Vad är "bra"?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Vad är "bra"?

Inläggav Ogjort » 2016-03-16 04:25

Med risk att hamna i någon slags subjektivism...

Vad är egentligen en "bra" skiva, alltså huvudsakligen ur aspekten ljudkvalitet?

För mig måste först kombinationen bra, intressant, hörvärd musik OCH ljudkvalitet, vara uppfylld. Och bara det
leder till ett letande utan ände... Men jag vill betona att jag hellre lyssnar på "bra" musik med gräslig ljudkvalitet än tvärtom.

Jag har genom 30 års yrkesverksamhet sannolikt lyssnat på fler inspelningar, från helt skilda genrer, än de flesta.
Och jag skulle vilja hävda att de med riktigt bra ljudkvalitet får plats på ena handens fingrar. Alltså en 4-5 st.
(Här dissar jag även två av mina egna produktioner trots att de rent ljudtekniskt höjer sig påtagligt över mängden. Den ena är inte särskilt bra spelad,
den andra har av produktionsskäl trist ljudbild pga framtvingad inspelning under fel årstid...)


Min personliga uppfattning är också att de flesta jag diskuterar med, eller ser, hör diskutera saken - aldrig hört en skiva med toppkvalitet.
I så mån att man hyllar skivor med relativt medioker eller rent utav tämligen usel ljudkvalitet.
Det stora spannet hämtas dock ur "utbudet" bra. Eller till och med väldigt bra.
Men därifrån till de där med en helt fantastisk ljudupplevelse, är steget ofta långt.

En njutbar inspelning som t.ex. Val Valentins med Ella Fitzgerald och Nelson Riddle ur the great american song book (Laura, All the things you are m.fl),
hamnar "bara" i "bra"-lådan. Som en del ALICE-produktioner, och en del kammarmusik och jazz.

Jag skulle gärna ta emot tips på fler - i stunden - optimala inspelningar av angelägen musik.
Men de får inte komma ur skåpet "bra" eller "väldigt bra". Det räcker inte.

Mina egna toppreferenser är t.ex. Idenstam/Hedin: Låtar (surroundmixen SACD)
och Jøkleba: Live (stereo)

Jag är gärna domare :-)
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad är "bra"?

Inläggav hifikg » 2016-03-16 08:25

Var placerar du Jazz at the Pawnshop?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Vad är "bra"?

Inläggav shifts » 2016-03-16 08:47

Värmlands nations kör - inspelad av Studio Blue. Försöker hitta den exakta albumtiteln, men lyckas inte. Webbutiken på Studio Blues hemsida är under konstruktion för tillfället. En av få skivor där jag verkligen blivit chockad över hur bra den låter.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vad är "bra"?

Inläggav Bill50x » 2016-03-16 09:31

Red Norvo Quintet - The Forward Look (Reference Recordings). Aningen lite instängt ljud men med fantastisk närvarokänsla, mycket dynamiskt och med sväng.
Oscars Motettkör - Cantate Domino (Bertil Alvings berömda inspelning för Proprius). Superbra såväl musikaliskt som ljudmässigt. Får tom lilla mig att lyssna på körmusik :-) Inte för att jag ogillar genren men för att det ofta låter för taffligt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Vad är "bra"?

Inläggav shifts » 2016-03-16 10:18

Lite trist att det ska till körmusik innan man tycker man finner riktigt goda inspelningar. Hade ju gärna sett mig hitta konstmusik eller något riktigt avigt elektroniskt brum inspelat till absurdum bra. Men det är tunnsått där jag letat. Finns dock säkert.
2021 maj på Spotify

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Re: Vad är "bra"?

Inläggav Anders J » 2016-03-16 10:32

Faktiskt intressant frågeställning i all sin enkelhet.

Att det musikstycket och framförandet måste tala till en är ju otvetydigt. Men det som vi i detta forum uppehåller oss så enormt vid, ljudkvaliteten, är ju lätt så länge vi talar Hz, dB och % och kanske ns (jitter alltså). Men vad som egentligen ger den där otroliga närvarokänslan som t ex låter en höra stämföringen i polyfont material eller detaljer som man inte rikitgt visste fanns är svårare.

Jag brukar ibland jämföra med foto. Själva "crispet" (som jag tycker vore besläktad med närvarokänslan i ljud) i en bild kan ju finnas där, som resultat av belysning och kontrastrik optik eller framkallkningsprocess resp digital processning. Det går ju att göra en bild mer färgrik med olika färgkurvor och med digital "skärpning".

Ljudåtergivningens motsvarighet vore ju då tonkurva/EQ, dynamikförstärkning, dvs antikompression, vore ju tänkbart men svårt. Men "crisp" = detaljförstärkning känns som en omöjlighet. Kan det vara så att en viss förekomst av distorsion med komponenter av jämna övertoner kan fungera som något slags "crisp-förstärkning" för att litet kompensera eller skyla över litet som förlorats i tidigare led?

Men förutom detta litet lösa resonemang har jag inget bra svar. Tydligt är ändå att den musikaliska närvaron som måste ha funnits kring mikrofonerna ibland tar sig hela vägen till min perception och det kan inträffa oavsett om det är CD, något mer esoteriskt, analogt/vinyl, band (det var länge sedan jag satte spänning på Revoxen, undrar om den går än...), Spotify/ogg (jo) eller andra destruktiva kodningar. Det jag tycker om låter ofta väldigt just "bra", som trådskaparen efterfrågar, men det är ju också tydligt att även tekniskt väldigt ambitiöst gjorda produktioner kan låta fullständigt ointressant, kanske för att de var det redan från början eller för att nerven gått förlorad på vägen.

Närmare sanningen än så kommer inte jag, men min uppfattning är att gränsytorna ljud/mikrofon och högtalare/ljud ändå borde ha störst inverkan. Bra exempel som funkar i min hjärna: Stravisnkijs sonat för två pianon med systrarna Bizjak, Mahlers 4:a med Lisa Larsson, Soltis ring på Decca för den som pallar (åtminstone de tre sista, Rheingold från 1958 håller inte riktigt tekniskt) och Cosí (och andra) i Renée Jacobs inspelning. Kanske ett annorlunda urval?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vad är "bra"?

Inläggav Bill50x » 2016-03-16 11:11

shifts skrev:Lite trist att det ska till körmusik innan man tycker man finner riktigt goda inspelningar. Hade ju gärna sett mig hitta konstmusik eller något riktigt avigt elektroniskt brum inspelat till absurdum bra. Men det är tunnsått där jag letat. Finns dock säkert.

Problemet med konstmusik eller elektroniskt brum är att man inte riktigt har något att förhålla sig till. Hur ska det låta? Att musiken berör är en sak, det vet man bäst själv. Men TS efterfrågade ju musik som berör men också står ut ljudmässigt. Något som berör mig och är ganska nära brum (inte elektroniskt, men...) är Sunn O))) - Berlin, Volksbühne 2006 - Part 1/2/3
https://www.youtube.com/watch?v=vtnG6EHh1N4
https://www.youtube.com/watch?v=Hxp304tivas
https://www.youtube.com/watch?v=JhUXkjCfX0k

men välljudande? Mjae, jag har aldrig varit på någon av deras konserter så jag har inget att jämföra med.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Vad är "bra"?

Inläggav PerStromgren » 2016-03-16 11:44

Bill50x skrev:Problemet med konstmusik eller elektroniskt brum är att man inte riktigt har något att förhålla sig till.


Jag undrar om du inte misstolkade begreppet "konstmusik" nu. Shifts menar nog "klassisk musik" i bred mening, som innefattar även nyare komponerad musik.

Beträffande bra inspelat "brum" (din, term, Shifts!) förstår jag inte problemet. Är inte det per definition perfekt "inspelat", om det aldrig lämnat datorn?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vad är "bra"?

Inläggav Bill50x » 2016-03-16 12:30

PerStromgren skrev:
Bill50x skrev:Problemet med konstmusik eller elektroniskt brum är att man inte riktigt har något att förhålla sig till.
Jag undrar om du inte misstolkade begreppet "konstmusik" nu. Shifts menar nog "klassisk musik" i bred mening, som innefattar även nyare komponerad musik.

Beträffande bra inspelat "brum" (din, term, Shifts!) förstår jag inte problemet. Är inte det per definition perfekt "inspelat", om det aldrig lämnat datorn?

Du menar konstmusik som en del kallar för seriös musik? Så kan man förstås tolka det men jag kopplade snarare ihop konstmusik med elektroniskt brum. Men "perfekt inspelat" håller jag inte med om, man kan ju förstöra musik rejält även om den är skapad i en dator. Men det är en definitionsfråga, jag är medveten om det.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Vad är "bra"?

Inläggav shifts » 2016-03-16 13:02

Nej, det är ju inte så enkelt. Sällan går materialet att spela särskilt högt (högt i min mening är dessutom bra mycket lägre nivå än de flesta andras) utan öronsnäckorna krullar ihop sig, gärna med tydliga kompressionspumpningar eller vad man ska kalla det.

Konstmusik skrev jag för att med flit välja en väldigt bred term som kunde röra sig över flera genrer samtidigt. Men inser att det kanske inte var ett så bra val. Men jag tänkte inte begränsa mig till modern komposition eller Sunn O))), båda går bra under samma paraply. Musik som rör sig utanför mittfåran så att säga.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Vad är "bra"?

Inläggav PerStromgren » 2016-03-16 13:29

"Konstmusik" är nog den enda term vi har som någorlunda korrekt inbegriper det de flesta utanför innekretsarna kallar "klassisk musik" eller "seriös musik".

Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Klassisk_musik
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Vad är "bra"?

Inläggav shifts » 2016-03-16 14:02

Jo, jag känner till det, men även om termen är etablerad anser jag den vara missvisande. ;)

Nu åter till topic från mig!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vad är "bra"?

Inläggav manix » 2016-03-17 11:38

Hur står sig http://www.soundliaison.com/ ? De kvalar ju åtminstone in i "bra" eller "väldigt bra" ljudkvalitetsmässigt. Deras Impromptu har fått många positiva omdömen. Genre är dock åt mässjazz hållet så det kanske faller på att det inte är bra, intressant, hörvärd.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Vad är "bra"?

Inläggav Svante » 2016-03-17 12:06

Ogjort skrev:Vad är egentligen en "bra" skiva, alltså huvudsakligen ur aspekten ljudkvalitet?


Resten av ditt inlägg får mig att fundera på om du har förväxlat "bra" med "bäst". Alltså, bland oss hifimänniskor verkar det finnas viss extremism och jag undrar om vi inte ibland gör oss en otjänst genom att inte acceptera gråskalan som finns i braigheten. Jag menar, du skriver om fem fonogram som du skulle vilja kalla för bra. Samvetsfrågan blir; om det skulle ha funnits hundra fonogram med ungefär samma kvalitet som de fem, skulle du då säga att det finns hundra fonogram med bra ljudkvanlitet, eller skulle du plocka ut de fem bästa av de hundra och fortfarande hävda att det bara finns fem bra fonogram? De fem bästa...

Bra för mig är när det är tillräckligt bra för att jag ska glömma ljudkvaliteten och lyssna på musiken (eller för den delen perspektivet, ljudbilden in i den andra världen). Det gör att antalet existerande bra fonogram för mig varierar med tiden, ibland är jag ju mer fokuserad på ljudkvaliteten. Så ja, det finns ett stort mått av subjektivism i frågan, och det är väl ok.

Jag har också lite olika svårt för olika orsaker till obra. Om det är obra för att någon avsiktiligt har misshandlat en inspelning tycker jag att det är värre än om det tex är en gammal inspelning där man verkligen har haft en hifiambition, men att det inte har funnits tillräckligt bra utrustning att tillgå.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Vad är "bra"?

Inläggav HenrikTornquist » 2016-03-17 17:04

@Svante: just när man bara förlorar sig i musiken, då är det ju för en själv väldigt bra. Det är nog det viktigaste för min egen del.
En gammal fråga, men jag vidhåller: kan jag njuta av musiken är det bra nog. Det varierar ju med omständigheterna, jag har stått på jobb med bullerkåpor och förlorat mig i musiken från telefonen. Bra nog då.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Vad är "bra"?

Inläggav Ogjort » 2016-03-19 00:54

Svante skrev:
Ogjort skrev:Vad är egentligen en "bra" skiva, alltså huvudsakligen ur aspekten ljudkvalitet?


Resten av ditt inlägg får mig att fundera på om du har förväxlat "bra" med "bäst".


Nja, jag hoppades att mitt inlägg var tydligt i det där med bra / bäst. (läs igen)
Och när jag hör "bra" inspelningar blir jag glad.
Och jag skrev också att de flesta som vill rekommendera goda inspelningar hämtar förslagen ur lådan "bra".
(jag också)

Men mest av nyfikenhet så önskade jag gärna förslag på ev. "toppkvalitet" som jag missat.
Senast redigerad av Ogjort 2016-03-19 01:46, redigerad totalt 1 gång.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Vad är "bra"?

Inläggav Ogjort » 2016-03-19 00:59

hifikg skrev:Var placerar du Jazz at the Pawnshop?


Den köpte jag faktiskt precis när den kom ut. På vinyl.
Men den bor nog bara i lådan "bra". Fast det är en väldigt bra skiva - inte minst musikaliskt.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Vad är "bra"?

Inläggav Ogjort » 2016-03-19 01:41

shifts skrev:Värmlands nations kör - inspelad av Studio Blue.


Jo, jag gick också å letade i skivhyllan efter albumtiteln - men jag hittade den inte.
Det är en mycket god inspelning. Men det är ju en amatörkör - och låter därefter.
Så den faller liksom utanför av DET skälet.

Jag har mastrat (snarare icke-mastrat) några av Studio Blues utgivna produktioner.
Ljudkvaliteten är ur vissa aspekter världsunik. Och man undrar... varför spelar inte alla de största i världen in där?
För då kanske den sanslösa ljudkvaliteten skulle kunna kompletteras med lite bra musik också...

Men det blir (som jag inledningsvis påpekade) knepigt med kriteriet "väldigt bra" ur musikalisk hörvinkel.
Ljudkvalitet kan ju i mångt o mycket bedömas objektivt. Men knappast den musikaliska upplevelsen.

Som någon efter dig påpekade - Red Norvo Quintett.
Jo dom är väl habila, helt ok - men för mig tämligen ointressanta.
Jazzstandardgäng går det ju 13 på dussinet och det är väldigt sällan jag hajar till över något unikt i framförandet.

Just sådana där bolag som flaggar "audiofil" har ibland fantastisk ljudkvalitet, ibland förvånansvärt dålig.
Men nästan alltid mördande trist musik. (Sheffield Lab, Reference, etc...)
Undantaget är möjligen Telarc - som ändå verkar utgå från musiken i första hand.

En intressant aspekt i sammanhanget är Iva Bittovàs första skiva, som är ett av mina guldkorn.
Den är inspelad av hennes man. Trumslagaren Pavel Fajt. Ingen specifik ljudteknisk utbildning alls.
Ett par goda rundtagande mikrofoner. Korta mik-sladdar, rätt in i en bandspelare. Till synes makalöst enkelt.
AB-stereo i en medskapande akustisk miljö. Byter du spår, har de flyttat sig i bykyrkan till en för låten lämplig akustisk miljö.
(ända in på toan, låter det ibland som)
Men jäklar så bra den låter.

Sen blev hon världsstjärna och folk med 5 års tonmeisterutbildning kom sättande med mikrofonskogar...
Visserligen värnar hon alltid ljudet - men så bra som den där första har det aldrig senare blivit.

Just den här till synes banala enkelheten, borde fler ta lärdom utav.

Men hur "märkvärdig" ser man ut som ljudtekniker om man kommer med tre grejer..?
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Vad är "bra"?

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-19 09:15

Ogjort skrev:Men hur "märkvärdig" ser man ut som ljudtekniker om man kommer med tre grejer..?

Ja synd att det är där skon verkar klämma. Det skall krånglas till bara för sakens skull alldeles för ofta.
Jag säger som min gamla lärare: KISS!

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vad är "bra"?

Inläggav IngOehman » 2016-03-19 10:01

Som jag ser det är frågan om vad som konstituerar "bra" mycket svårare när det gäller en fonogramproduktion än vad den är när det gäller återgivning, i varje fall när det gäller länkarna fram till högtalarna.

Återgivningen har ju en sorts referens. Man kan undersöka graden av ackuratess, eller om man föredrar - graden av färgning.

När det gäller om en fonogramproduktion är bra eller dålig så är det dock en helt subjektiv fråga.

Vad någon än tycker, så är det alltid rätt. Det vill säga under förutsättning att man lyckas isolera vad som är fonogrammet och vad som är anläggningen man lyssnar igenom*. Ett fonogram som objektivt är extremt distorderat, odynamiskt och smalbandigt (jag väljer med avsikt adjektiv som många säkert uppfattar som negativa) men en person gillar det och tycker att det är så det skall låta, så har de ju ändå alltid rätt! Det finns inget "sant" svar på hur det som ges ut på fonogram skall vara, tekniskt.

I varje fall inte om vi talar om producerad musik, som inte funnits live.

(Jämför - det finns inget sant och entydigt svar på vad som konstituerar en bra tavla, men om tavlan kördes i en kopieringsapparat skulle man kunna bedöma likheten mellan kopian och originalet.)

- - -

Med det sagt finns det fall där det finns en referens, något att bedöma braigheten mot, även när det gäller fonogram - nämligen när man talar om återutgivningar. Produktioner som redan gjorts färdiga och tillgängliggjorts, men sedan (10, 20, 30... år senare) tillgängliggörs igen, kanske med en massa mastringsprocessning som de som skapade musiken inte får en chans att kommentera.

Där finns det skäl att påstå att produktionerna har förstörts ljudtekniskt, och att den alltså har blivit mindre bra.

- - -

Men DET sagt så är det som jag ser det lika självklart att man i den subjektiva världen har samma rätt att hävda sin uppfattning när den är att något är bra, som när det gäller att något är dåligt. Så på samma sätt som den som säger att en produktion är bra har rätt till sin uppfattning, har den som säger att en produktion är dålig rätt till sin uppfattning.

Men i ingendera fallen har någon av dem mandat att diktera generella sanningar.

- - -

Självklart kan dock även det subjektiva objektiviseras - med hjälp av statistisk. Så även om det inte är "sant" att en produktion är dålig baserat på att någon, flera, kanske till och med många, tycker det, så är det sant att många tycker att den är dålig om många tycker att den är dålig! :)

Och ibland kan det kanske finnas skäl att lyssna om många börjar tycka att något är dåligt?

Det är förstås upp till varje musikskapare att ta ställning till om de bryr sig om massans bedömningar av ljudkvaliteten eller inte. Men i normalfallet så sker ju allt sådant "darwinistiskt", det vill säga genom försäljningen - det som är dåligt säljer mindre.

Tyvärr (för dem som bryr sig om ljudkvaliteten) så är dock musik och ljudkvalitet sammanslagna, och ljudkvaliteten är nästan undantagslöst underordnad musiken, alltså för alla normala konsumenter. Så inte ens en rätt så dålig ljudkvalitet räcker för att sänka en utgivning. De darwinistiska krafterna på en sekundär faktor blir mycket svaga, helt enkelt.

Därför behövs debatten. Som i den här tråden.

Kanske skulle det även behövas att ickeförstörda versioner av musik fanns tillgängliga parallellt med de förstörda? Det kanske låter knasigt och det är väl inte givet att något sådant ligger i skivbolagens intressen (det skulle ju snarare ge dem kunskap än pengar), men jag tror att ett sådant experiment i längden skulle gynna alla.

Men igen - det finns inget sant svar på vad ljudkvalitet är (vad som är bra eller dåligt) när man talar om fonogrammen. Varje persons helt subjektiva syn på saken, är lika sann.


Vh, iö

- - - - -

*Exempelvis är ju en gissning om att ett fonogram är basfattigt, baserat på att det låtit så i en anläggning med mycket bristfällig nivå i basregistret, felaktig. Speciellt om gissaren inte är införstådd med problemet och säger att han eller hon tycker eller anser att fonogrammet är basfattigt.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Vad är "bra"?

Inläggav shifts » 2016-03-19 10:55

Ogjort skrev:Iva Bittovàs första skiva


Är det hennes självbetitlade album som räknas som det första? Finner att hon släppt några stycken med Pavel Fajt involverad.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Vad är "bra"?

Inläggav Ogjort » 2016-03-19 23:39

shifts skrev:
Ogjort skrev:Iva Bittovàs första skiva


Är det hennes självbetitlade album som räknas som det första? Finner att hon släppt några stycken med Pavel Fajt involverad.


Inte helt enkelt, eftersom hon gjort flera plattor med titel "Iva Bittovà".
Men jag tror den här ÄR den första i eget namn. Innan finns nån EP.
Den kom 1990 och verkar omöjlig att få tag på idag. Inte ens skivbolaget listar den längre.

Pavian Records (2) ‎– PM 0001-1311
Bilagor
bittova1.jpeg
bittova1.jpeg (12.26 KiB) Visad 6382 gånger
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vad är "bra"?

Inläggav petersteindl » 2016-03-20 01:27

VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Vad är "bra"?

Inläggav CODY » 2016-03-28 01:31

AndreasArvidsson skrev:
Ogjort skrev:Men hur "märkvärdig" ser man ut som ljudtekniker om man kommer med tre grejer..?

Ja synd att det är där skon verkar klämma. Det skall krånglas till bara för sakens skull alldeles för ofta.
Jag säger som min gamla lärare: KISS!


Nu har det släppts ytterligare en körskiva inspelad av Studio Blue. Denna gång är det Damkören SALT som sjunger julsånger i Ängbykyrkan i Bromma. Trots att det känns som att julen har gjort sitt för den här säsongen går det inte att låta bli att lyssna. Det låter liksom som det gör på riktigt.

Många klassiska julsånger är med.

[url=http://user.faktiskt.io/svante/masweb/Damkören%20SALT/December/index.html]Full analysis[/url]
[img]http://user.faktiskt.io/svante/masweb/Damkören%20SALT/December/animation.gif[/img]

Till andra skivproducenter kan man bara säga: Lyssna och lär!
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 10903
Blev medlem: 2009-03-16
Ort: Tyska Bukten

Re: Vad är "bra"?

Inläggav Objektivisten » 2016-03-28 18:38

Jag tycker Sha Na Na är bra.
Pålitlig, Flexibel, Robust

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Vad är "bra"?

Inläggav BosseS » 2016-03-28 20:14

Ogjort skrev:Vad är egentligen en "bra" skiva, alltså huvudsakligen ur aspekten ljudkvalitet?
För mig måste först kombinationen bra, intressant, hörvärd musik OCH ljudkvalitet, vara uppfylld. Och bara det
leder till ett letande utan ände... Men jag vill betona att jag hellre lyssnar på "bra" musik med gräslig ljudkvalitet än tvärtom.


Jag tror det finns ett väldigt enkelt svar på vad som är bra - det är extremt individuellt vad folk tycker är bra ;)

Din första fråga fick mig att tänka ordentligt - finns det en skiva i hyllan som jag tycker är "bra" ENBART pga ljudkvaliten? Efter en snabb genomgång är svaret nej. Åtminstone är jag sådan att enbart bra ljud räcker inte, men det hjälper - det får åtminstone inte störa. Kommer ihåg La Folia de la Spagna som alla HiFi-blaskor lyssnade på under 80-talet så man var ju tvungen att köpa plattan - visst det lät bra men usch var fanns musiken??

Om jag istället går från andra hållet och lyfter fram några skivor där musiken har extra stort värde, och försöker minnas hur det låter, ja det har jag inget som helst minne av - jag är förlorad i musiken. Vad det är för skivor saknar helt intresse - det är musik som JAG tycker är bra, men ok ett enstaka exempel på vad jag lyssnade på ikväll: Prayer of St. Gregory med Alan Hovhaness (Crystal). Det finns också otaliga Gospellåtar där inspelningstekniken uppenbarligen står i kören och rattar bandspelaren - det låter gräsligt men vad de sjunger, rakt ur hjärtat!!

Det har varit ett antal perioder genom åren där elektroniken har nagelfarits, högtalare har placerats och justerats in, komponenter har bytts ut. En ofta tröttande period... Till slut tar orken slut och istället hamnar musiken på skivtallriken igen och ljudkvaliten är bortglömd :) Kanske därför jag f.n. sitter nöjd med tre par förstärkare och tre par högtalare, samtidigt - det smetar nog ut skiten så att man kan kliva in i musiken igen :)

Men det ska sägas att ibland höjs ett ögonbryn när ljudkvalitén bjuder på extra klarhet eller dynamik - det förhöjer upplevelsen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad är "bra"?

Inläggav hifikg » 2016-03-28 23:45

Råkade köpa Arne Domnérus "Antiphone Blues" o det låter jäklar i mig som en kyrka i mitt lilla (i förhållande till en kyrka då) lyssningsrum. Det är väl orgeln som kanske inte skakar om så mycket som en orgel kan, men det beror nog mest på att jag inte trycker på gasen tillräckligt hårt. Någon som hört den skivan? Synpunkter?

Försökte f ö beställa den där kören som nämndes, Värmlänningarna, men högg i sten.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vad är "bra"?

Inläggav IngOehman » 2016-03-29 14:38

CODY skrev:
AndreasArvidsson skrev:
Ogjort skrev:Men hur "märkvärdig" ser man ut som ljudtekniker om man kommer med tre grejer..?

Ja synd att det är där skon verkar klämma. Det skall krånglas till bara för sakens skull alldeles för ofta.
Jag säger som min gamla lärare: KISS!


Nu har det släppts ytterligare en körskiva inspelad av Studio Blue. Denna gång är det Damkören SALT som sjunger julsånger i Ängbykyrkan i Bromma. Trots att det känns som att julen har gjort sitt för den här säsongen går det inte att låta bli att lyssna. Det låter liksom som det gör på riktigt.

Många klassiska julsånger är med.

Till andra skivproducenter kan man bara säga: Lyssna och lär!

Jag känner till den julskiva som SALT spelade in 2006 (släpptes 2007) och den de spelade in 2011.

Men säger du alltså att de nu spelat in en tredje julskiva?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Vad är "bra"?

Inläggav BosseS » 2016-03-29 18:00

hifikg skrev:Råkade köpa Arne Domnérus "Antiphone Blues" o det låter jäklar i mig som en kyrka i mitt lilla (i förhållande till en kyrka då) lyssningsrum. Det är väl orgeln som kanske inte skakar om så mycket som en orgel kan, men det beror nog mest på att jag inte trycker på gasen tillräckligt hårt. Någon som hört den skivan? Synpunkter?

En av mina favoriter, mycket gammal sådan. Passar bra att avnjutas från trädgården genom öppna fönster en stilla sommarnatt. Den ger en nostalgisk stämning då.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Vad är "bra"?

Inläggav Conan » 2016-04-05 20:29

Tack för tipset om Idenstam/Hedin, "Låtar" på SACD. Det var fin musik och en riktigt fin inspelning!


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster