Siter med koll på skivkvalitet?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Siter med koll på skivkvalitet?

Inläggav HenrikTornquist » 2015-12-24 11:48

Finns det några bra siter där man kan kolla hur kvaliteten är på en skiva? Jag känner bara till den här:
http://dr.loudness-war.info/, men det kanske finns fler med liknande syfte.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Siter med koll på skivkvalitet?

Inläggav BORIS » 2015-12-24 12:19

DR eller Dynamic Range är inget mått på kvalitet. Möjligtvis är det ett verktyg för att sålla ut de album där resultatet av hård komprimering är klart hörbar.

Föreställningen om att god ljudkvalitet är detsamma som stort dynamiskt omfång är en missupfattnig som antagligen kommer av att andra discipliner än den konstnärliga önskar mätbara resultat.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Siter med koll på skivkvalitet?

Inläggav hifikg » 2015-12-24 12:25

HenrikTornquist skrev:Finns det några bra siter där man kan kolla hur kvaliteten är på en skiva? Jag känner bara till den här:
http://dr.loudness-war.info/, men det kanske finns fler med liknande syfte.


Flera av de skivor som mäter riktigt dåligt enligt den metoden låter ändå bra. Som väl är. Väldigt få av mina vax når över 15 på deras skala t ex. Vet inte hur väl det harmonierar med t ex MasVis, men eftersom DR är vad som finns för datorer så använder jag det ibland. Drar inte för stora växlar på resultatet, låter det bra så är det bra, oavsett DR.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Siter med koll på skivkvalitet?

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-12-24 12:39

Hög dynamik är absolut inget tecken på bra ljudkvalité, men väldigt låg dynamik är nästan alltid ett tecken på dålig ljudkvalité enligt mig.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Siter med koll på skivkvalitet?

Inläggav Bill50x » 2015-12-25 00:33

BORIS skrev:DR eller Dynamic Range är inget mått på kvalitet. Möjligtvis är det ett verktyg för att sålla ut de album där resultatet av hård komprimering är klart hörbar.

Föreställningen om att god ljudkvalitet är detsamma som stort dynamiskt omfång är en missupfattnig som antagligen kommer av att andra discipliner än den konstnärliga önskar mätbara resultat.

+1

Dessutom drivs många av att sätta siffror på saker, en bil blir automatiskt bra om den drar lite bensin tex, mjölken bra om den innehåller mindre än x % fett osv. Men så enkelt är inte livet. Och album med låg dynamik är inte automatiskt dåliga. Det som är dåligt är om originalisnpelningen med tex 23-24 dB crest släpps som remastrad med 10 dB crest. Men det beror givetvis också på HUR det är gjort. Har man pressat ihop alltsammans från den färdiga mixen blir det oftast kass, är det gjort med en konstnärlig syn på saken och där man behandlat spåren/kanalerna individuellt för att uppnå vissa effekter är det en annan sak.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Siter med koll på skivkvalitet?

Inläggav HenrikTornquist » 2015-12-26 10:05

Men finns det några siter där det görs jämförande lyssningar mellan olika pressningar? Jag har inte möjlighet att köpa och lyssna på flera olika ex av samma skiva för att hitta den som är tekniskt bäst
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Siter med koll på skivkvalitet?

Inläggav music4ever » 2015-12-27 12:56

Steve Hoffmans forum finns, men man får verkligen sålla mycket av påståenden. Många anser att vinyl låter bättre oavsett om källan skulle vara exakt samma mastering (som de inte vet om). Men det finns del bra info man kan få, till exempel så införskaffade jag de senaste Sisters of mercy återsläppen på grund av läst lite om ljudkvalitén på forumet.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11447
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Siter med koll på skivkvalitet?

Inläggav PekkaJohansson » 2015-12-28 03:06

Konsumentupplysning om skivors ljudkvalitet är knepigt. Kraven varierar, liksom utvärderingsförmåga och -möjligheter. Den samsyn om parametrar och terminologi som kan nås när man lyssnar i grupp saknas ofta. Jag vet inte hur många skivor jag har köpt efter att ha läst på Hoffmans forum och liknande och som har visat sig vara stora besvikelser.

Därför bör subjektiva omdömen kompletteras av objektiva utvärderingar i program som MasVis. Vi arbetar som bekant så i Ljudtekniska Sällskapet och MasVis-grafer publiceras regelbundet på föreningens webbplats. En tanke som har slagit mig är att intressera en användarstyrd sajt som Discogs för objektiv ljudkvalitetsutvärdering, men sådant tar tid och tid är som bekant en bristvara.

För övrigt är Faktiskt och musikstugan ett utmärkt ställe att ta upp frågor som rör ljudkvaliteten på specifika skivor.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Siter med koll på skivkvalitet?

Inläggav BORIS » 2015-12-28 11:15

Hoffmans forum skiljer sig inte ifrån andra forum som t.ex. faktiskt.se i det att man får sålla och på egen hand bedöma informationen. Däremot finns det otroligt mycket mer relevant och något mer balanserad information på Hoffman än det gör på faktiskt.se i dessa frågor.

LTS publicering av Masvis-grafer på webbplatsen är bedrövlig för en förening som säger sig vilja informera om ljudkvalitet och hur den inspelade musiken behandlas. Iofs sker det på frivillig basis så visst överseende får man kanske ha men med tanke på hur otroligt mycket intressant musik det ständigt ges ut är chansen att hitta vad man söker i deras Masvis-lista mindre än att hitta nålen i höstacken.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Siter med koll på skivkvalitet?

Inläggav CODY » 2015-12-28 23:56

Dessutom finns det bara en enda människa i hela Sverige som kan avgöra vad som är objektivt bra och det är författaren Stig Larsson. Han gör det genom att titta på artisten. Fast han använde mycket amfetamin när han kom på detta.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 10903
Blev medlem: 2009-03-16
Ort: Tyska Bukten

Re: Siter med koll på skivkvalitet?

Inläggav Objektivisten » 2015-12-29 01:29

Håller med föregående talare, rent objektivt.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Siter med koll på skivkvalitet?

Inläggav BORIS » 2015-12-29 09:46

Att han tog en del amfetamin ska inte hållas emot den gode Stig, sällan är sanningen så kristallklar som efter intag av lite högkvalitativt malvax


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster