Öhmans superplatta från Frankfurt

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
besan
 
Inlägg: 731
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: STHLM

Öhmans superplatta från Frankfurt

Inläggav besan » 2003-06-24 16:48

Öhman hade med sig en platta på F-mässan som det var endel bra musik på. Mycket var väl lite sådär halvsvår men helt klart givande att lyssna på i alla anläggningar och ha sig en reference.

Vet någon annan vad jag snackar om ??

Någon annan kanske har lyssnat på samma då det var folk i ett demorum som hade ett ex

//jonas

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2003-06-28 01:53

testmusik = hissmusik :?:

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2003-07-02 16:38

8O

ska det bli hifikrig nu ?

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2003-07-02 20:44

Såklart inte, varför skulle det bli det?
Som du kanske ser har ingen skrivit i denna tråd på en vecka.
så det är ett ganska tyst krig isf. :lol:

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin
 
Inlägg: 1633
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: Southend-on-sea

Inläggav hali » 2003-07-02 20:50

Måste erkänna att jag bara hört en Studio blue skiva, kommer tyvärr inte ihåg namnet på den men jag kommer ihåg hur tort och tråkigt den lät. Men det kanske var något udda ex.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2003-07-02 20:57

Är det en Studio Blue skiva vi pratar om?
"The way it should be" :?:

Användarvisningsbild
besan
 
Inlägg: 731
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: STHLM

Inläggav besan » 2003-08-07 12:42

Jag tror inte att det var bara studioblue på den där plattan.

Därimot så var den ju jävligt bra att ha nu när man hört den på så många olika anläggningar(typ i alla som var på frankfurtmässan). Det var ett hopplock av lite olika musiksorter.

Alexi, du som var hos öhman har ju hört endel av musiken.

bla så var det Lise å Gertrud live från nalen har jag för mig. Sen var där lite cello, klassisk och flygelmusik. Har för mig att där var någon poplåt också. ett ihopplock helt enkelt

//jonas

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2003-10-12 15:23

Det är min alldeles egna demoskiva ju! :D

Den innehåller en himla massa olika musik, ingenting som påminner om sådant man tvingas genomlida normalt på mässor dock. Det som finns på skivan är ett hopplock av saker som jag gillar.

Ungefär hälften är musik som jag varit inblandad i på ett eller annat sätt, såsom inspelningstekniker, som konstruktör av inspelningsutrustningen, som co-producer eller som lärare till musikmakarna.

Nej, ingenting kommer från Studio Blue-skivan 'the way it should be'. Jag gillar nästan ingenting på den nämligen. Däremot finns det nog minst ett Telarcspår på min demoskiva.

Det är i själva verket en salig blandning musik på skivan. Spridningen är stor i alla dimansioner. Den innehåller inspelningar bland annat från 40- och 50-tal (i mono) t ex med Yma Sumac, en helt del kul i stereo från 50- och 60-tal också.

Tyvärr kan jag inte kopierad skivan eftersom en del av materialet på den inte är släppt, och det är inte jag som äger rättigheterna till det.

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
Ypsilon
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2003-08-06
Ort: Stockholm

Inläggav Ypsilon » 2003-10-14 08:55

Du har inte lust att göra en liten låtlista på det som är släppt då?
Men det kanske inte är så mycket man kan köpa i affären då :)

//Magnus

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 2003-10-31
Ort: Tokholm

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-11-06 08:58

IngOehman skrev:bland annat från 40- och 50-tal (i mono) t ex med Yma Sumac,
Vh, Ing. Öhman


Hoppsan !
Verkligen annorlunda saker jag lyfter på hatten, känner mycket väl till henne och hade faktiskt en obskyr platta med henne tills för några år sedan.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2003-11-06 10:56

Det är förvisso en testskiva, men det betyder ju inte att den behöver vara musik-kass. :wink:

Yma Sumac RULES!

Men:
Monoinspelningar har dessutom en synnerligen bra funktion på en testskiva eftersom de ger en perfekt punktformig fantomprojektion om man har en anläggning (rummet inräknat) av högsta kvalitet. På en stereoanläggning alltså.

Stereoinspelningar kan förstås ha objekt i ljudbilden som är alldeles punktformiga, men det kan man bara veta alldeles säkert om man gjort inspelningen själv (och det är multimono) eller om någon annan spelat in och man analyserat den väldigt noga. Mono däremot kan man lite på att det är perfekt punktformigt i en perfekt anläggning (fortfarande apparater + rum).

I en monoanläggning (med fler än en högtalare) kan det förstås vara trevligt om "stereofocus" är lite lagom kasst, således att man slipper höra ljudet från en mikroskopiskt liten punkt.

Ett bra tips (tycker jag) är att lyssna på monoinspelningar lite off center om man nu har en så vältecknande stereobild att en äkta monoinspelning blir perfekt punktformig avlyssnad från mitten.

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 2003-10-31
Ort: Tokholm

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-11-06 16:53

8)
Ok,
Nu hoppar jag till ett annat ämne.
Vad spelar Herr Ö själv för slags musik ?
Tungor från en obestämd plats i rummet har gjort gällande att du har spelat in en skiva ?
Som sporadisk skivsamlare blir man ju naturligtvis genast lite nyfiken.
Jag förmodar att du är keyboardist eftersom gitarrister är exhibitionister, sångare brukar vara psykopater, basister sociopater och trummisar spritt språngande från vettet.

wink: 8)

OBS! bara ett skämt !

Snubbar på hammondorglar brukar man oftast hitta bekymrat sneglande på, eller hopkrupna vid sitt leslie "ska bara fixa en grej..."
Den tankfulle Diy:arens anfader månne.

Förresten tror jag du spelar gitarr och sjunger också. Det brukar keyboardister göra. 8)

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2003-11-07 00:54

IÖ, låt nummer ett med dom ryska musikerna. Finns den att köpa?


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster