Moderator: Redaktörer
Audiohd skrev:Så du menar att min vita dubbel i mono med nummer 146950 är 14 matrisen skiva nr 6950?
Audiohd skrev:Har på senare tid ägnat tid åt att jämföra olika utgåvor av Genesis mästerverk "The Lamb Lies Down on Broadway".
Har några vinylrippar, en japansk cd och en vinylutgåva på Classic Records. I min anläggning är Classic Records
vinylen klart bäst. Rejält med dynamik och detaljer. Det är den gamla mixen.
Vore skoj att höra om andras erfarenheter av olika utgåvor.
sprudel skrev:En av mina största tabbar i livet var när jag gick ner tll Bengans i GBG o bytte in alla mina LP mot CD i tanken att CD är så mycket bättre.
Många fina utgåvor där bla köpte jag direkt när den kom Genesis Lammet på Broadway. Stor fantast fortfarande, men på den tiden var Peter Gabriel enastående.
Audiohd skrev:Ingen som är intresserad av min grundfråga om olika utgåvor av "Lamb"?
Vore som jag skrev skoj att läsa om andras erfarenheter, även om det även
är skoj att läsa om Beatles och Peter Gabriel oxå
momus skrev:Finns jordbrummet kvar på dom audiofila utgåvorna?
sprudel skrev:En av mina största tabbar i livet var när jag gick ner tll Bengans i GBG o bytte in alla mina LP mot CD i tanken att CD är så mycket bättre.
Almen skrev:sprudel skrev:En av mina största tabbar i livet var när jag gick ner tll Bengans i GBG o bytte in alla mina LP mot CD i tanken att CD är så mycket bättre.
En av mina var när jag bytte in alla mina original-CD mot Remastered Editions.
PekkaJohansson skrev:Eftersom ingen har påpekat det än i tråden: de första kompaktskivorna med Genesis på engelsk press (identiska mastringar pressades för vissa titlar även i andra länder) från mitten av 1980-talet skäms alls icke för sig. Jag har lyssnat särskilt mycket på "Foxtrot" och "Lamb lies down" genom åren och föredrar kompaktskivan i alla väder.
På fråga B svarar jag att det är ett större misstag att byta original-cd till remastrade än att ersätta vinyler med original-cd.
Med vänlig hälsning
Pekka
CODY skrev:Hej,
Jag är ingen Genesis-expert, men jag gillar dem. Jag har Lamb på dubbel-Lp från 70-talet (vet då jag ärvt den). Mitt ex har nr 6641 226 är utgiven på Charisma (med tedrickargubben från Alice) och har texter på innerpåsarna och en lång berättelse inuti gatefolden. Jag har försökt kolla lite och det verkar vara en tyskpress, men det är svårt att bringa någon reda i vad det är för utgåva.
Hur som helst låter den fantastiskt
CODY skrev:Selling England by the Pound är fin som snus, men Gabriel är den bättre sångaren. Vika nummer är det på din Lamb, Peter?
Jansson skrev:PekkaJohansson skrev:Eftersom ingen har påpekat det än i tråden: de första kompaktskivorna med Genesis på engelsk press (identiska mastringar pressades för vissa titlar även i andra länder) från mitten av 1980-talet skäms alls icke för sig. Jag har lyssnat särskilt mycket på "Foxtrot" och "Lamb lies down" genom åren och föredrar kompaktskivan i alla väder.
På fråga B svarar jag att det är ett större misstag att byta original-cd till remastrade än att ersätta vinyler med original-cd.
Med vänlig hälsning
Pekka
En mycket bra rekommendation.
Just Lamb har jag inte på Charismas första utgåvor på cd men väl
Trespass, Nursery cryme, Foxtrot, Selling England by the pound och Wind and wuthering.
Alla dessa låter utmärkt.
Eftersom Genesis varierar så kraftigt beroende vilken pressning man har på vinyl är Charismas cd-utgåvor ett pålitligt och välljudande val.
Har just lyssnat igenom Selling England och även om en LP -pressning från Tyskland är den mest välljudande är Charismas cd bättre än de två tidiga utgåvorna jag har från England på vinyl.
Personligen skulle jag väldigt gärna vilja att Steven Wilson kunde ta sig an Genesis katalog från Trespass fram till Wind and wuthering.
Man kan bara hoppas men det är väl inget att våga tro på.
MagnusT skrev:
Lista i Excelfil på de flesta Genesisreleaserna på CD med info om peak, R128 m.m. Sen måste man ju lyssna förstås
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster