Ravel, Jimi Hendrix och Vivaldi

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Ravel, Jimi Hendrix och Vivaldi

Inläggav momus » 2015-10-08 15:38

Inte faan gick jag till skivaffären (dom fans förr) och bad om ”Purple Haze” med vilken gitarrist som helst. Det var ju uppenbart att det var Jimi Hendrix som åsyftades.

Men se där kommer svärmor in i affären och vill ha ”Dom fyra årstiderna” av Vivaldi. Med stor sannolikhet går hon ut på gatan igen med en röd DG-skiva med just ”Dom fyra årstiderna”. Vem som spelar/dirigerar spelar ingen roll.

Själv så gjorde jag det misstaget ibland. Hörde någonting på radio, gick till skivaffären och fick en inspelning av just det klassiska verk jag nyss hört. Men blev en aning besviken, det lät inte riktigt som jag kom ihåg. Ibland hade jag tur; det lät t o m bättre än vad jag kom ihåg. Fast oftast sämre.

Hörde en gång Sjostakovitj symfoni Nr 5 med Kirill Kondraschin. Tänkte att jag köper en inspelning med min favoritdirigent Schrowachevski vars tolkning av Prokofievs Romeo och Julia på Mercury Records jag älskar.

Vilket nerköp! Ingenting av det emotionella budskapet gick fram. Jo, det var den femte symfonin av Sjostakovitj, det hörde jag, men stumt och könlöst lät det. Lyssnade häromdagen på en radioinspelning av Sjostakovitj 15:e symfoni. Piss!!
Min ryska inspelning har dynamik, trombonerna låter som ett disciplinerat fylleslag och orkestern spelar för livet. Den svenska inspelningen från Berwaldhallen - bläh!

Nuförtiden, speciellt när det gäller ”populärmusik” så är det inspelningen med just en viss artist som gäller. Och det kan man förstå. Men när det gäller s k klassisk musik så går det ibland bra med vad som helst. Vilket misstag dom flesta gör!! Det skiljer sig oerhört mellan olika tolkningar.

Ett stycke som jag lyssnat på i princip i hela mitt liv är Rapsodie Espagnole av Maurice Ravel. Rapsodin finns i ett flertal inspelningar men dom skiljer sig mycket från varandra. Både tekniskt och vad gäller tolkningen. Det blev jag varse häromdagen då jag köpte ytterligare en inspelning.

Man söker efter den ”heliga graalen” hela livet. Vad jag ville ha (fast jag inte visste det då) var en tolkning med Pierre Boulez skärpa, fast med ett lyriskt anslag. Och så hörde jag en inspelning med den belgiska orkestern Anima Eterna med Jos van Immerseel på dirigentpulten.
Vilket ljud, vilken tolkning! Jag har hittat den heliga Graalen!

Andra gången jag spelade skivan så spelade jag sönder min sub. Ett motstånd brann och en diod gick åt pipan.

En annan gång:
Lyssnade på Vivaldi. En violinkonsert. Sonen: Vem är det som spelar? Låter som Jimi Hendrix på fiol!

Fabio Biondi, Europa Galante! Och det lät långt, långt ifrån hur det lät på svärmors DG-platta (fast det var ju inte samma stycke). Men ni fattar.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Ravel, Jimi Hendrix och Vivaldi

Inläggav ChristianAndersson » 2015-10-08 15:50



I see that you´re expirienced. Momus

Bild
Shatterer of words


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster