Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav goat76 » 2019-12-21 01:22

petersteindl skrev:
goat76 skrev:
rajapruk skrev:Jag är ledsen, men för mig tillför inte dina testfiler något. Precis lika enkelt för mig att sätta upp helheten fungerande i min dsp och spela vad som helst som att rigga till att spela upp dina testfiler. Och stereo är det enda jag är van att testlyssna, inte mono.
Men intressant att höra dina subjektiva intryck.
Utsläckningar mm som kan ses vid summering av signalerna elektriskt är inte helt relevant för mig det vidhåller jag att jag tror på. Tills vidare :)


Du tänker egoistiskt. Vi talas vid på ett öppet forum, tror du på allvar att jag gjort testfilerna bara enkomt för dig?

Den krassa sanningen är att jag inte känner just dig personligen så det känns föga viktigt för mig om du enkelt kan sätta upp ett liknande test eller inte, men det är andra som läser forumet och för dem kan det vara kul med ett praktiskt litet test som visar vad vi babblar om. :D

Mitt test visar inte något som kan klassas som subjektivt, spelar man upp två identiska ljud samtidigt där det ena är fördröjt så sker det fasförskjutningar. Detta är ren och skär fakta.
De utsläckningar man ser i summeringen i Dropbox speglar ganska väl det man också hör, lyssna själv.

Gör gärna ditt egna test och berätta själv vad du kommer fram till, och var framförallt öppen och ärlig med vad du får för testresultat, är du snäll. :)


Fast, i den elektriska domänen finns inte 3 dimensioner, såsom det är i den akustiska. Din elektriska tidsfördröjning gäller normalt sett i bara en riktning.

Mvh
Peter


Det är två enskilda spår, spela upp dem i vilken riktning du vill. Återkom.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav rajapruk » 2019-12-21 01:24

goat76 skrev:
rajapruk skrev:Bra, då fick jag felaktigt känslan av att det var just mig du försökte pracka på dem, upprepade gånger.


Upprepade gånger?


Ja jag fick den känslan 2 gånger vill jag minnas.

När du säger fasförskjutningar, menar du samma sak som kamfiltereffekter då?
Senast redigerad av rajapruk 2019-12-21 01:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav goat76 » 2019-12-21 01:27

rajapruk skrev:
goat76 skrev:
rajapruk skrev:Bra, då fick jag felaktigt känslan av att det var just mig du försökte pracka på dem, upprepade gånger.


Upprepade gånger?


Ja jag fick den känslan 2 gånger vill jag minnas.


Du visar intresse för att få veta något som du sen är helt ointresserad att få veta. Varför?

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav rajapruk » 2019-12-21 01:37

Vet inte riktigt vad jag ska svara. Jag tror att vår kommunikation har havererat lite här.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav goat76 » 2019-12-21 01:52

rajapruk skrev:Vet inte riktigt vad jag ska svara. Jag tror att vår kommunikation har havererat lite här.


Saken är den att du vid upprepade tillfällen har undrat samma sak över teorier som du själv sen säger dig lätt kunna testa själv. Men varför utför du inte dessa tester och berättar för oss andra hur det gick istället för att i flera trådar undra? :)

Varför visar du intresse för något för att i nästa vända inte ens lyssna på ett test som med all tydlighet visar vad du undrar över och som du aldrig får tummen ur för att testa själv?

Därav min enkla fråga som du inte riktigt vet hur du ska svara på. Berätta istället i detalj vad du anser vara fel med mitt enkla test, och varför det inte skulle kunna användas för att visa det dina funderingar kretsar kring?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav petersteindl » 2019-12-21 02:01

goat76 skrev:
petersteindl skrev:
goat76 skrev:
Du tänker egoistiskt. Vi talas vid på ett öppet forum, tror du på allvar att jag gjort testfilerna bara enkomt för dig?

Den krassa sanningen är att jag inte känner just dig personligen så det känns föga viktigt för mig om du enkelt kan sätta upp ett liknande test eller inte, men det är andra som läser forumet och för dem kan det vara kul med ett praktiskt litet test som visar vad vi babblar om. :D

Mitt test visar inte något som kan klassas som subjektivt, spelar man upp två identiska ljud samtidigt där det ena är fördröjt så sker det fasförskjutningar. Detta är ren och skär fakta.
De utsläckningar man ser i summeringen i Dropbox speglar ganska väl det man också hör, lyssna själv.

Gör gärna ditt egna test och berätta själv vad du kommer fram till, och var framförallt öppen och ärlig med vad du får för testresultat, är du snäll. :)


Fast, i den elektriska domänen finns inte 3 dimensioner, såsom det är i den akustiska. Din elektriska tidsfördröjning gäller normalt sett i bara en riktning.

Mvh
Peter


Det är två enskilda spår, spela upp dem i vilken riktning du vill. Återkom.


:D Tror du missförstår. Jag vill att du gör en fil, elektriskt sett som skall spelas upp i en högtalare där tidsfördröjningen elektriskt sett skall bidra till att tidsfördröjningen akustiskt sett skall vara 10 ms ON-AXIS, 14 ms i 15 gradersritningen till höger och 12 ms i 15 gradersrikningen till vänster samt 18 ms i 30 gradersriktningen till höger och 9 ms i 30 gradersriktningen till vänster och tonkurvan skall diffa exakt i varje riktning på ett specifikt sätt. Hur programmerar du in det elektriskt i ett programmaterial? Lyckas du, så ring mig. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav rajapruk » 2019-12-21 12:49

goat76 skrev:
rajapruk skrev:Vet inte riktigt vad jag ska svara. Jag tror att vår kommunikation har havererat lite här.


Saken är den att du vid upprepade tillfällen har undrat samma sak över teorier som du själv sen säger dig lätt kunna testa själv. Men varför utför du inte dessa tester och berättar för oss andra hur det gick istället för att i flera trådar undra? :)

Varför visar du intresse för något för att i nästa vända inte ens lyssna på ett test som med all tydlighet visar vad du undrar över och som du aldrig får tummen ur för att testa själv?

Därav min enkla fråga som du inte riktigt vet hur du ska svara på. Berätta istället i detalj vad du anser vara fel med mitt enkla test, och varför det inte skulle kunna användas för att visa det dina funderingar kretsar kring?


Det enkla svaret är att jag inte har några surroundhögtalare ännu, så jag kan inte göra det.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav rajapruk » 2020-01-12 18:48

Nu kör jag 2 surroundhögtalare (JBL LSR305) temporärt inkopplade, placerade något över öronhöjd, dikt an bakväggen, 1,3m bakom lyssningssoffan. De spelar kopia av ljudet från L och R-kanalerna. Direktljudet från dem anländer till lyssningspositionen 20ms fördröjt i tid och -6.8dB i amplitud relativt fronthögtalarnas direktljud.
Jag har testat lite olika inställningar. Detta låter bäst hittintils för mina öron. Och det låter bättre än utan dem, är min känsla ännu så länge.
När jag ställer in så att ljudet anländer samtidigt som direktljudet från fronthögtalarna så låter det sämre än utan dem.

Nästa steg skulle kanske kunna vara att frekvensfiltrera surroundljudet för att få ”rakast” möjliga efterklang i rummet totalt sett, i vattenfallsdiagram. Som en rumskompensation.

Det är för 2-kanalsmusik jag pratar om alltså. Surroundkanalerna för bioljud ställer jag in att anlända samtidigt som frontljudet, och i samma amplitud.

De simulerar en vägg bakom lyssnaren typ 3,5m från LP.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav rajapruk » 2020-01-13 12:05

Ljudet upplever jag blir tydligare med dessa artificiellt tillagda sena reflexer. Röster blir tydligare. Och ljudbilden flyttar ut lite i rummet.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-01-13 14:03

rajapruk skrev:Nu kör jag 2 surroundhögtalare (JBL LSR305) temporärt inkopplade, placerade något över öronhöjd, dikt an bakväggen, 1,3m bakom lyssningssoffan. De spelar kopia av ljudet från L och R-kanalerna. Direktljudet från dem anländer till lyssningspositionen 20ms fördröjt i tid och -6.8dB i amplitud relativt fronthögtalarnas direktljud.
Jag har testat lite olika inställningar. Detta låter bäst hittintils för mina öron. Och det låter bättre än utan dem, är min känsla ännu så länge.
När jag ställer in så att ljudet anländer samtidigt som direktljudet från fronthögtalarna så låter det sämre än utan dem.

Nästa steg skulle kanske kunna vara att frekvensfiltrera surroundljudet för att få ”rakast” möjliga efterklang i rummet totalt sett, i vattenfallsdiagram. Som en rumskompensation.

Det är för 2-kanalsmusik jag pratar om alltså. Surroundkanalerna för bioljud ställer jag in att anlända samtidigt som frontljudet, och i samma amplitud.

De simulerar en vägg bakom lyssnaren typ 3,5m från LP.


Jag föreslår att du tar skillnadssignalen mellan hög nivå och vänster istället och skickar ut denna signal i bägge bakre högtalare, lite fördröjt som du redan gjort. Det blir blir då så kallad Haflerstereo eller ambiofoni. Detta finns även att tillgå som musikläget ”Matrix” i Denons hembioreceivrar. Prova och återkom med vad du tycker. ;) :)
//Johan Lindroos

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav rajapruk » 2020-01-13 14:43

Intressant, tack för tipset. Ska läsa på om det, vad tänket är.
Ska se om jag kan få till "skillnadssignalen". Vad betyder det mer exakt?
Vet du hur man gör den? Blir det rätt om jag summerar L med R, där den ena är satt ur fas?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-01-13 15:05

Ja precis!

Det du får ut baktill är rumstemperatur nformarionen kan kan man grovt säga.
//Johan Lindroos

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav rajapruk » 2020-01-13 15:15

Det känns som ett helt annat koncept än det jag höll på med, fast snarlik implementation.

Jag ville göra en rumskorrektion, för att kunna återge rätt tonal klang från en inspelning. Kompensera för mitt lyssningsrums sneddämpning av efterklangen helt enkelt. På köpet göra rummet artificellt större med "godartade" sena reflexer.
Men det du beskriver är mer ett sätt att försöka extrahera rumsinformation inkodad i inspelningen, och sedan försöka återge den m.h.a bakre högtalare? Har jag fattat rätt?
Senast redigerad av rajapruk 2020-01-13 15:30, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav goat76 » 2020-01-13 15:19

rajapruk skrev:Ljudet upplever jag blir tydligare med dessa artificiellt tillagda sena reflexer. Röster blir tydligare. Och ljudbilden flyttar ut lite i rummet.


Det går inte att likställa detta med reflexer då signalen som du spelar upp i surround-högtalarna inte har färgats/förändrats av rummets klang. Att du gillar ljudet med fördröjningen visar nog mer på att du för stunden tycker det låter lite häftigt, men jag misstänker att du med tiden kommer ledsna på fas-felen som onekligen uppstår och som dessutom kommer fungera olika dåligt för olika programmaterial.

Om jag säger så här, jag blir ytterst förvånad om du fortfarande kör på det här sättet om 6 månader. :)

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav rajapruk » 2020-01-13 15:27

goat76 skrev:
rajapruk skrev:Ljudet upplever jag blir tydligare med dessa artificiellt tillagda sena reflexer. Röster blir tydligare. Och ljudbilden flyttar ut lite i rummet.


Det går inte att likställa detta med reflexer då signalen som du spelar upp i surround-högtalarna inte har färgats/förändrats av rummets klang. Att du gillar ljudet med fördröjningen visar nog mer på att du för stunden tycker det låter lite häftigt, men jag misstänker att du med tiden kommer ledsna på fas-felen som onekligen uppstår och som dessutom kommer fungera olika dåligt för olika programmaterial.

Om jag säger så här, jag blir ytterst förvånad om du fortfarande kör på det här sättet om 6 månader. :)


Vi får se :)

Hela tanken är att förändra rummets klang. Inte att låta som den.

Föregående

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster