Pink Floyd "Dark Side Of The Moon"

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Pink Floyd "Dark Side Of The Moon"

Inläggav goat76 » 2020-06-23 23:11

Almen skrev:
Perfector skrev:Det finns en skröna om plattan.
När gruppen gjort alla inspelningar på multikanaltejpen, så visste dom inte vem som skulle mastra den.
Många förslag rann ut i sanden tills någon sade sig veta en som skulle kunna, men att denna någon inte var riktigt klok så dom visste inte om dom vågade rekommendera honom.
Gruppen tog ändå tejpen till Alan Parsons hemstudio och han lyssnade på den och sa nå't i stil med "jodå det går. Den är klar om 3 veckor"
Därefter tog han adjö av herrarna och när dom kom ut så insåg dom att Parsons satt med den enda kopian av arbetet och ingen backup fanns.
När dom kom tillbaks efter 3 veckor visade det sig att Alan Parsons precis hade förstått vad dom ville få fram och hur.
Det som impar på skivan är Det musikaliska lite psykedeliska inslaget samt texterna som är härligt underfundiga.
Det sämsta man kan göra är att sitta och analysera albumet istället för att bara lyssna och njuta.
Om det är sant vet jag inte, men det lär säljas flera miljoner kopior av skivan varje år.
Så mycket att ingen av dom nånsin behöver bry sig om allmänekonomi så länge dom lever.
Vad som är sant och vad som är dikt i skrönan vet jag inte heller, men den ger en viss inblick Alan Parsons liv i alla fall.

Nä, inte många rätt där, inte. Du (eller den som hittade på historien) måste ha blandat ihop en hel massa saker där.


Då kan väl du vara snäll och rätta till det då?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Pink Floyd "Dark Side Of The Moon"

Inläggav petersteindl » 2020-06-23 23:20

Perfector skrev:Lyssna på Echoes som var före dark side.
Då hör man hur Roger Waters var hjärnan bakom musiken.
Senare när man gjorde sig av med honom lagom till the wall så rasade ju PF helt enligt mig.
Sista riktigt bra plattan var wish you were here, som är en hyllning till Syd Barret som försvann tom. före Echoes.


Menar du att Roger Waters inte är med på the Wall?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Pink Floyd "Dark Side Of The Moon"

Inläggav Perfector » 2020-06-23 23:39

petersteindl skrev:
Perfector skrev:Lyssna på Echoes som var före dark side.
Då hör man hur Roger Waters var hjärnan bakom musiken.
Senare när man gjorde sig av med honom lagom till the wall så rasade ju PF helt enligt mig.
Sista riktigt bra plattan var wish you were here, som är en hyllning till Syd Barret som försvann tom. före Echoes.


Menar du att Roger Waters inte är med på the Wall?

Jag hör honom inte, men det är klart att dom kan ha nå'n annan som sjunger.
Den gapiga herrns är INTE Roger Waters (hoppas jag)
Dessutom vet jag att dom senare återförenades.
Jag har tittat på dokumentären om PF samt har tjocka boken med hela historien om gruppen.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Här en
https://www.youtube.com/watch?v=W6TLg6bkKvo
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Pink Floyd "Dark Side Of The Moon"

Inläggav petersteindl » 2020-06-23 23:58

Perfector skrev:
petersteindl skrev:
Perfector skrev:Lyssna på Echoes som var före dark side.
Då hör man hur Roger Waters var hjärnan bakom musiken.
Senare när man gjorde sig av med honom lagom till the wall så rasade ju PF helt enligt mig.
Sista riktigt bra plattan var wish you were here, som är en hyllning till Syd Barret som försvann tom. före Echoes.


Menar du att Roger Waters inte är med på the Wall?

Jag hör honom inte, men det är klart att dom kan ha nå'n annan som sjunger.
Den gapiga herrns är INTE Roger Waters (hoppas jag)
Dessutom vet jag att dom senare återförenades.
Jag har tittat på dokumentären om PF samt har tjocka boken med hela historien om gruppen.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Här en
https://www.youtube.com/watch?v=W6TLg6bkKvo


Här står lite.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Wall
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Pink Floyd "Dark Side Of The Moon"

Inläggav Perfector » 2020-06-24 00:23

Tack för rättelsen
Jag släppte PF efter Wish You Were Here då jag inte gillade den musikaliska invecklingen från tidigare plattor, även om det är PF.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17891
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Pink Floyd "Dark Side Of The Moon"

Inläggav Almen » 2020-06-24 08:38

goat76 skrev:
Almen skrev:
Perfector skrev:Det finns en skröna om plattan.
När gruppen gjort alla inspelningar på multikanaltejpen, så visste dom inte vem som skulle mastra den.
Många förslag rann ut i sanden tills någon sade sig veta en som skulle kunna, men att denna någon inte var riktigt klok så dom visste inte om dom vågade rekommendera honom.
Gruppen tog ändå tejpen till Alan Parsons hemstudio och han lyssnade på den och sa nå't i stil med "jodå det går. Den är klar om 3 veckor"
Därefter tog han adjö av herrarna och när dom kom ut så insåg dom att Parsons satt med den enda kopian av arbetet och ingen backup fanns.
När dom kom tillbaks efter 3 veckor visade det sig att Alan Parsons precis hade förstått vad dom ville få fram och hur.
Det som impar på skivan är Det musikaliska lite psykedeliska inslaget samt texterna som är härligt underfundiga.
Det sämsta man kan göra är att sitta och analysera albumet istället för att bara lyssna och njuta.
Om det är sant vet jag inte, men det lär säljas flera miljoner kopior av skivan varje år.
Så mycket att ingen av dom nånsin behöver bry sig om allmänekonomi så länge dom lever.
Vad som är sant och vad som är dikt i skrönan vet jag inte heller, men den ger en viss inblick Alan Parsons liv i alla fall.

Nä, inte många rätt där, inte. Du (eller den som hittade på historien) måste ha blandat ihop en hel massa saker där.


Då kan väl du vara snäll och rätta till det då?

Nä, jag fattar inte ens vad du han vill komma fram till. Jag vet inte om du han vill skriva om vad Alan Parsons gjorde (han var ljudtekniker på hela inspelningen), eller vad Stan Ricker gjorde (han mastrade originalet), eller vad Chris Thomas gjorde (han satt med i studion och hjälpte till med slutmixen), eller om vad någon annan, för mig okänd person gjorde.

Edit: personligt pronomen korrigerat.
Senast redigerad av Almen 2020-06-24 09:47, redigerad totalt 1 gång.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Pink Floyd "Dark Side Of The Moon"

Inläggav goat76 » 2020-06-24 08:54

Almen skrev:
goat76 skrev:
Almen skrev:Nä, inte många rätt där, inte. Du (eller den som hittade på historien) måste ha blandat ihop en hel massa saker där.


Då kan väl du vara snäll och rätta till det då?

Nä, jag fattar inte ens vad du vill komma fram till. Jag vet inte om du vill skriva om vad Alan Parsons gjorde (han var ljudtekniker på hela inspelningen), eller vad Stan Ricker gjorde (han mastrade originalet), eller vad Chris Thomas gjorde (han satt med i studion och hjälpte till med slutmixen), eller om vad någon annan, för mig okänd person gjorde.


Du citerar mitt inlägg men verkar svara till Perfector?

Det enda jag ville komma fram till var att du kanske kunde rätta till felen i Perfectors story, vilket du nu gjorde. Tack! :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17891
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Pink Floyd "Dark Side Of The Moon"

Inläggav Almen » 2020-06-24 09:48

goat76 skrev:
Almen skrev:
goat76 skrev:
Då kan väl du vara snäll och rätta till det då?

Nä, jag fattar inte ens vad du vill komma fram till. Jag vet inte om du vill skriva om vad Alan Parsons gjorde (han var ljudtekniker på hela inspelningen), eller vad Stan Ricker gjorde (han mastrade originalet), eller vad Chris Thomas gjorde (han satt med i studion och hjälpte till med slutmixen), eller om vad någon annan, för mig okänd person gjorde.


Du citerar mitt inlägg men verkar svara till Perfector?

Det enda jag ville komma fram till var att du kanske kunde rätta till felen i Perfectors story, vilket du nu gjorde. Tack! :)

Ah, det såg jag inte i hastigheten. Korrigerat.

Varsågod! :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Pink Floyd "Dark Side Of The Moon"

Inläggav AndreasArvidsson » 2020-06-24 10:24

1) 2011 remastern som alla andra remasters: skräp. Lyssna på originalutgåvan istället.
2) Roger Waters skrev och (med undantaget för några enstaka spår) sjöng samtliga låtar på the wall.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Pink Floyd "Dark Side Of The Moon"

Inläggav goat76 » 2020-06-24 10:53

AndreasArvidsson skrev:1) 2011 remastern som alla andra remasters: skräp. Lyssna på originalutgåvan istället.
2) Roger Waters skrev och (med undantaget för några enstaka spår) sjöng samtliga låtar på the wall.


1) Det jag påpekade var att det i stort sett är krimskramset i låtarna som häftiga panoreringar som far omkring, samt klockor och annat som nog gör att folk tycker det är ett häftigt låtande album. Om du plockar bort allt det och koncentrerar dig på endast det instrumentala plus sången, så är det oavsett utgåva inte en så märkvärdig skiva vad gäller det ljudmässiga.

Tell
 
Inlägg: 2107
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Pink Floyd "Dark Side Of The Moon"

Inläggav Tell » 2020-06-24 12:29

Tankade en orginalvinyl och en tidig japanutgåva av CDn, föredrog den senare o tycker den låter finfint. Dynamisk, rent o ganska bra stereobredd. Hjälper såklart till att den är lite "psykadelisk" men lite ljud som flyger hit o dit, samt att folk nog tycker det är ett musikaliskt mästerverk. Så förstår definitivt om folk använder den som referens som välljud även om jag personligen har betydligt nyare elektroniska o betydligt mer psykadeliska mästerverk som min referens på välljud :)
Har du goat76 nåt förslag på sån här gammal rock som du tycker låter bättre än Dark Side of the Moon?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Pink Floyd "Dark Side Of The Moon"

Inläggav goat76 » 2020-06-24 13:22

Tell skrev:Tankade en orginalvinyl och en tidig japanutgåva av CDn, föredrog den senare o tycker den låter finfint. Dynamisk, rent o ganska bra stereobredd. Hjälper såklart till att den är lite "psykadelisk" men lite ljud som flyger hit o dit, samt att folk nog tycker det är ett musikaliskt mästerverk. Så förstår definitivt om folk använder den som referens som välljud även om jag personligen har betydligt nyare elektroniska o betydligt mer psykadeliska mästerverk som min referens på välljud :)
Har du goat76 nåt förslag på sån här gammal rock som du tycker låter bättre än Dark Side of the Moon?


Lätt, lyssna på The Beatles - Abbey Road (Super Delux Edition) - Come Together.
Jämför den med Money från The Dark Side Of The Moon och strunta i kassamaskiner och annat plingplong och koncentrera dig på hur själva musiken låter.


Come Together vs. Money

- Sången på The Beatles-låten har ett djup och smälter in perfekt till musiken medans sången på Pink Floyd låter platt, pålaggd och egentligen ganska dåligt. Bara detta med sången gör att hela produktionen i Come Together får ett mer naturligt och bättre djup än låten Money.

- Basen låter mycket bra på båda skivorna men på Pink Floyd är den egentligen onaturligt torr. Basen på Beatles-låten har en mycket mer äkta upptagning där man låtit bli att bearbeta den speciellt mycket från hur den verkligen låter med resonanser och djup.

- Trummorna i låten Money låter relativt platt och man har definitivt kapat rejält i dynamiken, kicken går inte så djupt som den borde. På Come Together låter är det väldigt fin dynamik på trummorna där både baskaggen och pukorna går djupt. Symbalerna och hi-hats låter riktigt klent i Pink Floyd-låten, de har tydligt velat hålla nere dem i mixen medans de på Beatles-låten är mer naturligt balanserade mot resten av trumsetet.


Båda skivorna låter bra men jag kan hitta hur många skivor som helst som låter bättre än The Dark Side Of The Moon både inspelningsmässigt och produktionsmässigt. :)

gcs
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Pink Floyd "Dark Side Of The Moon"

Inläggav gcs » 2020-06-24 14:17

Jag betraktar Dark side ... som ett konstverk. När det gäller konstverk så finns det andra inspelningar som också kan betraktas som ett sådant, men det beror också på hur gammal en inspelning är och vad man hade för teknik att tillgå.
Man har inte alltid haft tillgång till 24, 48 eller datorer med 256kanaler som dessutom är datorstyrda så att man kan bygga på i det oändliga med olika inställningar som att ändra nivåer i efterhand. Jag kommer ihåg på 50-talet, en musiker
som var pappa till en av mina kamrater. Han var med och spelade in redan på 30-talet i studio eller som det oftast var i en biograf. Han ondgjorde sig över att det numera alltså 50-talet. Man kunde spela in igen delar av dåliga tagningar
och klippa och klistra. Det var fusk tyckte han. För att avsluta så har jag en inspelning som är ett mästerverk och som jag inte begriper hur man kan göra med tanke på den teknik som fanns vid inspelningens tidpunkt.
Det handlar om The Beatles inspelning som är mixad i äkta 5.1 och DVD-A. + DTS & Dolby Surround. Skivan heter "Love". Hur har man kunnat få till det med tanke på att man endast hade fyra kanaler med många dubbningar och pålägg.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Pink Floyd "Dark Side Of The Moon"

Inläggav goat76 » 2020-06-24 15:05

gcs skrev:Jag betraktar Dark side ... som ett konstverk. När det gäller konstverk så finns det andra inspelningar som också kan betraktas som ett sådant, men det beror också på hur gammal en inspelning är och vad man hade för teknik att tillgå.
Man har inte alltid haft tillgång till 24, 48 eller datorer med 256kanaler som dessutom är datorstyrda så att man kan bygga på i det oändliga med olika inställningar som att ändra nivåer i efterhand. Jag kommer ihåg på 50-talet, en musiker
som var pappa till en av mina kamrater. Han var med och spelade in redan på 30-talet i studio eller som det oftast var i en biograf. Han ondgjorde sig över att det numera alltså 50-talet. Man kunde spela in igen delar av dåliga tagningar
och klippa och klistra. Det var fusk tyckte han. För att avsluta så har jag en inspelning som är ett mästerverk och som jag inte begriper hur man kan göra med tanke på den teknik som fanns vid inspelningens tidpunkt.
Det handlar om The Beatles inspelning som är mixad i äkta 5.1 och DVD-A. + DTS & Dolby Surround. Skivan heter "Love". Hur har man kunnat få till det med tanke på att man endast hade fyra kanaler med många dubbningar och pålägg.


Som jag ser det så lät många av dåtidens inspelningar (analoga tiden) faktiskt bättre just p.g.a de begränsningarna som rådde då. Man var tvungen att spela in bandet ”live” vilket medförde bättre samspel och känsla i mikrodynamiken mellan musikerna, de både såg och hörde varandra och kunde därmed känna den naturliga dynamiken, ”nu spelar vi lugnare”, nu brassar vi på”, timingen blev därmed fullt naturlig.
Utöver det var inspelningsteknikern helt enkelt tvungen att få till ljudet från första början vad gäller val av mikrofoner och dess placeringar, han kunde gå in i kontrollrummet och i stort sett höra hur hela slutmixen skulle låta bara genom att höra bandet ”jama” i live-rummet. Ifall något inte lät helt rätt så kunde han testa en annan mikrofon eller bara justera placeringen av den.

Att så mycket musik i dagens läge många gånger låter sämre är just de oändliga möjligheterna att kladda med materialet i efterhandsarbetet, det har t.o.m gått så långt att man istället för att fixa till det från början skjuter problemen framflr sig med attityden att man kan fixa till det senare ned någon plugin. Att bandet spelar in med någon artificiell klicktrack och att studioteknikern inte hör helheten gör det omöjligt att veta ifall något i sin ursprungliga form ens passar ihop rent ljudmässigt, det kan faktiskt ofta vara som så att även om varje enskilt instrument på egen hand låter helt fantastiskt så är det inte helt säkert att de passar bra ihop i mixen.

De tekniska begränsningarna som fanns förr hade helt enkelt indirekt stora fördelar, produktionerna blev ofta väldigt naturligt låtande.

Jag förstår det musikaliska värdet i The Dark Side..., men jag tror många blandar ihop det musikaliska värdet samt imponerande klockor och kassalådor med hur själva musiken faktiskt låter, och därefter använder skivan som något slags extremt välljudande referensmaterial. :)

gcs
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Pink Floyd "Dark Side Of The Moon"

Inläggav gcs » 2020-06-24 15:29

Så gick det nog inte till. Man valde de mikrofoner som man var van vid och tyckte om. Sedan var det nog så att om man spelade in på en mångkanaler på 24 kanaler som man gjorde Dark side .... Man gjorde en s.k. ruffmix separat som musikerna kunde höra i sina lurar, både det som tidigare spelatsin och det nya pålägget. Vad beträffar klick track på ett separat spår på mångkanalaren så risken mycket stor att det blir överhörning mellan kanalerna på en analog bandspelare och värre om man behöver använda tidskod.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9592
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Pink Floyd "Dark Side Of The Moon"

Inläggav sprudel » 2020-06-24 15:35

Avvikande åsikt angånde tingeltangel och klirr. Det är ungefär som att plocka bort färg från en oljemålning och säga att det inte finns mycket kvar efter det. Alltihop är en helhet, its an art my friend! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Pink Floyd "Dark Side Of The Moon"

Inläggav goat76 » 2020-06-24 15:46

gcs skrev:Så gick det nog inte till. Man valde de mikrofoner som man var van vid och tyckte om. Sedan var det nog så att om man spelade in på en mångkanaler på 24 kanaler som man gjorde Dark side .... Man gjorde en s.k. ruffmix separat som musikerna kunde höra i sina lurar, både det som tidigare spelatsin och det nya pålägget. Vad beträffar klick track på ett separat spår på mångkanalaren så risken mycket stor att det blir överhörning mellan kanalerna på en analog bandspelare och värre om man behöver använda tidskod.


Jag menade inte att man använde klick-track på den tiden, de hade något mycket bättre, på den analoga tiden såg och hörde man varandra live och fick därmed ett mycket bättre samspel och timing än den stela och alldeles för perfekta omänskliga takten som en klick-track medför.
Sen la de garanterat på diverse overdubs och liknande men det påverkade knappast helhets-timingen.

En duktig inspelningstekniker lyssnar först på bandet och väljer därefter de mikrofoner han tror passar bäst för just det sound instrumentet har. De som saknar kunskaper om sin mikrofon-uppsättning kanske har sina favorit-mikrofoner de på förhand alltid väljer, det är dock dålig ingenjörskonst. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Pink Floyd "Dark Side Of The Moon"

Inläggav Perfector » 2020-06-24 16:09

Om man istället bara lyssnar på skivan och inte direkt börjar särskåda varje kanal som spelats in så slipper man många problem.
Antingen gillar man det man hör och köper skivan, eller så ogillar man det man hör och köper INTE skivan.
Att sitta och ha åsikter om vad och hur en person eller grupp valt att skapa sitt alster ger intryck av för många ordningsmän och besserwissrar i skolan.
Därför hoppas jag att hela diskussionen är hypotetisk annars blir det ju nästan förolämpande mot alla som spelar in skivor.
Personligen har jag svårt för artister som inte kan rimma så det går ihop utan klipper av ord som är ihopsatta från början.
Jag har åxå svårt för låtar med klart dålig svenska som låter som man hittar på allt eftersom man sjunger.
Men dessa låtar varken köper eller lyssnar jag på då jag inser att det finns folk som tycker det låter bra.
Det finns en liten kortis om sån't.
"Dom sa att filmen passade bäst för folk med lite lägre intelligensnivå, men tänk jag tyckte den va bra"
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Tell
 
Inlägg: 2107
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Pink Floyd "Dark Side Of The Moon"

Inläggav Tell » 2020-06-24 16:35

goat76 skrev:Lätt, lyssna på The Beatles - Abbey Road (Super Delux Edition) - Come Together.
Jämför den med Money från The Dark Side Of The Moon och strunta i kassamaskiner och annat plingplong och koncentrera dig på hur själva musiken låter.


Come Together vs. Money

- Sången på The Beatles-låten har ett djup och smälter in perfekt till musiken medans sången på Pink Floyd låter platt, pålaggd och egentligen ganska dåligt. Bara detta med sången gör att hela produktionen i Come Together får ett mer naturligt och bättre djup än låten Money.

- Basen låter mycket bra på båda skivorna men på Pink Floyd är den egentligen onaturligt torr. Basen på Beatles-låten har en mycket mer äkta upptagning där man låtit bli att bearbeta den speciellt mycket från hur den verkligen låter med resonanser och djup.

- Trummorna i låten Money låter relativt platt och man har definitivt kapat rejält i dynamiken, kicken går inte så djupt som den borde. På Come Together låter är det väldigt fin dynamik på trummorna där både baskaggen och pukorna går djupt. Symbalerna och hi-hats låter riktigt klent i Pink Floyd-låten, de har tydligt velat hålla nere dem i mixen medans de på Beatles-låten är mer naturligt balanserade mot resten av trumsetet.


Båda skivorna låter bra men jag kan hitta hur många skivor som helst som låter bättre än The Dark Side Of The Moon både inspelningsmässigt och produktionsmässigt. :)

Ah ja den nya remixen, vill minnas att den lät najs. Modernt o betydligt bättre än orginalet imo. Kan inte lyssna på den nu riktigt, men oklart om jag tycker den helt o hållet är bättre än Dark Side of the Moon. Abby Road är ju garanterat mindre dynamisk, men å andra sidan mer finjusterad o fin-EQad osv. Du borde ju förresten leta upp en äldre vinyl eller CD-utgåva av Dark Side för att vara säker på att du får en inte lika hårt mastrad version, för det är väl det du brukar gilla bäst?


goat76 skrev:Som jag ser det så lät många av dåtidens inspelningar (analoga tiden) faktiskt bättre just p.g.a de begränsningarna som rådde då. Man var tvungen att spela in bandet ”live” vilket medförde bättre samspel och känsla i mikrodynamiken mellan musikerna, de både såg och hörde varandra och kunde därmed känna den naturliga dynamiken, ”nu spelar vi lugnare”, nu brassar vi på”, timingen blev därmed fullt naturlig.
Utöver det var inspelningsteknikern helt enkelt tvungen att få till ljudet från första början vad gäller val av mikrofoner och dess placeringar, han kunde gå in i kontrollrummet och i stort sett höra hur hela slutmixen skulle låta bara genom att höra bandet ”jama” i live-rummet. Ifall något inte lät helt rätt så kunde han testa en annan mikrofon eller bara justera placeringen av den.

Att så mycket musik i dagens läge många gånger låter sämre är just de oändliga möjligheterna att kladda med materialet i efterhandsarbetet, det har t.o.m gått så långt att man istället för att fixa till det från början skjuter problemen framflr sig med attityden att man kan fixa till det senare ned någon plugin. Att bandet spelar in med någon artificiell klicktrack och att studioteknikern inte hör helheten gör det omöjligt att veta ifall något i sin ursprungliga form ens passar ihop rent ljudmässigt, det kan faktiskt ofta vara som så att även om varje enskilt instrument på egen hand låter helt fantastiskt så är det inte helt säkert att de passar bra ihop i mixen.

De tekniska begränsningarna som fanns förr hade helt enkelt indirekt stora fördelar, produktionerna blev ofta väldigt naturligt låtande.

Jag förstår det musikaliska värdet i The Dark Side..., men jag tror många blandar ihop det musikaliska värdet samt imponerande klockor och kassalådor med hur själva musiken faktiskt låter, och därefter använder skivan som något slags extremt välljudande referensmaterial. :)

Skulle nog säga att begränsningarna då både gjorde dom bättre men samtidigt sämre. Bättre pga allt det du tar upp, men sämre för att man inte kunde gå in o finjustra på detaljnivå som man kan idag. Idag kan man verkligen perfektionera var minsta sekund om man vill det. O jag är säker på att många ljudtekniker, producenter etc som är lite ljudbögigare försöker spela in det så absolut bra det bara går för att få så fint material som möjligt att jobba vidare med. Sen kanske dom nördarna tyvärr inte är så vanliga bland rock o popmusiken idag (lyssnar inte mycket alls på den musiken så jag vet inte), men dom finns garanterat :)

Tell
 
Inlägg: 2107
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Pink Floyd "Dark Side Of The Moon"

Inläggav Tell » 2020-06-24 16:37

Perfector skrev:Om man istället bara lyssnar på skivan och inte direkt börjar särskåda varje kanal som spelats in så slipper man många problem.
Antingen gillar man det man hör och köper skivan, eller så ogillar man det man hör och köper INTE skivan.
Att sitta och ha åsikter om vad och hur en person eller grupp valt att skapa sitt alster ger intryck av för många ordningsmän och besserwissrar i skolan.
Därför hoppas jag att hela diskussionen är hypotetisk annars blir det ju nästan förolämpande mot alla som spelar in skivor.
Personligen har jag svårt för artister som inte kan rimma så det går ihop utan klipper av ord som är ihopsatta från början.
Jag har åxå svårt för låtar med klart dålig svenska som låter som man hittar på allt eftersom man sjunger.
Men dessa låtar varken köper eller lyssnar jag på då jag inser att det finns folk som tycker det låter bra.
Det finns en liten kortis om sån't.
"Dom sa att filmen passade bäst för folk med lite lägre intelligensnivå, men tänk jag tyckte den va bra"

Vi är ljudnördar här som tycker det är intressant att dissekera musik på det här sättet. Man lär sig bättre hur musikproduktion o hur ljud rent allmänt fungerar.
Det går ju att särskilja på hur det låter rent tekniskt o hur det låter rent musikaliskt, helst får båda delarna klaffa, men om bara den musikaliska biten är bra o tekniska lite sisodär så går musiken oftast att lyssna på, men då är åtminstone jag nyfiken på hur man skulle kunna förbättra den tekniska biten. Men om du inte är intresserad av hur musik o ljud funkar så behöver du inte vara med i diskussionen nej :)

gcs
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Pink Floyd "Dark Side Of The Moon"

Inläggav gcs » 2020-06-24 16:39

Jag tänker på märkliga inspelningar. Jag har skivor som är inspelade <1960 där olika instrument hoppar mellan kanalerna. Musikaliskt var det dumt men man ville då på den tiden att konsumenten skulle imponera av vad stereo kunde göra. Men faktum är att det var mycket duktigt
utfört med tanke på den enkla tekniken so då stod tillbuds. Det man hade då var tvåkanalsbandare och i något fall tre kanaler på 1/2".

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Pink Floyd "Dark Side Of The Moon"

Inläggav goat76 » 2020-06-24 17:24

Perfector skrev:Om man istället bara lyssnar på skivan och inte direkt börjar särskåda varje kanal som spelats in så slipper man många problem.
Antingen gillar man det man hör och köper skivan, eller så ogillar man det man hör och köper INTE skivan.
Att sitta och ha åsikter om vad och hur en person eller grupp valt att skapa sitt alster ger intryck av för många ordningsmän och besserwissrar i skolan.
Därför hoppas jag att hela diskussionen är hypotetisk annars blir det ju nästan förolämpande mot alla som spelar in skivor.
Personligen har jag svårt för artister som inte kan rimma så det går ihop utan klipper av ord som är ihopsatta från början.
Jag har åxå svårt för låtar med klart dålig svenska som låter som man hittar på allt eftersom man sjunger.
Men dessa låtar varken köper eller lyssnar jag på då jag inser att det finns folk som tycker det låter bra.
Det finns en liten kortis om sån't.
"Dom sa att filmen passade bäst för folk med lite lägre intelligensnivå, men tänk jag tyckte den va bra"


Självklart lägger jag inte speciellt stort fokus på det ljudtekniska när jag bara lyssnar på musik, men eftersom denna skiva ofta tas upp som ett exceptionellt välljudande album så måste man väl kunna diskutera den biten också. Klart är att det är en fin produktion, men jag kan inte riktigt hålla med om att den håller sådan ljudkvalitet att den skulle kunna anses vara något slags referensmaterial. Kanske var det en väldigt imponerande produktion med de tekniska begränsningar som rådde på den tiden, men kanske har tiden sprungit förbi denna skiva rent tekniskt sett. Det är dock ett tidslöst verk rent musikaliskt och kommer så alltid att vara.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Pink Floyd "Dark Side Of The Moon"

Inläggav Perfector » 2020-06-24 17:53

goat76 skrev:
Perfector skrev:Om man istället bara lyssnar på skivan och inte direkt börjar särskåda varje kanal som spelats in så slipper man många problem.
Antingen gillar man det man hör och köper skivan, eller så ogillar man det man hör och köper INTE skivan.
Att sitta och ha åsikter om vad och hur en person eller grupp valt att skapa sitt alster ger intryck av för många ordningsmän och besserwissrar i skolan.
Därför hoppas jag att hela diskussionen är hypotetisk annars blir det ju nästan förolämpande mot alla som spelar in skivor.
Personligen har jag svårt för artister som inte kan rimma så det går ihop utan klipper av ord som är ihopsatta från början.
Jag har åxå svårt för låtar med klart dålig svenska som låter som man hittar på allt eftersom man sjunger.
Men dessa låtar varken köper eller lyssnar jag på då jag inser att det finns folk som tycker det låter bra.
Det finns en liten kortis om sån't.
"Dom sa att filmen passade bäst för folk med lite lägre intelligensnivå, men tänk jag tyckte den va bra"


Självklart lägger jag inte speciellt stort fokus på det ljudtekniska när jag bara lyssnar på musik, men eftersom denna skiva ofta tas upp som ett exceptionellt välljudande album så måste man väl kunna diskutera den biten också. Klart är att det är en fin produktion, men jag kan inte riktigt hålla med om att den håller sådan ljudkvalitet att den skulle kunna anses vara något slags referensmaterial. Kanske var det en väldigt imponerande produktion med de tekniska begränsningar som rådde på den tiden, men kanske har tiden sprungit förbi denna skiva rent tekniskt sett. Det är dock ett tidslöst verk rent musikaliskt och kommer så alltid att vara.

Som referens är den passe'
Som musikalisk njutning kommer den alltid att hålla.
Jag tror mig ha åtskilliga inspelningar som jag fördrar om jag bara ska bedöma en högtalare.
Men eftersom jag är en renodlad Music-junkie så vill jag alltid ha musik som får mig att må bra.
Även dystra låtar kan ha mycket att ge.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Tell
 
Inlägg: 2107
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Pink Floyd "Dark Side Of The Moon"

Inläggav Tell » 2020-06-24 18:11

Den behöver iofs inte vara passé bara för det finns nyare musik som är tekniskt bättre. En referenslåt kan ju också vara en låt som man själv har lyssnat så mycket att man vet exakt hur den låter, att man med den kan bedömma om diskanten diffar, eller om disten skulle bero på högtalaren eller om det finns i låten. Sen betyder det såklart inte att just den låten kan användas som referens för allt, för en låt kan ju inte vara bäst på allt heller. Så jag skulle inte använda nån Dark Side of the Moon-låt för att bedömma djupbasen i mina högtalare, det har jag ju istället nån go dub-låt till.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Pink Floyd "Dark Side Of The Moon"

Inläggav goat76 » 2020-06-24 20:57

Tell skrev:Den behöver iofs inte vara passé bara för det finns nyare musik som är tekniskt bättre. En referenslåt kan ju också vara en låt som man själv har lyssnat så mycket att man vet exakt hur den låter, att man med den kan bedömma om diskanten diffar, eller om disten skulle bero på högtalaren eller om det finns i låten. Sen betyder det såklart inte att just den låten kan användas som referens för allt, för en låt kan ju inte vara bäst på allt heller. Så jag skulle inte använda nån Dark Side of the Moon-låt för att bedömma djupbasen i mina högtalare, det har jag ju istället nån go dub-låt till.


Jag menade inte att det finns en massa ny musik som låter bättre, oftast låter inspelningarna bättre just p.g.a de tekniska begränsningar som hindrade dem från att kladda en massa med materialet i efterhand, vilket jag påpekade i tidigare inlägg.

Det jag försöker säga är att själva musiken på Dark Side Of The Moon inte låter bättre än mycket annat under precis samma epok, snarare finns det många album från samma tid som låter bättre. Det jag säger är att just effekterna med panoreringarna och allt annat kringljud som inte är själva musiken var det som imponerade, eller kanske fortfarande imponerar på vissa som det verkar, men lyssna "förbi" effekterna så hör nog de flesta att det är en ganska ordinär inspelning.
Rolling Stones album "Beggars Banquet" tycker jag faktiskt låter aningen bättre även den när det kommer till inspelningen av själva musiken, klistra bara in lite effekter som klockor och dylikt i låtarna så imponerar den lika mycket på audiofilerna. :D

Tell
 
Inlägg: 2107
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Pink Floyd "Dark Side Of The Moon"

Inläggav Tell » 2020-06-24 21:07

Mja jag svarade väl egentligen mest på "Som referens är den passeé" :)
Men ja, du har nog rätt i att det finns musik från den tiden som låter bättre, har som sagt inte så bra koll ändå på gammal analog musik. Men kan mycket väl vara så som du skriver att det är klockorna etc med panoreringarna hit o dit som imponerar o som lite färgar av sig i resten av musiken. För den låter som sagt inte dåligt, så en boost ifrån dom "omusikaliska" delarna är nog inte till dess nackdel :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Pink Floyd "Dark Side Of The Moon"

Inläggav goat76 » 2020-06-24 21:25

Tell skrev:Mja jag svarade väl egentligen mest på "Som referens är den passeé" :)
Men ja, du har nog rätt i att det finns musik från den tiden som låter bättre, har som sagt inte så bra koll ändå på gammal analog musik. Men kan mycket väl vara så som du skriver att det är klockorna etc med panoreringarna hit o dit som imponerar o som lite färgar av sig i resten av musiken. För den låter som sagt inte dåligt, så en boost ifrån dom "omusikaliska" delarna är nog inte till dess nackdel :)


Som personlig referens för att utvärdera högtalare kan egentligen vilken musik som helst passa, det gäller bara att man hört den i många ljudsystem genom åren för att veta "hur den ska låta".
Men jag har fått uppfattningen att många anser att just denna skiva med Pink Floyd är referensmaterial av en högre skola p.g.a en enastående ljudkvalitet, men nog tror jag dessa "omusikaliska" inslagen är det som "lurar" folk att tycka att det är en helt otroligt välljudande skiva. :)

gcs
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Pink Floyd "Dark Side Of The Moon"

Inläggav gcs » 2020-06-24 21:31

Jag har kört Dark side.... genom en FFT analysator och jag kommer ihåg att den lägsta frekvensen var 25Hz ett antal dB ner. Det gäller både vinylskivan och CD. Flera miljoner HiFi nördar runt i hela världen kan ju inte ha fel. :D

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Pink Floyd "Dark Side Of The Moon"

Inläggav goat76 » 2020-06-24 22:03

gcs skrev:Jag har kört Dark side.... genom en FFT analysator och jag kommer ihåg att den lägsta frekvensen var 25Hz ett antal dB ner. Det gäller både vinylskivan och CD. Flera miljoner HiFi nördar runt i hela världen kan ju inte ha fel. :D


Jag vet inte om vi bör förlita oss på flera miljoner hifi-nördar, hur många av dem ska vi diskvalificera bara för att de har kabellyftare? :D

Nästa fråga, vilket ljud på skivan var det som gick ner till 25 Hz? :)

gcs
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Pink Floyd "Dark Side Of The Moon"

Inläggav gcs » 2020-06-25 00:03

Det var naturligtvis de lägsta frekvenserna som jag var intresserad av. Anledningen till att jag ville titta på frekvensomfånget var att inspelningen är gjord på en analogbandare. Jag ville se hur bra frevensomfånget var på bandspelaren. En digitalinspelning kan ha frekvenser som går ner under 20Hz och ibland ner mot 2Hz. Man kan se gamla analoga inspelningar med frekvensomfång mellan +/-3 dB 30-16KHz vilket var det vanliga för dåtidens magnetband och bandspelare. Lyssningsmässigt med bra högtalare är det stor skillnad om musiken man lyssnar på innehåller frekvenser ner mot 16Hz eller om högtalarna begränsar vid 30Hz.

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster