Chopin - bra inspelningar ljudkvalle?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Dirk_Diggler
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2010-02-28

Chopin - bra inspelningar ljudkvalle?

Inläggav Dirk_Diggler » 2015-07-11 23:36

Söker bra inspelningar utförda av bra pianister av Chopins skrivningar :) Skön välljudande pianomusik. Det får gärna vara lite släpningar med fötter och stönande ljud bakom tangenterna, sånt som ger liv åt musiken. Finns det?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Chopin - bra inspelningar ljudkvalle?

Inläggav petersteindl » 2015-07-11 23:56

Dirk_Diggler skrev:Söker bra inspelningar utförda av bra pianister av Chopins skrivningar :) Skön välljudande pianomusik. Det får gärna vara lite släpningar med fötter och stönande ljud bakom tangenterna, sånt som ger liv åt musiken. Finns det?


Ja
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
murgatroyd
 
Inlägg: 3014
Blev medlem: 2012-01-18
Ort: Metropolis

Re: Chopin - bra inspelningar ljudkvalle?

Inläggav murgatroyd » 2015-07-12 00:18

Glenn Gould levererar allt det du efterfrågar.... 8)
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Chopin - bra inspelningar ljudkvalle?

Inläggav petersteindl » 2015-07-12 01:33

... T.ex. men även Arthur Rubinstein.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
murgatroyd
 
Inlägg: 3014
Blev medlem: 2012-01-18
Ort: Metropolis

Re: Chopin - bra inspelningar ljudkvalle?

Inläggav murgatroyd » 2015-07-12 09:13

Med lika mycket störljud? :o
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Chopin - bra inspelningar ljudkvalle?

Inläggav petersteindl » 2015-07-12 22:23

murgatroyd skrev:Med lika mycket störljud? :o


Nej, inte lika mycket störljud men t.ex. nocturnerna föredrar jag definitivt med Arthur Rubinstein. Dessutom tycker jag mer om ljudupptagningen i Rubinstein.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Chopin - bra inspelningar ljudkvalle?

Inläggav jockewe » 2015-07-12 23:29

Kissin sjunger med rätt bra han också, min personliga favorit eftersom hans vänsterhand lever ett eget liv (Speciellt i Chopin märks det) och det låter som en fantastisk musiker som ackompagnerar en annan fantastisk musiker...
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
PJo
 
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-10-25
Ort: Stockholm

Re: Chopin - bra inspelningar ljudkvalle?

Inläggav PJo » 2015-07-13 15:00

murgatroyd skrev:Med lika mycket störljud? :o

Vad menar du med störljud?
Är en upptagning gjord med utrusting där "ambiensljud" (typ bussar, lastbilar tåg etc. som passerar) hörs = störljud?
Är en upptagning där "knakningar" från golvet hörs (då pianisten flyttar sig på pallen)=störljud?
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
murgatroyd
 
Inlägg: 3014
Blev medlem: 2012-01-18
Ort: Metropolis

Re: Chopin - bra inspelningar ljudkvalle?

Inläggav murgatroyd » 2015-07-13 15:56

Glenn Gould hade alla störljud man kan tänka sig, dock en utmärkt pianist.
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Chopin - bra inspelningar ljudkvalle?

Inläggav petersteindl » 2015-07-13 16:51

Här är lite fin musik med Glenn Gould



Det finns något speciellt med hans spel.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Amorina
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2008-01-07

Re: Chopin - bra inspelningar ljudkvalle?

Inläggav Amorina » 2015-07-16 13:48

murgatroyd skrev:Glenn Gould levererar allt det du efterfrågar.... 8)


Hej! Glenn Gould spelade bara in den tredje pianosonaten av Chopin. Sedan finns privata inspelningar från unga år men av mycket dålig ljudkvalité. Min bror Jörgen spelade några av dessa unika inspelningar på hans Gould föredrag på Audio Concept i våras. Gould intresserade sig mycket lite för romantisk musik (med några undantag) och ansåg att kombinationen av lite kontrapunktik och mer lösliga strukturer gjorde musiken ointressant för honom. Det finns flera texter han skrivit om detta och speciellt Chopin och Liszt i "GG Reader".

När det gäller Rubinstein så spelade han mycket Chopin men hans ofta trasslande och lite begränsade teknik satte ofta små hinder vägen. Berömd är hans utomordentliga tolkning av b-moll sonaten från Moskva, finns på Youtube, där han formligen exploderar i slutet av den första satsen och blir så pass exalterat att starten av den svåra Scherzo-satsen blir bara pannkaka. Men han reder ut det hela på ett sätt som jag tror få lyssnare reagerar över om man inte känner till musiken innan. Nocturnerna är som Peter skriver mycket bra och han spelar med sedvanlig resning, men en "rak ryggrad" som Daniel Barenboim uttryckte det.

Jag skulle vilja rekommendera Horowitz som en av de bästa Chopin pianisterna. Det finns fantastiska inspelningar men ibland i mindre bra ljud. Men varför inte prova hans sista konsert, Berlin Konserten 1986 som nog innehåller en av de finaste Horowitz inspelningarna. Gubben är 83 år gammal men spelar bort de flesta yngre pianister. Sony 88697527082. Där finns den stora Ass-dur polonäsen och ett antal Mazurkor. Vill man höra honom i yngre år spela så kan Ass-dur Polonäsen och en hel del smått fantastiska arrangemang höras på Horowitz Favorite Encores. Det finns äldre inspelningar av verket och många andra verk, faktiskt flera skivor med musik av bara Chopin, men då kan kanske ljudet ibland bli en begränsning. Amerikanska skivor brukar dock alltid låta tydligt på pianoinspelningar, vilket man mer sällan kan säga om de Engelska.

Sedan skulle jag vilja rekommendera en helt annan typ av Chopin-spel och det är Arturo Benedetti Michelangelis Chopin album från 1972. Ljudet är mycket bra även om man i högupplösta anläggningar kan sköna (verkligen inte mycket) en viss banddistorsion. Spelet är dock fantastiskt med stort tryck men även med en oromantiserad inställning som utmärkte hans spel. Det finns dock någonting i hans sätt att spela som alltid övertygar, kraften i uttrycket och en absolut helt välpolerad klangbehandling. Hör hur han viktar ackorden olika i olika styrkegrader, hur han lägger på mer bas i starka nyanser osv. Jag skulle kunna skriva länge om detta. Det finns mycket att upptäcka om man lyssnar uppmärksamt flera gånger ... Mvh/Amorina

PS. Jag har en god vän som arbetat med TV kring uttagningen inför Chopin-tävlingen som går vart femte år. Det var hela 600 hundra pianister som deltog. Cirka 100 gick vidare till själva tävlingen som innehåller flera omgångar. Endast sex går till finalen. DS

Användarvisningsbild
Torrowitz
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2008-02-29

Re: Chopin - bra inspelningar ljudkvalle?

Inläggav Torrowitz » 2015-09-28 23:34

Här finns Vasarys Chopins inspelningar. Jag skrev en gång till DG och ville att de skulle ge ut dessa inspelningar då de är mycket bra på alla sätt och vis:

http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_nos ... pin+Vasary

Glenn Goulds enda Chopin-inspelning. Även en intressant tolkning av Prokofievs 7:e sonat med den berömda sista satsen. Försök komma på vilken taktart den är skriven i:

http://www.amazon.co.uk/Chopin-Mendelss ... uld+Chopin

Kanske det bästa ljudet någonsin som Horowitz fick och ett strålande program:

http://www.amazon.co.uk/Legendary-Berli ... itz+Berlin

Ett annat sätt att spela Chopin med Michelangeli och ett närmast legendariskt spel. Mycket kontrollerat och med väldig kraft:

http://www.amazon.co.uk/Chopin-Mazurkas ... eli+Chopin

En måste skiva om man vill höra Horowitz när han var som bäst. Bara pärlor och närmast otroligt pianospel:

http://www.amazon.co.uk/Horowitz-Favori ... ite+encors


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster