Lustans Lakejer - Uppdrag i Genève

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Lustans Lakejer - Uppdrag i Genève

Inläggav Max_Headroom » 2015-02-04 21:39

Detta är en av dom bästa svenska skivor som getts ut. Tänkte bara nämna det...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Lustans Lakejer - Uppdrag i Genève

Inläggav PekkaJohansson » 2015-02-04 21:47

Hm, jag stod med två Lustans-album i handen nyligen men avstod på grund av alltför dåligt skick på vinylen. Har å andra sidan ett par olyssnade alster hemma inklusive cd-samlingen i Sonets Spotlight-serie som gissniningsvis klingar utmärkt. Jag är inte helt övertygad om att den mest kletiga delen av new romantic gör sig på svenska - men det är å andra sidan trettio år sedan jag gav bandet en chans.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Lustans Lakejer - Uppdrag i Genève

Inläggav Max_Headroom » 2015-02-04 21:59

PekkaJohansson skrev:Hm, jag stod med två Lustans-album i handen nyligen men avstod på grund av alltför dåligt skick på vinylen. Har å andra sidan ett par olyssnade alster hemma inklusive cd-samlingen i Sonets Spotlight-serie som gissniningsvis klingar utmärkt. Jag är inte helt övertygad om att den mest kletiga delen av new romantic gör sig på svenska - men det är å andra sidan trettio år sedan jag gav bandet en chans.

Med vänlig hälsning

Pekka


Mycket av textera är fantastiska. Basspelet är också väldigt fint. Sonet-samligen har jag. Den är mycket bra och passar utmärkt i skivsamlingen hos verkliga finsmakare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Lustans Lakejer - Uppdrag i Genève

Inläggav CODY » 2015-02-04 22:20

Bra skit :D

Begärets dunkla mål från första skivan har bäst text. Ska spela mina singlar nu
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Lustans Lakejer - Uppdrag i Genève

Inläggav Max_Headroom » 2015-02-04 23:05

CODY skrev:Bra skit :D

Begärets dunkla mål från första skivan har bäst text. Ska spela mina singlar nu


Omåttligt bra text. Måste vara jobbigt för textförfattare idag, inmom rock och pop. Alltså, detta går ju bara inte att bräcka. Allt du kommer att göra i karriären kommer att vara sämre än detta. Men, dom får väl bara finna sig i det. Det är ju likadant för alla.

Edit: Det går dock att komma upp på den här nivån, andra har gjort det vid enstaka tillfällen, men det är oerhört sällsynt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Lustans Lakejer - Uppdrag i Genève

Inläggav Nattlorden » 2015-02-04 23:18

Ingen text som gör något speciellt för mig tyvärr, men jag blir glad om den gör något för er. :)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Lustans Lakejer - Uppdrag i Genève

Inläggav CODY » 2015-02-04 23:25

Lite ren och kemisk dekadens:

Bild
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Lustans Lakejer - Uppdrag i Genève

Inläggav CODY » 2015-02-04 23:32

Och kanske var det vackert att se pojkar gå med flickor men det gav oss knappast någon spänning alls

Bild
Oh, by jingo!

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Lustans Lakejer - Uppdrag i Genève

Inläggav PekkaJohansson » 2015-02-05 02:35

Lyssnade på hela Spotlight-samlingen i kväll och friskade upp minnet. Bitvis lysande, måste jag säga.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
tobm
 
Inlägg: 901
Blev medlem: 2008-01-23
Ort: Stockholm

Re: Lustans Lakejer - Uppdrag i Genève

Inläggav tobm » 2015-02-06 23:03

Det var tider, det, första två Lustans-albumen och 12:an "Diamanter". Började högstadiet i den vevan, ny skola, nya musikaliska influenser från särskilt en ny klasskompis och hans storebror och några till. Antingen var man hårdrockare eller LL:are.
Ratatas två första plattor, också på Stranded, gick också varma. Jag och nämnda klasskompis designade egna t-shirts, klippte ut mallar i form av en rektangel och en triangel som sedan användes till att måla t-shirtsen med den klassiska gula och röda "loggan" (som bland annat återfinns på omslaget till singeln "För varje dag"). Kompletterades med att doppa penseln i färg och skvätta över tröjan à la Jackson Pollock. Året var 1982 (året efter "Uppdrag i Geneve" kom ut), vi var 13 år, bar svarta kostymbyxor och vita skjortor inhandlade i någon second hand-affär i Göteborg och trodde vi var coola.

Användarvisningsbild
TCM
 
Inlägg: 9284
Blev medlem: 2006-08-29
Ort: Norrköping

Re: Lustans Lakejer - Uppdrag i Genève

Inläggav TCM » 2015-02-06 23:38

Älskade LL i början av 80-talet. Den här och första albumet finns inspelade på kassett (någonstans på vinden) och En plats i solen har jag på köpekassett (också på vinden). Behöver väl en länk

http://open.spotify.com/artist/3oB3e3MPyQBX5NttDmNUNN
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM
 
Inlägg: 9284
Blev medlem: 2006-08-29
Ort: Norrköping

Re: Lustans Lakejer - Uppdrag i Genève

Inläggav TCM » 2015-02-06 23:48

Var med om en bisarr konsertupplevelse med LL ca 1983-84. Platsen var Skogsvallen (Simonstorps Folkets park/festplats). Närvarande var jag och kompisar (totalt 5 stycken), samt ett gäng raggare. Det spöregnade och en av mina kompisar var inne i en Indiana Jones-period. Han bar en fedorahatt och en oxpiska som han gick omkring och smällde med. Så långt från Genève och champagne man kunde komma...
When routine bites hard

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Lustans Lakejer - Uppdrag i Genève

Inläggav CODY » 2015-02-07 03:17

:D

har ett liknande minne från samma tid (kanske samma turné). Köpingsparken hade två scener. På den ena stod LL och på den andra ett dansband. Jag och flera kompisar var där och vi "ramlade" ned i orkesterdiket framför LL, blev uppdragna och tappade kontakten. När parken stängde hittade vi inte en kille från E-tuna. Vi trodde att han blivit utslängd, men efter att ha letat ett tag hittade vi honom byxlös i en buske med en "dansbandstant".

Inte direkt "fjärran kryddor av hög kvalitet", som LL sjunger om någonstans på skivan En plats i solen.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
TCM
 
Inlägg: 9284
Blev medlem: 2006-08-29
Ort: Norrköping

Re: Lustans Lakejer - Uppdrag i Genève

Inläggav TCM » 2015-02-09 21:24

CODY skrev::D

har ett liknande minne från samma tid (kanske samma turné). Köpingsparken hade två scener. På den ena stod LL och på den andra ett dansband. Jag och flera kompisar var där och vi "ramlade" ned i orkesterdiket framför LL, blev uppdragna och tappade kontakten. När parken stängde hittade vi inte en kille från E-tuna. Vi trodde att han blivit utslängd, men efter att ha letat ett tag hittade vi honom byxlös i en buske med en "dansbandstant".

Inte direkt "fjärran kryddor av hög kvalitet", som LL sjunger om någonstans på skivan En plats i solen.


:D

Kanske en ny tråd med konsertminnen? Jaaaaaaansson!
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Lustans Lakejer - Uppdrag i Genève

Inläggav Prozac » 2015-02-12 14:41

Diggade LL och Ratata, var 14år 1982 och köpte merparten av mina kläder på överskottslagret utanför Gamlestan i Göteborg (detta var när de mest hade gamla militärgrejor), stålgrå skjortor, permisbyxor och häftiga grå ytterrockar.

Sen blev både LL och Ratata svensktoppsband och blev bara sämre och mer pretanitösa. Eller kanske pretantiösa på ett tråkigt sätt, istället för på det mer elegant pretantiösa sätt som de varit tidigare i alla fall...

I göteborg var pretantiös vid den tiden ett fult ord. Allt skulle vara pragmatiskt, jordnära, andefattigt. Tyckte jag då i alla fall. Kanske därför jag flyttatde till Sthlm...

sorry för OT
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lustans Lakejer - Uppdrag i Genève

Inläggav Bill50x » 2015-02-12 16:01

tobm skrev:Året var 1982 (året efter "Uppdrag i Geneve" kom ut), vi var 13 år, bar svarta kostymbyxor och vita skjortor inhandlade i någon second hand-affär i Göteborg och trodde vi var coola.

Det var ni :-)

Jag bodde i Gbg under den tiden (1972-85) och modet var lite annorlunda än det var i storstan. För mig var Lustans Lakejer, Reeperbahn och Ratata de riktigt intressanta banden, bland de svenska alltså. Roxy Music, David Bowie, Talking Heads, Police var väl de övriga husgudarna om vi talar om de mer allmänt accepterade grupperna.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
jeff_belowski
 
Inlägg: 1879
Blev medlem: 2011-11-23

Re: Lustans Lakejer - Uppdrag i Genève

Inläggav jeff_belowski » 2015-02-12 16:24

Nej, berätta mer! Var ni inne på Göteborgs indie/alt-scen också? Den vill jag veta mer om!
Jag tänker Radium 225.05, CM Hausswolf, The Leather Nun, Blue For Two, LPC osv...
Mycket mer intressant än de som ville ge intryck av att vara lyxnissar om ni frågar mig.

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Lustans Lakejer - Uppdrag i Genève

Inläggav Prozac » 2015-02-12 16:50

Lyssnade på Cosmic overdose och Twice a man, -mycket bra.

Men lyxnissarna (eller de som låtsades, LL var ju från Åkersberga och hade köpt sina kostymer på second hand, Bryan Ferry var son till kolgruvearbetare) har ändå en viss lockelse, vid denna tid var de punkens arvtagare, de provocerade och förebådade den tid som tog vid, med yuppis , avregleringar och ett alltmer kapitalistiskt samhälle.

https://www.youtube.com/watch?v=fBBq0lMPagc
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
jeff_belowski
 
Inlägg: 1879
Blev medlem: 2011-11-23

Re: Lustans Lakejer - Uppdrag i Genève

Inläggav jeff_belowski » 2015-02-13 17:33

Lockande och bra alla dagar i veckan men träffar mig inte så som detta till exempel:

Blue For Two - Ships
https://www.youtube.com/watch?v=cDFaSHle5bM
Live: https://www.youtube.com/watch?v=xH1zM1ksoGQ

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Lustans Lakejer - Uppdrag i Genève

Inläggav Prozac » 2015-02-14 13:18

Ships! Underbart. lyssnade mycket på detta album i mitten av 80-talet. Såg dem live i kårhuset på sthlm universitet i mitten 90-tal, då var Wadling i betydligt sämre skick.

-kontrar med Twice a man som tydligen fortfarande spelar sin musik live (och som gudskelov inte gjort om den till eurodisko)

https://www.youtube.com/watch?v=wqrpLQUZyco
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
jeff_belowski
 
Inlägg: 1879
Blev medlem: 2011-11-23

Re: Lustans Lakejer - Uppdrag i Genève

Inläggav jeff_belowski » 2015-02-14 22:11

Still going strong ser jag!

Användarvisningsbild
tobm
 
Inlägg: 901
Blev medlem: 2008-01-23
Ort: Stockholm

Re: Lustans Lakejer - Uppdrag i Genève

Inläggav tobm » 2015-02-16 22:16

Har värsta flashbacksen. Sitter och går igenom skivor som ska säljas på skivmässan i Solna om två helger. Lädernunnan, Tredje mannen, Zzzang Tumb och ett gäng andra skivor från Stranded och liknande. Även Twice A Mans "From A Northern Shore", Blue For Twos "Songs From A Pale And Bitter Moon" och en 12:a på Radium med Stonefunkers (de känns väldigt lite Radium!) fanns - tillsammans med mycket annat - i en back hemma i föräldrahemmet, upptäckte jag i helgen. Inget jag lyssnar på idag, precis. I en påse hittades också bland annat Peter LeMarcs första singel "Som vår passion"/"I mitt land", inköpt på dåvarande Domus eller Konsum i Stenungsund. Hade lyckats förtränga det. Går inte riktigt ihop med Lustans. Men jag skyller återigen på min låga ålder... :oops:

Edit:
Det roligaste hittills som jag hittat i påsarna som fanns undanstoppade i föräldrahemmet är nog något som faktiskt har bäring på trådämnet - Tom Wolgers begränsade kassettutgåva "Musique Du Nord - Musik till en utställning i Paris" i fin papplåda. Blir nog till att behålla, trots att jag inte har någon fungerande kassettbandspelare.

Användarvisningsbild
Perka
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2013-02-13

Re: Lustans Lakejer - Uppdrag i Genève

Inläggav Perka » 2015-02-18 15:38

Det kommer snart(har inget datum dock!) ett nytt album med Lustans. Såvitt jag förstod är det helt/delvis "crowed funded". Johan Kinde/Lustans går att följa på tex FB för vidare uppdateringar på nya alstret

//Per

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Lustans Lakejer - Uppdrag i Genève

Inläggav Max_Headroom » 2015-02-19 18:33

Perka skrev:Det kommer snart(har inget datum dock!) ett nytt album med Lustans. Såvitt jag förstod är det helt/delvis "crowed funded". Johan Kinde/Lustans går att följa på tex FB för vidare uppdateringar på nya alstret

//Per


Dom senare skivorna har ju i bästa fall varit ojämna. För mycket europop och smetigt eller vad man skall kalla det. Men några bra spår har det blivit.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Lustans Lakejer - Uppdrag i Genève

Inläggav Max_Headroom » 2015-02-19 18:40

jeff_belowski skrev:Lockande och bra alla dagar i veckan men träffar mig inte så som detta till exempel:

Blue For Two - Ships
https://www.youtube.com/watch?v=cDFaSHle5bM
Live: https://www.youtube.com/watch?v=xH1zM1ksoGQ


Väldigt bra, och väldigt off topic.

Jag har hört på djungeltrumorna att det fanns en Synclavier i Göteborg och att Henryk Lipp hade tillgång till den (eventuellt var ägare). Någon som vet mer om detta?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Lustans Lakejer - Uppdrag i Genève

Inläggav music4ever » 2015-05-13 00:02

Max_Headroom skrev:
PekkaJohansson skrev:Hm, jag stod med två Lustans-album i handen nyligen men avstod på grund av alltför dåligt skick på vinylen. Har å andra sidan ett par olyssnade alster hemma inklusive cd-samlingen i Sonets Spotlight-serie som gissniningsvis klingar utmärkt. Jag är inte helt övertygad om att den mest kletiga delen av new romantic gör sig på svenska - men det är å andra sidan trettio år sedan jag gav bandet en chans.

Med vänlig hälsning

Pekka


Mycket av textera är fantastiska. Basspelet är också väldigt fint. Sonet-samligen har jag. Den är mycket bra och passar utmärkt i skivsamlingen hos verkliga finsmakare.

Hur låter Sonet utgåvan (2006?) mot originalvinylen? Fann LPn för 30 kr i VG+/NM skick och den låter riktigt bra. Blir rädd när jag ser att CD-skivan 'r släppt 2006.

Användarvisningsbild
MrLeng
 
Inlägg: 2961
Blev medlem: 2007-10-19

Re: Lustans Lakejer - Uppdrag i Genève

Inläggav MrLeng » 2015-05-14 10:06

Måste bara i sammanhanget slå ett slag för min favvoskiva. Tom Wolgers soloprojekt Mockba Music från 1984. Lysande musik och text. Synd att det bara blev en skiva :(

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Lustans Lakejer - Uppdrag i Genève

Inläggav CODY » 2015-05-14 19:44

Mockba Music är så himla bra. Känner att synth från GBG blev bättre än den från STHLM. Man får inte i dessa sammanhang glömma Eskilstuna. Date-X

https://www.youtube.com/watch?v=1K3vqnycm-0
Oh, by jingo!

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Lustans Lakejer - Uppdrag i Genève

Inläggav PekkaJohansson » 2015-05-14 21:27

Ha! Jag hittade Mockba Music samt inte mindre än fyra vinylalbum med Lustans Lakejer i samlingen. De ska avlyssnas när vinylspelare och RIAA-steg åter är anslutna till resten av anläggningen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Lustans Lakejer - Uppdrag i Genève

Inläggav PekkaJohansson » 2015-05-15 17:16

music4ever skrev:Hur låter Sonet utgåvan (2006?) mot originalvinylen? Fann LPn för 30 kr i VG+/NM skick och den låter riktigt bra. Blir rädd när jag ser att CD-skivan 'r släppt 2006.


Jag hittade skivan i dag och den snurrar i datorn just nu. Jag återkommer med en översikt och en jämförelse med motsvarande spår på Spotlight-samlingen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Nästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster