Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Jag har några versioner också, svårt att säga vilken som låter bäst. Men efter att ha lyssnat lite extra så ger jag nog en vinylrip (tror jag att det är med tanke på att albumet består av två filer, A resp B) i 24-96-format. Det enda jag vet om versionen är att det är en remix från 2003. Tyvärr hittar jag ingen annan information. Ska leta lite...
Jansson skrev:Har också ett antal cd och LP.
Mest välljudande enligt mig.
Cd: tveklöst första utgåvan UK katalognr: cdp 746001 2.
http://pinkfloydarchives.com/DUKCDPF.htm#DSOTM1
Det är samma master som:
http://pinkfloydarchives.com/Discog/Jap ... /JADS1.htm
I den här tråden finns en utvikning angående masters:
viewtopic.php?f=7&t=36921&start=30
LP: japansk utgåva - 73, Toshiba/EMI katalognr: EMS 80323
http://pinkfloydarchives.com/DJaLPPF.htm#DSOTM1
Av de två formaten, Cd/LP är LP EMS 80323 den mest välljudande.
Den är bättre än de tidiga Harvest UK LP från -73 jag också har.
Äger tyvärr inte första press UK av SHVL 804 , den med fylld triangel vilken torde vara riktigt bra.
Harvest LP utgåvornas ljudkvalitet fördedrar jag över första utgåvan på cd.
Audiohd skrev:
Jag antar att min japanska lp "EMS 80323" är från 1973, men finner inte matrisnummret med din länk.
Den har solid triangel, 2000Y på OBI och inne i uppvik, matris: SHVL-804-A 1S 35 3E / SHVL-804-B 1S 3
Den är kanon men jag gillar dock min MFSL ännu bättre. Ska vara första utgåva med texten i överkant
på omslaget med raka bokstäver. Minns att jag hade den japanska Pro-Use Series, men att MFSL lät klart bättre.
Tompa_39 skrev:Angående Audition - vet inte om det är helt korrekt men jag brukar markera hela filen, kör sen 'Amplitude statistics' och läser av 'Average RMS amplitude'.
...sen gör jag likadant på den andra filen och jämför, sen förstärker jag eller dämpar den med 'Amplify' i db...
Audiohd skrev:Quad Mix
Audiohd skrev:Quad Mix är fin som omväxling
Bill50x skrev:Audiohd skrev:Quad Mix är fin som omväxling
Vad behöver man för utrustning för att lyssna på den?
/ B
Bill50x skrev:Audiohd skrev:Quad Mix är fin som omväxling
Vad behöver man för utrustning för att lyssna på den?
/ B
Almen skrev:Det är DVD-A, en helt ren överföring från det fyrkanaliga masterbandet. Från början lades den ut på nätet (av förmodligen Alan Parsons själv), men sedan kom den med på någon bautautgåva. Den kanske är BD på den?Bill50x skrev:Audiohd skrev:Quad Mix är fin som omväxling
Vad behöver man för utrustning för att lyssna på den?
Bill50x skrev:Almen skrev:Det är DVD-A, en helt ren överföring från det fyrkanaliga masterbandet. Från början lades den ut på nätet (av förmodligen Alan Parsons själv), men sedan kom den med på någon bautautgåva. Den kanske är BD på den?Bill50x skrev:Vad behöver man för utrustning för att lyssna på den?
BD?
/ B
Audiohd skrev:"Dark Side Of The Moon" är ett mästerverk som fortfarande håller tycker jag, år efter år.
Skulle vara intressant att höra med er vilken utgåva ni anser vara den bästa. Det är det
album jag har flest versioner av. Jag har tre LP, två CD och elva FLAC. Mina favoriter är
MFSL första press på LP, den japanska Black Triangle på CD och KronstudioLab på FLAC.
Här är mina knäppt många versioner:
MFSL på LP
Japansk på LP (with solid triangle)
Engelsk Quad på LP (Alan Parson mix)
Japansk "Black Triangle" CD
30th Anniversary SACD (Guthrie Mix)
FLAC:
The Dark Side Of The Moon (20th Annivarsary)
The Dark Side Of The Moon (Collectors Edition)
The Dark Side Of The Moon (Discovery Box)
The Dark Side Of The Moon (Experience Edition)
The Dark Side Of The Moon (2ch from 5.1 mix)
The Dark Side Of The Moon (KronstudioLab)
The Dark Side Of The Moon (MFSL)
The Dark Side Of The Moon (Quad Mix)
The Dark Side Of The Moon [24-96]
The Dark Side Of The Moon (VinylRip LP 24-96 UK Remaster 30 Harvest SHVL 804 24Bit 96kHz)
The Dark Side Of The Moon (VinylRip LP 24-96 US MFSL UHQR 24Bit 96kHz)
goat76 skrev:En gammal tråd jag drar fram här, ville inte starta en ny i samma ämne.
Jag sitter och lyssnar på den här skivan just nu, den versionen från 2011 som finns på Tidal. Jag har såklart lyssnat på denna skiva många gånger och visst låter den bra.
Men... Frånsett alla de inslag som egentligen inte hör till grundinstumenten och sången så låter det bra men inte helt fantastiskt. Trummorna låter väl ganska ordinärt. Sången låter aningen för mycket "pålaggd" i efterhand, vilket den naturligtvis är, men de har inte lyckats så väldigt bra att försöka övertyga mig som lyssnare att det sjungs i samma rum samtidigt som de övriga instrumenten, man hör väldigt tydligt att det är en helt annat rum med egen reverb.
Bra musik och duktiga musiker är det iallafall helt klart, men är det fortfarande ett referensmaterial för välljud?
Vad är det som gör att många tycker denna skiva låter helt fantastiskt, är det alla dessa panorerings-effekterna där ljudobjekten far omkring eller alla de inslag av "icke-musik" som klockringningar och liknande som imponerar på så många?
goat76 skrev:En gammal tråd jag drar fram här, ville inte starta en ny i samma ämne.
Jag sitter och lyssnar på den här skivan just nu, den versionen från 2011 som finns på Tidal. Jag har såklart lyssnat på denna skiva många gånger och visst låter den bra.
Men... Frånsett alla de inslag som egentligen inte hör till grundinstumenten och sången så låter det bra men inte helt fantastiskt. Trummorna låter väl ganska ordinärt. Sången låter aningen för mycket "pålaggd" i efterhand, vilket den naturligtvis är, men de har inte lyckats så väldigt bra att försöka övertyga mig som lyssnare att det sjungs i samma rum samtidigt som de övriga instrumenten, man hör väldigt tydligt att det är en helt annat rum med egen reverb.
Bra musik och duktiga musiker är det iallafall helt klart, men är det fortfarande ett referensmaterial för välljud?
Vad är det som gör att många tycker denna skiva låter helt fantastiskt, är det alla dessa panorerings-effekterna där ljudobjekten far omkring eller alla de inslag av "icke-musik" som klockringningar och liknande som imponerar på så många?
Perfector skrev:goat76 skrev:En gammal tråd jag drar fram här, ville inte starta en ny i samma ämne.
Jag sitter och lyssnar på den här skivan just nu, den versionen från 2011 som finns på Tidal. Jag har såklart lyssnat på denna skiva många gånger och visst låter den bra.
Men... Frånsett alla de inslag som egentligen inte hör till grundinstumenten och sången så låter det bra men inte helt fantastiskt. Trummorna låter väl ganska ordinärt. Sången låter aningen för mycket "pålaggd" i efterhand, vilket den naturligtvis är, men de har inte lyckats så väldigt bra att försöka övertyga mig som lyssnare att det sjungs i samma rum samtidigt som de övriga instrumenten, man hör väldigt tydligt att det är en helt annat rum med egen reverb.
Bra musik och duktiga musiker är det iallafall helt klart, men är det fortfarande ett referensmaterial för välljud?
Vad är det som gör att många tycker denna skiva låter helt fantastiskt, är det alla dessa panorerings-effekterna där ljudobjekten far omkring eller alla de inslag av "icke-musik" som klockringningar och liknande som imponerar på så många?
Det finns en skröna om plattan.
När gruppen gjort alla inspelningar på multikanaltejpen, så visste dom inte vem som skulle mastra den.
Många förslag rann ut i sanden tills någon sade sig veta en som skulle kunna, men att denna någon inte var riktigt klok så dom visste inte om dom vågade rekommendera honom.
Gruppen tog ändå tejpen till Alan Parsons hemstudio och han lyssnade på den och sa nå't i stil med "jodå det går. Den är klar om 3 veckor"
Därefter tog han adjö av herrarna och när dom kom ut så insåg dom att Parsons satt med den enda kopian av arbetet och ingen backup fanns.
När dom kom tillbaks efter 3 veckor visade det sig att Alan Parsons precis hade förstått vad dom ville få fram och hur.
Det som impar på skivan är Det musikaliska lite psykedeliska inslaget samt texterna som är härligt underfundiga.
Det sämsta man kan göra är att sitta och analysera albumet istället för att bara lyssna och njuta.
Om det är sant vet jag inte, men det lär säljas flera miljoner kopior av skivan varje år.
Så mycket att ingen av dom nånsin behöver bry sig om allmänekonomi så länge dom lever.
Vad som är sant och vad som är dikt i skrönan vet jag inte heller, men den ger en viss inblick Alan Parsons liv i alla fall.
goat76 skrev:Perfector skrev:goat76 skrev:En gammal tråd jag drar fram här, ville inte starta en ny i samma ämne.
Jag sitter och lyssnar på den här skivan just nu, den versionen från 2011 som finns på Tidal. Jag har såklart lyssnat på denna skiva många gånger och visst låter den bra.
Men... Frånsett alla de inslag som egentligen inte hör till grundinstumenten och sången så låter det bra men inte helt fantastiskt. Trummorna låter väl ganska ordinärt. Sången låter aningen för mycket "pålaggd" i efterhand, vilket den naturligtvis är, men de har inte lyckats så väldigt bra att försöka övertyga mig som lyssnare att det sjungs i samma rum samtidigt som de övriga instrumenten, man hör väldigt tydligt att det är en helt annat rum med egen reverb.
Bra musik och duktiga musiker är det iallafall helt klart, men är det fortfarande ett referensmaterial för välljud?
Vad är det som gör att många tycker denna skiva låter helt fantastiskt, är det alla dessa panorerings-effekterna där ljudobjekten far omkring eller alla de inslag av "icke-musik" som klockringningar och liknande som imponerar på så många?
Det finns en skröna om plattan.
När gruppen gjort alla inspelningar på multikanaltejpen, så visste dom inte vem som skulle mastra den.
Många förslag rann ut i sanden tills någon sade sig veta en som skulle kunna, men att denna någon inte var riktigt klok så dom visste inte om dom vågade rekommendera honom.
Gruppen tog ändå tejpen till Alan Parsons hemstudio och han lyssnade på den och sa nå't i stil med "jodå det går. Den är klar om 3 veckor"
Därefter tog han adjö av herrarna och när dom kom ut så insåg dom att Parsons satt med den enda kopian av arbetet och ingen backup fanns.
När dom kom tillbaks efter 3 veckor visade det sig att Alan Parsons precis hade förstått vad dom ville få fram och hur.
Det som impar på skivan är Det musikaliska lite psykedeliska inslaget samt texterna som är härligt underfundiga.
Det sämsta man kan göra är att sitta och analysera albumet istället för att bara lyssna och njuta.
Om det är sant vet jag inte, men det lär säljas flera miljoner kopior av skivan varje år.
Så mycket att ingen av dom nånsin behöver bry sig om allmänekonomi så länge dom lever.
Vad som är sant och vad som är dikt i skrönan vet jag inte heller, men den ger en viss inblick Alan Parsons liv i alla fall.
Intressant story, men jag antar att du menar att han mixade den?
För under mastring kan man inte påverka materialet speciellt mycket annat än de tonala aspekterna.
Perfector skrev:goat76 skrev:Perfector skrev:Det finns en skröna om plattan.
När gruppen gjort alla inspelningar på multikanaltejpen, så visste dom inte vem som skulle mastra den.
Många förslag rann ut i sanden tills någon sade sig veta en som skulle kunna, men att denna någon inte var riktigt klok så dom visste inte om dom vågade rekommendera honom.
Gruppen tog ändå tejpen till Alan Parsons hemstudio och han lyssnade på den och sa nå't i stil med "jodå det går. Den är klar om 3 veckor"
Därefter tog han adjö av herrarna och när dom kom ut så insåg dom att Parsons satt med den enda kopian av arbetet och ingen backup fanns.
När dom kom tillbaks efter 3 veckor visade det sig att Alan Parsons precis hade förstått vad dom ville få fram och hur.
Det som impar på skivan är Det musikaliska lite psykedeliska inslaget samt texterna som är härligt underfundiga.
Det sämsta man kan göra är att sitta och analysera albumet istället för att bara lyssna och njuta.
Om det är sant vet jag inte, men det lär säljas flera miljoner kopior av skivan varje år.
Så mycket att ingen av dom nånsin behöver bry sig om allmänekonomi så länge dom lever.
Vad som är sant och vad som är dikt i skrönan vet jag inte heller, men den ger en viss inblick Alan Parsons liv i alla fall.
Intressant story, men jag antar att du menar att han mixade den?
För under mastring kan man inte påverka materialet speciellt mycket annat än de tonala aspekterna.
Ja, han gjorde slutmixen.
Det står på konvolutet (vinylversionen)
Men han gjorde åxå blandningen av vad och hur mycket som skulle läggas på.
Sök på alan Parsons Project så hittar du många plattor han gjort själv med kända artister som medhjälpare.
sprudel skrev:Lyssnar just nu på en rippad SACD mastrad 2003. Det låter väldigt bra.
Perfector skrev:Det finns en skröna om plattan.
När gruppen gjort alla inspelningar på multikanaltejpen, så visste dom inte vem som skulle mastra den.
Många förslag rann ut i sanden tills någon sade sig veta en som skulle kunna, men att denna någon inte var riktigt klok så dom visste inte om dom vågade rekommendera honom.
Gruppen tog ändå tejpen till Alan Parsons hemstudio och han lyssnade på den och sa nå't i stil med "jodå det går. Den är klar om 3 veckor"
Därefter tog han adjö av herrarna och när dom kom ut så insåg dom att Parsons satt med den enda kopian av arbetet och ingen backup fanns.
När dom kom tillbaks efter 3 veckor visade det sig att Alan Parsons precis hade förstått vad dom ville få fram och hur.
Det som impar på skivan är Det musikaliska lite psykedeliska inslaget samt texterna som är härligt underfundiga.
Det sämsta man kan göra är att sitta och analysera albumet istället för att bara lyssna och njuta.
Om det är sant vet jag inte, men det lär säljas flera miljoner kopior av skivan varje år.
Så mycket att ingen av dom nånsin behöver bry sig om allmänekonomi så länge dom lever.
Vad som är sant och vad som är dikt i skrönan vet jag inte heller, men den ger en viss inblick Alan Parsons liv i alla fall.
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster