Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav Jansson » 2017-03-03 18:00

Dartman skrev:
Jansson skrev:Wish You were here är min favorit bland alla omistliga PF och den har jag på fyra olika tidiga Lp-pressningar och ett flertal CD-utgåvor från olika år inklusive Experience edition från 2011.

Lpn är även här att föredra och låter bäst helt enkelt.

När det gäller CD:
Välj Harvest CDP 7 46035 2 . Tillverkad av Toshiba i Japan. Den låter väldigt bra!

En mycket välljudande utgåva som jag tror att en del lyssnare tom väljer framför en god Lp- pressning.
Varför? Jo WYWH har många tysta partier och det kan vara svårt att hitta en samtida pressning som är fri från knaster.

[ Bild ]

OBS! Viktigt, kolla Vernons sida för mer info så du får rätt utgåva av CDn.


:)

Det är den jag har. Den är den allra första cd jag köpte!

:) :) :)


/Jonas


Härligt Jonas!
Du prickar in två av två.

:D
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav Jansson » 2017-03-03 18:50

Jansson skrev:
PekkaJohansson skrev:Det finns alltså alternativa fakta om "The wall"? :-)

Med vänlig hälsning

Pekka


Ja.
Kolla länken jag bifogade i tidigare inlägg.

Här är info om din tyska cd:

http://www.pinkfloydarchives.com/DGerCDPF.htm

Men om jag får avsluta min ledighet över helgen så återkommer jag gärna med mina åsikter.

:)


The Wall.

Finns många trådar på Hoffmans forum om vilken utgåva som medlemmarna tycker låter bäst.
Här är bara ett axplock:

http://www.stevehoffman.tv/forums/showt ... d+the+wall

http://www.stevehoffman.tv/forums/showt ... d+the+wall

http://www.stevehoffman.tv/forums/showt ... d+the+wall

http://www.stevehoffman.tv/forums/showt ... d+the+wall

http://www.stevehoffman.tv/forums/showt ... d+the+wall

http://www.stevehoffman.tv/forums/showt ... d+the+wall

http://www.stevehoffman.tv/forums/showt ... d+the+wall

http://www.stevehoffman.tv/forums/showt ... d+the+wall

Ifrån en annan tråd citerar jag delavagus:
know, I know -- another thread about The Wall! (And it's my first post, too! How unimaginative of me!)

Seriously, though, I'd like some help clearing something up. I've been hunting down the best versions of all the Pink Floyd albums. I have been unable to hear the version of The Wall that this forum considers the best: the 50DP 52. I have, however, heard the 48DP 5007~8. My question is: Do these sound the same?

Yes, they do, according to Vernon Fitch (that is, unless I'm misunderstanding what "shares the same mastering as..." implies):

http://ourworld.compuserve.com/homepage ... .htm#Wall1

On the other hand, according to a list posted on this forum, the two are not only different, they are VERY different. Here's a proposed "definitive" list of the best copies of The Wall that I found posted here:

1. CBS/Sony 50DP 361-2 (first Japanese pressing)
2. Columbia C2K 36183 (Japan, Canada, USA)
3. Harvest CDS 7 46036 8 (UK, Holland)
4. Harvest CDS 7 46036 8 (UK, Sonopress Germany)
5. CBS 88485 (Japan)
6. CBS/Sony 48DP 5007~8 (Japan)
7. MFSL
8. Shine On Box (US)
9. Capitol/EMI/Toshiba/Harvest 7243 8 31243 2 (remaster from 1994)
10. Columbia/Sony remaster from 1997

As you can see, the 50DP is 1, whereas the 48DP comes in at a lowly 6. That suggests they're not at all the same.

Frankly, I'm hoping they aren't the same, because I'm not that happy with any of the versions of The Wall I've heard (meaning I'm not as happy with them as I am with my copies of DSOTM, for example): the 40DP sounds way too bright to me (is there a pre-emphasis problem going on for me?). I like the CDS 7 46036 8, which seems to have that "warm" sound that most of the "Holy Grail" recordings have, only too much so: it's too veiled. I don't like the C2K copies either; like the 48DP, they seem too bright and forward to me. Of all the copies I've heard, I'm tempted to say that the MFSL is the best, but I'm not a huge fan of that copy either. So I'm hoping that the 50DP really is the one.

Of course, if I could only get my hands on a copy, I could know for sure. But if the 50DP and the 48DP really are sonically equivalent, then I can stop searching and content myself with what I've got.

Finally, I apologize if this has been covered elsewhere on the forum -- in fact, I'm sure it has been covered. But there's just so much information here; I couldn't possible go through all of it. My research only led to contradictory claims, as I've shown.

Thanks!




Här är tråden i sin helhet.
http://forums.stevehoffman.tv/threads/t ... -8.175589/



Som cd utgåvor har jag om vi läser delavagus topplista:
Nr 1, 2, 3 och 7 i min skivsamling.
Som Lp har jag en första pressning UK samt en svensk pressning från året.

I tråden här på faktiskt "vad man behöver veta om the Wall" berörs ämnet preemfas.

I delavagus tråd kommer samma ämne upp och foobar 2000 förklarar det pedagogiskt:

CD pre-emphasis works just like the RIAA curve on LPs. It's an EQ curve that gets applied to the musical program, and needs to have the inverse EQ applied before/during playback.

In the CD case it's a pretty steep curve. Starts off gently at around 1k Hz, and slopes up to nearly +10dB at the highest frequencies. That's a massive treble boost, and you absolutely do not want to listen to the raw files on the CD that way!

So, for CD pre-emphasis you have that EQ curve applied, plus a bit that gets toggled on as a flag that pre-emphasis exists. Normally a CD player would make note of the flag, and apply the reverse EQ to bring things back to normal. If you rip the files off a CD to .wav (or .flac, or mp3, or whatever) you lose that flag. It will be entirely undetectable in the .wav. But, the music will still contain the massive treble boost! We need to correct for that.

In the case where you're listening to .flac files one option is to bring the files into a decent audio editing program and apply the reverse EQ. Some programs, and some vst EQ plug-ins, have a pre-set for this. I have a preset for Audacity (free editor) if you need it. There are also some stand-alone free programs; Sox and WaveEmph, that can apply the reverse EQ. iTunes will also automatically apply the reverse EQ to a rip if it sees the pre-emphasis flag on the disc.

The other option would be to use playback software that applies the EQ in real-time, leaving the files unmolested. A 10-band EQ is not going to cut it. You'll need something like an infinitely adjustable EQ, or a convolver impulse processor.

In any of those cases the quality of the results will depend on the quality of the EQ calculations in your chosen application.

For detecting the flag on a given CD I usually stick it in my vintage Denon CD player. A little light comes on if it detects it. Sadly, from what I hear, not all modern CD/DVD players can detect the flag. Exact Audio Copy will detect the flags, there is a column for that in the main info window, but the newer versions don't always get it right. You need to get version 0.95 pb3 or older to reliably detect it. Note that whether or not EAC detects the flag it will not do anything about applying the reverse EQ needed.

If all you have is a rip its impossible to detect whether pre-emphasis is present from the files alone. If you have a cue sheet you'll see "FLAGS PRE" after each track if the cue sheet was done properly. Note that it's possible for the current version of EAC to miss the flags, and generate an incorrect cue sheet without the flags.

If you want to re-burn a CD you'll need to use the cue sheet method to re-set the flags so the CD player can see them again. This doesn't actually apply the EQ to the files on the disc, just sets the flag to "on". This will not do anything if you're using a cue sheet as a playlist for your flac files on the computer. Only tell a (properly designed) CD player to turn the de-emphasis filter on.


Av mina två utgåvor har nr 1 och nr 2 preemfas.

Nåväl vilken utgåva låter bäst?

Det är inte vinylen. Faktiskt behöver du inte köpa UK tidig utan den svenska är lika bra.
Vinylen är dock bättre än nr 2, 3 och nr 7.

Den stora vinnaren är:

CBS/Sony 50DP 361-2

Den är sjukt bra!
Bäst på allt helt enkelt.

Det är lite knäppt kanske men den ger mig fortfarande gåshud varje gång jag spelar upp skivan . Ljudbilden är stoor. Mest dynamik, låter väldigt rent och du kan "titta in " i inspelningen samtidigt som du lyssnar på helheten. Jag kan spela den här betydligt starkare än någon annan version och allt bara flyter. Golvet vibrerar under fötterna på mig och det är bara njutbart.
Jag upptäcker fortfarande saker i inspelningen som jag inte tidigare inte lagt märke till.

Det som dock är viktigt här är just preemfas. (fast det har du ju redan listat ut)

Bild


Nu är jag fortfarande off topic till Codys tråd så därför:
Jag har lyssnat på 2011 remasters på Spotify via apple tv och dac och det är det närmaste jag kommit trådämnet. Svårt att ge något omdöme dessvärre.
Vinylerna har jag inte köpt.

Det är bara några hakar med CBS/Sony 50DP 361-2, preemfas har jag redan avhandlat och så är det en sak till.....Googla på vad marknaden vill ge för den så ser du vad jag menar....

Mitt andrahandsval till CBS/Sony är Columbia C2K 36183 fast den har ju premfas den också så du behöver avkoda den rätt om det ska bli rätt.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav CODY » 2017-03-03 23:32

Strålande Jansson!

Tack för all upplysning :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav petersteindl » 2017-03-03 23:54

Jansson, enligt de sajter du hänvisar till så är 1. CBS/Sony 50DP 361-2 (first Japanese pressing) och 2. Columbia C2K 36183 (Japan, Canada, USA) samma mastering.

Anser du att du hör skillnad på dessa? Av vad jag kan läsa så verkar det så.

Det finns exemplar av CBS/Sony 50DP 361-2 (first Japanese pressing) för 635 kr + frakt. Jag skulle gladeligen trycka på enter för köp om det vore så att det inte är från Ryssland. Jag litar inte riktigt på putingrabbarna.
Columbia C2K 36183 (Japan, Canada, USA) finns att köpa för ungefär halva priset.

Dyrare priser känns lite onödigt.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav PekkaJohansson » 2017-03-03 23:59

Från http://forums.stevehoffman.tv/threads/t ... -8.175589/

So you found that the C2K 36183 and 50DP sets have a different mastering? The C2K 36183 version was in print for many years, but I am not aware of any secret remasters.

Hey Keith,
you're right, they have the exact same mastering.


Så mycket för subjektiva intryck från Hoffmans forum och annorstädes. Faktiskt-medlemmarna kan tryggt förlita sig på vår egna tråd om "The wall" som det länkas till. En rad tidiga utgåvor av skivan delar samma master även om det kan skilja något i medelnivå.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav petersteindl » 2017-03-04 00:38

PekkaJohansson skrev:
Från http://forums.stevehoffman.tv/threads/t ... -8.175589/

So you found that the C2K 36183 and 50DP sets have a different mastering? The C2K 36183 version was in print for many years, but I am not aware of any secret remasters.

Hey Keith,
you're right, they have the exact same mastering.


Så mycket för subjektiva intryck från Hoffmans forum och annorstädes. Faktiskt-medlemmarna kan tryggt förlita sig på vår egna tråd om "The wall" som det länkas till. En rad tidiga utgåvor av skivan delar samma master även om det kan skilja något i medelnivå.

Med vänlig hälsning

Pekka


Om det skiljer något i medelnivå så är det inte samma mastering. Antingen är det identiskt, bit för bit, eller också är det inte så. Är det identiskt, bit för bit från första biten på CD1 till sista biten på CD2 så är det samma master d v s samma mastering, annars inte.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav Dartman » 2017-03-04 00:39

Nu blir jag fundersam. Sitter på CDP 7 46036 2 BIEM/JASRAC. Made in Japan.

Den ljuder svagt. Mycket svagt. Men distinkt och bra.

Jansson?


/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav PekkaJohansson » 2017-03-04 00:56

petersteindl skrev:
PekkaJohansson skrev:
Från http://forums.stevehoffman.tv/threads/t ... -8.175589/

So you found that the C2K 36183 and 50DP sets have a different mastering? The C2K 36183 version was in print for many years, but I am not aware of any secret remasters.

Hey Keith,
you're right, they have the exact same mastering.


Så mycket för subjektiva intryck från Hoffmans forum och annorstädes. Faktiskt-medlemmarna kan tryggt förlita sig på vår egna tråd om "The wall" som det länkas till. En rad tidiga utgåvor av skivan delar samma master även om det kan skilja något i medelnivå.

Med vänlig hälsning

Pekka


Om det skiljer något i medelnivå så är det inte samma mastering. Antingen är det identiskt, bit för bit, eller också är det inte så. Är det identiskt, bit för bit från första biten på CD1 till sista biten på CD2 så är det samma master d v s samma mastering, annars inte.

Med vänlig hälsning
Peter



Mastering har under de senaste 25 åren kommit att betyda införandet av dynamiska och klangmässiga förändringar på den färdiga originalproduktionsmastern. Det är alltså fortfarande samma mastering även om den färdiga mastern efter masteringingreppen har ändrats nivåmässigt.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav CODY » 2017-03-04 01:00

Var vänlig respektera trådämnet :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav petersteindl » 2017-03-04 01:13

PekkaJohansson skrev:
petersteindl skrev:
PekkaJohansson skrev:
Så mycket för subjektiva intryck från Hoffmans forum och annorstädes. Faktiskt-medlemmarna kan tryggt förlita sig på vår egna tråd om "The wall" som det länkas till. En rad tidiga utgåvor av skivan delar samma master även om det kan skilja något i medelnivå.

Med vänlig hälsning

Pekka


Om det skiljer något i medelnivå så är det inte samma mastering. Antingen är det identiskt, bit för bit, eller också är det inte så. Är det identiskt, bit för bit från första biten på CD1 till sista biten på CD2 så är det samma master d v s samma mastering, annars inte.

Med vänlig hälsning
Peter



Mastering har under de senaste 25 åren kommit att betyda införandet av dynamiska och klangmässiga förändringar på den färdiga originalproduktionsmastern. Det är alltså fortfarande samma mastering även om den färdiga mastern efter masteringingreppen har ändrats nivåmässigt.

Med vänlig hälsning

Pekka


Pekka, inte i min värld. Antingen är det identiskt samma master eller också inte. Om nivån skiljer så är sannolikheten för att ljudet inte är samma = 100 %. Så ser jag på saken. Utifrån detta kriterium kan jag diskutera. Hur andra ser på saken är för mig irrelevant. Andra har ingen talan i min värld. Samma master skall låta identiskt på olika utgåvor, annars är det olika masters och därmed olika mastringar. Punkt. Det existerar ingen kompromiss. Även om en master går tillbaks till samma mastrare som enkom ändrar nivån 0,000001 dB så är det i min värld en nyberäkning av dataflödet och då är det inte samma master. Det är min entydiga bestämda uppfattning och jag tar ingen som helst hänsyn till andra i den frågan. Om någon säger att det är en likartad master så är det ok, men identiskt samma är det inte. Jag är alldeles för gammal räv i gemet för att veta att varje manipulation med data, vad det än vara må, har en stor potential att ändra det slutliga resultatet.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav petersteindl » 2017-03-04 01:32

KÅDI, jag hann börja mitt inlägg innan du deletade ditt. Jag vill dock förklara vad jag menar.

CODY skrev:
CODY skrev:Var vänlig respektera trådämnet :)


:)


Precis, det är det jag gör. Vad är en remaster? Hur ser definitionen ut? För att kunna svara på detta måste man veta vad en Master är och vem som gör denna master och då kommer man ofelbart in på vad masteringbegreppet innebär. I den analoga världen är det enklare. I den digitala finns en mängd fallgropar. Jansson kan t.ex. med emfas hävda att CBS/Sony 50DP 361-2 (first Japanese pressing) och Columbia C2K 36183 (Japan, Canada, USA) låter helt olika trots att de enligt utsago skulle vara samma mastering och Jansson kan ha helt rätt. Enligt utsago har mastringarna olika nivå. Är det i så fall identiskt samma master? Denna skillnad räcker för mig för att anse att de med 100 % sannolikhet låter olika d v s de låter olika. Sedan gör jag själv undersökningen för att verifiera eller förkasta min hypotes. Svårare än så är det inte. Det innebär i klartext att jag ger Jansson 100 % rätt i det han säger, tills jag överbevisat mig själv.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav CODY » 2017-03-04 01:41

Jomenvisst, men tråden handlar om Pink Floyd. :)

Allt gott!
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav petersteindl » 2017-03-04 01:49

CODY skrev:Jomenvisst, men tråden handlar om Pink Floyd. :)

Allt gott!


Jag trodde tråden handlade om Pink Floyd remasters. Om Jansson skriver som han gör gällande the Wall så blir jag glad. Jag vill gärna ha en cd eller bit för bit identisk kopia av denna musik som verkligen gör musiken rättvisa. Hoppas att en dag kunna lyssna på och jämföra CBS/Sony 50DP 361-2 (first Japanese pressing) och Columbia C2K 36183 (Japan, Canada, USA). Ja, min D/A känner av emfas och kopplar automatiskt in pre-emfas.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav CODY » 2017-03-04 01:54

Det unnar jag dig!
Oh, by jingo!

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav Jansson » 2017-03-04 13:31

petersteindl skrev:Jansson, enligt de sajter du hänvisar till så är 1. CBS/Sony 50DP 361-2 (first Japanese pressing) och 2. Columbia C2K 36183 (Japan, Canada, USA) samma mastering.

Anser du att du hör skillnad på dessa? Av vad jag kan läsa så verkar det så.

Det finns exemplar av CBS/Sony 50DP 361-2 (first Japanese pressing) för 635 kr + frakt. Jag skulle gladeligen trycka på enter för köp om det vore så att det inte är från Ryssland. Jag litar inte riktigt på putingrabbarna.
Columbia C2K 36183 (Japan, Canada, USA) finns att köpa för ungefär halva priset.

Dyrare priser känns lite onödigt.

Med vänlig hälsning
Peter


Ja det är en betydande skillnad i ljudkvalitet till förmån för CBS/Sony 50DP 361-2.
CBS/Sony 50DP 361-2 och Columbia C2K 36183 (Japan, Canada, USA) är inte samma master.

Putingrabbarnas erbjudande har du hittat på discogs antar jag. Det är just nu bara ryska säljare på discogs som har den till försäljning.
Litar inte på from Russia with love. Bäst att undvika.
Såg en på ebay utan obi till ungf 1500 SEK.....

sedan skrev du:

Om Jansson skriver som han gör gällande the Wall så blir jag glad. Jag vill gärna ha en cd eller bit för bit identisk kopia av denna musik som verkligen gör musiken rättvisa. Hoppas att en dag kunna lyssna på och jämföra CBS/Sony 50DP 361-2 (first Japanese pressing) och Columbia C2K 36183 (Japan, Canada, USA).


Men det är ju inte svårt alls.
Varför tar vi inte och lyssnar tillsammans nån stund framåt?
Antingen kommer du över till mig och vi lyssnar i min anläggning eller så kommer jag över på besök till dig och tar en lyssning i din anläggning.

slutligen

Ja, min D/A känner av emfas och kopplar automatiskt in pre-emfas.


Det är just det som jag gått och grunnat på ett tag.
Antingen är det min driver eller min DAC som inte kopplar in pre-emfas.
Jag måste spela upp via min separata CD-spelare för att få rätt avkodning.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav Jansson » 2017-03-04 13:34

PekkaJohansson skrev:
Från http://forums.stevehoffman.tv/threads/t ... -8.175589/

So you found that the C2K 36183 and 50DP sets have a different mastering? The C2K 36183 version was in print for many years, but I am not aware of any secret remasters.

Hey Keith,
you're right, they have the exact same mastering.


Så mycket för subjektiva intryck från Hoffmans forum och annorstädes. Faktiskt-medlemmarna kan tryggt förlita sig på vår egna tråd om "The wall" som det länkas till. En rad tidiga utgåvor av skivan delar samma master även om det kan skilja något i medelnivå.

Med vänlig hälsning

Pekka


KeithH minns fel.

Men det är knepigt med alla tyckande på Hoffman.
Därav axplocket av trådar som jag bifogade i början av inlägget.
Man ska inte tro på allt man läser på nätet.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav Jansson » 2017-03-04 13:42

Dartman skrev:Nu blir jag fundersam. Sitter på CDP 7 46036 2 BIEM/JASRAC. Made in Japan.

Den ljuder svagt. Mycket svagt. Men distinkt och bra.

Jansson?


/Jonas



Jag tror att du har 1sta , 2ndra ,eller 3dje utgåvan UK.

http://www.pinkfloydarchives.com/DUKCDPF.htm#Wall1

Att den ljuder svagt kan nog förklaras. se track peak levels.

Vrid upp till 11 eller lite mer och välj "bring the boys back home" om den seglar igenom utan att dista så har du en bra utgåva.
fortsätt sedan till Comfortably numb; Gilmours solon ska vara rena, feta och fina, ingen efterhängsen dist från mixen utan bara disten från förstärkaren. Hängpukslagen ska ha kraft, bas och baskagge ska vara tydligt separerade. Alla instrument har sin tydliga plats i ljudbilden. kolla spec trumsetet. Som exempel.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav Dartman » 2017-03-04 14:09

Tack Jansson. :)

Det känns nästan rätt, jag har dock en annan Matrixkod (CD1: 2B3, CD2: 8B2 TO). Nåväl, det är en skapligt tidig Japanpressad version i alla fall. Ska nog ta och lyssna på den idag.

Trevlig lördag bojs!


/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav CODY » 2017-03-04 20:33

Tack själv Dartman!

Mycket lärorika tips här från konnässörerna. :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav petersteindl » 2017-03-04 22:08

Jansson skrev:
petersteindl skrev:Jansson, enligt de sajter du hänvisar till så är 1. CBS/Sony 50DP 361-2 (first Japanese pressing) och 2. Columbia C2K 36183 (Japan, Canada, USA) samma mastering.

Anser du att du hör skillnad på dessa? Av vad jag kan läsa så verkar det så.

Det finns exemplar av CBS/Sony 50DP 361-2 (first Japanese pressing) för 635 kr + frakt. Jag skulle gladeligen trycka på enter för köp om det vore så att det inte är från Ryssland. Jag litar inte riktigt på putingrabbarna.
Columbia C2K 36183 (Japan, Canada, USA) finns att köpa för ungefär halva priset.

Dyrare priser känns lite onödigt.

Med vänlig hälsning
Peter


Ja det är en betydande skillnad i ljudkvalitet till förmån för CBS/Sony 50DP 361-2.
CBS/Sony 50DP 361-2 och Columbia C2K 36183 (Japan, Canada, USA) är inte samma master.

Putingrabbarnas erbjudande har du hittat på discogs antar jag. Det är just nu bara ryska säljare på discogs som har den till försäljning.
Litar inte på from Russia with love. Bäst att undvika.
Såg en på ebay utan obi till ungf 1500 SEK.....

sedan skrev du:

Om Jansson skriver som han gör gällande the Wall så blir jag glad. Jag vill gärna ha en cd eller bit för bit identisk kopia av denna musik som verkligen gör musiken rättvisa. Hoppas att en dag kunna lyssna på och jämföra CBS/Sony 50DP 361-2 (first Japanese pressing) och Columbia C2K 36183 (Japan, Canada, USA).


Men det är ju inte svårt alls.
Varför tar vi inte och lyssnar tillsammans nån stund framåt?
Antingen kommer du över till mig och vi lyssnar i min anläggning eller så kommer jag över på besök till dig och tar en lyssning i din anläggning.


slutligen

Ja, min D/A känner av emfas och kopplar automatiskt in pre-emfas.


Det är just det som jag gått och grunnat på ett tag.
Antingen är det min driver eller min DAC som inte kopplar in pre-emfas.
Jag måste spela upp via min separata CD-spelare för att få rätt avkodning.


Jansson,

Vad betyder obi? :)

Det vore jättekul att framöver lyssna tillsammans på superdupertheWallarna. Återkommer i ärendet.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav Jansson » 2017-03-04 23:01

petersteindl skrev:
Jansson skrev:
petersteindl skrev:Jansson, enligt de sajter du hänvisar till så är 1. CBS/Sony 50DP 361-2 (first Japanese pressing) och 2. Columbia C2K 36183 (Japan, Canada, USA) samma mastering.

Anser du att du hör skillnad på dessa? Av vad jag kan läsa så verkar det så.

Det finns exemplar av CBS/Sony 50DP 361-2 (first Japanese pressing) för 635 kr + frakt. Jag skulle gladeligen trycka på enter för köp om det vore så att det inte är från Ryssland. Jag litar inte riktigt på putingrabbarna.
Columbia C2K 36183 (Japan, Canada, USA) finns att köpa för ungefär halva priset.

Dyrare priser känns lite onödigt.

Med vänlig hälsning
Peter


Ja det är en betydande skillnad i ljudkvalitet till förmån för CBS/Sony 50DP 361-2.
CBS/Sony 50DP 361-2 och Columbia C2K 36183 (Japan, Canada, USA) är inte samma master.

Putingrabbarnas erbjudande har du hittat på discogs antar jag. Det är just nu bara ryska säljare på discogs som har den till försäljning.
Litar inte på from Russia with love. Bäst att undvika.
Såg en på ebay utan obi till ungf 1500 SEK.....

sedan skrev du:

Om Jansson skriver som han gör gällande the Wall så blir jag glad. Jag vill gärna ha en cd eller bit för bit identisk kopia av denna musik som verkligen gör musiken rättvisa. Hoppas att en dag kunna lyssna på och jämföra CBS/Sony 50DP 361-2 (first Japanese pressing) och Columbia C2K 36183 (Japan, Canada, USA).


Men det är ju inte svårt alls.
Varför tar vi inte och lyssnar tillsammans nån stund framåt?
Antingen kommer du över till mig och vi lyssnar i min anläggning eller så kommer jag över på besök till dig och tar en lyssning i din anläggning.


slutligen

Ja, min D/A känner av emfas och kopplar automatiskt in pre-emfas.


Det är just det som jag gått och grunnat på ett tag.
Antingen är det min driver eller min DAC som inte kopplar in pre-emfas.
Jag måste spela upp via min separata CD-spelare för att få rätt avkodning.


Jansson,

Vad betyder obi? :)

Det vore jättekul att framöver lyssna tillsammans på superdupertheWallarna. Återkommer i ärendet.

Med vänlig hälsning
Peter


Med obi avses vanligtvis bältet man bär till exempelvis en kimono men ordet används också till den pappersremsa som du säkert sett på japanska utgåvor på vinyl- och cd-skivor.

Har är ett exempel på en sådan, det är det röda bandet som omfamnar cd-skivans vänstra kant på bilden.

http://m.ebay.com/itm/262031324479?_mwBanner=1

Vi hörs!
:)
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav Stranne » 2017-03-05 09:29

Intressant detta! Jag måste bestämt ta och grotta ner mig lite...
Som stort PF-fan så äger jag såklart alla PF:s album på cd, vissa av dem har jag i flera versioner men de godingarna ni pratar om här har jag inte. Jag har några på MFSL (Meddle och nån mer) och WYWH har jag som nån guldutgåva från Columbia.
En sån där riktigt bra version av The Wall - kan man springa på sånt i skivbackarna på second hand affärer eller är det bara dyra vägar som gäller?

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav CODY » 2017-03-05 10:31

ÄR DET INGEN SOM HAR SPELAT DE NYA PÅ LP??? :?: :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav Belker » 2017-03-06 00:09

CODY skrev:ÄR DET INGEN SOM HAR SPELAT DE NYA PÅ LP??? :?: :D


ÄR DET INGEN SOM HAR RIPPAT DE NYA LP OCH TANKAT UPP DEM???*



*Jag undrar lite hur många undermåliga utgåvor vi vita medelålders män ska behöva betala för innan produkten med rätt kvalitet kommer? Och nu dessutom på undermåligt medium. Helt bisarrt, faktiskt!

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav CODY » 2017-03-06 00:39

Hur vet du att utgåvorna är undermåliga? Själv tycker jag att de låter mycket bra. :) Att vissa inte tycker om LP är känt, men det är inte trådens ämne.
Oh, by jingo!

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav PekkaJohansson » 2017-03-06 00:55

Stranne skrev:En sån där riktigt bra version av The Wall - kan man springa på sånt i skivbackarna på second hand affärer eller är det bara dyra vägar som gäller?


Närå - förstautgåvorna på cd från Tyskland, Holland, USA och England dyker upp ibland i affärerna till inte alldeles avskräckande priser.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav Belker » 2017-03-06 01:03

Jag menar inte att de nya utgåvorna är undermåliga, tvärt om verkar de ju lovande (därav att jag vill höra dem, fast digitalt för enkelhet och ekonomi). Jag menar att vi i drygt 40 år matats med den ena remastern efter den andra och att dessa sällan leverer vad de lovar, om man ska tro de som samlar.

Det är helt enkelt frutrerande att det inte ska gå att köpa/streama en skiva och lita på att den är så bra som den bara kan vara. Det sitter ju uppenbarligen inte i tekniska begränsningar, snarare kommersiella.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav CODY » 2017-03-06 01:42

belker, nyligen:
Bild
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav Belker » 2017-03-06 01:46

:mrgreen:

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav CODY » 2017-03-06 01:51

:)
Oh, by jingo!

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster