Yosi Horikawa

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Yosi Horikawa

Inläggav Doofus » 2016-12-28 11:21

Plattan Wandering var mycket trevlig, lite åt ambient hållet.

Har ni några tips på liknande artister ?
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Yosi Horikawa

Inläggav shifts » 2016-12-28 13:18

Har inte kommit genom hela än, men två namn dök upp i mitt huvud direkt: Leaftcutter John och Sketch Show. Leafcutter John är betydligt mer suggestiv, men har liknande behandling av ljud. Rekommenderer skivan The forest and the sea. Sketch Show är sötare och vänare än Leafcutter John och det var nog det som skapade assosciationen: https://www.youtube.com/watch?v=08TsMQt_F54
2021 maj på Spotify

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Yosi Horikawa

Inläggav Doofus » 2016-12-28 13:25

shifts skrev:Har inte kommit genom hela än, men två namn dök upp i mitt huvud direkt: Leaftcutter John och Sketch Show. Leafcutter John är betydligt mer suggestiv, men har liknande behandling av ljud. Rekommenderer skivan The forest and the sea. Sketch Show är sötare och vänare än Leafcutter John och det var nog det som skapade assosciationen: https://www.youtube.com/watch?v=08TsMQt_F54


Tusen tack, återkommer med lyssningsintryck.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Yosi Horikawa

Inläggav shifts » 2016-12-28 13:28

Kom på några till som kanske skulle kunna passa, men som du kanske redan känner till: Múm - Go go smear the poison ivy, Colleen - Everyone alive wants answers. Inga av dessa eller föregående tips jobbar med fältinspelningar på samma sätt som Yosi Horikawa, förutom Leafcutter John då, men förmedlar en liknande lekfull känsla kan jag tycka.

Hur hittade du artisten (som var ny för mig)?
2021 maj på Spotify

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Yosi Horikawa

Inläggav Doofus » 2016-12-28 13:44

shifts skrev:Kom på några till som kanske skulle kunna passa, men som du kanske redan känner till: Múm - Go go smear the poison ivy, Colleen - Everyone alive wants answers. Inga av dessa eller föregående tips jobbar med fältinspelningar på samma sätt som Yosi Horikawa, förutom Leafcutter John då, men förmedlar en liknande lekfull känsla kan jag tycka.

Hur hittade du artisten (som var ny för mig)?


En av hans låtar ploppade upp i min Discover weekly lista på Spotify, det var låten Bubbles som direkt fick mig att släppa surfplattan och sätta mig i sweetspot. Sen hoppade jag vidare till skivan och gillade allt.

Leafcutter John var precis i min smak, jag fortsätter lite mer hemma i eftermiddag med alla andra tips också !
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Yosi Horikawa

Inläggav PerStromgren » 2016-12-28 15:00

Doofus skrev:
shifts skrev:Har inte kommit genom hela än, men två namn dök upp i mitt huvud direkt: Leaftcutter John och Sketch Show. Leafcutter John är betydligt mer suggestiv, men har liknande behandling av ljud. Rekommenderer skivan The forest and the sea. Sketch Show är sötare och vänare än Leafcutter John och det var nog det som skapade assosciationen: https://www.youtube.com/watch?v=08TsMQt_F54


Tusen tack, återkommer med lyssningsintryck.


Hur klarar ni att lyssna på musik som innehåller ljud av glappkontakt? Jag vill stänga av och leta upp felet hela tiden! 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Yosi Horikawa

Inläggav BORIS » 2016-12-28 15:05

Det finns en kort “dokumentär“ om hur han spelar in sina ljud och arbetar med dom. Minns inte vad den heter just nu men den går säkert att hitta

Minns hans Vapor som mer beat-influerad

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Yosi Horikawa

Inläggav Doofus » 2016-12-28 15:32

PerStromgren skrev:
Doofus skrev:
shifts skrev:Har inte kommit genom hela än, men två namn dök upp i mitt huvud direkt: Leaftcutter John och Sketch Show. Leafcutter John är betydligt mer suggestiv, men har liknande behandling av ljud. Rekommenderer skivan The forest and the sea. Sketch Show är sötare och vänare än Leafcutter John och det var nog det som skapade assosciationen: https://www.youtube.com/watch?v=08TsMQt_F54


Tusen tack, återkommer med lyssningsintryck.


Hur klarar ni att lyssna på musik som innehåller ljud av glappkontakt? Jag vill stänga av och leta upp felet hela tiden! 8O


Tycker mig känna igen den frasen, jag tror min morfar nämnde det gällande distade gitarrer... det skulle minsann vara dragspel !
:lol:
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Yosi Horikawa

Inläggav Doofus » 2016-12-28 15:35

BORIS skrev:Det finns en kort “dokumentär“ om hur han spelar in sina ljud och arbetar med dom. Minns inte vad den heter just nu men den går säkert att hitta

Minns hans Vapor som mer beat-influerad


Layered Memories verkar dokumentären heta, det ska bli spännande att kika på. Tydligen så bygger han högtalare också !
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster