalitativ "high resolution lossless" referensmusik?

Inläggav manix » 2015-01-21 23:42

Den här förekommer ganska frekvent i diskussioner om bra inspelningar på forum:
http://www.soundliaison.com/studio-showcase-series/38-thousand-shades-of-blue
Det finns, eller möjligen fanns, en snutt man kunde ladda ner kostnadsfritt från detta album.

http://www.2l.no/
Här finns också inspelningar som förekommer i diskussioner om bästa inspelning eller referensinspelningar. Finns möjlighet att ladda ner musik i olika upplösning och jämföra.

Dessa kanske kan vara en början....

Användarvisningsbild
bico
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2014-08-29
Ort: Bromma, Stockholm

Re: Högkvalitativ "high resolution lossless" referensmusik?

Inläggav bico » 2015-01-22 00:35

Jodå, här (Free Tracks) finns mycket riktigt nedladdningsbar musik i form av två olika spår från två olika album i tre olika format vardera och här (Free Tracks Format Comparison) finns två olika spår från två olika album i fyra olika format vardera.

Tack för tipsen!

/Birger

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Högkvalitativ "high resolution lossless" referensmusik?

Inläggav Bill50x » 2015-01-22 09:04

bico skrev:Jag är på jakt efter någon nedladdningsbar högkvalitativ "high resolution lossless" referensmusik för att kunna utvärdera utrustning och jämföra kvalitet på annan musik. Genre spelar ingen avgörande roll.

Så länge du inte använder "referensmusiken" till att optimera din anläggning är allt väl. Optimeringen gör du lämpligen efter din favoritmusik eller den musik du lyssnar mest på. En riktigt bra anläggning klarar givetvis all sorts musik men min erfarenhet är att om man trimmar in och väljer utrustning efter enbart de bästa (och ofta glesa, läs diskussionen i annan tråd) inspelningarna så hamnar man snett när det är dags för verkligheten.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: Högkvalitativ "high resolution lossless" referensmusik?

Inläggav xeizo » 2015-01-22 15:35

Bill50x skrev:
bico skrev:Jag är på jakt efter någon nedladdningsbar högkvalitativ "high resolution lossless" referensmusik för att kunna utvärdera utrustning och jämföra kvalitet på annan musik. Genre spelar ingen avgörande roll.

Så länge du inte använder "referensmusiken" till att optimera din anläggning är allt väl. Optimeringen gör du lämpligen efter din favoritmusik eller den musik du lyssnar mest på. En riktigt bra anläggning klarar givetvis all sorts musik men min erfarenhet är att om man trimmar in och väljer utrustning efter enbart de bästa (och ofta glesa, läs diskussionen i annan tråd) inspelningarna så hamnar man snett när det är dags för verkligheten.

/ B



Håller absolut med, dessutom, om man optimerar för tex trashmetal av standardkvalitet så brukar sk "referensmusik" ändå bara låta ännu mer imponerande. Dock, vad gäller frekvenskurva går det inte att göra så mycket, om anläggningen är hyggligt avslöjande och ger någotsånär rak tonkurva vid lyssningsplatsen så hörs det direkt vilka inspelningar som är hissade i "fel" register, tonkontroller/eq är i sådana lägen FAKTISKT underskattat
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
bico
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2014-08-29
Ort: Bromma, Stockholm

Re: Högkvalitativ "high resolution lossless" referensmusik?

Inläggav bico » 2015-01-22 18:34

Jag skall använda referensmusiken som referensmusik. Alltså för att jämföra olika system och systemkomponenter. Min favoritmusik är alltför färgad av mitt eget upparbetade tycke och smak. Den högkvalitativa referensmusik jag syftar på skall vara ofärgad och detaljrik. Den skall inte tillföra någon nämnvärd påverkan på ljudkedjan i sin helhet.

/Birger

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Högkvalitativ "high resolution lossless" referensmusik?

Inläggav Svante » 2015-01-22 21:50

Faktisktiankommentar: uttrycket "high resolution lossless" är en motsägelse i sig. High resolution betyder ju noggrannt, lossless betyder fri från fel. Uttrycket betyder alltså "ungefär exakt".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bico
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2014-08-29
Ort: Bromma, Stockholm

Re: Högkvalitativ "high resolution lossless" referensmusik?

Inläggav bico » 2015-01-22 22:14

Det betyder snarare "hög upplösning förlustfri" vilket jag villigt erkänner är mindre lyckad svenska. På samma sätt som "high resolution lossless" är mindre lyckad engelska.

Jag hänger dock inte med på vad som är motsägelsefullt mellan "high resolution" och "lossless".

/Birger

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Högkvalitativ "high resolution lossless" referensmusik?

Inläggav Svante » 2015-01-22 22:57

bico skrev:Det betyder snarare "hög upplösning förlustfri" vilket jag villigt erkänner är mindre lyckad svenska. På samma sätt som "high resolution lossless" är mindre lyckad engelska.

Jag hänger dock inte med på vad som är motsägelsefullt mellan "high resolution" och "lossless".

/Birger


Alltså, pratar man om någontings upplösning så är det implicit något som har avrundats. Om jag tex anger pi med två decimalers upplösning så skriver jag 3,14 och struntar i alla decimaler som kommer därefter. Och då är det ju inte förlustfritt, man har ju förlorat decimalerna efter .14.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bico
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2014-08-29
Ort: Bromma, Stockholm

Re: Högkvalitativ "high resolution lossless" referensmusik?

Inläggav bico » 2015-01-23 08:47

Vad jag syftar på är en kombination av de båda begreppen "high resolution audio" (Hi-Res Audio) och "lossless formats" (ALAC, FLAC, WAV, ...) som så vitt jag förstår båda är relativt väl etablerade begrepp inom ljud- och ljudåtergivningsområdet. Jag satte dessutom "high resolution lossless" inom citationstecken för att indikera att det viktiga är att det är högkvalitativ referensmusik jag efterfrågar.

För min del kan vi gärna lämna detta definierande och istället fokusera på huvudämnet och sakfrågan, nämligen tips på högkvalitativ referensmusik.

/Birger

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Högkvalitativ "high resolution lossless" referensmusik?

Inläggav Svante » 2015-01-23 10:28

...fast jag tror du menar "inspelningar" och inte "musik", att det är kvaliteten på inspelningarna och inte musikerna eller kompositörerna som ska vara hög i första hand (även om det inte skadar)? Men visst ursäkta för OT, vi lägger ner det spåret.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bico
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2014-08-29
Ort: Bromma, Stockholm

Re: Högkvalitativa "high res. lossless" referensinspelningar

Inläggav bico » 2015-01-23 19:51

Jag har, för att inte ytterligare förvärra stämningen i tråden, ändrat rubriken så att den bättre överensstämmer med vad jag är ute efter. Jag har bytt från "musik" till "inspelningar". Hoppas att den faller en bredare massa läsare i smaken. Jag envisas dock med att fortfarande skriva "high resolution lossless" därför att det är min definition av vad jag är ute efter.

Jag är således på jakt efter ytterligare några nedladdningsbara högkvalitativa "high resolution lossless" referensinspelningar för att utvärdera utrustningar och jämföra kvalitet på andra inspelningar. Genre spelar ingen avgörande roll. Har någon något tips?

Tack på förhand! Och trevlig helg!

/Birger

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Högkvalitativa "high res. lossless" referensinspelningar

Inläggav shifts » 2015-01-23 20:18

Har inte lyssnat själv, men Linn Records har en hel del. Här finns gratis testfiler: http://www.linnrecords.com/linn-downloa ... files.aspx
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
bico
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2014-08-29
Ort: Bromma, Stockholm

Re: Högkvalitativa "high res. lossless" referensinspelningar

Inläggav bico » 2015-01-25 00:44

Tack för tipset!

/Birger

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Högkvalitativa "high res. lossless" referensinspelningar

Inläggav Bill50x » 2015-01-25 01:57

Det finns också en del samlingsskivor med "bättre inspelad" musik, bland annat gav ju danska tidningen High Fidelity ett antal skivor under några år. Närmare bestämt 80 st, jag har allihopa. Även tyska Stereoplay har gett ut ett antal CD med samma tema, dvs en blandning av olika musikgenre men gemensamt med hög kvalitet.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PJo
 
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-10-25
Ort: Stockholm

Re: Högkvalitativa "high res. lossless" referensinspelningar

Inläggav PJo » 2015-01-25 02:07

Jag tycker att Telarc då de använde Sounstream-systemet är svårslaget än idag!

Ärligt! Med handen på hjärtat! Måste man ha dödliga ljudtryck, i frekvenser man inte kan höra?

Ok - Icke akustisk musik i all ära men vi som lyssnar på akustisk musik då?

Tangeras (eller kan vi komma bortom) CD-systemets 16 bitars upplösning idag? Rent tekniskt menar jag.

Efter 16 bitar så kommer egen bruset i exempelvis motstånd över 100 Ohm i i ekvationen.

Jag menar när är högupplöst, högupplöst? Är det den logotyp på phonogrammet eller?
/Patrik
Scientia Potentia Est


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster