Spotifys veckolista träffar ruggigt bra!

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28067
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Spotifys veckolista träffar ruggigt bra!

Inläggav PerStromgren » 2015-11-09 23:31

Jag sitter just nu och lyssnar på 30 spår som Spotify tror att jag ska gilla. Och det gör jag, det är ruggigt träffsäkert! Detta trots att jag i många fall (säkert över hälften!) aldrig hört artisterna det gäller. Hur tusan gör de?

Om du har ett Spotify-konto tycker jag att du ska prova! Det kan leda dig till musik du inte hört, men som du gillar.

PS. Jag fick tipset från någon här på faktiskt, men jag hittar inte tillbaka till den tråden. Kan det varit du, Shifts? Eller Le Fjonk?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Spotifys veckolista träffar ruggigt bra!

Inläggav shifts » 2015-11-09 23:35

Har provat och tyvärr verkar de alltid välja det sämsta av det jag ännu inte hört, samt sådant jag redan känner till och lyssnat mycket på eller sådant jag lyssnat på men valt bort.

Har försökt piska upp veckolistan genom att bara spela obskyrt material, som känns avigt i jämförelse med rekommendationerna, men den lägger ändå till något hipsterbös nästa vecka. :evil:

Edit: Kan jag ha gett den rekommendationen? Det kan jag kanske, när funktionen var ny. Jag gillar ju idén och tror garanterat att den kan fungera. För mig har den som sagt inte helt gjort det. Kanske har jag för bra koll. :mrgreen:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28067
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Spotifys veckolista träffar ruggigt bra!

Inläggav PerStromgren » 2015-11-09 23:38

shifts skrev:Har provat och tyvärr verkar de alltid välja det sämsta av det jag ännu inte hört, samt sådant jag redan känner till och lyssnat mycket på eller sådant jag lyssnat på men valt bort.

Har försökt piska upp veckolistan genom att bara spela obskyrt material, som känns avigt i jämförelse med rekommendationerna, men den lägger ändå till något hipsterbös nästa vecka. :evil:

Edit: Kan jag ha gett den rekommendationen? Det kan jag kanske, när funktionen var ny. Jag gillar ju idén och tror garanterat att den kan fungera. För mig har den som sagt inte helt gjort det. Kanske har jag för bra koll. :mrgreen:


Ja, du har nog för bra koll. Inte jag, så den sitter som en smäck!

Hipsterbös, som är så bra! :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Spotifys veckolista träffar ruggigt bra!

Inläggav hifikg » 2015-11-09 23:39

iTunes "genius" brukar träffa ganska bra den också, fast då väljer den förstås från min egen skivsamling. Bra för att gräva upp sådant man glömt ibland. Så mycket musik, så lite tid.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Emrik
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 2006-02-15
Ort: Malmö

Re: Spotifys veckolista träffar ruggigt bra!

Inläggav Emrik » 2015-11-09 23:39

jag har också tänkt att rekommendera denna playlist. det fräna är ju att den är individuell för alla och det tas bort och ramlar in nya låtar varje vecka :)
lyssnar igenom lite då och då och har hittat mycket kul

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Spotifys veckolista träffar ruggigt bra!

Inläggav shifts » 2015-11-09 23:44

Brukar lyssna/hoppa genom listan varje vecka ändå och nog har jag hittat något nytt guldkorn på det sättet. Ändrar mig: Den fungerar bra!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28067
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Spotifys veckolista träffar ruggigt bra!

Inläggav PerStromgren » 2015-11-09 23:51

hifikg skrev:iTunes "genius" brukar träffa ganska bra den också, fast då väljer den förstås från min egen skivsamling. Bra för att gräva upp sådant man glömt ibland. Så mycket musik, så lite tid.


Vadå "träffar bra" i din egen samling? Driver du med oss? Du har ju valt plattorna själv, liksom!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Cahlis
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2013-11-02
Ort: Göteborg

Re: Spotifys veckolista träffar ruggigt bra!

Inläggav Cahlis » 2015-11-10 00:12

Verkar som att jag varje måndag får en spellista just för mig, den kallas Veckans tips och är försedd min avatarbild (från Facebook antar jag). Den listan brukar vara ganska träffsäker. Under "Upptäck" kommer också massor av förslag typ: "För dig som lyssnat på XX", "Baserat på YY", "Kanske gillar du ZZ". Jag har hittat mycket musik där som jag aldrig skulle hittat annars.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Spotifys veckolista träffar ruggigt bra!

Inläggav Svante » 2015-11-10 00:52

Är det bara jag som tycker att det är lite läskigt?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26674
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Spotifys veckolista träffar ruggigt bra!

Inläggav hifikg » 2015-11-10 01:32

PerStromgren skrev:
hifikg skrev:iTunes "genius" brukar träffa ganska bra den också, fast då väljer den förstås från min egen skivsamling. Bra för att gräva upp sådant man glömt ibland. Så mycket musik, så lite tid.


Vadå "träffar bra" i din egen samling? Driver du med oss? Du har ju valt plattorna själv, liksom!


Fast ändå, den ofta hittar musik som jag vill höra just då, bland ca 4000 fonogram eller nåt sånt och alla har jag inte lyssnat på flera gånger och en del är det flera år sedan jag spelade. Helt klart har Genius-funktionen ett lättare jobb. Kanske går det att koppla till Apples streamingtjänst, det har jag inte ens funderat på, bredbandslös som jag är i lyssningsrummet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28067
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Spotifys veckolista träffar ruggigt bra!

Inläggav PerStromgren » 2015-11-10 07:49

Svante skrev:Är det bara jag som tycker att det är lite läskigt?


Äsch, det är bara en snygg algoritm! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Spotifys veckolista träffar ruggigt bra!

Inläggav ottovonkopp » 2015-11-10 09:35

Tror Spotify använder Echo Nest för att skapa listorna.

Smartmix för Squeezebox använder också Echo Nest fast bättre.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Spotifys veckolista träffar ruggigt bra!

Inläggav Tarzan » 2015-11-10 10:48

Den här föreslogs. Jag hade garanterat inte hittat den om det inte vore för listan, men jag vet inte riktigt hur jag ställer mig till det. Det svänger ändå.


Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: Spotifys veckolista träffar ruggigt bra!

Inläggav sladdbarn » 2015-11-11 16:16

Gillar också tipsen!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57230
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Spotifys veckolista träffar ruggigt bra!

Inläggav Nattlorden » 2015-11-11 20:03

PerStromgren skrev:
Svante skrev:Är det bara jag som tycker att det är lite läskigt?


Äsch, det är bara en snygg algoritm! :)


Det är tveksamt avancerat nog att få tituleras algoritm, det är en ren databasuppslagning av vad du saknar relativt vad andra lyssnar på som lyssnar på detsamma som du. Det kunde firefly göra med god precision på ett betydligt mindre antal användare för 20 år sedan än vad Spotify har att tillgå.

Mer om firefly här:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Firefly_(website)

( Mitt nick "Nattlorden" härstammar härifrån, då de flesta medlemmarna på chatten där tyckte jag var uppe mitt i natten och började kalla mig Nightlord, så då bytte jag till det.)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28067
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Spotifys veckolista träffar ruggigt bra!

Inläggav PerStromgren » 2015-11-11 20:32

Nattis, är det vad Echo Nest gör? Det verkar inte riktigt så.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57230
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Spotifys veckolista träffar ruggigt bra!

Inläggav Nattlorden » 2015-11-11 21:26

PerStromgren skrev:Nattis, är det vad Echo Nest gör? Det verkar inte riktigt så.


Kan inte svara på den frågan, vet inte vad Echo Nest är. Sorry - inte omnipotent även om jag gör mitt yttersta för att bli. :mrgreen:

(Ser nu att det nämnts något om det innan min förra post, men det hade inte postats innan jag började skriva.)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: Spotifys veckolista träffar ruggigt bra!

Inläggav KarlXII » 2015-11-11 21:53

Har testat nu och blev serverad ett oväntat antal bra låtar. Tack Spottan! :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Cahlis
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2013-11-02
Ort: Göteborg

Re: Spotifys veckolista träffar ruggigt bra!

Inläggav Cahlis » 2015-11-11 22:58

En nackdel kan vara att man "fastnar" i en genre. Alltså om förslaget grundar sig på det jag gillar att lyssna på och det visar sig att jag gillar det som föreslås, så kommer det att föreslås ännu mera liknande musik. Rundgång alltså. Skulle ju vara kul att få vidga vyerna. Men det är så klart svårare för programmet att fixa.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Spotifys veckolista träffar ruggigt bra!

Inläggav Svante » 2015-11-11 23:22

PerStromgren skrev:
Svante skrev:Är det bara jag som tycker att det är lite läskigt?


Äsch, det är bara en snygg algoritm! :)


Det är inte så mycket algoritmen som vad som finns lagrat som jag tänker på. När jag lyssnar på en skiva så är det ingen som utvinner statistik ur det. Jag har viss förståelse för när gratistjänster gör så, men Spotify betalar man för.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28067
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Spotifys veckolista träffar ruggigt bra!

Inläggav PerStromgren » 2015-11-12 10:04

Svante skrev:
PerStromgren skrev:
Svante skrev:Är det bara jag som tycker att det är lite läskigt?


Äsch, det är bara en snygg algoritm! :)


Det är inte så mycket algoritmen som vad som finns lagrat som jag tänker på.


Aha. Jo, det är ju generellt sätt inte så kul. Troligen är det någon man får vänja sig vid om man låter sina musikbajtar fara över världen.

Undrar om dom vet om att jag provlyssnat Peters operett-tips? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28067
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Spotifys veckolista träffar ruggigt bra!

Inläggav PerStromgren » 2015-11-12 10:07

Cahlis skrev:En nackdel kan vara att man "fastnar" i en genre.


Ja, det har jag också tänkt på!

Det är ju samma problem med mycket av den kulturkonsumtion som är genre-etiketterad: om du bara läser Bowling Weekly får du ju inga tips om Boule. Typ. Jag tycker att tidningar, radiostationer och webbforum blivit smalare och smalare med tiden, men det har jag inga belägg för.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Spotifys veckolista träffar ruggigt bra!

Inläggav RobotKeso » 2015-12-09 21:34

Brukar vara bra, men nu så använder sambon min spotify också så det betyder att det kommer en del koreansk rap 8O 8O 8O avskyr det :(
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Spotifys veckolista träffar ruggigt bra!

Inläggav Bill50x » 2015-12-09 21:55

PerStromgren skrev:
Cahlis skrev:En nackdel kan vara att man "fastnar" i en genre.


Ja, det har jag också tänkt på!

Det är ju samma problem med mycket av den kulturkonsumtion som är genre-etiketterad: om du bara läser Bowling Weekly får du ju inga tips om Boule. Typ. Jag tycker att tidningar, radiostationer och webbforum blivit smalare och smalare med tiden, men det har jag inga belägg för.

Ett stort problem med Google-sökningar eftersom sökmotorn lär sig vad du är mest intresserad av. Det är ju ibland bra men kan vara ett stort problem om du letar efter något utanför din vanliga sfär. Något som också nättidningar lider av när de försöker individualisera nyhetsflödet. Till slut får man aldrig reda på något utanför sina referensramar och får alltmer enbart sina egna åsikter bekräftade.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster