Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audiohd
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 2016-02-13
Ort: Stockholm

Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway

Inläggav Audiohd » 2016-06-08 20:29

Har på senare tid ägnat tid åt att jämföra olika utgåvor av Genesis mästerverk "The Lamb Lies Down on Broadway".
Har några vinylrippar, en japansk cd och en vinylutgåva på Classic Records. I min anläggning är Classic Records
vinylen klart bäst. Rejält med dynamik och detaljer. Det är den gamla mixen.

Vore skoj att höra om andras erfarenheter av olika utgåvor.
If songs were lines in a conversation the situation would be fine.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway

Inläggav Perfector » 2016-06-08 20:45

Det man kan kolla är numret i innerspåret.
Där kan man ofta se vilken matris som använts.
Låga matris och pressnummer är det bästa för god ljudkvalitet.
Beatles vita har tom. angivet på konvolutet vilken matris och vilket nummer på matrisen.
Mitt ex är 41054, dvs den 1054'e kopian på den 4'e matrisen vilket borgar för god kvalitet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Audiohd
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 2016-02-13
Ort: Stockholm

Re: Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway

Inläggav Audiohd » 2016-06-08 22:08

Så du menar att min vita dubbel i mono med nummer 146950 är 14 matrisen skiva nr 6950?
If songs were lines in a conversation the situation would be fine.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway

Inläggav Perfector » 2016-06-08 22:15

Audiohd skrev:Så du menar att min vita dubbel i mono med nummer 146950 är 14 matrisen skiva nr 6950?

Det bör stämma bra.
Matriserna slits och ju fler man gör ju mer hörs det.
Speciellt som man pressar 10000 exemplar på varje matris.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway

Inläggav sprudel » 2016-06-09 07:48

Audiohd skrev:Har på senare tid ägnat tid åt att jämföra olika utgåvor av Genesis mästerverk "The Lamb Lies Down on Broadway".
Har några vinylrippar, en japansk cd och en vinylutgåva på Classic Records. I min anläggning är Classic Records
vinylen klart bäst. Rejält med dynamik och detaljer. Det är den gamla mixen.

Vore skoj att höra om andras erfarenheter av olika utgåvor.


En av mina största tabbar i livet var när jag gick ner tll Bengans i GBG o bytte in alla mina LP mot CD i tanken att CD är så mycket bättre.
Många fina utgåvor där bla köpte jag direkt när den kom Genesis Lammet på Broadway. Stor fantast fortfarande, men på den tiden var Peter Gabriel enastående.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway

Inläggav Bill50x » 2016-06-09 11:28

sprudel skrev:En av mina största tabbar i livet var när jag gick ner tll Bengans i GBG o bytte in alla mina LP mot CD i tanken att CD är så mycket bättre.
Många fina utgåvor där bla köpte jag direkt när den kom Genesis Lammet på Broadway. Stor fantast fortfarande, men på den tiden var Peter Gabriel enastående.

Stooor tabbe....

Peter Gabriel är fortfarande suverän, Genesis utan honom är ingenting.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway

Inläggav momus » 2016-06-10 14:08

Finns jordbrummet kvar på dom audiofila utgåvorna?

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway

Inläggav Griff » 2016-06-11 18:11

Peter Gabriel gav stor vikt vid att texterna skulle passa perfekt in i musiken och därmed fungera som ytterligare ett instrument.
Många gånger blir det riktigt knäppa textrader i Genesis tidiga album, till o med rent nonsens bara för att det skulle låta bra ihop med tempo takt och harmoni.

En av många favorittexttader från rubricerat album är den underbara raden från "The lambia": "it is the scent of garlic that lingers on my chocolate fingers".
Det finns mängder av exempel, i "Suppers ready" finns det många sådana, men det är ju ett annat album...

Jag ber om ursäkt för OT men minnen väcktes till liv då jag såg rubriken

/Anders

Användarvisningsbild
Audiohd
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 2016-02-13
Ort: Stockholm

Re: Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway

Inläggav Audiohd » 2016-06-12 16:39

Ingen som är intresserad av min grundfråga om olika utgåvor av "Lamb"?
Vore som jag skrev skoj att läsa om andras erfarenheter, även om det även
är skoj att läsa om Beatles och Peter Gabriel oxå :P
If songs were lines in a conversation the situation would be fine.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway

Inläggav Perfector » 2016-06-13 00:42

Audiohd skrev:Ingen som är intresserad av min grundfråga om olika utgåvor av "Lamb"?
Vore som jag skrev skoj att läsa om andras erfarenheter, även om det även
är skoj att läsa om Beatles och Peter Gabriel oxå :P

Har bara min vinylutgåva och inget att jämföra med.
Sorry.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway

Inläggav Jansson » 2016-06-14 17:15

momus skrev:Finns jordbrummet kvar på dom audiofila utgåvorna?


Det var de första pressarna.
Vad jag läst: -
De återkallades och man kunde tydligen byta in sitt ex. Påståenden om att de var mer dynamiska än efterföljande utgåvor. Kan vara en skröna.
Min Lamb är från -74. Saknar brummet. Köpte den i London samma år som den gavs ut.

Sitter inte i närheten av min skivsamling nu med kommer ihåg att i lacket står "Porky prime, Pecko och Tone" beroende på sid 1-4.
Var ett tag sen jag grävde ner mig i utgåvorna av Lamb.
Tror att efterföljande utgåvor - 74 hade olika generationer av matriser som blandades ganska friskt. (gen 2-7).

Hur som helst, jag har den på CD också.
Cd är en remaster från 2008. Låter inte bra, distar påtagligt och är allmänt jobbig att lyssna på. Vet inte vad man kan ha den till ?
Hänga upp den i ett snöre i trädgården för att skrämma bort rådjur?

@ Audiohd:
Classic utgåvan låter mycket intressant.
Vad menar du med den gamla mixen?

George Peckham mastrade den för vinyl från början. Men det är väl inte det du syftar på?
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway

Inläggav Almen » 2016-06-15 08:05

sprudel skrev:En av mina största tabbar i livet var när jag gick ner tll Bengans i GBG o bytte in alla mina LP mot CD i tanken att CD är så mycket bättre.

En av mina var när jag bytte in alla mina original-CD mot Remastered Editions. :(
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway

Inläggav sprudel » 2016-06-15 09:29

Almen skrev:
sprudel skrev:En av mina största tabbar i livet var när jag gick ner tll Bengans i GBG o bytte in alla mina LP mot CD i tanken att CD är så mycket bättre.

En av mina var när jag bytte in alla mina original-CD mot Remastered Editions. :(


Ja, det var en annan mina man gick på. Måste ju vara bättre. :evil:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11468
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway

Inläggav PekkaJohansson » 2016-06-15 16:08

Eftersom ingen har påpekat det än i tråden: de första kompaktskivorna med Genesis på engelsk press (identiska mastringar pressades för vissa titlar även i andra länder) från mitten av 1980-talet skäms alls icke för sig. Jag har lyssnat särskilt mycket på "Foxtrot" och "Lamb lies down" genom åren och föredrar kompaktskivan i alla väder.

På fråga B svarar jag att det är ett större misstag att byta original-cd till remastrade än att ersätta vinyler med original-cd.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway

Inläggav Jansson » 2016-06-18 14:42

PekkaJohansson skrev:Eftersom ingen har påpekat det än i tråden: de första kompaktskivorna med Genesis på engelsk press (identiska mastringar pressades för vissa titlar även i andra länder) från mitten av 1980-talet skäms alls icke för sig. Jag har lyssnat särskilt mycket på "Foxtrot" och "Lamb lies down" genom åren och föredrar kompaktskivan i alla väder.

På fråga B svarar jag att det är ett större misstag att byta original-cd till remastrade än att ersätta vinyler med original-cd.

Med vänlig hälsning

Pekka


En mycket bra rekommendation.

Just Lamb har jag inte på Charismas första utgåvor på cd men väl
Trespass, Nursery cryme, Foxtrot, Selling England by the pound och Wind and wuthering.
Alla dessa låter utmärkt.

Eftersom Genesis varierar så kraftigt beroende vilken pressning man har på vinyl är Charismas cd-utgåvor ett pålitligt och välljudande val.

Har just lyssnat igenom Selling England och även om en LP -pressning från Tyskland är den mest välljudande är Charismas cd bättre än de två tidiga utgåvorna jag har från England på vinyl.


Personligen skulle jag väldigt gärna vilja att Steven Wilson kunde ta sig an Genesis katalog från Trespass fram till Wind and wuthering.

Man kan bara hoppas men det är väl inget att våga tro på.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Thomas Roth
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2016-03-10

Re: Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway

Inläggav Thomas Roth » 2016-06-18 16:24

Enligt planeringen från Universal skulle många av de tidiga skivorna ges ut på Blu-ray audio under 2015. Så blev det tyvärr inte. Det är väl bara Selling England som finns på Blu-ray audio. De finns ju på DVD-audio, men man kan väl anta att de är sönderremastrade.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway

Inläggav CODY » 2017-03-04 00:34

Hej,

Jag är ingen Genesis-expert, men jag gillar dem. Jag har Lamb på dubbel-Lp från 70-talet (vet då jag ärvt den). Mitt ex har nr 6641 226 är utgiven på Charisma (med tedrickargubben från Alice) och har texter på innerpåsarna och en lång berättelse inuti gatefolden. Jag har försökt kolla lite och det verkar vara en tyskpress, men det är svårt att bringa någon reda i vad det är för utgåva.

Hur som helst låter den fantastiskt :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7128
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway

Inläggav Dartman » 2017-03-04 00:52

Kådi,

Skönjer jag ett begynnande utgivnings(anal)(lp)(savant)intresse?

I all välmening


/Jonas (älskarGabrielGenesis)
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway

Inläggav petersteindl » 2017-03-04 00:57

CODY skrev:Hej,

Jag är ingen Genesis-expert, men jag gillar dem. Jag har Lamb på dubbel-Lp från 70-talet (vet då jag ärvt den). Mitt ex har nr 6641 226 är utgiven på Charisma (med tedrickargubben från Alice) och har texter på innerpåsarna och en lång berättelse inuti gatefolden. Jag har försökt kolla lite och det verkar vara en tyskpress, men det är svårt att bringa någon reda i vad det är för utgåva.

Hur som helst låter den fantastiskt :)


Japp, det var då det begav sig och jag hade de bästa utgåvorna på LP. Det var min favvo genesis.





Men Selling England by the Pound tyckte jag också var bra.



Låten Firth of Fifth är ett mästerverk. Måste höras.

Keyboardist Tony Banks, bassist/guitarist Mike Rutherford and drummer/singer Phil Collins, original lead singer Peter Gabriel and guitarist Steve Hackett.

På den tiden köpte jag även deras soloskivor t.ex. Steve Hacket.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway

Inläggav CODY » 2017-03-04 01:20

Selling England by the Pound är fin som snus, men Gabriel är den bättre sångaren. Vika nummer är det på din Lamb, Peter?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway

Inläggav Bill50x » 2017-03-04 14:13

För mig är det riktiga Genesis det med Peter Gabriel. Visst har Phil Collin klämt ur sig några bra låtar men vad som hände när PG försvann var att all dramatik och finurligheter försvann och kvar blev bara det stora orkestrala i musiken. Som att göra en kaka med bara socker... Men att PC är en mästare på melodier bär upp det hela ganska bra och för många är ju "hans" Genesis det bättre av dem.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway

Inläggav petersteindl » 2017-03-04 14:38

CODY skrev:Selling England by the Pound är fin som snus, men Gabriel är den bättre sångaren. Vika nummer är det på din Lamb, Peter?


Jag sålde hela min LP-samling på 90-talet. Har inte återskaffat Genesis på CD. Jag gick in för att skaffa för mig helt nya skivor med annan musik än vad jag hade på LP. På LP-tiden visste jag exakt vilka graveringar, mastringar och pressningar man skulle ha. Det gällde alla utgåvor på varje enskilt skivbolag oavsett om det var klassiskt, jazz eller pop. Med CD blev det komplicerat. Tyckte det mesta lät sämre än de LP jag hade. Det fanns undantag.

Pekkas enträgna strävan efter bästa utgåvor har inspirerat. Jag är djupt besviken på det nya mastringseländet på tidigare inspelad musik. Det är som om musiken mejslas in i stål, betong och sten istället för originalets kött och blod. Det är förfärligt. Om nya musikförmågor vill ha den nya mastringen på sin musik så är det deras sak. Men om man ser varje LP som ett konstverk där och då, så vill jag gärna ha konstverket bevarat.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusT
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2005-09-18

Re: Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway

Inläggav MagnusT » 2017-03-04 18:35

Book1.zip
(72.92 KiB) Nerladdad 145 gånger


Lista i Excelfil på de flesta Genesisreleaserna på CD med info om peak, R128 m.m. Sen måste man ju lyssna förstås :-D
Magnus Thomé

Användarvisningsbild
3DBlaster
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2008-08-26

Re: Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway

Inläggav 3DBlaster » 2017-03-04 22:31

From the Genesis Box Set 1970-1975. This is the 2007 Reissues Interview conducted with band members Peter Gabriel, Tony Banks, Mike Rutherford, Phil Collins, and Steve Hackett.

Användarvisningsbild
Panelguy
 
Inlägg: 1938
Blev medlem: 2009-03-19

Re: Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway

Inläggav Panelguy » 2017-03-09 19:18

Mitt ex av "The Lamb" är en USA-press på ATCO (Atlantic). Utan Gabriel, inget Genesis.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway

Inläggav Jansson » 2017-08-02 17:45

Jansson skrev:
PekkaJohansson skrev:Eftersom ingen har påpekat det än i tråden: de första kompaktskivorna med Genesis på engelsk press (identiska mastringar pressades för vissa titlar även i andra länder) från mitten av 1980-talet skäms alls icke för sig. Jag har lyssnat särskilt mycket på "Foxtrot" och "Lamb lies down" genom åren och föredrar kompaktskivan i alla väder.

På fråga B svarar jag att det är ett större misstag att byta original-cd till remastrade än att ersätta vinyler med original-cd.

Med vänlig hälsning

Pekka


En mycket bra rekommendation.

Just Lamb har jag inte på Charismas första utgåvor på cd men väl
Trespass, Nursery cryme, Foxtrot, Selling England by the pound och Wind and wuthering.
Alla dessa låter utmärkt.

Eftersom Genesis varierar så kraftigt beroende vilken pressning man har på vinyl är Charismas cd-utgåvor ett pålitligt och välljudande val.

Har just lyssnat igenom Selling England och även om en LP -pressning från Tyskland är den mest välljudande är Charismas cd bättre än de två tidiga utgåvorna jag har från England på vinyl.


Personligen skulle jag väldigt gärna vilja att Steven Wilson kunde ta sig an Genesis katalog från Trespass fram till Wind and wuthering.

Man kan bara hoppas men det är väl inget att våga tro på.


Uppdatering till mitt inlägg.

Av en tillfällighet kom jag över " Lamb lies down on Broadway" på cd idag.
Dubbel CD ATCO 401-2 utgivningsår -87.
När det gäller tidiga Lamb på cd pressades den av Nimbus, Sanyo och ATCO.
I den här tråden framgår det att det är samma master på alla tre:
http://forums.stevehoffman.tv/threads/f ... 79/page-18

Nå hur låter den då? Jo då, betydligt bättre än remastern från 2008.

Men den är inte i paritet med min LP.
LPn är bättre på allt.

Lpn låter renare, mer dynamiskt och välljudande, detaljrikare och mer närvaro. Vad som först slår mig är hur trumljud och bastoner har en helt annan kraft på Lpn jmf med cdn.
Jag kan också spela LP betydligt starkare är ATCO cdn. ATCOn distar vid starkare volym, brumljudet (vilket Momus påpekade) finns också.

Lpn kan spelas mycket starkt utan att det besvärar på något vis, mycket välljudande.


Min dubbel LP av " Lamb" :
CGS 101
matris nr :arrow:
sid 1: CGS A4 porky prime cut , sid 2: B2 , pecko, sid 3: C4 tone, sid 4: D5 tone
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway

Inläggav HenrikTornquist » 2017-08-02 22:11

MagnusT skrev:
Book1.zip


Lista i Excelfil på de flesta Genesisreleaserna på CD med info om peak, R128 m.m. Sen måste man ju lyssna förstås :-D

Det var en rejält genomarbetad lista. Kudos till den som tagit sig tid med det.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway

Inläggav Jansson » 2017-08-02 22:33

I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway

Inläggav Almen » 2017-08-14 14:46

Här är en tio år gammal tråd på faktiskt: Genesis på SACD söndermastrat
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster