Våroffer

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4706
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Våroffer

Inläggav MichaelG » 2015-06-14 20:36

Har precis avnjutit Stravinskijs Våroffer på 0-nivån. Skivan är BIS-CD-400 där Sixten Ehrling dirigerar Sveriges Radios Symfoniorkester i Psalmsymfonin och Våroffer. Inspelningen är helt fantastisk såväl musikaliskt som ljudmässigt. Ehrling presenterar en råbarkad version av Våroffer där han tar ut alla dynamiska svängar som går att ta ut. Så just nu är jag helt omtumlad och alldeles, alldeles lycklig. :D

Användarvisningsbild
murgatroyd
 
Inlägg: 3014
Blev medlem: 2012-01-18
Ort: Metropolis

Re: Våroffer

Inläggav murgatroyd » 2015-06-14 20:45

Hörde honom i Berwaldhallen 2 gånger med just Våroffer på 80-90 talet. Väldigt bra!
Kollat detta? http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=3978412
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Våroffer

Inläggav PerStromgren » 2015-06-14 21:29

Våroffer betyder mycket för mig. Första gången jag hörde det var någon gång tidigt 70-tal när SR precis börjat sända stereo på P2 och jag hade köpt mina första Sennheiser HD400. Jag blev sittande och lyssnade storögt, helt tagen. Stycket har hängt med mig sedan dess.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Våroffer

Inläggav momus » 2015-06-17 13:20

Jag har väl ca 10 inspelningar av Våroffer. Gick t o m till Roliga Timmen i sexan på Vällingbyskolan och spelade upp för mina kamrater. På en liten Philips portabel rörskivspelare. Men jag blev aldrig mobbad konstigt nog.
Min egen favorit var länge Pierre Boulez version med NY Philarmonic Orchestra på Columbia/CBS. Han spelar ju vad som står i noterna (jo jag har ett pocketlibretto). Men dynamik, detaljer och ren och skär glädje levererar den liveinspelning med Gustavo Dudamel och Simon Bolivar Youth Orchestra of Venezuela. Jag vågar knappt sätta på den för då blir jag sittandes fast i soffan.
DG 447 8775 från 2010

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Våroffer

Inläggav Almen » 2015-06-17 13:21

Någon som har koll på någon bra inspelning i surround?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4706
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Våroffer

Inläggav MichaelG » 2015-06-17 14:19

momus skrev:Gick t o m till Roliga Timmen i sexan på Vällingbyskolan och spelade upp för mina kamrater.


Haha, då var du mer avancerad än jag. Jag spelade upp ouvertyren till Wilhelm Tell på roliga timmen för mina klasskamrater. :)

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Våroffer

Inläggav momus » 2015-08-03 20:19

Apropå Stravinskij: Hörde en magnifik inspelningar Petrusjka på radion. Bättre än någon annan jag hört. Slog upp på datorn och det visade sig vara en svensk inspelning med Stefan Solyom och Norrköpings Symfoniorkester. Inspelad i DeGeerhallen. Och jag som trodde det var något gammalt med fint namn. Snopet. Man behöver inte gå över ån efter vatten verkar det som.

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Re: Våroffer

Inläggav Anders J » 2015-08-17 16:25

Momus: när jag just hade satt upp Sonoslådorna ovanpå spiskåpan över vedspisen i köket och provlyssnade första gången råkade det bli just Petrusjka från Norrköping av en ren slump och jag blev bara sittande och tyckte det var fantastiskt framfört. Fick för mig att det var i direktsändning, men jag kan ha fel. Litet kul att läsa vad du skrev om den, det stöder vad jag tyckte själv.

Edit: läser på NSO:s sida att konserten var 26 feb, verkar rimligt att det var i direkt i P2.

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Våroffer

Inläggav momus » 2015-08-22 13:54

Det jag hörde var en inspelning. Inte otroligt att den sändes direkt första gången som du skriver.Jag lyssnade sent i våras.

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Våroffer

Inläggav momus » 2016-05-22 22:59

Kolla in galningen Teodor Currentzis på Sony. Kanske den mest definitiva inspelningen (tycker jag). Dyr per minut dock. Men djävlarns...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Våroffer

Inläggav petersteindl » 2016-05-23 00:44

Min favorit är Stravinskys egen.

Bild

En annan favorit är den med Zubin Mehta och LAPO.

Bild

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Våroffer

Inläggav momus » 2016-05-23 08:38

Får väl lyssna på kompositörens egen inspelning igen. Var väl ca 40 år sen jag lyssnade på den. Har den på en gammal LP.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Våroffer

Inläggav Perfector » 2016-05-23 08:52

Upptäckte att jag har en inspelning av Polska Radions symfoniorkester från 1970 i skivhyllan, och även i datorn.
Får tacka för inspirationen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Våroffer

Inläggav momus » 2016-05-23 14:37

Om ni är intresserade av en möjlig teoretisk förklaring till varför publiken på premiären av Våroffer reagerade som den gjorde, lyssna gärna här: http://www.radiolab.org/story/91512-musical-language/
Själva början finns på ungf 24.40, Stravinskij episoden börjar på 30.50 ca. Lyssna gärna på hela timmen (annars slutar Stravinskij-Neuronerna ungf. vid 45 min).

Radiolab är ett amerikanskt vetenskapsprogram som görs av musikern/redigeraren Jad Abumrad och vetenskapsjournalisten Robert Krulwich. Här presenterar man en trolig neurologisk förklaring till varför det blev upplopp på den första premiärkvällen av Våroffer. Men också varför den andra "premiären" passerade tämligen obemärkt.

Lyssna gärna med ett par schyssta hörlurar. Eller ladda ner och gå ut i det underbara vårvädret (i Stockholm i alla fall. Den 23/5 2016).

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Våroffer

Inläggav PerStromgren » 2016-05-23 15:52

momus skrev:Om ni är intresserade av en möjlig teoretisk förklaring till varför publiken på premiären av Våroffer reagerade som den gjorde, lyssna gärna här: http://www.radiolab.org/story/91512-musical-language/
Själva början finns på ungf 24.40, Stravinskij episoden börjar på 30.50 ca. Lyssna gärna på hela timmen (annars slutar Stravinskij-Neuronerna ungf. vid 45 min).

Radiolab är ett amerikanskt vetenskapsprogram som görs av musikern/redigeraren Jad Abumrad och vetenskapsjournalisten Robert Krulwich. Här presenterar man en trolig neurologisk förklaring till varför det blev upplopp på den första premiärkvällen av Våroffer. Men också varför den andra "premiären" passerade tämligen obemärkt.

Lyssna gärna med ett par schyssta hörlurar. Eller ladda ner och gå ut i det underbara vårvädret (i Stockholm i alla fall. Den 23/5 2016).


Jag har bara lyssnat några minuter, men det är ju redan oerhört intressant! Tack!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Våroffer

Inläggav momus » 2016-05-27 22:02

Kul att nån bryr sig!


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster