Beethoven/Harnoncourt och Biber/Savall i CD-revyn

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Beethoven/Harnoncourt och Biber/Savall i CD-revyn

Inläggav Anders J » 2016-04-14 08:53

Ibland slår musik man hör ned som en bomb i hjärnan. Jag framhärdar i att "CD-revyn" är ett av de bästa radioprogram som finns.

I söndags så granskade man bl a Harnoncourts sista inspelning i livet med Concentus Musicus. Han har väl mest gjort sig känd som barock- och enkanneligen Bachtolkare. Det är förunderligt att så slitna verk som Beethovens 4:a och 5:a kan lockas fram i nytt liv, mem den gamle mannen lyckas med sina musiker nästan med det omöjliga. Instrumentariet, där oboerna låter litet mer "skalmejiga", fagotterna litet mer "pruttiga", blecket litet mer "bleckigt" osv använder han i en tolkning med okynniga pauseringar och en nerv så att jag baxnade. Färgstarkt för att använda ett bra ord.

Ljudtekniskt Spitzenklass skulle jag säga.

Dessutom Bibers Missa Salzburgiensis, totalt 54 stämmor barockprakt med orkester, kör och solister, med den ojämförlige Jordi Savall och en hel räcka musiker.

Det var en debatttråd om orkesterinspelning härförleden och man blir väldigt nyfiken på hur detta är gjort. Enligt panelen i CD-revyn så är texthäftet fylligtt på gränsen till nörderi och man kan ju hoppas att där framgår något litet. Det är tydligen taget i någon spansk medeltidsborg och det är alldeles uppenbart att sådant musicerande lyckas man knappast fånga med musiker i små bås med hörlurar som gör pålägg!

Allt finns i CD-revyns lista på Spotify i väntan på att CD:ar hinner hit. Rekommenderas vänligt men bestämt för er som är modiga nog att våga er på "ickedunkadunka"!
Senast redigerad av Anders J 2016-04-15 00:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Beethove/Harnoncourt och Biber/Savall i CD-revyn

Inläggav darkg » 2016-04-14 09:00

:-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Beethove/Harnoncourt och Biber/Savall i CD-revyn

Inläggav Bill50x » 2016-04-14 09:22

Jo, det är ju fan vad man missar när man slarvar med radiolyssningen :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Beethoven/Harnoncourt och Biber/Savall i CD-revyn

Inläggav momus » 2016-04-15 13:00

Jag vågar knappt lyssna på CD-revyn längre. Har väl gjort av med en dryg tusenlapp på nya CD-skivor tack var det programmet.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Beethoven/Harnoncourt och Biber/Savall i CD-revyn

Inläggav Kalejdokom » 2016-04-15 20:42

Ja, det är ett fantastiskt program, om än på gränsen till väl nördigt :) . Och ibland är dom lite roliga, eller ute på hal is. För ett tag sedan var det t.ex. någon som klagade på att en inspelning var basfattig. Jag googlade förstås upp inspelningen och slog på alla apparaterna i hifi-garderoben - och nog fanns det bas så det räckte på den inspelningen. Som någon myntat, bad sound kills good music 8) .

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Beethoven/Harnoncourt och Biber/Savall i CD-revyn

Inläggav Ronnie » 2016-04-16 09:51

Sicken otäck barockprakt! Såhär föredrar jag Biber: https://open.spotify.com/album/1DCzZPiBvFpOFyiKDUvEqi

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Beethoven/Harnoncourt och Biber/Savall i CD-revyn

Inläggav momus » 2016-04-16 10:59

Apropå "basfattiga" inspelningar. Jag har några professionella musiker i min närhet. Det är slående hur många av dom (de flesta) som är helt ointresserade av bra ljud (schyssta anläggningar). Vanligast är en liten mikroanläggning i vardagsrummet.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Beethoven/Harnoncourt och Biber/Savall i CD-revyn

Inläggav Kalejdokom » 2016-04-16 11:34

Samma erfarenhet här. Känner flera musiker i GSO, Göteborgsoperan och ledande semiprofessionella körer. Jag tror att det handlar om passion för konsten och musicerandet - det autentiska, liveuppförandet och själva utövandet. Att lyssna på andras (och kanske egna) inspelade verk står inte alls lika långt upp på dagordningen. Och jag ser ingen motsättning i detta.

För egen del, däremot, som ljudtekniker och med eget stort hifi-intresse, lägger jag stor vikt vid ljudkvaliten vid återgivning. Inte bara då vid återgivning av inspelningar utan även vid liveframträdanden (som ansvarig för PA-ljudet). Och då är det inte ovanligt att man får ett erkännande även från musikerna, när de upplevt att ljudet varit "bra" - så helt ointresserade av ljudet är de nog inte :) .

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Beethoven/Harnoncourt och Biber/Savall i CD-revyn

Inläggav Ronnie » 2016-04-17 00:57

Ä fan, idag gillar jag den hör överpampiga kröna-konungen-musiken. Brukar ha svårt för sånt. Har just fått ordning på stereon för första gången på ett halvår sådär. Det kanske spelar in. :)

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Beethoven/Harnoncourt och Biber/Savall i CD-revyn

Inläggav HenrikTornquist » 2016-04-18 20:58

Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster