Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav CODY » 2016-11-30 17:09

Animals köpte jag på LP i går. Så otroligt bra ljud. Resor bättre än den i o f s dammiga och smått repiga UK-utgåvan jag hade sedan tidigare. Jag höll på att dö.

Är det någon som har något att säga om de andra skivorna i denna remaster-serie från PF?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Simp_the_pimP
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 2012-03-06

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav Simp_the_pimP » 2016-12-07 11:55

Jag har en uppsjö av Pink Floyd plattor i olika pressningar.
Så detta skall givetvis kollas upp.
Animals är fö. min favorit med bandet.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav philipbtz » 2016-12-07 12:46

Nice!

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav lennartj » 2016-12-08 17:28

För alla som inte är vinylfanatiker vill jag varmt rekommendera mulikanals SACD-utgivningarna från Analogue Productions (motsägelsefullt) av Pink Floyds "Wish you were here" och Roger Waters "Amused to Death" som kom för drygt ett år sedan.
Då trodde och hoppades jag att de raskt skulle ta sig an fler album, för dessa gav verkligen mersmak, men några fler har det inte blivit.
De kostade då 35 USD/styck, vilket blev 460 SEK med frakt och moms (och starkare krona).
Dessutom verkar det som Pink Floyds "Wish you were here" håller på att ta slut. De som inte anger "out of stock"
http://store.acousticsounds.com/d/77001/Pink_Floyd-Wish_You_Were_Here-Hybrid_Multichannel_SACD
begär nu 99 USD för den.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav lennartj » 2016-12-08 17:37

CODY skrev:Animals köpte jag på LP i går. Så otroligt bra ljud. Resor bättre än den i o f s dammiga och smått repiga UK-utgåvan jag hade sedan tidigare. Jag höll på att dö.

Är det någon som har något att säga om de andra skivorna i denna remaster-serie från PF?

Vem (bolag eller person) har gjort dessa remasters?
Har du någon länk?
Bedömer du att de inte blivit uppenbarligen komprimerade med höjd medelnivå och jämntjockt ljud som följd?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav hifikg » 2016-12-08 22:25

lennartj skrev:För alla som inte är vinylfanatiker vill jag varmt rekommendera mulikanals SACD-utgivningarna från Analogue Productions (motsägelsefullt) av Pink Floyds "Wish you were here" och Roger Waters "Amused to Death" som kom för drygt ett år sedan.
Då trodde och hoppades jag att de raskt skulle ta sig an fler album, för dessa gav verkligen mersmak, men några fler har det inte blivit.
De kostade då 35 USD/styck, vilket blev 460 SEK med frakt och moms (och starkare krona).
Dessutom verkar det som Pink Floyds "Wish you were here" håller på att ta slut. De som inte anger "out of stock"
http://store.acousticsounds.com/d/77001/Pink_Floyd-Wish_You_Were_Here-Hybrid_Multichannel_SACD
begär nu 99 USD för den.


Folk tycker olika, eller försöker han bara få ner priset?

"I know others have mentioned it, but I find this disc to be very muffled sounding. Not happy at all with it. My equipment is all Marantz ( dedicated sacd player ). Beautiful pakaging, tho. Very strange how so many love this disc."
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav lennartj » 2016-12-09 00:39

hifikg skrev:
lennartj skrev:För alla som inte är vinylfanatiker vill jag varmt rekommendera mulikanals SACD-utgivningarna från Analogue Productions (motsägelsefullt) av Pink Floyds "Wish you were here" och Roger Waters "Amused to Death" som kom för drygt ett år sedan.
Då trodde och hoppades jag att de raskt skulle ta sig an fler album, för dessa gav verkligen mersmak, men några fler har det inte blivit.
De kostade då 35 USD/styck, vilket blev 460 SEK med frakt och moms (och starkare krona).
Dessutom verkar det som Pink Floyds "Wish you were here" håller på att ta slut. De som inte anger "out of stock"
http://store.acousticsounds.com/d/77001/Pink_Floyd-Wish_You_Were_Here-Hybrid_Multichannel_SACD
begär nu 99 USD för den.


Folk tycker olika, eller försöker han bara få ner priset?

"I know others have mentioned it, but I find this disc to be very muffled sounding. Not happy at all with it. My equipment is all Marantz ( dedicated sacd player ). Beautiful pakaging, tho. Very strange how so many love this disc."
Han säger inget om hans anläggning bara är kapabel att spela 2-kanalsnedmixnngen på SACD. DEN är inget vidare. Det är 5.1 versionen som är "da shit" Jag spelar den på Oppo BDP-95 med ett rörmonoblock med var sin Carlsson/Sonab högtalare direkt ansluten till respektive analogutgång på Oppon (nästan iaf, stereosteg bak och klass-D till subbarna, om man ska vara noga).
Jag har ganska få multikanals SACD, men på de flesta är 2-kanalsmixningen MYCKET sämre än 5.1 versionen!
Var hittade du ditt citat, förrresten?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav hifikg » 2016-12-09 07:55

lennartj skrev:
hifikg skrev:
lennartj skrev:För alla som inte är vinylfanatiker vill jag varmt rekommendera mulikanals SACD-utgivningarna från Analogue Productions (motsägelsefullt) av Pink Floyds "Wish you were here" och Roger Waters "Amused to Death" som kom för drygt ett år sedan.
Då trodde och hoppades jag att de raskt skulle ta sig an fler album, för dessa gav verkligen mersmak, men några fler har det inte blivit.
De kostade då 35 USD/styck, vilket blev 460 SEK med frakt och moms (och starkare krona).
Dessutom verkar det som Pink Floyds "Wish you were here" håller på att ta slut. De som inte anger "out of stock"
http://store.acousticsounds.com/d/77001/Pink_Floyd-Wish_You_Were_Here-Hybrid_Multichannel_SACD
begär nu 99 USD för den.


Folk tycker olika, eller försöker han bara få ner priset?

"I know others have mentioned it, but I find this disc to be very muffled sounding. Not happy at all with it. My equipment is all Marantz ( dedicated sacd player ). Beautiful pakaging, tho. Very strange how so many love this disc."
Han säger inget om hans anläggning bara är kapabel att spela 2-kanalsnedmixnngen på SACD. DEN är inget vidare. Det är 5.1 versionen som är "da shit" Jag spelar den på Oppo BDP-95 med ett rörmonoblock med var sin Carlsson/Sonab högtalare direkt ansluten till respektive analogutgång på Oppon (nästan iaf, stereosteg bak och klass-D till subbarna, om man ska vara noga).
Jag har ganska få multikanals SACD, men på de flesta är 2-kanalsmixningen MYCKET sämre än 5.1 versionen!
Var hittade du ditt citat, förrresten?


Så kan det säkert vara. Här är ett citat till, som kan tyda på det. Jag hämtar dem från den sida du länkade. De allra flesta är översvallande positiva. Själv kör jag bara tvåkanal och har ingen SACD-spelare.

"Reviewer: Enrique Abeledo
I definitely agree with the post dated 12/02/2011. If you like to listen to music in Stereo, as it was originally intended, the two channel rendition of this SADC sounds bland and clinical. I don't think it sounds better than the standard CD. I did an A/B comparison with a 1978 Japanese vinyl re-issue I have and the differences were surprising. The vinyl version sounded noticeably better, with more character and warmth than the SADC. I am a huge advocate of the SACD format and I have many albums in my collection, but this release of Wish you Were Here was really disappointing. Just for clarification, I haven't listened to this release on a multi-channel system so I cannot comment about it. My criticism is about the 2-channel rendition of the SADC."
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav CODY » 2016-12-09 17:03

lennartj skrev:
CODY skrev:Animals köpte jag på LP i går. Så otroligt bra ljud. Resor bättre än den i o f s dammiga och smått repiga UK-utgåvan jag hade sedan tidigare. Jag höll på att dö.

Är det någon som har något att säga om de andra skivorna i denna remaster-serie från PF?

Vem (bolag eller person) har gjort dessa remasters?
Har du någon länk?
Bedömer du att de inte blivit uppenbarligen komprimerade med höjd medelnivå och jämntjockt ljud som följd?



Jag letade lite på nätet angående detta och fann denna tråd på Hoffmans forum där de flesta tyckte att det var en lyckad och "tyst" remaster.

http://www.pinkfloyd.com/vinyl/

http://forums.stevehoffman.tv/threads/new-pink-floyd-vinyl-reissues.523332/
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav CODY » 2016-12-15 14:15

Simp_the_pimP skrev:Jag har en uppsjö av Pink Floyd plattor i olika pressningar.
Så detta skall givetvis kollas upp.
Animals är fö. min favorit med bandet.



Simpy, Har du hunnit kika? Spelade nyss min nya Animals och det är samma känsla. Den kommer i en serie återutgåvor som kommer från Sony och kommer endast på LP.

jag skulle kunna tänka mig att köpa på mig allesammans om de är lika bra som Animals eller i vart fall komplettera upp samligen.

MVH
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav CODY » 2017-01-22 00:46

Ingen verkar ha någon koll. I fredags köpte jag Piper at the Gates of dawn från den senaste utgivningen, exklusiv för vinyl. Å det är samma visa här. Jag har Piper i engelskt stereo-original i halvdassigt (men OK) skick. Från vikta (fast i verkligheten tryckta) kanter bak på konvolutet, svart innerpåse till Columbia inneretiketten är det en ren faksimil. Denna remaster är också överlägsen den engelska originalet på LP. Jag har ingen CD, men har svårt att se hur det skulle kunna vara bättre än detta, faktiskt.

Det är James Guthrie, som tillsammans med sin kollega Joel Plante rattat nyutgåvan https://en.wikipedia.org/wiki/James_Guthrie_(record_producer) och Bernie Grundman som har gjort remasteringen. james Guthrie har som framgår rattat The Wall, som ju har bra ljudkvalitet.

Eftersom det var rea köpte jag även Meddle. Ser fram mot den som bara fan!
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav sprudel » 2017-01-24 07:52

Ges de enbart ut på vinyl?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav BORIS » 2017-01-24 09:10

Den serie återutgivningar som nu kommit på vinyl innehåller James Guthries remaster ifrån 2011. Den finns sedan tidigare utgiven på CD 2011 (Discovery box set) och det är samma version som nu ges ut igen av Pink Floyd Records på CD (och vinyl som sagt). Fö förmodligen också den som ligger på Spotify och de flesta andra streamingställena

Blir osäker på vad det är för version CODY köpt då han menar att det är en exklusiv vinyl-utgåva av Sony

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav CODY » 2017-01-24 09:48

Det är inte samma som 2011 års utgåva, har jag läst mig till. Visserligen är Guthrie inblandad i båda, men i detta senare fall är Bernie Grundman också inblandad. De är mastatarerade från magnetbanden, står det på dekal på konvolutet. Dessa finns bara på LP och inte på CD (ännu?).

MVH/CODY
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav BORIS » 2017-01-24 10:17

Ah, du har rätt CODY

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav CODY » 2017-01-24 19:06

Skulle förstås vara superfett om någon riktigt Pink Floyd-kung bara kom in och berättade hur det var egentligen :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav sprudel » 2017-01-24 21:37

CODY skrev:Det är inte samma som 2011 års utgåva, har jag läst mig till. Visserligen är Guthrie inblandad i båda, men i detta senare fall är Bernie Grundman också inblandad. De är mastatarerade från magnetbanden, står det på dekal på konvolutet. Dessa finns bara på LP och inte på CD (ännu?).

MVH/CODY


Och vaffö e de på detta vise?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav CODY » 2017-01-24 21:42

At the record company meeting
On their hands - a dead star
And ooh, the plans they weave
And ooh, the sickening greed
At the record company party
On their hands - a dead star
The sycophantic slags all say:
"I knew him first, and I knew him well"
Re-issue! Re-package! Re-package!
Re-evaluate the songs
Double pack with a photograph
Extra Track (and a tacky badge)
:)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav CODY » 2017-01-24 21:45

Fast såvitt jag vet så har PF inte återutgivits på LP sedan 1990-talet utan det är CD och SACD och annat som getts ut i främst lådor.

http://www.mojo4music.com/23911/pink-fl ... l-reissue/
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav lennartj » 2017-01-24 22:10

sprudel skrev:
CODY skrev:Det är inte samma som 2011 års utgåva, har jag läst mig till. Visserligen är Guthrie inblandad i båda, men i detta senare fall är Bernie Grundman också inblandad. De är mastatarerade från magnetbanden, står det på dekal på konvolutet. Dessa finns bara på LP och inte på CD (ännu?).

MVH/CODY


Och vaffö e de på detta vise?

De kan sälja produkten dyrare och
det är omöjligt att göra exakta kopior.
Det går nog att komma fler argument,
trådföljare, fyll på!
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav CODY » 2017-01-25 00:04

...att det inte getts ut LP med Pf på 20-år och det pågår en "vinylboom".
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
gonkius
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: E-län

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav gonkius » 2017-01-29 22:24

Jag gillar Animals. Gjorde ett litet LEGO-bygge i december för att fira 40 år sedan bilden av det klassiska omslaget togs...

BildBattersea Power Station '76 - Pink Floyd - Animals by gonkius, on Flickr
Maskinist på Holodeck 2

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav petersteindl » 2017-01-29 22:37

:D Fin!
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav CODY » 2017-02-01 01:37

haha!

jag såg floyd på 80-talet (eller kanske början av 90-talet), och då hade de grisaknoen i snöre över lokalen. Men det var någon slags retro. Fin legoa!

Nu har jag köpt och under kvällen lyssnat på Meddle från 2016/17-års LP-återutgivningserie och det är kusligt bra igen. 3 av 3 som jag hört.

Vad säger Pimpy? Vore inte lennartjs grammofon med ny tonarm värd en PF nyutgåva? Och vad säger petersteindel? Ska vi ge sprudel en grammofon? Och goooonkiius - was sagen Sie? :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav petersteindl » 2017-02-01 02:59

Det är väl klart. Sprudel behöver en grammophone, goooonkiius behöver en EMT.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav CODY » 2017-02-01 06:42

+1 :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
gonkius
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: E-län

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav gonkius » 2017-02-01 09:22

En EMT diskant för att lyssna på fläsket brinner? Jag hänger inte med i resonemanget...

Apropå grisen har jag för mig att de bytte ut den mot en riktigt ful galt på konserterna för att symbolisera bråket mellan Waters och resten av gruppen.
Maskinist på Holodeck 2

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav sprudel » 2017-02-02 22:13

petersteindl skrev:Det är väl klart. Sprudel behöver en grammophone, goooonkiius behöver en EMT.


Tas tacksamt emot. :)

Fyller år den 11 februari, tala om hur många ni blir så laddar jag upp med nödig skaffning. :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav petersteindl » 2017-02-03 02:23

gonkius skrev:En EMT diskant för att lyssna på fläsket brinner? Jag hänger inte med i resonemanget...

Apropå grisen har jag för mig att de bytte ut den mot en riktigt ful galt på konserterna för att symbolisera bråket mellan Waters och resten av gruppen.


EMT

Bild

Bild

Bild

Bild

En EMT är en EMT.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
pinnen
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2005-03-18
Ort: HCBS

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav pinnen » 2017-02-03 11:18

Var kan man hitta de bästa CD mastringarna för Pink Floyd??

Jag har köpt the wall, animals och dark side samt amused to death (Roger Waters) på US pressning då de skulle vara bättre + att jag målat på mina original cd så jag vill inte ens jämföra dom. Jag målade på den tiden jag trodde att allt som skrevs i hifi & mystik var sant :)

Var finns dom bästa cd pressningarna??. Jag struntar i priset :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Nästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster