Thievery Corporation

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Thievery Corporation

Inläggav Kraniet » 2005-05-01 17:47

Suveränt! Alla album verkar vara lika bra. Skön chill musik med "feel". Vet inte vad genren kallas men nån slags house/trance eller nåt kanske.. Typ som Moby fast bättre (tycker jag) eller som Nitin Sawhney
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
razor
 
Inlägg: 512
Blev medlem: 2004-04-10

Inläggav razor » 2005-05-05 18:40

Mitt tips blir att lyssna på Groove Salad, en internetradiostation som återfinns på http://www.somafm.com
"skön chill musik med feel" stämmer in på mycket som spelas där.

Miles
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2003-09-27
Ort: Uppsala

Inläggav Miles » 2005-05-08 20:09

Thievery Corp e en mycket spännande grupp, ja!

Jag har hört en platta som jag ej minns namnet på, och det gav mersmak. Snygga produktioner, bra sånginsatser, dessutom används fräcka instrument som sitarer vilket gör ljudbilden lite "egen" och chillad.

Rekommenderas för folk som diggar Moby, Massive Attack och sånt.

pick-me-up
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2003-11-13
Ort: Sundsvall

Re: Thievery Corporation

Inläggav pick-me-up » 2005-09-10 10:40

Kraniet skrev:Suveränt! Alla album verkar vara lika bra. Skön chill musik med "feel". Vet inte vad genren kallas men nån slags house/trance eller nåt kanske.. Typ som Moby fast bättre (tycker jag) eller som Nitin Sawhney


Det finns så otroligt många musikstilar plus understilar att det finns garanterad ingen människa på hela planetet som kan skilja åt varenda en … *s*

Men man kan ju försöka kategorisera alla fall lite grand. Thievery Corporation har som genre Electronica, som i sin tur är fördelat mellan följande stilar: Acid Jazz, Club/Dance och Trip-Hop; i fallet just det här bandet. Annars finns det tiotals olika stilar under genren.
(källa: allmusic.com)

Sen finns det ytterligare stilar som chill/chill out och lounge. Vete sjutton hur många olika understilar de kan tänkas att ha.
Man kan också blanda s.k. lounge ihop med den gamla lounge-musiken vilket är ganska så annorlunda sak.

Man får mycket information på allmusic.com sajten om alla olika stilarna som finns. Fast viktigast är att njuta av musiken. Man behöver INTE veta absolut exakt så noggrant vad är det för stil!!
Kul att vinylen har så otrolig stark ställning fortfarande …
Jag kör vinylens turbo diesel = Thorens TD 850 med Shure V15xMR.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Re: Thievery Corporation

Inläggav Slartibartfast » 2005-09-10 13:30

...
(källa: allmusic.com)
...
Man får mycket information på allmusic.com sajten om alla olika stilarna som finns. Fast viktigast är att njuta av musiken. Man behöver INTE veta absolut exakt så noggrant vad är det för stil!![/quote]

Men isåfall anser jag inte att man ska ta hjälp av AMG´s musikförståsigpåare! De har nästan alltid fel anser jag, innebär det att deras standar är sned eller att jag har fel? Helt enkelt, genré beteckningen är väldigt personlig för de flesta jag känner/känner till. Jag hade min skivsamling inordnad i genrés för ut, det var nog ingen annan som skulle kunnat hitta en skiva i den då, förutom jag. Men idag när den är i alfabetisk ordn så kan alla hitta, förutom jag.

Konstigt det där. Hursomhelst så ska jag kika mig litet på thievery! :D

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
norman
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav norman » 2005-09-10 13:59

Håller med slarten här, den intressantaste musiken brukar ju också vara svårast att dela in i genrés. (fast inte kan man ha samlingen i bokstavsordning? nästan lite för pedantiskt, totalt kaos skall det ju vara! Så man inte riktigt vet vilken skiva man får tag i... :wink: )

Här spelar thievery corporation live i kcrw studion:

http://kcrw.com/smil/mb050525Thievery_Corporation.ram

Nils_inaktiv
 
Inlägg: 589
Blev medlem: 2004-05-25
Ort: Nässjö (småland)

Inläggav Nils_inaktiv » 2005-09-10 15:24

En gång i tiden tankade jag alla TC plattor. men det finns bara en på datorn: "The Mirror Conspiracy" ... jag tror det betyder att jag gillar den bäst. men jag har inte lyssnat på länge....

ska ge den en chans igen. tack för mind-refreshen!

pick-me-up
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2003-11-13
Ort: Sundsvall

Out of the blue

Inläggav pick-me-up » 2005-09-10 17:06

Nils skrev:En gång i tiden tankade jag alla TC plattor. men det finns bara en på datorn: "The Mirror Conspiracy" ... jag tror det betyder att jag gillar den bäst. men jag har inte lyssnat på länge....

ska ge den en chans igen. tack för mind-refreshen!


För mig själv vore det läge för mind-refreshen, då jag har inte varit här på nästan två år *LOL* Var jag har varit? Det vete gudarna …
Kul att vinylen har så otrolig stark ställning fortfarande …
Jag kör vinylens turbo diesel = Thorens TD 850 med Shure V15xMR.


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster