2014 års bästa musik

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

2014 års bästa musik

Inläggav shifts » 2015-01-23 21:25

Är lite smått förvånad över att ingen tråd om 2014 års bästa musiksläpp/-upplevelser har dykt upp än – därför startar jag tråden nu. Håller på att byggan lista och den blir bara allt längre. Fortsätter upptäcka fantastiska album från förra året och upptäcker fler bra än vad jag hinner plocka bort från listan.

Blir så förvånad varje gång någon säger att det inte släpps någon bra musik. Det släpps precis hur mycket bra, spännande, intressant musik som helst. När någon säger så visar det bara att de inte längre orkar leta eller intressera sig så värt. Nu tror jag inte så värst många på Faktiskt kommer bli alldeles till sig av de här musiktipsen, men i min jakt på mina favoriter har jag vadat genom hur mycket högkvalitativ musik som helst, inom väldigt många genrer. Med tanke på den begränsade tid jag ändå har att leta musik, kan jag inte ens gissa mig till hur mycket skitbra musik som går mig helt förbi – särskilt på områden där jag har dålig inblick. Tanken svindlar nästan!

Har väldigt svårt att rangordna, så jag delar in i tre klasser och kommer dela upp dem i flera inlägg för att slippa sitta och redigera mer än jag orkar. Kanske blir det fyra innan jag är klar…

För att få något slags avslut börjar jag:

Spitzenklasse!

Bild

Gazelle Twin - Unflesh

Om jag ska omnämna något som årets album får det bli detta. Gazelle Twin har släppt flera album tidigare, men hon är ny för mig. En slö beskrivning vore att säga att hon är en hårdare The Knife, men det är att göra det allt för lätt för sig. Önskar jag kunde lyssna på albumet på en bra anläggning i ett bra rum, men har inte kunnat ännu.


Bild

Valerio Tricoli - Miseri Lares

Om något annat album ska kunna slåss om första platsen är det detta. Upptäckte det alldeles nyligen, men det har verkligen golvat mig helt. Gissar att denna kommer av många förpassas till det där som är ljud och inte musik. Detta däremot, är så mycket ljuvlig musik det bara går att göra. Här blandas elektroakustik med fältinspelningar, med otroligt tryckande stämning. Det ligger en air av klaustrofobi över skivan. Makalös är den, blir helt till mig bara av att skriva om den. Har ni något som helst intresse för musik som rör sig utanför de vanliga genregränserna, ge då denna en chans.




Bild

The Lowland Hundred - The Lowland Hundred

Har tipsat om skivan på Faktiskt tidigare. Precis lika bra nu som då.




Bild

Nisennenmondai - N

Har även tipsat om denna tidigare. Försätter mig fortfarande i ett transliknande euforiskt tillstånd varje gång jag lyssnar. Så hårt drivande att jag tappar hakan. Önskar att jag kommer få uppleva dessa kineser live någon gång.




Bild

Lawrence English - Wilderness of Mirrors

Fantastiskt drone-album. Inte särskilt stillsamt, utan tvärtom. Placerar den i mitt eget fack jag kallar orchestral drone, vilket beskriver rätt väl hur det låter.




Bild

Aires - Aires

Mer orchestral drone. Lika bra om inte bättre än Lawrence English. Så lätt att försvinna in i. Helt ny bekantskap för mig, som kom sent på året, mycket roligt.




Bild

Black Rain - Dark Pool

Nattsvart elektronik, utan att det blir fånig pastisch av det hela. En hel del andra typer har väl gjort liknande (Demdike Stare, Andy Stott, skivbolaget Blackest Ever Black osv.), men det är fortfarande mycket väl utfört.




Bild

Lamb - Backspace Unwind

Blir lite förvånad över mig själv att jag gillar den så mycket. Det är någon form av halvsmörig elektronica kan man väl säga, lite för honungslen för min smak vanligtvis, men av någon anledning tycker jag mycket om den. Kanske för att den är så pass varierad att den inte riktigt känns som den stannar till. Kan tänka mig att det är det här tipset flest folk skulle kunna ta till sig, åtminstone om man gillar elektronisk välskriven pop. Lutar också som mycket annat jag gillar mot det suggestiva, men håller sig på mattan och blir aldrig fullt ut mardrömslikt…




Bild

Pinkcourtesyphone - Description of Problem

…vilket kanske inte kan sägas om Pinkcourtesyphone. Det är det mörka fåret (höhö) i Lambs familj. Långsamt, hastar sig inte fram, bygger långsamt upp stämning. Lamb på litium.




Bild

Pharmakon - Bestial Burden

Nu börjar det bli riktigt obekvämt. Om Pinkcourtesyphone var det svarta fåret är väl detta mardrömmen då. Upptäckte Pharmakon via det tidigare albumet Abandon som nog är strået vassar, men dettta är fortfarande så pass bra att det hamnar i min spitzenklasse!-lista. Ett väldigt personligt album känns det som.




Bild

Scott Miller / Lee Camfield / Merzbow - No Closure

Ett finstämt Merzbow-album hör inte till vanligheterna, men detta är inte alls den extremthårda noise han brukar bjuda på. Kanske har han blivit gammal… Nog för att han tidigare visat att han behärskar att variera sig en smula, men blev förvånad över lågmäldheten på No Closure. Vad är detta då... någon form av liveuppsättning med jazzframtoning där Merzbow lägger sina texturer ovanpå Scott Miller och Lee Camfield. Mysigt faktiskt.




Bild

Vincent Staples - Hell Can Wait

Minst ett hip-hop-album behövde komma in i den översta toppen också. Har lyssnat på några olika hiphop-album under året, men detta sticker ut lite lite högre än de andra.




Bild

Vladislav Delay - Visa

Finska Sasu Ripatti visar under sitt namn Vladislav Delay var det ambienta skåpet ska stå. Han har ett fantastiskt trackrecord och han bara fortsätter ge ut fantastiska album. Även intressant att följa på Facebook där han skriver en hel del om ljudfrågor.

Han har även en trevlig utsikt från sin studio:
Bild




Bild

Kangding Ray - Solens Arc

Ett bidrag från tyska bolaget Raster-Noton brukar alltid hamna på topplistan. I år blir det Kangding Ray. Skitbra elektroniska rytmer som drar åt det minimalistiska. Han får ändå sägas vara en av de som är minst minimala av de som ger ut musik på Raster-Noton. Lätt att gilla – tror jag.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28071
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: 2014 års bästa musik

Inläggav PerStromgren » 2015-01-23 21:33

Jag har inte lyssnat på nå't av det du skriver om, men jag är imponerad av ditt inlägg!

Gilla, typ.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: 2014 års bästa musik

Inläggav shifts » 2015-01-23 23:41

Tack Per! Jag kan rekommendera dig The Lowland Hundred från listan tror jag, inget pelletsbrännande där.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
ostmaccan
 
Inlägg: 511
Blev medlem: 2014-04-02
Ort: Sundbyberg

Re: 2014 års bästa musik

Inläggav ostmaccan » 2015-01-24 10:21

Jag ska lyssna på samtliga när mina dämpskärmar är uppe! (kanske ikväll)
Mycket bra inlägg!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28071
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: 2014 års bästa musik

Inläggav PerStromgren » 2015-01-24 10:24

shifts skrev:Tack Per! Jag kan rekommendera dig The Lowland Hundred från listan tror jag, inget pelletsbrännande där.


Jag lirar nu, i popboxarna. Spännande musik!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6690
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: 2014 års bästa musik

Inläggav ChristianAndersson » 2015-01-24 11:16

snyggt inlägg med länkar och bildformat,
vad är det förs nett med studion är det fotat med närfälts objektiv?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: 2014 års bästa musik

Inläggav Tarzan » 2015-01-24 15:32

Har snart hunnit lyssna igenom Valerio Tricoli - Miseri Lares och jag förstår verkligen din entusiasm. Gillar verkligen sån här musik. Pang på det stämning- och miljöskildrande. Det blir som att hoppa över ett led i upplevelsen. Musiken framkallar inte känslan, musiken är känslan! Tankarna går till Sonatform denaturerad prosa av gunnar ekelöf, som bygger lite på samma princip. fem av fem överglada smileys :D :D :D :D :D

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28071
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: 2014 års bästa musik

Inläggav PerStromgren » 2015-01-24 16:59

Jag kan tipsa om musik från en hel annan genre, som min son lirade för mig.
Bild
Wearecastor Bon Voyage
Pop är väl det närmaste man kan komma i etikettväg, med lite jazzkrydda så att jag kan tycka om det. Prova, finns på Spottan! Jag tror att det kan tilltala många, om inte annat så låter det maffigt!

PS. Frisläppt i feb 2014, inget fusk! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: 2014 års bästa musik

Inläggav Zeeall » 2015-01-24 18:39

5 album utan nån inbördes ordning.

Monolord - Empress Rising
http://open.spotify.com/album/5KTmCfqI91GmaDdpsi9I0n
Blytung långsam doom metal från Göteborg. Har snabbt blivit kända utomlands inom sin genre.

Bohren & Der Club Of Gore - Piano Nights
http://open.spotify.com/album/4C68ceu8ovZd7ZSPQMNbqy
Åttonde albumet från denna tyska jazzkvartett.

Bongripper - Miserable
http://open.spotify.com/album/7lxs62K2fx7qobnJVdU0P4
Sjunde albumet från detta Doom Metal band från Chicago. Låttitlarna beskriver detta album väl. 1. Endless. 2. Descent. 3. Into Ruin.

The Sir Admiral Cloudesley Shovell - Check 'Em Before You Wreck 'Em
http://open.spotify.com/album/4JdcnBjXoEmgYGzisIPBPX
Psykadelisk 70tals hårdrock från England. Mycket bra om man gillar band som typ Leaf Found å Sir Lord Baltimore.

Truckfighters - Universe
http://open.spotify.com/album/3100D5AkbUgK8J8oeByxRG
Örebros stoltheter å Sveriges bästa stoner band!
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
verdad
 
Inlägg: 2595
Blev medlem: 2007-01-04

Re: 2014 års bästa musik

Inläggav verdad » 2015-01-25 02:32

Denna är för mig den bästa skivan som kom ut under 2014

http://open.spotify.com/album/5GzVJDUTwS2p6qPaOxnsKj

För dom som inte har spotify:

https://www.youtube.com/watch?v=VtJtXoW ... cwU9sgBJEg
"Som nytt, fast bättre"

Användarvisningsbild
faema
 
Inlägg: 1718
Blev medlem: 2010-03-18
Ort: Hässleholm

Re: 2014 års bästa musik

Inläggav faema » 2015-02-04 10:53

Jag är med i Musiknätverket i P2. Här har redaktionen utsätt det bästa ur klingan 2014. Har dock inte lyssnat på allt, men mycket är satans bra. Egen favorit, 17 Hippies :)
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6080864

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: 2014 års bästa musik

Inläggav BORIS » 2015-02-04 11:23

Grym post och intressant lista Shifts. Ska lyssna lite, hel del jag inte hört

Användarvisningsbild
jeff_belowski
 
Inlägg: 1879
Blev medlem: 2011-11-23

Re: 2014 års bästa musik

Inläggav jeff_belowski » 2015-02-04 17:40

Jodå, med din lista, shifts, så kan jag låtsas att jag har haft koll på musikåret 2014.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: 2014 års bästa musik

Inläggav shifts » 2015-02-04 18:02

Kul att den kommer till glädje! Det här påminner mig om att jag faktiskt inte är riktigt klar. Det där var ju enbart det bästa av det bästa…
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
jeff_belowski
 
Inlägg: 1879
Blev medlem: 2011-11-23

Re: 2014 års bästa musik

Inläggav jeff_belowski » 2015-02-05 04:01

Eftersom Genelec är på tal i HiFi-avdelningen så kan jag inte låta bli att hetsa lite över
Vladislavs monitorer, jäkla gosiga de ser ut. Klart han har dem då de är finnska. Två par,
kan det vara 1038CF med subbar: 7070A eller kanske 7270A SAM? Sen ett par vita och jag
gissar på att man kan få alla närfältare i vitt så 8050B kanske? Tänk er att höra de där
syntharna live i de monitorerna 8O

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: 2014 års bästa musik

Inläggav shifts » 2015-02-05 08:14

Artisten själv får berätta: http://www.vladislavdelay.com/site/studio/

:)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: 2014 års bästa musik

Inläggav ottovonkopp » 2015-02-05 08:56

Mustasch
Thank You For The Demon

Opeth
Pale Communion

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: 2014 års bästa musik

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-02-05 10:27

Nu har jag inte speciellt många album från 2014, men ett par som spelas hemma är:

Pink Floyd - The Endless River
Bild

Sabaton - Heroes
Bild

Användarvisningsbild
jeff_belowski
 
Inlägg: 1879
Blev medlem: 2011-11-23

Re: 2014 års bästa musik

Inläggav jeff_belowski » 2015-02-05 14:50

shifts skrev:Artisten själv får berätta: http://www.vladislavdelay.com/site/studio/

:)

Klart att det alltid finns en lista på prylarna... 1238CF menade jag såklart då de används
med sub. 8240A? 8050B är ju snäppet större men tyckte diskanten såg liten ut på de där
vita. Var får killen alla stålar ifrån? Stipendium? Visst går det bra för honom, men så bra?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: 2014 års bästa musik

Inläggav shifts » 2015-02-05 15:29

Ingen aning faktiskt, det är ju inte direkt någon genre (genrer snarare) som jag kan tänka mig säljer så värst mycket. Jag bara gissar här, men många musiker försörjer sig på reklamjinglar, vinjetter osv. Kanske har han sådana uppdrag. Han verkar så fantastiskt genomsympatisk och hoppas han hivar kosing som ingen annan.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: 2014 års bästa musik

Inläggav Max_Headroom » 2015-02-05 22:05

Kul att det finns olika musik, även om jag inte alltid gillar den. Alla kan ju inte lyssna på samma 25-30 år gamla rock och pop som jag har snöat in på.

Kangding Ray var dock rätt OK. Resten var väl mer som inspration för att sno/kopiera enstaka ljud för egna produktioner...

Själv har jag inte aning om vad som kom ut 2014. Något gamlat Punk Floyd material från tidigt 1990-tal har jag hört...m Hrmmpf...

Jag gillar Vladislav Delay's studio också. Förstod att det skulle finnas en sequentix cirklon där också... Kul maskin, även om jag nästan aldrig använder min. Synd egentligen, men den är egentligen mest för jam. Inte strukturerade låtar. Kul dom gånger jag håller på med den dock. Kommer kanske lie cirklon-acid härifrpn huset om några veckor. Fniirp, knorr!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Rocker2
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2012-08-05

Re: 2014 års bästa musik

Inläggav Rocker2 » 2015-03-28 20:39

Tack för tipset Zeall: för detta The Sir Admiral Cloudesley Shovell - Check 'Em Before You Wreck 'Em
http://open.spotify.com/album/4JdcnBjXoEmgYGzisIPBPX
Psykadelisk 70tals hårdrock från England. Mycket bra om man gillar band som typ Leaf Found å Sir Lord Baltimore.

Mycket bra!!

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: 2014 års bästa musik

Inläggav andershelin » 2015-04-07 19:58

Amaranthe

https://open.spotify.com/album/4vOSVaCY0TpVsTcEXxLeku

En riktigt bra svensk grupp som jag hörde första gången tidigare i år. Missade tyvärr deras spelning här i hemstaden med en dag på grund av min okunskap om deras vara..... :cry:

Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster