"Öronen börjar fladdra framför ministereon"

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

"Öronen börjar fladdra framför ministereon"

Inläggav momus » 2016-01-15 11:14

Så sitter man där igen i köket framför den lilla JVC-ministereon. Och så hör man nåt välkänt, men ändå inte. Samma stycke som jag nu hör, har jag köpt för ett tag sen från Amazon med min favoritorkester Anima Eterna Brugge. På den skivan spelas Poulencs Konsert för två pianon. Det är Jos van Immersel som spelar ena solostämman tillsammans med en för mig okänd pianist vid namn Claire Chevalier. Nu hör jag Poulenc igen i ministereon, men öronen fladdrar lite mer än vanligt: ”Vad faan är det här”?
Samma stycke men med ett otvetydigt schvung! Den här inspelningen måste jag ha. Vad är det för nåt?
Efter konsultation på nätet ser jag att det är två serbiska systrar, Lidija och Sanja Bizjak som spelar.
Tillsammans med Stuttgarter Philarmoniker under ledning av en Radoslaw Szulc. Har inte hört talas om vare sig dirigent, orkester eller solister. Men vilket djävla schvung! Den här inspelningen måste jag bara ha (trots att jag redan har två stycken):
Amazon och kreditkort, och sen dyker CD:n upp ca en vecka senare.
Ja, djävlarns, vilka solister! Och saker och ting i orkestersatsen hörs tydligare nu även om inspelningsrummet är sämre än den sal som Anima Eterna Brugge använder. Pianoklangen är mer ”matig” och dom serbiska systrarna spelar med en nästan omänsklig precision. Sitter framför stereon i vardagsrummet och missar nästan tåget till jobbet. Måste ju lyssna klart.
Gillar du Poulenc, hans Gloria, Orgelkonsert eller annat så måste du bara lyssna på den här inspelningen. Vet inte om den finns att streama på nätet men kvalitéerna i tolkningen hörs även i en sämre uppspelningsmiljö eftersom mina öron fladdrade i köket trots en liten ministereo (fast det låter bättre med Klass A, Satori och en ny CD-spelare).
Senast redigerad av momus 2016-01-21 15:15, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: "Öronen börjar fladdra framför ministereon"

Inläggav PerStromgren » 2016-01-15 13:45

Å, vad fint skrivet! Jag får verkligen köpsug när jag läser sån't!

Jag har en Eratoplatta med den konserten som jag tycker mycket om. Där lirar François-René Duchâble och Jean-Philippe Collard (jag var tvungen att klippa och klistra det franska namnet för att få alla diakritiska märken rätt...) och jag tycker det blir härligt lekande. Serbiska systrar måste kollas!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: "Öronen börjar fladdra framför ministereon"

Inläggav petersteindl » 2016-01-16 03:32

Kolla först in



sedan på denna



Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: "Öronen börjar fladdra framför ministereon"

Inläggav IngOehman » 2016-01-16 07:43

Nästan lite Gershwinskt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster