Binaural / Konsthuvud inspelningar

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audiohd
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 2016-02-13
Ort: Stockholm

Binaural / Konsthuvud inspelningar

Inläggav Audiohd » 2016-03-19 11:09

Att lyssna i hörlurar är ju ett hyggligt billigt sätt att nå en Hi-End upplevelse. På senare år har utbudet av riktigt
bra lurar på marknaden exploderat. Sannolikt i kölvattnet på den portabla kultur vi lever i med avancerade mobiler
och andra spelare. Samtidigt är fortfarande nästan all musik producerad för att lyssnas på i traditionella högtalare,
vilket förvånar mig en smula. Att lyssna på en fin Binaural inspelning ger en extra dimension och rekommenderas.
Tänkte kolla om era erfarenheter och framför allt vore det fint med tips på bra inspelningar. Jag listar här några få
som jag funnit.

Can - Flowmotion (mitt favoritalbum med denna inspelningsteknik)
Can - Saw Delight
Lou Reed - Street Hussle
Lou Reed - The Bells
Stax - The Space Sound

Glenn Gould - The Goldberg Variations, Zenph Re-Performance - Denna inspelning är minst sagt mycket märklig,
ett självspelande piano med datorprogram som återspelar en inspelning från 1955.
If songs were lines in a conversation the situation would be fine.

Användarvisningsbild
hennnkee
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2012-04-21

Re: Binaural / Konsthuvud inspelningar

Inläggav hennnkee » 2016-03-19 12:05

Slår ett slag för Explorations in Space and Time av Jamey Haddad och Lenny White.
Kanske inte låtar som är jättebra,vilket jag antar att det är det du frågar efter. Men det är riktigt fränt att lyssna på både Binural och Soundfield (mixxade för högtalare) versionen. Om inte annat visar det vilket effekt det kan ge. Trots att alla öron är olika formade och man inte kan få full inlevelse om inte öronen på dockan inte är formade efter ens egna, så kan jag tycka att det fortfarande ger en härlig inlevelse.

Finns att köpa bla här http://www.hdtracks.com/explorations-in ... e-binaural
Finns även på spotify, men då är det endast Binuralversionen.

Rätt så dynamiskt dessutom

Spoiler:
Visa
Binural
Bild

Soundfield
Bild

Användarvisningsbild
Audiohd
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 2016-02-13
Ort: Stockholm

Re: Binaural / Konsthuvud inspelningar

Inläggav Audiohd » 2016-03-19 14:56

Har lyssnat på "Explorations in Space and Time" vilken är läcker, men du har så rätt, jag är ute efter
bra musik och inte effekter för sakens skull. Tyvärr tycker jag inte heller att de två Lou Reed album
jag nämnde tidigare är några höjdare precis. Det finns även en live med honom som är inspelad
med konsthuvud som heter "Take no prisoners", men den tycker jag är riktigt dålig, men den kan
vara intressant för att känna av närvaron vid en live inspelning, synd bara att Lou hade passerat
bäst före datum enligt mitt sätt att se det.
If songs were lines in a conversation the situation would be fine.

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Binaural / Konsthuvud inspelningar

Inläggav bootstrap » 2016-03-19 15:14

Här är Cheskys blandskiva. Rätt okej.


Dr. Chesky Presents You're Surrounded


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster