Hur törs de? Jag Vill Ha! (Brahms)

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Hur törs de? Jag Vill Ha! (Brahms)

Inläggav jockewe » 2016-11-18 18:34

- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hur törs de? Jag Vill Ha! (Brahms)

Inläggav Perfector » 2016-11-18 18:40

Ingenting går upp mot direktgravyr.
Jag var en samlare av stora mått i min ungdom och har en hel del, både pop och klassiskt som direktgravyr.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur törs de? Jag Vill Ha! (Brahms)

Inläggav petersteindl » 2016-11-18 19:18

jockewe skrev:https://www.berliner-philharmoniker-recordings.com/rattle-brahms-vinyl.html?___store=rec_en&___from_store=rec_de

Här är en teaserfilm;

https://www.facebook.com/BerlinPhil/vid ... 850149691/


Ja, se där, som gamla stenkakor d v s inget klippande i musiken utan det är ett och endast ett musikevent. Då blir resultatet oftast bättre. Jag såg den för några timmar sedan på fb.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Hur törs de? Jag Vill Ha! (Brahms)

Inläggav lennartj » 2016-11-19 02:34

Suck,
jag vill också ha, men priset!
I dag önskar jag att jag köpt fler direktgraverade LP i slutet av 70-talet, men det hängde på priset då också.
För ett par veckor sedan bytte jag tonarm på vinylspelaren och fick mina misstankar bekräftade,
den gamla Heliusarmen var den svagaste länken.
Dynamiken är klart slagkraftigare och perspektivåtergivningen mer skarpskuren med den nya Jelco-armen,
men det gäller ju även LP från bandmaster även om de direktgraverade är ultimata, men 499 Euro för bara
de fyra symfonierna är på tok för dyrt, tycker jag.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur törs de? Jag Vill Ha! (Brahms)

Inläggav petersteindl » 2016-11-19 02:44

lennartj skrev:Suck,
jag vill också ha, men priset!
I dag önskar jag att jag köpt fler direktgraverade LP i slutet av 70-talet, men det hängde på priset då också.
För ett par veckor sedan bytte jag tonarm på vinylspelaren och fick mina misstankar bekräftade,
den gamla Heliusarmen var den svagaste länken.
Dynamiken är klart slagkraftigare och perspektivåtergivningen mer skarpskuren med den nya Jelco-armen,
men det gäller ju även LP från bandmaster även om de direktgraverade är ultimata, men 499 Euro för bara
de fyra symfonierna är på tok för dyrt, tycker jag.


Det tycker inte jag, tror jag. Det har med upplagan att göra. Framgår det hur stor upplagan är? Eller åtminstone tänkt vara. Det blir några tusen. Går nåt snett så är det snabbt finito.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Hur törs de? Jag Vill Ha! (Brahms)

Inläggav lennartj » 2016-11-19 04:00

Upplagan är 1833 boxar, men jag bryr mig inte om produktionskostnad eller risktagande utan konstaterar att för mig är det inte värt 499 Euro att äga en direktgraverad utgåva av Brahms symfonier, utöver de jag redan har (bl.a. japanpressningar) oavsett vem som spelar.
För 199 Euro hade jag inte tvekat att beställa.
Den som äger en vinylrigg för över en kvarts miljon sek kanske är beredd att spendera mer för mjukvaran också.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur törs de? Jag Vill Ha! (Brahms)

Inläggav petersteindl » 2016-11-19 04:16

lennartj skrev:Upplagan är 1833 boxar, men jag bryr mig inte om produktionskostnad eller risktagande utan konstaterar att för mig är det inte värt 499 Euro att äga en direktgraverad utgåva av Brahms symfonier, utöver de jag redan har (bl.a. japanpressningar) oavsett vem som spelar.
För 199 Euro hade jag inte tvekat att beställa.
Den som äger en vinylrigg för över en kvarts miljon sek kanske är beredd att spendera mer för mjukvaran också.


Det är en helt annan sak än att säga att det är för dyrt. Det är för mycket pengar för dig är det rätta svaret. Låt säga att du kunnat köpa hela Samsungkoncernen för 100 miljoner kronor. Är det för dyrt eller är det för mycket pengar för dig?

Jag ser 499 Euro som ett slags subventionerat billighetspris. Ett slags konkursrea. 9 miljoner kronor i total omsättning. Det får du knappt några svenska dyrkablar för i en multikanaluppsättning. Är tolkningen bäst är 499 EUR = 0 kr som jag ser det. Då är det bara att trycka på enter och köpa.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Hur törs de? Jag Vill Ha! (Brahms)

Inläggav lennartj » 2016-11-19 18:09

Det är två olika sätt att formulera sig.
Jag ser inte dyrt och billigt som absoluta begrepp.
Brahms-boxen är för dyr för mig, jag skulle hellre köpa ett tjugotal blandade nya LP för motsvarande summa (ca. 5.000 SEK) om inte andra utgifter kom ivägen, men igår kostade det mig 4.469 SEK att "lösa ut" bilen från en oväntad liten service. Serviceindikatorn går på kalendertid om man kör lite, vilket får mig att hålla igen på månadens skivköp.
Du refererade till "dyr-kablar", i kombination med viss utrustning skulle jag inte kalla dem dyra även om priset är högt.
För ett par år sedan lånade jag, av ren nyfikenhet, några uppsättningar av Siltechs "billigaste" kablar, för endast ca. 40.000 SEK/per par

Bild

http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1540063#p1540063
Skulle jag byta mina 7 m långa signalkablar till slutstegen mot Siltechs mest påkostade Empress Double Crown, börjar priset på € 14.256 och 6,75 m kostar € 99.792 vilket i vår svenska skvalpvaluta blir bra nära en miljon kronor för ett par knappt 7 m långa signalkablar med XLR-kontakter. Är de dyra eller kostar bara (för) mycket pengar?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Hur törs de? Jag Vill Ha! (Brahms)

Inläggav Max_Headroom » 2016-11-19 22:27

Gillar man Brahms så är det väl bara att slå till.

Man kan tycka att en direktgravering borde bli billigare en multimickad produktion till band eller hårddisk. Men, för en direktgraverad produktion så måste orkestern öva mycket mer. Stycket måste sitta som en fläskläpp vid tagning. Vid en "normal" produktion så kan eventuella felspel och annat räddas i mixen, särskilt om man kör närmickat med en kanal per instrumment. Det är troligen mycket billigare att ha en tekniker som sitter och mixar än en hel jävla orkester som skall sitta och fila på samma stycke i flera dagar, hyra av lokal + extra utgifter.

hade det varit billigt med "one take" inspelningar (även till band/hårddisk) så hade man kört så hela tiden.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur törs de? Jag Vill Ha! (Brahms)

Inläggav petersteindl » 2016-11-19 23:48

Max_Headroom skrev:Gillar man Brahms så är det väl bara att slå till...


+1
Så ser jag det också.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

woland
Semesterfirare
 
Inlägg: 1473
Blev medlem: 2004-11-23

Re: Hur törs de? Jag Vill Ha! (Brahms)

Inläggav woland » 2016-12-02 14:38

lennartj skrev:Det är två olika sätt att formulera sig.
Jag ser inte dyrt och billigt som absoluta begrepp.
Brahms-boxen är för dyr för mig, jag skulle hellre köpa ett tjugotal blandade nya LP för motsvarande summa (ca. 5.000 SEK) om inte andra utgifter kom ivägen, men igår kostade det mig 4.469 SEK att "lösa ut" bilen från en oväntad liten service. Serviceindikatorn går på kalendertid om man kör lite, vilket får mig att hålla igen på månadens skivköp.
Du refererade till "dyr-kablar", i kombination med viss utrustning skulle jag inte kalla dem dyra även om priset är högt.
För ett par år sedan lånade jag, av ren nyfikenhet, några uppsättningar av Siltechs "billigaste" kablar, för endast ca. 40.000 SEK/per par

[ Bild ]

http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1540063#p1540063
Skulle jag byta mina 7 m långa signalkablar till slutstegen mot Siltechs mest påkostade Empress Double Crown, börjar priset på € 14.256 och 6,75 m kostar € 99.792 vilket i vår svenska skvalpvaluta blir bra nära en miljon kronor för ett par knappt 7 m långa signalkablar med XLR-kontakter. Är de dyra eller kostar bara (för) mycket pengar?


Det verkar vara kablarna som är direktgraverade!

Mvh


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster