Brian Wilson "Smile"

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Brian Wilson "Smile"

Inläggav sprudel » 2016-08-24 20:49

Den här skivan snurrar nu mycket. Har tidigare nästan enbart lyssnat på öppningsspårets a capella men med nya förförstärkaren så har det blivit bättre liv i musiken och hela albumet är spännande. Ljud överallt från en gammal favorit.
Ingen aning vilken pressning/ mastring jag har då jag fått den via musikbyte av flac-filer.
Molt gjorde en gedigen artikel om Smile, men jag har nog inte kvar numret tyvärr.
Vore kul att få tips om bästa mastreringen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Brian Wilson "Smile"

Inläggav paa » 2016-08-24 22:40

Det är MoLT nr 4-2011 man ska leta efter. Min ligger tyvärr inte på "rätt plats" f.n.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Brian Wilson "Smile"

Inläggav sprudel » 2016-08-25 11:15

paa skrev:Det är MoLT nr 4-2011 man ska leta efter. Min ligger tyvärr inte på "rätt plats" f.n.


Bra paa, ska se om den finns kvar någonstans :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Brian Wilson "Smile"

Inläggav Jansson » 2016-08-25 18:27

sprudel skrev:
paa skrev:Det är MoLT nr 4-2011 man ska leta efter. Min ligger tyvärr inte på "rätt plats" f.n.


Bra paa, ska se om den finns kvar någonstans :)


Jag tror ( inte säker) att artikeln handlade mer om endast en utgåva och inget annat.
Har den nånstans i huset i Småland. Ska kolla i helgen. I så fall fixar jag den till dig.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Brian Wilson "Smile"

Inläggav sprudel » 2016-08-26 08:03

Jansson skrev:
sprudel skrev:
paa skrev:Det är MoLT nr 4-2011 man ska leta efter. Min ligger tyvärr inte på "rätt plats" f.n.


Bra paa, ska se om den finns kvar någonstans :)


Jag tror ( inte säker) att artikeln handlade mer om endast en utgåva och inget annat.
Har den nånstans i huset i Småland. Ska kolla i helgen. I så fall fixar jag den till dig.


Fino! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Brian Wilson "Smile"

Inläggav momus » 2016-09-02 12:25

Min utgåva av Smile är det lilla boxen (CD) med utdrag från inspelningen och den ”färdiga” versionen av Smile (som den kunnige kommer ihåg så blev det ju aldrig nån utgiven Smile när det begav sig).

Finns även som bautaboxar med långa utdrag från inspelningarna (även på vinyl, dyrt). Men dom är nästan olyssningsbara. Samma fras övas och övas och övas. Brian Wilson blev aldrig riktigt nöjd. Och hemma satt han (skröna?) och lekte i en sandlåda som han hade i vardagsrummet och satt ibland tillsammans med van Dyke Parks vid pianot och skrev bl a Surfs Up. Som sen dök upp på en annan skiva.

Han mådde inte bra och var ofta hög som ett hus.

Intressant med repetionsskivan (-orna) är att ljudet är magnifikt men själva rekonstruktionen av Smile är mer eller mindre i nån slags mono. Så vill man höra hur det egentligen lät i studion så är det kortare redigerade CD:n (finns även på vinyl) kul att lyssna på.

Att många tidiga skivor med Beach Boys var i nån slags enkel monovariant berodde på att Brian inte kan höra med bägge öronen. Hans farsa slog till honom i dom tidigare tonåren så han mer eller mindre förlorade hörseln på ena örat. Och så var det ju tidsandan förstås.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Brian Wilson "Smile"

Inläggav paa » 2023-03-13 13:56

Kan rekommendera denna Amerikanska dokumentär från 2021, Beach Boys och Brian Wilson: Long Promised Road
https://www.svtplay.se/video/8Wv6bm3/be ... mised-road
Där får man bl.a se den sandlåda som Brian placerat flygeln i och mycket annat superintressant.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Brian Wilson "Smile"

Inläggav PerStromgren » 2023-03-13 16:19

paa skrev:Kan rekommendera denna Amerikanska dokumentär från 2021, Beach Boys och Brian Wilson: Long Promised Road
https://www.svtplay.se/video/8Wv6bm3/be ... mised-road
Där får man bl.a se den sandlåda som Brian placerat flygeln i och mycket annat superintressant.


Härlig film! Jag tittade några minuter, men ska spara den till i kväll!
... tycker jag!

Per

tamburinifan
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2023-02-04

Re: Brian Wilson "Smile"

Inläggav tamburinifan » 2023-03-13 16:20

+1, mkt fin dokumentär.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Brian Wilson "Smile"

Inläggav bassman » 2023-03-15 18:36

Smile tog väl 30 år att bli klar..! Den plattan har passerat helt under min radar! Såg dokumentären men har tyvärr inte hört Smile och blev nyfiken, den ligger i pipen :)

Sorgligt att Brian lider svårt av sin psykiska ohälsa som han dragits med sedan 22 års ålder :|
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Brian Wilson "Smile"

Inläggav distad » 2023-03-19 01:04

bassman skrev:Smile tog väl 30 år att bli klar..! Den plattan har passerat helt under min radar! Såg dokumentären men har tyvärr inte hört Smile och blev nyfiken, den ligger i pipen :)

Sorgligt att Brian lider svårt av sin psykiska ohälsa som han dragits med sedan 22 års ålder :|

Känner igen mig i att musik kan ge ett lugn när man inte mår bra. Mycket fin film. :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster