Pet Shop Boys - Elysium

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Pet Shop Boys - Elysium

Inläggav Max_Headroom » 2015-03-25 19:34

Mina damer och herrar!
Ibland träffar man på wax som vid en första genomlyssning inte var så jävla märkvärdiga. Men en tid senare så får man en märklig lust att lyssna igen. Och igen.
Det här är ett sånt. Det är en vuxen elektronisk pop med en klar doft av sent -80 tal. Men inte exakt 80-tal. Det känns nytt, fräscht.

Det här skall ni lyssna på. Nu. Och igen om 2 månader. Detta är i grunden riktigt bra, men det är lätt hänt att det liksom bara flyter förbi vid en första lyssning.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Pet Shop Boys - Elysium

Inläggav Max_Headroom » 2015-04-25 10:57

Bump!

Ska ni inte vara audiofiler? Det här låter ju kalas-snyggt! Ingen mer som lyssnar på det här? Vad håller ni på med egentligen?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11466
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Pet Shop Boys - Elysium

Inläggav PekkaJohansson » 2015-04-25 19:41

Jag har nog lyssnat men lyckas inte hålla reda på vilket Pet Shop Boys-album som är vilket efter 1990. Jag minns dock att "Fundamental" var fantastiskt redan vid första genomlyssningen. Om "Elysium" dessutom är audiofilt har djuraffärsgrabbarna överträffat sig själva.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Pet Shop Boys - Elysium

Inläggav Nattlorden » 2015-04-25 20:40

Gjort en snabbgenomlyssning nu.... Besynnerligt.

Någon som vet något mer om hur/var den är inspelad? För nog tycker jag att det är två distinkt olika ljudkvalitéer på spåren (i alla fall via Spotify). Kände som vartannat spår var av bättre kvalité, men sen tror jag det var mer omkastat på slutet.

Kan den vara inspelad/mastrad/mixad vid två olika tillfällen innan den slutliga pressen var klar?


Men framför allt - tack för uppmärksammandet, där var flertalet spår jag vill höra igen. :)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Pet Shop Boys - Elysium

Inläggav Max_Headroom » 2015-04-25 23:05

Nattlorden skrev:Gjort en snabbgenomlyssning nu.... Besynnerligt.

Någon som vet något mer om hur/var den är inspelad? För nog tycker jag att det är två distinkt olika ljudkvalitéer på spåren (i alla fall via Spotify). Kände som vartannat spår var av bättre kvalité, men sen tror jag det var mer omkastat på slutet.

Kan den vara inspelad/mastrad/mixad vid två olika tillfällen innan den slutliga pressen var klar?


Men framför allt - tack för uppmärksammandet, där var flertalet spår jag vill höra igen. :)


Så vitt jag vet är allt inspelat i samma studio, under en period av 2-3 månader i LA, i USA. Albumet har fått namnet efter en park där duon brukade gå omkring för att slappa från jobbet.
Spotify är opålitligt, det såg vi ju i Rydbergs CD-spelartest där spotify på något sätt lyckats manipulera uppspelningshatigheten. Kan dom manlipuera med den kan dom nog hitta på lite av varje.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Pet Shop Boys - Elysium

Inläggav Nattlorden » 2015-04-26 09:36

Max_Headroom skrev:
Nattlorden skrev:Gjort en snabbgenomlyssning nu.... Besynnerligt.

Någon som vet något mer om hur/var den är inspelad? För nog tycker jag att det är två distinkt olika ljudkvalitéer på spåren (i alla fall via Spotify). Kände som vartannat spår var av bättre kvalité, men sen tror jag det var mer omkastat på slutet.

Kan den vara inspelad/mastrad/mixad vid två olika tillfällen innan den slutliga pressen var klar?


Men framför allt - tack för uppmärksammandet, där var flertalet spår jag vill höra igen. :)


Så vitt jag vet är allt inspelat i samma studio, under en period av 2-3 månader i LA, i USA. Albumet har fått namnet efter en park där duon brukade gå omkring för att slappa från jobbet.
Spotify är opålitligt, det såg vi ju i Rydbergs CD-spelartest där spotify på något sätt lyckats manipulera uppspelningshatigheten. Kan dom manlipuera med den kan dom nog hitta på lite av varje.


Okej, då skulle man behöva få tag på en fysisk platta då för att höra om intrycket består.
It's all fun and games until Darth Vader comes.


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster