Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Torrowitz
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2008-02-29

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav Torrowitz » 2015-09-05 15:44

Svante skrev:
Amorina skrev:Det finns också 24 bitars versioner av styckena, ett test med stämning och 0,2 cents tonhöjdsändring, samt en liten luring inlagd i en av filerna. Se om någon upptäcker den?


0,2 cent är det nog ingen som upptäcker nej. Det är en frekvensändring på 0,012 %. Ett halvtonsteg är 100 cent eller 6 %


Nej, det är helt riktigt att det inte går att höra. Men det går att höra (ana) 0,5 cents skillnad, men utan mätare så går det inte att höra - ivarjefall jag kan inte det - om det är högre eller lägre. Överhuvudtaget så är det nästan omöjligt att få en flygel som utsätts för värme och fukt i olika grad att sitta kvar i samma läge. I detta fall satt den kvar just i mitten, vilket också är ovanligt. Lägsta bas och framförallt högsta diskant brukar ändra sig även bara över en natt utan att den används. Men det är en mycket stabil konsertflygel som också står i ett garage och inte utsätts för något speciellt. Vi har sett till att den ska bevaras så bra det går och den dras ut bara för konserter. Jag har skött den i 15 års tid och den har klarat sig bra. Kanske tack vare att vi (en pianolärare på gymnasiet som bl.a. studerat för Leygraf och jag) infört restriktioner på hur den ska användas.

Jag är dock lite stolt över att det gick att klippa in en inspelning gjord vid ett annat tillfälle utan att det går att upptäcka var klippet är. Faktum är att klangförändringen vid bara några centimeters förflyttning av mickarna eller en något annan plats för flygeln (vi hade tejp på golvet för hjulen), skulle ha gett en större skillnad än vad tonhöjdsförändringen gav. Men jag mäter in mickarna med tumstock och det går då att få en mycket likartad klang, i detta fall ohörbart.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav HenrikTornquist » 2015-09-10 10:35

En styv månad efter mailad beställning har jag fortfarande inte hört ett knyst. Nu kan dom dra åt h-te vad mig anbelangar.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-09-22 09:21

Nu har jag fått svar på min epost till VNK :)

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav HenrikTornquist » 2015-09-22 09:57

Samma här, efter lite påstötningar.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Torrowitz
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2008-02-29

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav Torrowitz » 2015-09-26 12:21

Torrowitz skrev:
Svante skrev:
Amorina skrev:Det finns också 24 bitars versioner av styckena, ett test med stämning och 0,2 cents tonhöjdsändring, samt en liten luring inlagd i en av filerna. Se om någon upptäcker den?


0,2 cent är det nog ingen som upptäcker nej. Det är en frekvensändring på 0,012 %. Ett halvtonsteg är 100 cent eller 6 %


Nej, det är helt riktigt att det inte går att höra. Men det går att höra (ana) 0,5 cents skillnad, men utan mätare så går det inte att höra - ivarjefall jag kan inte det - om det är högre eller lägre. Överhuvudtaget så är det nästan omöjligt att få en flygel som utsätts för värme och fukt i olika grad att sitta kvar i samma läge. I detta fall satt den kvar just i mitten, vilket också är ovanligt. Lägsta bas och framförallt högsta diskant brukar ändra sig även bara över en natt utan att den används. Men det är en mycket stabil konsertflygel som också står i ett garage och inte utsätts för något speciellt. Vi har sett till att den ska bevaras så bra det går och den dras ut bara för konserter. Jag har skött den i 15 års tid och den har klarat sig bra. Kanske tack vare att vi (en pianolärare på gymnasiet som bl.a. studerat för Leygraf och jag) infört restriktioner på hur den ska användas.

Jag är dock lite stolt över att det gick att klippa in en inspelning gjord vid ett annat tillfälle utan att det går att upptäcka var klippet är. Faktum är att klangförändringen vid bara några centimeters förflyttning av mickarna eller en något annan plats för flygeln (vi hade tejp på golvet för hjulen), skulle ha gett en större skillnad än vad tonhöjdsförändringen gav. Men jag mäter in mickarna med tumstock och det går då att få en mycket likartad klang, i detta fall ohörbart.


Kanske är det på sin plats att närmare förklara idén med att lägga ut en fil med ett odekterbart klipp i sig? Jag använder detta och andra exempel på de föredrag jag gör. Det finns många åsikter om klipp i akustisk musik och med detta klipp som i sig är ohörbart – trots att inspelningarna är gjord med en dryg månad mellan gångerna – så vill jag visa att om man mäter in mickarna till flygeln med tumstock istället för att bara lyssna in positionen, så kan man få en mycket homogen och likartad ljudbild som nästan inte alls skiljer sig från föregående inspelning.

Jag finner att många skivor som jag har, har ett ljud som skiljer sig kraftigt åt på samma skiva. Det första exemplet som jag tänker på är en inspelning med Horowitz och Rachmaninovs andra pianosonat. Upptagningen är gjord i olika salar som man klipper mellan – i samma verk alltså (!) - därför varierar ljudet kraftigt. Ett annat exempel som jag kommer att tänka på är Perahias inspelning av Bachs Partitor, där ljudet i första Partitan tycks komma från olika platser i rummet. Flygeln flyttar sig mellan satserna, åker länge fram mot lyssnaren eller in på scenen. Jag har aldrig varit på en konsert där man flyttar flygeln ...

Jag brukar lyfta fram andra exempel i mina föredrag. I ett fall är det i genomsnitt ca. 2 sekunder mellan varje enskilt klipp. Den första tanken är att det måste låta förfärligt eller mekaniskt, men faktum är att ingen av de som lyssnat på exemplet har kunnat uppfatta ens ett av alla dessa drygt 80-tal klipp! Det beror delvis på den som klipper. Om man förstår musikens energi och rörelse, det vill säga klipper in tagningar där musiken rör sig framåt eller bakåt på samma sätt, blir det svårt att höra var en tagning slutar och en annan tar vid. Det är självklart svårare att få ett gott resultat med en pianist som spelar olika varje gång, olika starkt, använder olika mängd pedal eller olika rörelseenergi. Då får man klippa längre perioder eller där musiken byter riktning.

Jag föredrar att spela in direktljudet och första reflexerna, inte salens akustik. Det är mycket lättare då att justera klangen hemma. De sena reflexerna är så pass svaga i förhållande till direktljudet och de första reflexerna, att de är lättast att handskas med (läs: inte låter syntetiska när man adderar dem). Anledningen är att de flesta salar – även fina konsertsalar och än värre de flesta kyrkor – har ojämnt fördelade sena reflexer. Gör man en inspelning vill jag oftast inte ha med denna del av klangen. Man kan egentligen fråga sig varför man överhuvudtaget vill spela in en ojämn efterklang med många resonanser?

När jag föreläser brukar jag även visa på hur olika slags efterklang låter för att nå en färgning av hela klangen som jag önskar. Detta kan jämföras med att flytta flygeln till olika salar.

Att lägga på tidiga reflexer är dock inget som jag rekommenderar. Det låter snabbt orealistiskt och ofta helt enkelt suddigt och konstgjort.

Jag har även andra ljudexempel där publiken får testa sin förmåga att höra vertikalt och inte bara horisontellt, det sistnämnda är det vanligaste sättet att lyssna.

Jag har med exempel där jag skiljer på musiker som är medvetna i sin frasering och känsla, och de som inte har den minsta susning om vad de gör. Exemplen är så pass grova att man lätt ska förstå idén med dem. Jag vill visa att det är fullt möjligt att skilja på artister som i högsta grad är medvetna i sitt musicerande och de som överhuvudtaget inte alls vet vad de gör. Utvecklingsnivån eller begåvningen skiljer sig åt mellan människor och även inom musiken. Ytterligheterna är att spela enbart eller i hög grad på känsla, eller att istället kombinera känslan – en medveten vald känsla som också styrs av harmonik/melodi – med en förståelse av struktur, artikulation, instruktioner som tonsättaren givit.

/Torrowitz

Användarvisningsbild
Xenod
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 2006-01-08
Ort: Karlstad

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav Xenod » 2015-09-26 14:58

Intressant inlägg Torrowitz!

Vad menar du med att justera klangen hemma? Menar du när du producerar/redigerar hemma efter att inspelningen är gjord?

Användarvisningsbild
Torrowitz
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2008-02-29

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav Torrowitz » 2015-09-26 18:24

Xenod skrev:Intressant inlägg Torrowitz!

Vad menar du med att justera klangen hemma? Menar du när du producerar/redigerar hemma efter att inspelningen är gjord?


Hej Xenod!

Tack för kommentaren. Jag menar precis det du skriver, att jag justerar klangen på inspelningen genom att ändra färgningen på de sena reflexerna i ekoprogrammet hemma. Jag lägger till de sena reflexerna efter att jag klippt klart skivan. Då har jag lugn och ro att ställa in olika parametrar.

De flesta vet nog vad man kan göra med en bra efterklangsenhet. Om man bara lyssnar på just själva efterklangen, så kan man enkelt justera diffuseringen i salen från lite klarare till mer diffuserad efterklang. Storleken på salen ger en påverkan på rymden i klangen och påverkas också av vilken musik som spelas av pianisten. Efterklangstiden är hur mycket av varan man önskar. Var ingreppet ska ske i ljudet dvs. hur högt upp i ljudet efterklangen får komma, vilket bör vara minst ca.10 dB lägre än själva direktljudet och första reflexerna, annars låter det konstigt. Attacktiden är viktig och bör ställas kring 20ms efter direktljudet. Alla dessa faktorer påverkar klangen.

Man kan sedan laborera med salens tonkurva och det är här som ”färgningen” kommer in. Genom att salen kan vara allt från ljusare eller mörkare dvs. generera olika tonkurvor. Man kan betrakta salens efterklang som en högtalares frekvenskurva och dess interaktion med rummet man lyssnar i. Mycket bekant i detta forum! I verkligheten dämpar eller förstärker olika salar vissa frekvenser och resultatet är att man får olika klang på ett instrument i de olika salarna. Vissa salar ger ett underbart rent och luftigt ljud som också har riktigt bra basåtergivning. Men saknar man t.ex. djupbas i salen så kommer det att låta dynamikkomprimerat om ett visst instrument, men som i en annan sal med djupbas kommer samma instrument låta som om den hade mer dynamik i sig.

Men genom att laborera med alla dessa olika parametrar når man högst olika resultat. Det går att delvis rädda en inspelning som är för ljus eller för mörk.

Har man resonanser som är inspelade, så ställs man inför svårare problem. Jag använder mig av ett program som heter Har-Bal där man på en stycke eller hellre en större del av en skiva kan läsa ut resonanser i en inspelning. Man får en grafisk representation av ljudet. Eftersom programmet ser hela ljudfilen och pianisten i detta fall förhoppningsvis spelar på hela instrumentets tonregister många gånger, så kan man se om vissa toner förstärks eller för försvagas av själva salen. Man kan gå fel om man använder en för liten del av inspelningen och kravet är som sagt att hela flygelns register används. Jag rekommenderar programmet till alla som sysslar med inspelning. Det är en Eq men är unik då den fungerar så att man ser det man hör och då finns det betydligt större chans att göra rätt. Att i realtid se kurvan och även se vilka toner som spelas, gör att man kan urskilja resonanser från det som hör till musiken: att vissa toner ska vara starkare. Att endast lyssna sig fram gör kanske att man kompenserar på fel ställe i filen. Resonanser är lurigt för örat, precis som en lyssningströtthet kommer in. Efter en stund så hör man inte lika bra och då är det bara att vila och återkomma.

Sedan är naturligtvis den lyssning man har tillgång till, helt avgörande för om resultatet ska bli bra. Att ens lyssningsrum är utan störande resonanser i sig. Att högtalarna verkligen går under 20 Hz och har alla andra parametrar (många är de) under kontroll.

/Torrowitz

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav rajapruk » 2019-12-16 12:54

IngOehman skrev:Två klassiska must have-ABinspelningar som jag tycker behöver nämnas, är Cantate Domino och Eldfågeln som utgavs av Telarc. Båda inspelningarna är från slutet av 70-talet.

http://www.discogs.com/search/?q=cantat ... o&type=all

http://www.discogs.com/Stravinsky-Borod ... se/2490911

Och den här höll jag på att glömma:

http://www.discogs.com/Ravel-Bartok-Seq ... se/3837516


Vh, iö


Lyssnar på Firebird - Telearc på Spotify Premium nu. Får höja volymen till nivåer jag aldrig haft tidigare, det här kommer smälla på bra antar jag :)
Brukar lyssna på -20dB vanlig musik, och -15dB på film, nu är jag uppe på -12dB och då är jag ändå försiktig. (0 dB är ingen speciell referensnivå eller så, bara max vad mitt system kan spela)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav Morello » 2019-12-16 14:12

IngOehman skrev:Två klassiska must have-ABinspelningar som jag tycker behöver nämnas, är Cantate Domino och Eldfågeln som utgavs av Telarc. Båda inspelningarna är från slutet av 70-talet.

http://www.discogs.com/search/?q=cantat ... o&type=all

http://www.discogs.com/Stravinsky-Borod ... se/2490911

Och den här höll jag på att glömma:

http://www.discogs.com/Ravel-Bartok-Seq ... se/3837516


Vh, iö


Instämmer - alla tre håller pyramidalt hög standard.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav rajapruk » 2019-12-16 15:35

Jag har beställt de nu nya på CD från cdon. Hoppas de utgåvorna som säljs idag är ok.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav rajapruk » 2019-12-16 19:48

Lite OT, men någon som känner till om denna är bra ljudkvalité på?
Hittade den i mina gömmor, men inget jag normalt skulle köpa. Måste vara nått ”audiofiltips”?
Jag har ingen dator med skivläsare längre, så kan inte masvis:a den rätt av.
Bilagor
A003C61D-88A4-49BF-A1D7-49268A90969E.jpeg
A003C61D-88A4-49BF-A1D7-49268A90969E.jpeg (406.9 KiB) Visad 4691 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav hifikg » 2019-12-16 22:20

rajapruk skrev:Lite OT, men någon som känner till om denna är bra ljudkvalité på?
Hittade den i mina gömmor, men inget jag normalt skulle köpa. Måste vara nått ”audiofiltips”?
Jag har ingen dator med skivläsare längre, så kan inte masvis:a den rätt av.


Den, vill jag minnas, spelades ofta på hifi-mässor när det begav sig. Kom ut innan jag hade skaffat CD-spelare, så jag skaffade den aldrig. Köpte Kroumata istället, något år innan jag skaffade en apparat som gav mig möjlighet att lyssna på musiken.
Sitter nöjd :)

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav rajapruk » 2019-12-17 12:25

Att handla från discogs är lite rörigt (för mig). Hur man gör beställning och betalning.

Tror jag har lyckats beställa denna av Lucy Ann Polk 2ggr (en för mycket):
https://www.discogs.com/Lucy-Ann-Polk-L ... se/8602896

Får se vad som kommer. Eventuellt kommer jag att skänka bort en här senare. Kanske läge att prenumerera på tråden :)
[Edit: inser att jag skrev detta i fel tråd, var tänkt till tråden om skivor med högst ljudkvalitet]
Senast redigerad av rajapruk 2019-12-17 12:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav hifikg » 2019-12-17 12:31

Jag köpte Lucy av qobuz gick snabbt o smidigt. En natt köpte jag plast från hogs, gick smidigt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-12-17 16:37

Torrowitz skrev:
Xenod skrev:Intressant inlägg Torrowitz!

Vad menar du med att justera klangen hemma? Menar du när du producerar/redigerar hemma efter att inspelningen är gjord?


Hej Xenod!

Tack för kommentaren. Jag menar precis det du skriver, att jag justerar klangen på inspelningen genom att ändra färgningen på de sena reflexerna i ekoprogrammet hemma. Jag lägger till de sena reflexerna efter att jag klippt klart skivan. Då har jag lugn och ro att ställa in olika parametrar.

De flesta vet nog vad man kan göra med en bra efterklangsenhet. Om man bara lyssnar på just själva efterklangen, så kan man enkelt justera diffuseringen i salen från lite klarare till mer diffuserad efterklang. Storleken på salen ger en påverkan på rymden i klangen och påverkas också av vilken musik som spelas av pianisten. Efterklangstiden är hur mycket av varan man önskar. Var ingreppet ska ske i ljudet dvs. hur högt upp i ljudet efterklangen får komma, vilket bör vara minst ca.10 dB lägre än själva direktljudet och första reflexerna, annars låter det konstigt. Attacktiden är viktig och bör ställas kring 20ms efter direktljudet. Alla dessa faktorer påverkar klangen.

Man kan sedan laborera med salens tonkurva och det är här som ”färgningen” kommer in. Genom att salen kan vara allt från ljusare eller mörkare dvs. generera olika tonkurvor. Man kan betrakta salens efterklang som en högtalares frekvenskurva och dess interaktion med rummet man lyssnar i. Mycket bekant i detta forum! I verkligheten dämpar eller förstärker olika salar vissa frekvenser och resultatet är att man får olika klang på ett instrument i de olika salarna. Vissa salar ger ett underbart rent och luftigt ljud som också har riktigt bra basåtergivning. Men saknar man t.ex. djupbas i salen så kommer det att låta dynamikkomprimerat om ett visst instrument, men som i en annan sal med djupbas kommer samma instrument låta som om den hade mer dynamik i sig.

Men genom att laborera med alla dessa olika parametrar når man högst olika resultat. Det går att delvis rädda en inspelning som är för ljus eller för mörk.

Har man resonanser som är inspelade, så ställs man inför svårare problem. Jag använder mig av ett program som heter Har-Bal där man på en stycke eller hellre en större del av en skiva kan läsa ut resonanser i en inspelning. Man får en grafisk representation av ljudet. Eftersom programmet ser hela ljudfilen och pianisten i detta fall förhoppningsvis spelar på hela instrumentets tonregister många gånger, så kan man se om vissa toner förstärks eller för försvagas av själva salen. Man kan gå fel om man använder en för liten del av inspelningen och kravet är som sagt att hela flygelns register används. Jag rekommenderar programmet till alla som sysslar med inspelning. Det är en Eq men är unik då den fungerar så att man ser det man hör och då finns det betydligt större chans att göra rätt. Att i realtid se kurvan och även se vilka toner som spelas, gör att man kan urskilja resonanser från det som hör till musiken: att vissa toner ska vara starkare. Att endast lyssna sig fram gör kanske att man kompenserar på fel ställe i filen. Resonanser är lurigt för örat, precis som en lyssningströtthet kommer in. Efter en stund så hör man inte lika bra och då är det bara att vila och återkomma.

Sedan är naturligtvis den lyssning man har tillgång till, helt avgörande för om resultatet ska bli bra. Att ens lyssningsrum är utan störande resonanser i sig. Att högtalarna verkligen går under 20 Hz och har alla andra parametrar (många är de) under kontroll.

/Torrowitz



Några år efter, men men...!

Jag vill rikta en alldeles särskild guldstjärna till dina inlägg i tråden, Torrowitz! :)
//Johan Lindroos

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav rajapruk » 2019-12-19 11:04

Nu blir jag ännu mer sugen på att skaffa surrounds hemma, och i dem testa att spela en kompenserande artificiell efterklang som gör att den totala efterklangen i rummet blir ”rak”.
Jag har funderat på att göra det en längre tid. Osäker på om det fungerar psykoakustiskt, men hade varit kul att prova.
Drömmen vore ett par Bremen 3D8, men jag vill inte lägga de pengarna.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav goat76 » 2019-12-19 12:52

rajapruk skrev:Nu blir jag ännu mer sugen på att skaffa surrounds hemma, och i dem testa att spela en kompenserande artificiell efterklang som gör att den totala efterklangen i rummet blir ”rak”.
Jag har funderat på att göra det en längre tid. Osäker på om det fungerar psykoakustiskt, men hade varit kul att prova.
Drömmen vore ett par Bremen 3D8, men jag vill inte lägga de pengarna.


Vi har varit inne på det här i annan tråd men... :)

vilken information från stereospåret ska du ”utvinna” för denna artificiella efterklang, som då ska spelas upp i surround-högtalarna?

En eventuell efterklang som är in-mixad i stereospåret med alla andra ”närmare ljud” som mikrofonerna tagit upp går knappast att sålla fram, därför kommer en fördröjning av det som ska spelas upp i dessa surround-högtalare vara alldeles för likt, eller helt identiskt med det som spelas upp i frontarna och kommer därmed mer ge dåliga effekter av de ofrånkommliga fasförskjutningarna.

Om du frångår tanken om att skapa en artificiell efterklang och istället inriktar det hela till att vänster surround får samma signal som vänster fronthögtalare och samma sak med de högra kanalerna, så kan man nog utvinna en intressant effekt som ”drar ut” ljudet i rummet från frontarna och beroende på volymnivå-skillnader bestämma var ljudet ska uppfattas komma ifrån.

Undrar hur den effekten blir om man korsar det hela så att höger surround spelar samma som vänster front och vise versa för de övriga högtalarna och sen nivåanpassar det hela? :)

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav rajapruk » 2019-12-19 17:14

Jag tänkte mig en kopia av ljudet från frontarna. Fördröjt lagom mycket i tid (20ms kanske). Sänkt lagom mycket i nivå (-10dB kanske). Sen kanske frekvensfiltrerat för att enbart tillföra efterklang i de register som rummet ”sneddämpat”.
Många ”kanske” här blev det :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav goat76 » 2019-12-19 19:34

rajapruk skrev:Jag tänkte mig en kopia av ljudet från frontarna. Fördröjt lagom mycket i tid (20ms kanske). Sänkt lagom mycket i nivå (-10dB kanske). Sen kanske frekvenskorrigerat för att enbart tillföra efterklang i de register som rummet ”sneddämpat”.
Många ”kanske” här blev det :)


Det jag lite försiktigt försöker påpeka för dig är att en direkt kopia av ljudet från frontarna endast kommer fungera bra utan din tilltänkta fördröjning på 20 ms för surroundhögtalaren.
Fördröjningar p.g.a fasförskjutningarna gör ljudet diffust och kommer märkas olika mycket med olika musikstycken beroende på vilka de dominerande frekvenserna är i de specifika musikverken.

Om man däremot skulle ha tillgång till mixens alla kanaler så skulle man kunna leka med fördröjningen av ett rumsupptagnings-spår för en tilltänkt surroundkanal, för det spåret är då tillräckligt olikt själva stereospårets ena kanal för att inte ge så tydliga och förstörande fas-förskjutningar.

Jag har ett ljud-exempel på en fil med en fördröjning på 20 ms och sänkt med -10 dB men jag tror inte du är intresserad av att höra det, för det var du inte senast då detta ämne kom på tal. :)

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav rajapruk » 2019-12-19 20:09

Jag tror inte du har rätt här, men det får tiden utvisa för mig.

Jag tror inte att din exempelfil alls kan likställas med det jag vill göra. Därför ser jag ingen vits med att lyssna på den :)

Användarvisningsbild
Torrowitz
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2008-02-29

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav Torrowitz » 2019-12-19 20:27

Johan_Lindroos skrev:
Torrowitz skrev:
Xenod skrev:Intressant inlägg Torrowitz!

Vad menar du med att justera klangen hemma? Menar du när du producerar/redigerar hemma efter att inspelningen är gjord?


Hej Xenod!

Tack för kommentaren. Jag menar precis det du skriver, att jag justerar klangen på inspelningen genom att ändra färgningen på de sena reflexerna i ekoprogrammet hemma. Jag lägger till de sena reflexerna efter att jag klippt klart skivan. Då har jag lugn och ro att ställa in olika parametrar.

De flesta vet nog vad man kan göra med en bra efterklangsenhet. Om man bara lyssnar på just själva efterklangen, så kan man enkelt justera diffuseringen i salen från lite klarare till mer diffuserad efterklang. Storleken på salen ger en påverkan på rymden i klangen och påverkas också av vilken musik som spelas av pianisten. Efterklangstiden är hur mycket av varan man önskar. Var ingreppet ska ske i ljudet dvs. hur högt upp i ljudet efterklangen får komma, vilket bör vara minst ca.10 dB lägre än själva direktljudet och första reflexerna, annars låter det konstigt. Attacktiden är viktig och bör ställas kring 20ms efter direktljudet. Alla dessa faktorer påverkar klangen.

Man kan sedan laborera med salens tonkurva och det är här som ”färgningen” kommer in. Genom att salen kan vara allt från ljusare eller mörkare dvs. generera olika tonkurvor. Man kan betrakta salens efterklang som en högtalares frekvenskurva och dess interaktion med rummet man lyssnar i. Mycket bekant i detta forum! I verkligheten dämpar eller förstärker olika salar vissa frekvenser och resultatet är att man får olika klang på ett instrument i de olika salarna. Vissa salar ger ett underbart rent och luftigt ljud som också har riktigt bra basåtergivning. Men saknar man t.ex. djupbas i salen så kommer det att låta dynamikkomprimerat om ett visst instrument, men som i en annan sal med djupbas kommer samma instrument låta som om den hade mer dynamik i sig.

Men genom att laborera med alla dessa olika parametrar når man högst olika resultat. Det går att delvis rädda en inspelning som är för ljus eller för mörk.

Har man resonanser som är inspelade, så ställs man inför svårare problem. Jag använder mig av ett program som heter Har-Bal där man på en stycke eller hellre en större del av en skiva kan läsa ut resonanser i en inspelning. Man får en grafisk representation av ljudet. Eftersom programmet ser hela ljudfilen och pianisten i detta fall förhoppningsvis spelar på hela instrumentets tonregister många gånger, så kan man se om vissa toner förstärks eller för försvagas av själva salen. Man kan gå fel om man använder en för liten del av inspelningen och kravet är som sagt att hela flygelns register används. Jag rekommenderar programmet till alla som sysslar med inspelning. Det är en Eq men är unik då den fungerar så att man ser det man hör och då finns det betydligt större chans att göra rätt. Att i realtid se kurvan och även se vilka toner som spelas, gör att man kan urskilja resonanser från det som hör till musiken: att vissa toner ska vara starkare. Att endast lyssna sig fram gör kanske att man kompenserar på fel ställe i filen. Resonanser är lurigt för örat, precis som en lyssningströtthet kommer in. Efter en stund så hör man inte lika bra och då är det bara att vila och återkomma.

Sedan är naturligtvis den lyssning man har tillgång till, helt avgörande för om resultatet ska bli bra. Att ens lyssningsrum är utan störande resonanser i sig. Att högtalarna verkligen går under 20 Hz och har alla andra parametrar (många är de) under kontroll.

/Torrowitz



Några år efter, men men...!

Jag vill rikta en alldeles särskild guldstjärna till dina inlägg i tråden, Torrowitz! :)


Hej Johan! Tack för dina kommentarer. Alltid roligt att höra positiva omdömen. Jag lärde mig denna inspelningsmetod när jag jobbade på Studio Blue. Jag och pianisten Bertil Wikman hade alltid känt att inspelningarna blev mer eller mindre lyckade och vi hade en session på Studio Blue för att kunna utröna om det fanns ett (ungefär) idealt ställe att spela in från. Med på mötet var också Invar Öhman och Claes Wettebrant. Det fina här var att man kunde spela på flygeln, stå och lyssna i rummet och sedan jämföra med en kontrollerad och mycket exakt högtalarlyssning i studion. Man har inte dessa möjligheter ute på fältet. Högst primitiva högtalare i okontrollerad akustik eller ännu sämre med hörlurar. Här fick vi svar som både jag och Bertil använt sedan dess. Vi har båda tusentals skivor med pianomusik och är båda solistutbildade pianister, så vi har ett stort material att jämföra med ... Mvh/Torrowitz

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav goat76 » 2019-12-19 21:05

rajapruk skrev:Jag tror inte du har rätt här, men det får tiden utvisa för mig.

Jag tror inte att din exempelfil alls kan likställas med det jag vill göra. Därför ser jag ingen vits med att lyssna på den :)


Du vet ju inte ens hur exemplet är gjort, hur kan du då bara avfärda det? Trist attityd.

Hade du sparkat bort det på samma sätt om det kom från någon du ser upp till?

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav rajapruk » 2019-12-19 23:45

goat76 skrev:
rajapruk skrev:Jag tror inte du har rätt här, men det får tiden utvisa för mig.

Jag tror inte att din exempelfil alls kan likställas med det jag vill göra. Därför ser jag ingen vits med att lyssna på den :)


Du vet ju inte ens hur exemplet är gjort, hur kan du då bara avfärda det? Trist attityd.

Hade du sparkat bort det på samma sätt om det kom från någon du ser upp till?


Du bakar in allt i en fil antog jag, så det kan omöjligtvis komma till örat från olika riktningar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav hifikg » 2019-12-20 01:33

hifikg skrev:
HenrikTornquist skrev:Jag har fortfarande inte hört av dem :( .


Inte jag heller. De vill nog inte sälja sina alster, tycker nog att kunder är jobbiga *s*


Nu har jag kommit över skivan. Tyvärr fick inte artisterna någon inkomst av det, men skulle de skicka skivan så betalar jag den. Så klart.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav goat76 » 2019-12-20 03:08

rajapruk skrev:
goat76 skrev:
rajapruk skrev:Jag tror inte du har rätt här, men det får tiden utvisa för mig.

Jag tror inte att din exempelfil alls kan likställas med det jag vill göra. Därför ser jag ingen vits med att lyssna på den :)


Du vet ju inte ens hur exemplet är gjort, hur kan du då bara avfärda det? Trist attityd.

Hade du sparkat bort det på samma sätt om det kom från någon du ser upp till?


Du bakar in allt i en fil antog jag, så det kan omöjligtvis komma till örat från olika riktningar.


Fel antagande.

Jag har delat stereospåret till två enskilda monospår, höger kanal för sig och vänster kanal för sig. För testfilen har jag valt vänster kanal som jag dubblerat till två identiska spår och panorerat det ena av dessa 100% till vänster och det andra 100% till höger där det sistnämnda har sänkts med -10 dB och fått en fördröjning på 20 ms.

Nu kan man koppla i vänster surround-högtalare i förstärkarens högra kanal så får man höra vad som sker när i integrationen vänster front med vänster surround och vad som sker då exakt samma identiska spår spelas upp där surround-kanalen är fördröjd. Oavsett vilka frekvenser man i detta läge väljer att filtrera bort så kommer detta ge hörbara till mycket hörbara fasförskjutningar beroende på programmaterialet, detta p.g.a att spåren i grund och botten är helt identiska.

Första delen på 13 sekunder består av vänster kanal som den är, en dubblering av den kanalen spelas samtidigt upp med 10 dB lägre volym i vänster surround-högtalare (förutsatt att den nu är inkopplad i förstärkarens högra kanal).
Ingen fördröjning är pålagd på denna första del så frontkanalen och surround-kanalen spelar i fas och detta ger då effekten att ljudet från vänster kanal uppfattas komma från en närmare position än vad själva högtalaren är placerad rent fysiskt.

Andra delen som startar efter glappet spelar samma intro som första delen med samma förutsättningar där ljudet från surround-högtalaren ligger 10 dB lägre än fronthögtalaren, den enda skillnaden är nu att surround-kanalen har en fördröjning på 20 ms.
Det man nu hör är att ljudet återgått till att höras från fronthögtalarens fysiska plats men att det nu hörs att det sker en fasförskjutning. Ljudet blir tydligt diffusare och man kan på dropbox-spåret även tydligt se på grafikens toppar att det skett rejäla utsläckningar p.g.a fasförskjutningarna. Spårets andra del har alltså inte sänkts om någon trodde det.

Här är testet:
https://www.dropbox.com/s/hjqrbnjv3007m ... l.wav?dl=0

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav rajapruk » 2019-12-21 00:18

Jag är ledsen, men för mig tillför inte dina testfiler något. Precis lika enkelt för mig att sätta upp helheten fungerande i min dsp och spela vad som helst som att rigga till att spela upp dina testfiler. Och stereo är det enda jag är van att testlyssna, inte mono.
Men intressant att höra dina subjektiva intryck.
Utsläckningar mm som kan ses vid summering av signalerna elektriskt är inte helt relevant för mig det vidhåller jag att jag tror på. Tills vidare :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav goat76 » 2019-12-21 01:05

rajapruk skrev:Jag är ledsen, men för mig tillför inte dina testfiler något. Precis lika enkelt för mig att sätta upp helheten fungerande i min dsp och spela vad som helst som att rigga till att spela upp dina testfiler. Och stereo är det enda jag är van att testlyssna, inte mono.
Men intressant att höra dina subjektiva intryck.
Utsläckningar mm som kan ses vid summering av signalerna elektriskt är inte helt relevant för mig det vidhåller jag att jag tror på. Tills vidare :)


Du tänker egoistiskt. Vi talas vid på ett öppet forum, tror du på allvar att jag gjort testfilerna bara enkomt för dig?

Den krassa sanningen är att jag inte känner just dig personligen så det känns föga viktigt för mig om du enkelt kan sätta upp ett liknande test eller inte, men det är andra som läser forumet och för dem kan det vara kul med ett praktiskt litet test som visar vad vi babblar om. :D

Mitt test visar inte något som kan klassas som subjektivt, spelar man upp två identiska ljud samtidigt där det ena är fördröjt så sker det fasförskjutningar. Detta är ren och skär fakta.
De utsläckningar man ser i summeringen i Dropbox speglar ganska väl det man också hör, lyssna själv.

Gör gärna ditt egna test och berätta själv vad du kommer fram till, och var framförallt öppen och ärlig med vad du får för testresultat, är du snäll. :)

Så här ser testfilen ut utan den analys Dropbox gör av utsläckningarna, två identiska spår men hur låter dom?
Test.png
Test.png (227.76 KiB) Visad 4442 gånger
Senast redigerad av goat76 2019-12-21 01:13, redigerad totalt 1 gång.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav rajapruk » 2019-12-21 01:12

Bra, då fick jag felaktigt känslan av att det var just mig du försökte pracka på dem, upprepade gånger.

Det stora problemet för mig är att orka montera upp surrounderna, jag drar mig för all kabeldragning mm. Måste designa och låta tillverka speciella väggfästen.
Jag vill ha dem på ett speciellt vis. I hörnet mellan vägg och tak, riktade 45 grader inåt/neråt.
Senast redigerad av rajapruk 2019-12-21 01:22, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav goat76 » 2019-12-21 01:14

rajapruk skrev:Bra, då fick jag felaktigt känslan av att det var just mig du försökte pracka på dem, upprepade gånger.


Upprepade gånger?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav petersteindl » 2019-12-21 01:19

goat76 skrev:
rajapruk skrev:Jag är ledsen, men för mig tillför inte dina testfiler något. Precis lika enkelt för mig att sätta upp helheten fungerande i min dsp och spela vad som helst som att rigga till att spela upp dina testfiler. Och stereo är det enda jag är van att testlyssna, inte mono.
Men intressant att höra dina subjektiva intryck.
Utsläckningar mm som kan ses vid summering av signalerna elektriskt är inte helt relevant för mig det vidhåller jag att jag tror på. Tills vidare :)


Du tänker egoistiskt. Vi talas vid på ett öppet forum, tror du på allvar att jag gjort testfilerna bara enkomt för dig?

Den krassa sanningen är att jag inte känner just dig personligen så det känns föga viktigt för mig om du enkelt kan sätta upp ett liknande test eller inte, men det är andra som läser forumet och för dem kan det vara kul med ett praktiskt litet test som visar vad vi babblar om. :D

Mitt test visar inte något som kan klassas som subjektivt, spelar man upp två identiska ljud samtidigt där det ena är fördröjt så sker det fasförskjutningar. Detta är ren och skär fakta.
De utsläckningar man ser i summeringen i Dropbox speglar ganska väl det man också hör, lyssna själv.

Gör gärna ditt egna test och berätta själv vad du kommer fram till, och var framförallt öppen och ärlig med vad du får för testresultat, är du snäll. :)


Fast, i den elektriska domänen finns inte 3 dimensioner, såsom det är i den akustiska. Din elektriska tidsfördröjning gäller normalt sett i bara en riktning.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster