Bach's sonatas och paritas

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Chaconne
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 2016-02-02

Bach's sonatas och paritas

Inläggav Chaconne » 2016-06-05 14:49

Vi talade om Bach's sonatas och paritas på jobbet i fredags, samtalet handlade om vem som gjort den bästa tolkningen. Några tyckte Poulet andra gillade Grumiaux. Jag brukar lyssna på Grumiaux, Milstein eller Jansen. Har ni någon favorit?

Mvh

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bach's sonatas och paritas

Inläggav petersteindl » 2016-06-05 17:37

På många sätt är jag lite svag för Gidon Kremer, en sann musikant som tillför lite andra saker till musiken som jag gillar.



Här är Grumiaux som jag också gillar fast då egentligen mest i lite senare musik.



Hillary Hahn. Inte min grej.

VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Chaconne
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 2016-02-02

Re: Bach's sonatas och paritas

Inläggav Chaconne » 2016-06-05 17:59

Hej Peter,

tack för tipsen, jag skall kolla in Kremer, det verkar intressant. Hillary är inte heller min grej, för mycket uppe i huvudet för min smak.

Mvh

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Bach's sonatas och paritas

Inläggav Mats » 2016-06-05 18:18

Gillad Kremer bäst av dessa, håller med om att Hahn kändes mindre intressant.

Chaconne
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 2016-02-02

Re: Bach's sonatas och paritas

Inläggav Chaconne » 2016-06-05 18:21

Hej igen Peter,

Jag såg att Kremer har gjort en inspelning på Philips och en på ECM, är det Philipstolkningen du syftar på ?

Mvh

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bach's sonatas och paritas

Inläggav petersteindl » 2016-06-05 19:51

Chaconne skrev:Hej igen Peter,

Jag såg att Kremer har gjort en inspelning på Philips och en på ECM, är det Philipstolkningen du syftar på ?

Mvh


Nej det är i vart fall inte framförandet på Philips. Jag har inte hört ECM men av det jag läst verkar det närmast likna det framförande han gör på tuben i kyrkan. Det jag hör på tuben blir jag pigg och levande av. Hahn är ett sömnpiller som jag tycker är ett tråkigt framförande.

Jag vet att Gidon har en synnerligen egen spelstil där han tar ut svängarna rejält och gör det på ett intressant sätt och han är mer musikant än violinist, tycker jag. Jag gillar det. En god musikant gör musiken levande. Andra har svårt för detta. Sedan finns det violinkonserter med orkester som kräver sin violinist.

Jag har aldrig gillat Bachs partitor för soloviolin. Jag har samtidigt hävdat att alla spelar musiken på fel sätt d v s de har inte förstått musiken. Jag har flera olika inspelningar med diverse violinister men jag spelar dem nästan aldrig. Köper jag den med Gidon så kommer jag nog spela den. Avsnittet på tuben lyfter och ger mersmak, tycker jag.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Chaconne
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 2016-02-02

Re: Bach's sonatas och paritas

Inläggav Chaconne » 2016-06-05 20:09

Hej Peter,

jag skall kolla in tuben. Ja, jag kan tänka mig att många har svårt för hans tolkningar, jag tycker det är kul med variation, och jag tror inte på den ultimata versionen, även om många hävdar motsatsen. Jag tycker att humör och var man är känslomässigt för tillfället avgör i väldigt hög grad vad jag vill lyssna på, särkilt när det gäller klassiskt.

Mvh

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bach's sonatas och paritas

Inläggav petersteindl » 2016-06-05 20:21

Nu har jag sökt upp ECM-inspelningen med Kremer.

Sonator


Tveklöst kryper den innanför skinnet. Det här är min grej.

Partitor


Partitas recorded at Lockenhaus, Pfarrkirche St. Nikolaus, September 25–29, 2001
Sonatas recorded at Riga, Recording Studio, March 10–15, 2002

Gidon Kremer plays an instrument by Giuseppe Guarnieri del Gesù, the "Ex-David" from 1730

Intressant. Jag visste inte att han spelar på en Guarnieri del Gesù. Det gjorde Jascha Heifetz också och han hade David. Varje violin har sitt egennamn. Det finns inte så många. Men jag gillar tonen som är mycket mättad till skillnad från exempelvis Stradivarius som jag inte riktigt ser storheten i. Av de violinister som yttrat sig om Guarnieri del Gesù så verkar det som de är mer svårspelade än Stradivarius men lyckas man så blir resultatet briljant med klarhet, styrka och skönhet.

Här kan man läsa mer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Giuseppe_Guarneri

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bach's sonatas och paritas

Inläggav petersteindl » 2016-06-05 20:38

Här är Chaconne med Gidon.



Sedan finns ju även Gitlis version.



Å andra sidan finns ju faktiskt Jascha Heifetz på tuben med Chaconne. :)



Det är fantastiskt vilken lika klang Heifetz och Kremer har och båda spelar med Giuseppe Guarnieri del Gesù, där Haifetz spelar med David och Gidon med "Ex-David" from 1730.

Den klangen passar mig. Även Gitlis har en Guarnieri del Gesù, men jag undrar om det är den han spelar på i sitt framförande?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 673
Blev medlem: 2003-12-11
Ort: Göteborg

Re: Bach's sonatas och paritas

Inläggav Jonas » 2016-06-07 14:25

Bilagor
R-4186946-1357992993-7794_jpeg.jpg
R-4186946-1357992993-7794_jpeg.jpg (65.29 KiB) Visad 1708 gånger


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster