Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xenod
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 2006-01-08
Ort: Karlstad

Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav Xenod » 2015-08-04 18:03

Jag vill ha tips på AB-inspelningar!

Dels kan de ibland vara fullständigt fascinerande att lyssna på men de är också nyttiga vid inställning av anläggningen - t.ex. för att experimentera med högtalarnas in-vinkling.

Hoppas ni kan gräva fram några tips som finns på Spotify också :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-08-04 19:59

Värmlands Nations kör. VNK0126 2010. Inspelat av Studio Blue med, om jag inte missminner mig, 1 par Sennheiser MKH20 (rundtagande). Den skivan är en av de allra mest välljudande jag äger, om inte DEN mest välljudande. Sånginsatsen är även den kanon.

Här kan man köpa skivan:
http://www.varmlandsnationskor.se/node/17
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 673
Blev medlem: 2003-12-11
Ort: Göteborg

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav Jonas » 2015-08-04 23:09

Johan_Lindroos skrev:Värmlands Nations kör. VNK0126 2010. Inspelat av Studio Blue med, om jag inte missminner mig, 1 par Sennheiser MKH20 (rundtagande). Den skivan är en av de allra mest välljudande jag äger, om inte DEN mest välljudande. Sånginsatsen är även den kanon.

Här kan man köpa skivan:
http://www.varmlandsnationskor.se/node/17


Kan bara instämma, fantastisk :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav hifikg » 2015-08-04 23:50

Nu beställde jag den skivan... effektiv marknadsföring :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav HenrikTornquist » 2015-08-05 20:12

hifikg skrev:Nu beställde jag den skivan... effektiv marknadsföring :-)

Jag också.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav MichaelG » 2015-08-09 12:18

+1

Användarvisningsbild
Xenod
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 2006-01-08
Ort: Karlstad

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav Xenod » 2015-08-09 21:06

Johan_Lindroos skrev:Värmlands Nations kör. VNK0126 2010. Inspelat av Studio Blue med, om jag inte missminner mig, 1 par Sennheiser MKH20 (rundtagande). Den skivan är en av de allra mest välljudande jag äger, om inte DEN mest välljudande. Sånginsatsen är även den kanon.

Här kan man köpa skivan:
http://www.varmlandsnationskor.se/node/17


Bra tips Johan, den skivan har jag i min ägo.

Fascinerande att lyssna på och värmlandsvisan ger rejält med rysningar!

Men har du tips på någon annan skiva som är bra för att labba med invinkling av högtalare? Tycker det är svårt med körsång för det är så många röster att det blir svårt att höra hur alla är placerade. Ett instrument som befinner sig någorlunda stationärt under en hel låt får jag för mig är lättare att lyssna på vid utvärdering om det återges med liknande riktning när man flyttar sig i rummet.

Användarvisningsbild
Amorina
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2008-01-07

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav Amorina » 2015-08-11 22:40

Hej! Jag vill tipsa om akustiska inspelningar som jag gjort där prov kan laddas ner på min hemsida. Under "Recording sound" så finns några bilder från inspelningarna. Önskar man ha hela skivorna så säljs de bl.a. genom Audio Concept. Skivorna är inspelade enligt principer som jag lärde mig på Studio Blue när jag var lärare där. Vi gjorde mikrofonprov och jag har alltid - med små variationer - använt mig av det vi kom fram till då.

Det finns också 24 bitars versioner av styckena, ett test med stämning och 0,2 cents tonhöjdsändring, samt en liten luring inlagd i en av filerna. Se om någon upptäcker den?

http://www.torgny.biz/Download%20page.htm

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-08-12 08:43

Jag beställde också ett ex av värmlands nations kör. Är det någon annan som fortfarande väntar på svar på eposten?

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav HenrikTornquist » 2015-08-12 08:47

Det går nog inte så fort. Jag väntar.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav solhaga » 2015-08-12 16:38

Antagligen en dum idé, men kan man inte panorera brus för att upptäcka eventuell "hål"?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav shifts » 2015-08-12 18:04

Det är garanterat roligare att lyssna på Värmlands Nations kör.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav Tarzan » 2015-08-12 19:23

Finns det verkligen ingen mer skiva som är bra inspelad? Jag tycker mig se den där skivan med den där nationskören nämnas i var och varannan tråd. 8O

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav solhaga » 2015-08-12 20:28

shifts skrev:Det är garanterat roligare att lyssna på Värmlands Nations kör.

Tänkte på vad TS skrev: "nyttiga vid inställning av anläggningen - t.ex. för att experimentera med högtalarnas in-vinkling."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav hifikg » 2015-08-12 23:31

Väntar också på svar...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav Bill50x » 2015-08-13 07:48

Amorina skrev:Hej! Jag vill tipsa om akustiska inspelningar som jag gjort där prov kan laddas ner på min hemsida. Under "Recording sound" så finns några bilder från inspelningarna. Önskar man ha hela skivorna så säljs de bl.a. genom Audio Concept. Skivorna är inspelade enligt principer som jag lärde mig på Studio Blue när jag var lärare där. Vi gjorde mikrofonprov och jag har alltid - med små variationer - använt mig av det vi kom fram till då.

Det finns också 24 bitars versioner av styckena, ett test med stämning och 0,2 cents tonhöjdsändring, samt en liten luring inlagd i en av filerna. Se om någon upptäcker den?

http://www.torgny.biz/Download%20page.htm

Trevligt! Hade glömt bort din webbsida, bra med påminnelse.

Men varför nytt nick?

Mvh / B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Torrowitz
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2008-02-29

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav Torrowitz » 2015-08-13 12:38

Bill50x skrev:
Amorina skrev:Hej! Jag vill tipsa om akustiska inspelningar som jag gjort där prov kan laddas ner på min hemsida. Under "Recording sound" så finns några bilder från inspelningarna. Önskar man ha hela skivorna så säljs de bl.a. genom Audio Concept. Skivorna är inspelade enligt principer som jag lärde mig på Studio Blue (A-B teknik) när jag var lärare där. Vi gjorde noggranna mikrofonprov på flygeln där och jag har alltid - med små variationer - använt mig av det vi då kom fram till. Sedan sjunger sångerskan mellan två A-B mickar och man undviker på så sätt skarpa s-, p-, och t-ljud. (En del text tillagt senare).

Det finns också 24 bitars versioner av styckena, ett test med stämning och 0,2 cents tonhöjdsändring, samt en liten luring inlagd i en av filerna. Se om någon upptäcker den?

http://www.torgny.biz/Download%20page.htm

Trevligt! Hade glömt bort din webbsida, bra med påminnelse.

Men varför nytt nick?

Mvh / B


Hej Bill!

Jag har sedan jag uppdaterade hemsidan för några år sedan, gjort ytterligare 5-6 skivor som inte ligger beskrivna på hemsidan. Kommer kanske att uppdateras i mån av tid. Två nya skivor ligger nu på presseriet och en påbörjades i sommar. Jag har bl.a. spelat in Konserthusets pianist flera gånger i Konserthuset, men även Göteborgsoperans konsertmästare. Att arbeta med riktigt bra proffsmusiker känns roligt och upplyftande för mig.

När det gäller luringen så gäller det jämförelsen mellan 16 och 24 bitars filerna som man kan ladda ner. Få se om någon hör. Luringen kan kanske förvåna en i efterhand. Jag använder mig ofta av blindtest för musikerna när de får lyssna på olika varianter av sena reflexer och finner ofta att det är lätt att lura hörseln, samtidigt som jag blir förvånad över vad några kan höra när de bedömmer en inspelning av sitt eget instrument. Örat är ibland otroligt känsligt även för de minsta variationer och verkar vara extra känsligt om man spelat på ett bra instrument under en livstid ...

När det gäller inspelningen av Chopin Preludiet (på hemsidan), så mätte jag under inspelningen med en billig mätare från Kjell ett toppvärde på 104dB 1,5 meter från flygeln (en fullstor Yamaha konsertflygel) med C-kurvan. Jag provade vid ett tillfälle om jag kunde uppnå detta värde på en mycket påkostad anläggning. Men den kombinationen av högtalare och förstärkare kunde jag inte alls uppnå detta ljudtryck trots anläggningens pris. (Med samma mätare då). Hemma har jag lätt att uppnå ljudstyrkan och har god marginal över. Jag uppfattar att det är mycket viktigt för en naturlig återgivning att anläggningen klarar av ett ljudtryck som är normalt för en flygel, om man önskar återge detta instrumentet med fullständig dynamik. Just denna Chopin inspelning använder jag mig av för att höra resonanser mellan ca.100-450 Hz då det mesta av tonmaterialet ligger i detta område och som ofta är mycket känsligt. Läs också som: ofta för svagt återgivet i många anläggningar jag lyssnat på.

Jag har för något år sedan mätt upp tonkurva och efterklangstid hemma och har lyckligtvis inga påtagliga resonanser som stör i basen eller i övriga register. Fast det visste jag redan genom subjektiv lyssning, även om det var skönt att få det bekräftat med en mätning.

Jag har funderat på ett ny föreläsning på Audio Concept, men när jag uppdaterade min telefon förstördes extraminnet med mina anteckningar? Jag får börja om ... Jag tänkte en fortsättning på bra pianoinspelningar med A-B teknik och rundtagande mickar (som f.ö. var vanligt på slutet av 50-talet och början av 60-talet); sedan igen om forskning om musik som jag tror blev för mastigt förra gången, jag försökte täcka för stor del på en gång; en fortsättning skulle vara diverse anekdoter som verkade vara det som publiken gillade mest; men jag har en hel del idéer om på vilka sätt man kan utveckla sitt eget lyssnande, då i samband med forskningen jag nämt ovan. Vi får se vad det blir.

Jag har också två inloggningar till Faktiskt? Jag kommer inte ihåg varför? Amorina verkar jag inte ha använt tidigare, men Torrowitz har funnits med några gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav IngOehman » 2015-08-13 16:34

Två klassiska must have-ABinspelningar som jag tycker behöver nämnas, är Cantate Domino och Eldfågeln som utgavs av Telarc. Båda inspelningarna är från slutet av 70-talet.

http://www.discogs.com/search/?q=cantat ... o&type=all

http://www.discogs.com/Stravinsky-Borod ... se/2490911

Och den här höll jag på att glömma:

http://www.discogs.com/Ravel-Bartok-Seq ... se/3837516


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Xenod
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 2006-01-08
Ort: Karlstad

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav Xenod » 2015-08-13 23:48

Bra med mer tips! Men när jag söker på Cantade Domino hittar jag mest verionser som Proprius givit ut, ingenting från Telarc?

Sen kommer ju det stora problemet - vart kan man köpa dem? Den sista hittade jag på Spotify: https://play.spotify.com/album/5JQrFXzk8TrVLdJ6JbUXVN

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav hifikg » 2015-08-14 00:36

Xenod skrev:Bra med mer tips! Men när jag söker på Cantade Domino hittar jag mest verionser som Proprius givit ut, ingenting från Telarc?

Sen kommer ju det stora problemet - vart kan man köpa dem? Den sista hittade jag på Spotify: https://play.spotify.com/album/5JQrFXzk8TrVLdJ6JbUXVN


Cantate Domino är inte en Telarcutgåva, tror det blev lite dålig meningsbyggnad i IÖ´s inlägg bara. Här kan du köpa Cantate Domino
http://www.hdtracks.com/cantate-domino-352 i hög, mycket hög och löjligt (?) hög upplösning
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav philipbtz » 2015-08-14 01:33

Detta är ingen musik men användbart vid inställning av högtalarna. Eftersom man vet att rösten borde vara precis i mitten är det ett bra test. Även för att höra att det låter lika när rösten spelas ur fas. http://open.spotify.com/track/1MyRkmzCswB19YmMUjhYuO

Användarvisningsbild
Xenod
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 2006-01-08
Ort: Karlstad

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav Xenod » 2015-08-14 09:22

Amorina skrev:Hej! Jag vill tipsa om akustiska inspelningar som jag gjort där prov kan laddas ner på min hemsida. Under "Recording sound" så finns några bilder från inspelningarna. Önskar man ha hela skivorna så säljs de bl.a. genom Audio Concept. Skivorna är inspelade enligt principer som jag lärde mig på Studio Blue när jag var lärare där. Vi gjorde mikrofonprov och jag har alltid - med små variationer - använt mig av det vi kom fram till då.

Det finns också 24 bitars versioner av styckena, ett test med stämning och 0,2 cents tonhöjdsändring, samt en liten luring inlagd i en av filerna. Se om någon upptäcker den?

http://www.torgny.biz/Download%20page.htm


Har inte hunnit lyssna på dessa än men det verkar väldigt intressant! Återkommer!

Användarvisningsbild
Xenod
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 2006-01-08
Ort: Karlstad

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav Xenod » 2015-08-14 09:24

IngOehman skrev:Två klassiska must have-ABinspelningar som jag tycker behöver nämnas, är Cantate Domino och Eldfågeln som utgavs av Telarc. Båda inspelningarna är från slutet av 70-talet.

http://www.discogs.com/search/?q=cantat ... o&type=all

http://www.discogs.com/Stravinsky-Borod ... se/2490911

Och den här höll jag på att glömma:

http://www.discogs.com/Ravel-Bartok-Seq ... se/3837516


Vh, iö


Spåren som du spelade i husbilen samt i min hemmabio i juli - var det AB-inspelningar? Jag tyckte de lät mycket mycket bra trots att jag satt nästan utanför högra högtalaren. Om du minns vilka spår det var så får du hemskt gärna lista dem här :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav IngOehman » 2015-08-14 11:14

Oj, det var ju massor av olika inspelningar jag spelade då. Tror inte jag minns någon av dem specifikt, jag improviserade ju bara och valde från den musik jag hade med, vilket var rätt så mycket.

hifikg skrev:
Xenod skrev:Bra med mer tips! Men när jag söker på Cantade Domino hittar jag mest verionser som Proprius givit ut, ingenting från Telarc?

Sen kommer ju det stora problemet - vart kan man köpa dem? Den sista hittade jag på Spotify: https://play.spotify.com/album/5JQrFXzk8TrVLdJ6JbUXVN


Cantate Domino är inte en Telarcutgåva, tror det blev lite dålig meningsbyggnad i IÖ´s inlägg bara. Här kan du köpa Cantate Domino
http://www.hdtracks.com/cantate-domino-352 i hög, mycket hög och löjligt (?) hög upplösning

Ja, ett komma hamnade lite fel. :oops: :)

"Två klassiska must have-ABinspelningar som jag tycker behöver nämnas, är Cantate Domino och Eldfågeln som utgavs av Telarc."

Borde ha skrivits:

"Två klassiska must have-ABinspelningar som jag tycker behöver nämnas är Cantate Domino, och Eldfågeln som utgavs av Telarc."

Å andra sidan så pekade jag ju på inspelningarna (vinylverksioner av dem tror jag) således att det inte skulle gå att missa vilka jag åsyftade. Cantate domino är ju en väldigt välkänd platta (även om det också är namnet på en av verken på den), medan eldfågeln är bara ett verk, så den behöver man ange skivbolag för.

Hoppas det gick att förstå vilja jag menade hur som helst. Om inte annat så genom att klicka på länkarna där man tas till dem.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Xenod
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 2006-01-08
Ort: Karlstad

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav Xenod » 2015-08-14 15:53

IngOehman skrev:...

Hoppas det gick att förstå vilja jag menade hur som helst. Om inte annat så genom att klicka på länkarna där man tas till dem.
Vh, iö


Ja de två senare kom man ju direkt till en specifik utgåva, men Cantate Domino-länken ger ett sökresultat med ett par hundra träffar :) De första tio sökträffarna har liknande omslag men verkar ha givits ut olika årtal och någon var från skivbolaget ATR. Antar att det är skivbolaget Proprius, men vilket utgivningsår är att föredra om man vill undvika något som har "förbättrats" tro?

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav HenrikTornquist » 2015-09-04 20:02

Jag har fortfarande inte hört av dem :( .
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav BosseS » 2015-09-04 21:44

Följande tre är inspelade med Didrik De Geers rörmikar vilket borde platsa i denna tråd. Häpnadsväckande dynamik, stereoeffekt, ambiens, klarhet, fyllighet plus hela resterande skalan av adjektiv.

S:t Jacobs kammarkör, Velcome christmas, Proprius
Domnerus, Får jag lov, eller ska vi dansa först, Lady Bird.
Skara domkyrkokör, Omnes Gentes, Proprius

Musiken låter jag var o en bedöma, den fick inte så jättehögt betyg hos mig.

Förslag på fler inspelningar med dessa mikar önskas, detta var vad jag hade i hyllan.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav hifikg » 2015-09-05 12:26

HenrikTornquist skrev:Jag har fortfarande inte hört av dem :( .


Inte jag heller. De vill nog inte sälja sina alster, tycker nog att kunder är jobbiga *s*
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-09-05 12:28

Inget svar här heller.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Tipsa om AB-inspelningar (tidsskillnadsinspelningar)!

Inläggav Svante » 2015-09-05 13:25

Amorina skrev:Det finns också 24 bitars versioner av styckena, ett test med stämning och 0,2 cents tonhöjdsändring, samt en liten luring inlagd i en av filerna. Se om någon upptäcker den?


0,2 cent är det nog ingen som upptäcker nej. Det är en frekvensändring på 0,012 %. Ett halvtonsteg är 100 cent eller 6 %
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster