Ibland slår musik man hör ned som en bomb i hjärnan. Jag framhärdar i att "CD-revyn" är ett av de bästa radioprogram som finns.
I söndags så granskade man bl a Harnoncourts sista inspelning i livet med Concentus Musicus. Han har väl mest gjort sig känd som barock- och enkanneligen Bachtolkare. Det är förunderligt att så slitna verk som Beethovens 4:a och 5:a kan lockas fram i nytt liv, mem den gamle mannen lyckas med sina musiker nästan med det omöjliga. Instrumentariet, där oboerna låter litet mer "skalmejiga", fagotterna litet mer "pruttiga", blecket litet mer "bleckigt" osv använder han i en tolkning med okynniga pauseringar och en nerv så att jag baxnade. Färgstarkt för att använda ett bra ord.
Ljudtekniskt Spitzenklass skulle jag säga.
Dessutom Bibers Missa Salzburgiensis, totalt 54 stämmor barockprakt med orkester, kör och solister, med den ojämförlige Jordi Savall och en hel räcka musiker.
Det var en debatttråd om orkesterinspelning härförleden och man blir väldigt nyfiken på hur detta är gjort. Enligt panelen i CD-revyn så är texthäftet fylligtt på gränsen till nörderi och man kan ju hoppas att där framgår något litet. Det är tydligen taget i någon spansk medeltidsborg och det är alldeles uppenbart att sådant musicerande lyckas man knappast fånga med musiker i små bås med hörlurar som gör pålägg!
Allt finns i CD-revyns lista på Spotify i väntan på att CD:ar hinner hit. Rekommenderas vänligt men bestämt för er som är modiga nog att våga er på "ickedunkadunka"!