2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav music4ever » 2017-02-15 03:31

philip skrev:Men i många fall är min master mindre dynamisk än originalet. Är det av ondo? Nej, dynamik är inget självändamål. Låten får så mycket dynamik som passar helt enkelt. Ibland får man kompromissa med toppklippningen men det är sällan (även om det händer) av kommersiella skäl utan oftast för att artisten vill att låten ska bli hårdare eller tydligare. En rolig tråd som jag känner igen mig i vad det gäller nomenklaturen går att läsa här: https://www.gearslutz.com/board/masteri ... ouder.html
Många kunder uttrycker att de vill ha en högre master genom att be om mer dynamik :-)

Hittills så har ingen lyckats visa mig en utgåva där mindre dynamik låter bättre än mer dynamik. Tills de sker så tror jag det är en urban myth.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav Svante » 2017-02-15 09:07

philip skrev:Gjorde precis ett nytt test på ickelimiterade masters och Masvis visar på upp till 3-4 dB limitering. Med samma master men limiterad visas ytterligare en dB i limitering. Så ingenting stämmer.

Laddade in filerna i min DAW och nivåmatchade dem och det skiljde 3 dB mellan vilket stämmer med limitern. Lyssnade på dem och hörde ingen skillnad. Vände på fasen på ena och det nullas perfekt förutom ett par toppar som limiteras, men det håller sig ändå inom -35 dB. Det är större skillnad (subjektivt) på två DAC (som i Morellos test som jag letade upp här på forumet viewtopic.php?f=9&t=63167) eller två kablar (som i detta test https://www.gearslutz.com/board/masteri ... chain.html) än det är på mina masters jämfört med eller utan limiter.


Ok, om mastern inte är limiterad så blir ju den naturliga frågan vad som är gjort med mastern. Och möjligen vad det är för mix. Om den bara består av ett spår som i sig är limiterat så kommer ju MasVis att visa det, och om den starkaste delen i filen domineras av ett sånt spår så kommer samma sak att hända.

Och om det "bara är ett par toppar" som limiteras så är det de som MasVis visar.

Vi behöver bli konkreta här tror jag och titta på filerna. Har du svårt att dela dem av copyrightskäl?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav philip » 2017-02-15 16:16

Jag kan inte dela mina kunders musik.

Masvis ser inte skillnad på kompression och brickwall-limiting. Masvis är ett verktyg som man kan använda om man vill men man kan inte dra några produktionstekniska slutsatser från det.

Svante och LTS tror att de bedriver ett korståg mot mastering när det i själva verket är ett mot rådande ljudideal.

Svante och LTS använder ohederlig argumentation förklädd i tekniska termer för att legitimera sin egen subjektiva smak som en teknisk korrekt smak.

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav Tell » 2017-02-15 18:13

music4ever skrev:
philip skrev:Men i många fall är min master mindre dynamisk än originalet. Är det av ondo? Nej, dynamik är inget självändamål. Låten får så mycket dynamik som passar helt enkelt. Ibland får man kompromissa med toppklippningen men det är sällan (även om det händer) av kommersiella skäl utan oftast för att artisten vill att låten ska bli hårdare eller tydligare. En rolig tråd som jag känner igen mig i vad det gäller nomenklaturen går att läsa här: https://www.gearslutz.com/board/masteri ... ouder.html
Många kunder uttrycker att de vill ha en högre master genom att be om mer dynamik :-)

Hittills så har ingen lyckats visa mig en utgåva där mindre dynamik låter bättre än mer dynamik. Tills de sker så tror jag det är en urban myth.


Fast det är ju inte nödvändigtvis bara dynamik som påverkas under mastering. För nåt år sen satt jag o jämförde nån vinyl-release med nån cd-release av ett Michael Jackson album (kommer inte ihåg vilket) o jag föredrog till slut cd-releasen även fast den hade mindre dynamik. Den hade ju nämligen en enligt mig lite trevligare EQ.
Tycker det är rätt trist att många på faktiskt hakar upp sig nästan enbart på dynamiken när det enligt min mening är viktigare att ha fylla ut alla frekvenserna snyggt. Som jag nämde tidigare i tråden så är mycket av hårdrockens avsaknad av bas jävligt trist. O vissa andra grejer man lyssnar på har enligt mig för mycket mellanregister så det kan låta lite muffligt.

(Fast med det sagt så väljer jag såklart en mer dynamisk lyssning framför en odynamisk, jag menar bara att dynamiken generellt sett inte är det största problemet)

Användarvisningsbild
ostmaccan
 
Inlägg: 511
Blev medlem: 2014-04-02
Ort: Sundbyberg

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav ostmaccan » 2017-02-15 19:08

philip skrev:Jag kan inte dela mina kunders musik.

Masvis ser inte skillnad på kompression och brickwall-limiting. Masvis är ett verktyg som man kan använda om man vill men man kan inte dra några produktionstekniska slutsatser från det.

Svante och LTS tror att de bedriver ett korståg mot mastering när det i själva verket är ett mot rådande ljudideal.

Svante och LTS använder ohederlig argumentation förklädd i tekniska termer för att legitimera sin egen subjektiva smak som en teknisk korrekt smak.


Vore det inte bättre att själv vara lite mer ödmjuk inför Svantes och LTS syn på saken så kanske ni kan reda ut vad som faktiskt är vad? Just nu känns diskussionen inte så lösningsorienterad från din sida. Din agenda är svår för mig att förstå. Menar du att gemene man uppskattar komprimerad/limiterad musik om de får lyssna på sådan musik och jämföra med okomprimerad/olimiterad musik och att det alltså är rådande ljudideal idag? Om du började skriva i denna tråd för att påvisa brister i Masvis har du tyvärr inte lyckats övertyga mig. Du kan kanske köra filerna i masvis själv och visa upp analyserna här till exempel?
Vi är väl ändå alla intresserade av högre ljudkvalitet? Vore det inte bättre om man i så fall kunde förbättra analysmetoden?


I övrigt: Visst finns det undersökningar tillgängliga som visar att högre dynamik uppfattas som bättre ljudkvalitet? Finns det bevis för att "Loudness" eller komprimering, med mera gör att människor uppfattar ljudet som bättre?

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav philip » 2017-02-15 20:11

ostmaccan skrev:
philip skrev:Jag kan inte dela mina kunders musik.

Masvis ser inte skillnad på kompression och brickwall-limiting. Masvis är ett verktyg som man kan använda om man vill men man kan inte dra några produktionstekniska slutsatser från det.

Svante och LTS tror att de bedriver ett korståg mot mastering när det i själva verket är ett mot rådande ljudideal.

Svante och LTS använder ohederlig argumentation förklädd i tekniska termer för att legitimera sin egen subjektiva smak som en teknisk korrekt smak.


Vore det inte bättre att själv vara lite mer ödmjuk inför Svantes och LTS syn på saken så kanske ni kan reda ut vad som faktiskt är vad? Just nu känns diskussionen inte så lösningsorienterad från din sida. Din agenda är svår för mig att förstå. Menar du att gemene man uppskattar komprimerad/limiterad musik om de får lyssna på sådan musik och jämföra med okomprimerad/olimiterad musik och att det alltså är rådande ljudideal idag? Om du började skriva i denna tråd för att påvisa brister i Masvis har du tyvärr inte lyckats övertyga mig. Du kan kanske köra filerna i masvis själv och visa upp analyserna här till exempel?
Vi är väl ändå alla intresserade av högre ljudkvalitet? Vore det inte bättre om man i så fall kunde förbättra analysmetoden?


I övrigt: Visst finns det undersökningar tillgängliga som visar att högre dynamik uppfattas som bättre ljudkvalitet? Finns det bevis för att "Loudness" eller komprimering, med mera gör att människor uppfattar ljudet som bättre?


Jag förklarade dessa ståndpunkter på ett ödmjukt sätt för 10 år sedan. 10 år senare och EBU128 är infört, Spotify och iTunes normaliserar volymen och få köper CD. Ändå ska subjektiva åsikter klassas som objektiva av några självutnämnda guldöron som vet både bättre än du, jag och inte minst artisten själv i frågan.

Jag tänker inte vara ödmjuk i detta, jag blir äcklad av den grandiosa självbild en del musikkonsumenter på detta forum har. Helt utan kunskap om låtskrivande och produktion - men än värre, helt utan några som helt intentioner att lära sig och utvecklas.

Det är ett sluttande plan, först var det toppklippningen som var problemet och artister skulle utbildas om hur fel de hade om sin egen musik, sedan var det kanske inte toppklippningen ändå och då ska artister och producenter läxas upp i allmänt välljud. Allt utifrån idén att det finns rätt eller fel. Det finns inget rätt eller fel inom musik eller annan konst. Man får göra som man vill. Och du som lyssnare får gärna ha vilka åsikter du vill om musiken men påstå inte att det är objektivt dåligt eller felaktigt. Eller ännu värre ta fram mjukvara, för att objektifiera subjektiva åsikter, som påstås visa något som den inte visar.

Jag struntar helt i vad gemene man har att säga om "högre ljudkvalitet" (om inte annats så av rent praktiska anledningar - enligt vem? Ska jag göra en marknadsundersökning?), min kund är artisten.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav petersteindl » 2017-02-15 20:34

philip skrev:...Jag struntar helt i vad gemene man har att säga om "högre ljudkvalitet" (om inte annats så av rent praktiska anledningar - enligt vem? Ska jag göra en marknadsundersökning?), min kund är artisten.


Istället för ordet kund skulle jag personligen ha valt ordet uppdragsgivare.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav music4ever » 2017-02-15 23:22

Tell skrev:Fast det är ju inte nödvändigtvis bara dynamik som påverkas under mastering. För nåt år sen satt jag o jämförde nån vinyl-release med nån cd-release av ett Michael Jackson album (kommer inte ihåg vilket) o jag föredrog till slut cd-releasen även fast den hade mindre dynamik. Den hade ju nämligen en enligt mig lite trevligare EQ.
Tycker det är rätt trist att många på faktiskt hakar upp sig nästan enbart på dynamiken när det enligt min mening är viktigare att ha fylla ut alla frekvenserna snyggt. Som jag nämde tidigare i tråden så är mycket av hårdrockens avsaknad av bas jävligt trist. O vissa andra grejer man lyssnar på har enligt mig för mycket mellanregister så det kan låta lite muffligt.

(Fast med det sagt så väljer jag såklart en mer dynamisk lyssning framför en odynamisk, jag menar bara att dynamiken generellt sett inte är det största problemet)


Självklart kan det vara andra skillnader.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav ottovonkopp » 2017-02-16 09:16

Sång som distar, trummor låter som om de vore trasiga, basisten? vart tog den vägen? Ingen kan väl på fullt allvar säga att det låter bra. Många artister verkar inte ha någon musikanläggning hemma och det märks för om de tagit hem sitt alster och satt sig ner i soffan och lyssnat innan de släppte sin musik så hade det låtit annorlunda.

Av en slump spelade de Laleh på radion samtidigt som jag läste orden "rådande ljudideal" i ett inlägg och när sången skär genom kroppen och stressnivån går i taket så blir man ju ledsen om det ska vara ett ljudideal. Det är inte konstigt att ungdomarna mår dåligt av all stress då de inte får någon avkoppling från musiken de lyssnar på HELA tiden. Inget fel på musiken i sig men kroppen\öronen är ju på helspänn hela tiden.

Var det inte någon känd kompositör som sa "Tystnaden är del av musiken" eller något liknande och det var först när jag tog upp musiklyssnandet igen efter ett längre uppehåll (från mitten av 90-talet fram till något år sedan) som jag förstod vad som menades.

Ta Metallicas svarta album, kanske inte så "bra" ljud men där finns en bakgrund\svärta\tystnad eller vad man ska kalla det. Den är kul och avkopplande att lyssna på och man skruvar gärna upp ett snäpp. Lyssnar man sedan på det senaste albumet så är det bara en massiv väg av ljud. Enormt stressande, 30 sekunder sen zappar man till nästa låt, skruvar ner istället för upp för att till slut stänga av med en känsla av att lusten att lyssna på musik är borta för alltid.

Letade efter ny metal genom att lyssna på en färdig lista på Spotify. Sjönk längre och längre ner i soffan, tappade intresset och började pyssla med annat, plötsligt kände jag hur öronen slappnade av, nästan samma känsla när den där irriterade vattendroppen rinner ut ur örat. En låt med luft och bakgrund. Kollade upp låten på dynamic range database och den visade en 8 jämfört med övriga låtar på listan som låg runt 5. Varför kan inte alla musik vara inspelad så? Fattar verkligen inte.

Samma sak när jag kör en slumpmässig mix av mitt egna bibliotek. Har Replay Gain på alla filer och de som har runt -10 är riktigt tråkiga att lyssna på medans de runt -5 eller mindre är roliga och avslappnande att lyssna på. Mer djup, bakgrund, det går att höra vad basisten gör, cymbalerna är hela och disten på sången är minimal.

Nu finns det ju även album som inte ser bra ut när man mäter dem men ändå låter bra. Tyvärr så infaller istället en lyssningströtthet som gör att man skruvar ner istället för upp och man blir inte sugen på att höra albumet igen även fast man gillar det. Hade en remaster av Accept Balls to the wall som var så. Byte den mot en tidigare cd-utgåva och nu spelar jag den ofta. Innan lyssnade jag nästan aldrig på den.

Vad vill jag ha sagt med allt detta?

Jo, ge oss musikkonsumenter möjligheten att slå på loudness istället för att inte kunna stänga av det. Vi vill att musiken ska ge oss energi, inte ta energi. Jag vill väldigt gärna köpa ny musik men varför ska jag betala för ett album jag bara kommer att lyssna på en gång och aldrig mer.

En sak till, om nu artisten\musikerna vill ha ett speciellt sound så borde de skapa det med sitt instrument och tillhörande utrustning, inte med hjälp av inspelningen.

Mvh
Bernt

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav darkg » 2017-02-16 13:19

Jag har möjligen liknande preferens, men det är just en preferens... antagligen som att någon föredrar och kanske förordar lantlivet framför stadens brus.

Man får ha lite perspektiv :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav music4ever » 2017-02-16 21:26

Inte direkt hårdrock men ett bra klipp för att förstå hur för djävligt illa man misshandlar musiken idag.
Jag tror jag gillar musiken, men jag kan inte lyssna klart. Det låter rent ut sagt helt åt helvete.


perturbator.png
perturbator.png (15.77 KiB) Visad 4853 gånger

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav Svante » 2017-02-16 21:32

philip skrev:Jag kan inte dela mina kunders musik.

Masvis ser inte skillnad på kompression och brickwall-limiting. Masvis är ett verktyg som man kan använda om man vill men man kan inte dra några produktionstekniska slutsatser från det.

Svante och LTS tror att de bedriver ett korståg mot mastering när det i själva verket är ett mot rådande ljudideal.

Svante och LTS använder ohederlig argumentation förklädd i tekniska termer för att legitimera sin egen subjektiva smak som en teknisk korrekt smak.


Alltså gränsen mellan limitering och kompression är ju flytande, men ja, jag har blivit förvånad i mina egna experiment att även kompression slår igenom. Nu tror jag inte att jag någonstans har skrivit att MasVis INTE visar om tvåkanalsmastern har komprimerats, så jag ser inte riktigt felet.

Hursomhelst, om ditt exempel hade en masterkompressor (men inte en limiter) så är jag nöjd med om allpassgrafen i MasVis visar på dynamikreduktion. Det är ju rätt.

Visst kan man säga att jag och LTS bedriver ett korståg mot mastering (i dagens bemärkelse), man kan också säga att vi kämpar emot den ljudförstörelse som masteringen åstadkommer. Korståg är ett så tråkigt ord. I den mån tekniska termer förekommer i den kampen så kan jag inte se att det finns något ohederligt i det. Ett av problemen med ljud är ju annars att det är så himla svårt att diskurera, speciellt på forum där det är svårt att dela ljudupplevelser. Det tekniska (här MasVis) hjälper folk att diskutera.

Ibland ger jag uttryck för min egen smak, och det tar jag mig rätten att göra. Ibland gör jag det i sambande med MasVisgrafer och det tar jag mig också rätten att göra. Precis som du får tycka och säga att du gillar när det låter mosat. Men om du upphöjer det till "rådande ljudideal" måste jag protestera. Det finns andra åsikter om vad som är idealt.

Och i detta finns det objektiva faktum att en mastermosad produktion låter starkare än en oförstörd produktion om båda styrs ut till samma toppvärde. Om det vore enbart ljudideal som styr mosandet så borde det vara enkelt att ge ut de mosade produktionerna utstyrda till -23 dB LUFS men det sker så gott som aldrig. Det säger mig att det är själva nivåökningen som driver rejset, och att det där med ljudideal bara är en dålig ursäkt.

Du kan mastra som vanligt i din nästa mastering men styra ut till -23 dB LUFS, då får ju kunden sitt sound och jag blir nöjd med att inte behöva ändra volymen när din låt hamnar i spellistan. Eller?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav Svante » 2017-02-16 21:37

music4ever skrev:Inte direkt hårdrock men ett bra klipp för att förstå hur för djävligt illa man misshandlar musiken idag.
Jag tror jag gillar musiken, men jag kan inte lyssna klart. Det låter rent ut sagt helt åt helvete.
[ YouTube ]


perturbator.png


Ja, fy f*n.

"Ljudideal", jo hejsan. Inte mitt iaf.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav Svante » 2017-02-16 21:46

philip skrev:Jag struntar helt i vad gemene man har att säga om "högre ljudkvalitet" (om inte annats så av rent praktiska anledningar - enligt vem? Ska jag göra en marknadsundersökning?), min kund är artisten.


Ja, du är den som gör smutsjobbet. Artisten är den som tvingas ge ordern. Musikköparen är den som torteras.

Alltså, det rör sig om ett systemfel eftersom ni konkurrerar i ett medium som är toppvärdesbegränsat. Skulle ni konkurrera i ett LUFS-normerat system skulle konkurrensen driva fram andra sound och jag är övertygad om att det som du kallar "rådande ljudideal" skulle dö sotdöden ganska omgående.

Jag kritiserar egentligen inte dig för att du gör jobbet, men jag kritiserar dig för att du försvarar det. Alla som är tekniskt kunniga borde verka för att driva igenom sådana LUFS-normerade medier, för folk ledsnar på att lyssna på musik. De begriper inte varför. men musiken engagerar allt mindre, det enda den duger till är att lyssna på svag nivå som bakgrund när man gör annat. Och skulle man vrida på och "gilla soundet" så är risken för hörselskada överhängande pga all dist och diskanthöjning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav Svante » 2017-02-16 21:46

music4ever skrev:Inte direkt hårdrock men ett bra klipp för att förstå hur för djävligt illa man misshandlar musiken idag.
Jag tror jag gillar musiken, men jag kan inte lyssna klart. Det låter rent ut sagt helt åt helvete.
[ YouTube ]


perturbator.png


Det var ju en bra skiva ju. Den snurrar på Spotify nu. På riktigt låg ljudstyrka, något annat går inte.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav MorganM » 2017-02-16 22:52

ACDC är den grupp som jag hittat som jag tycker låter bäst.Ljudet blir mer tillbakalutat och mer dynamik.Det går att urskilja röster från gitarrer exempelvis.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav Tell » 2017-02-16 23:18

music4ever skrev:Inte direkt hårdrock men ett bra klipp för att förstå hur för djävligt illa man misshandlar musiken idag.
Jag tror jag gillar musiken, men jag kan inte lyssna klart. Det låter rent ut sagt helt åt helvete.
[ YouTube ]


perturbator.png


Haha, ja en kompis tipsade om den där, fett bra musik gömd under den värsta disten nånsin :\ Dom har släppt några album på vinyler som låter mycket trevligare rent tekniskt, men inte lika bra musikaliskt. Man kan inte få allt..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav Svante » 2017-02-16 23:22

Det vore kul att veta vad Philip tycker om produktionen/masteringen av Perturbator/The Uncanny Valley. Hur har det gått till i studion, vad ligger bakom besluten att låta det gå i klippning sådär. Det går förstås inte att veta utan inside information, men man kan ju gissa?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav Tell » 2017-02-17 00:29

Ian Shepard är ju en mastering-snubbe som kan man ju lyssna på om man vill ha lite mer inblick i mastering. Han har ju sin "The Mastering Show" o sin Youtube kanal där han pratar lite hit o dit om det. Har lärt mig en del trevligt därifrån :)
https://soundcloud.com/themasteringshow
https://www.youtube.com/user/masteringmedia

Hittade föresten en vinyl-rip av The Uncanny Valley, låter betydligt bättre! Dynamik-mätare ligger på mellan 8 och 12db o det är ju objektivt bra iaf. Fast jag måste säga att jag hört saker som mäter lägre men subjektivt låter mer dynamiskt. Så det verkar som att det går att komprimera snyggt, även fast det såklart kanske skulle låta nån promille bättre utan kompressorn igång..

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav Max_Headroom » 2017-02-17 14:54

philip skrev:Jag kan inte dela mina kunders musik.

Masvis ser inte skillnad på kompression och brickwall-limiting. Masvis är ett verktyg som man kan använda om man vill men man kan inte dra några produktionstekniska slutsatser från
Svante och LTS tror att de bedriver ett korståg mot mastering när det i själva verket är ett mot rådande ljudideal.

Svante och LTS använder ohederlig argumentation förklädd i tekniska termer för att legitimera sin egen subjektiva smak som en teknisk korrekt smak. det.


Byt "man" mot "jag" så bllir det rätt.

Världen är större än Svante och LTS, och där ute finns massor av folk, främst i europa och USA som jobbar för bättre ljudkvalitet. Dynamisk kompression ingår inte i bättre ljudkvalitet och tillför inget positivt om man har för avsikt att återge en aukustisk händelse.
När det gäller helelektronisk eller elektroakustisk musik, eller musik med aukustiska instrument men där man av olika skäl inte är intresserad av att återge hur det lät, utan har för avsikt att skapa ett visst sound, så går det inte att säga att dynamisak kompression är rätt eller fel. Det är en del av produktionen, och effekter som används kan ses som en förlängning av instrumentet.
Själv tycker jag att det låter apa med överdriven dymansik kompression och limitering och spelar därför inte skivor som jag råkat köpa som låter illa på grund av detta. Jag har massor av andra skivor som låter bra, men bra musik. Jag spelar dom istället.
Men det är lite lustigt att jag som amatör kan spela in musik hemma, som rent tekniskt sopar banan med sådant som "proffs" knåpat ihop för dyra pengar i en fucking studio som kostar tusentals kronor i timmen att hyra.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav Max_Headroom » 2017-02-17 15:09

Svante skrev:
philip skrev:Jag struntar helt i vad gemene man har att säga om "högre ljudkvalitet" (om inte annats så av rent praktiska anledningar - enligt vem? Ska jag göra en marknadsundersökning?), min kund är artisten.


Musikköparen är den som torteras.


Det är väl fler än jag som nästan slutat köpa musik eftersom ljudkvaliteten gör det omöjligt att spela upp materialet på ngåot annat än en mobiltelefon eller möjligen i bilen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav philip » 2017-02-17 15:53

ottovonkopp skrev:
Av en slump spelade de Laleh på radion samtidigt som jag läste orden "rådande ljudideal" i ett inlägg och när sången skär genom kroppen och stressnivån går i taket så blir man ju ledsen om det ska vara ett ljudideal. Det är inte konstigt att ungdomarna mår dåligt av all stress då de inte får någon avkoppling från musiken de lyssnar på HELA tiden. Inget fel på musiken i sig men kroppen\öronen är ju på helspänn hela tiden.



Laleh är ett bra exempel. (Även om det är i en hårdrockstråd, jag har väl förstört denna tråd ändå så jag fortsätter)

Hon är en artist som inte kompromissar och har sedan starten tagit full kontroll över produktionsmedlen, byggde egen studio, skriver och producerar sitt eget material. Det låter med andra ord, med stor sannolikhet, precis som avsett.

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav philip » 2017-02-17 15:57

Svante skrev:
Alltså, det rör sig om ett systemfel eftersom ni konkurrerar i ett medium som är toppvärdesbegränsat. Skulle ni konkurrera i ett LUFS-normerat system skulle konkurrensen driva fram andra sound och jag är övertygad om att det som du kallar "rådande ljudideal" skulle dö sotdöden ganska omgående.


Nej, jag skrev tidigare att vi redan lever i en värld där EBU128 är infört samt att de störta distributionstjänsterna normaliserar volymerna.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav shifts » 2017-02-17 16:07

Du har inte förstört någonting philip, är glad att du är tillbaka och bidrar till lite mer dynamik så att säga. :) Men det vore ju som sagt intressant att granska några av de spår du tänker på, då det verkar lite svårt att bemöta kritiken.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav ottovonkopp » 2017-02-17 16:16

philip skrev:
ottovonkopp skrev:
Av en slump spelade de Laleh på radion samtidigt som jag läste orden "rådande ljudideal" i ett inlägg och när sången skär genom kroppen och stressnivån går i taket så blir man ju ledsen om det ska vara ett ljudideal. Det är inte konstigt att ungdomarna mår dåligt av all stress då de inte får någon avkoppling från musiken de lyssnar på HELA tiden. Inget fel på musiken i sig men kroppen\öronen är ju på helspänn hela tiden.



Laleh är ett bra exempel. (Även om det är i en hårdrockstråd, jag har väl förstört denna tråd ändå så jag fortsätter)

Hon är en artist som inte kompromissar och har sedan starten tagit full kontroll över produktionsmedlen, byggde egen studio, skriver och producerar sitt eget material. Det låter med andra ord, med stor sannolikhet, precis som avsett.


Jag vet inte vilket som är mest tråkigt, att det låter som det gör pga något misstag eller för att hon vill att det ska låta så.

För mig är det helt obegripligt.

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 772
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav idea » 2017-02-17 16:30

Konstigt jag har inte reagerat på att Laleh skulle låta dåligt när jag lyssnat hemma på cd. Var det en reklamradiostation? De manglar ju sönder det mesta till olyssningsbart oavsett vad som stoppas in.
Idea what a great ID

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav Jansson » 2017-02-17 18:07

BORIS skrev:Skulle vilja påstå att i detta avseende har det blivit betydligt sämre vid en jämförelse med hur det såg ut här för 10 år sedan. Det är i dag legio att mha bara ett par masvis-grafer sänka ett album som idiot-mastrat, vansinneskomprimerat och liknande. Det finns heller inget som helst utrymme att diskutera mix/mastring på något sätt då det per definition är musikförstörande. Så illa är det, tråkigt nog


Instämmer.
Jag vill dock inte få den här tråden mer OT.
öppnar därför den här gamla tråden bara för att det inte ska flyta iväg ytterligare.

viewtopic.php?f=7&t=46949
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav Svante » 2017-02-17 19:10

philip skrev:
ottovonkopp skrev:
Av en slump spelade de Laleh på radion samtidigt som jag läste orden "rådande ljudideal" i ett inlägg och när sången skär genom kroppen och stressnivån går i taket så blir man ju ledsen om det ska vara ett ljudideal. Det är inte konstigt att ungdomarna mår dåligt av all stress då de inte får någon avkoppling från musiken de lyssnar på HELA tiden. Inget fel på musiken i sig men kroppen\öronen är ju på helspänn hela tiden.



Laleh är ett bra exempel. (Även om det är i en hårdrockstråd, jag har väl förstört denna tråd ändå så jag fortsätter)

Hon är en artist som inte kompromissar och har sedan starten tagit full kontroll över produktionsmedlen, byggde egen studio, skriver och producerar sitt eget material. Det låter med andra ord, med stor sannolikhet, precis som avsett.


Nä, logikfel. Du förutsätter att hon KAN göra precis det hon avser. Risken är stor att hon inte har lärt sig göra rätt utan gör som hon läser i studioblaskorna.

(Jag får väl förtydliga att "rätt" ovan är min subjektivitet.)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav Svante » 2017-02-17 19:26

philip skrev:
Svante skrev:
Alltså, det rör sig om ett systemfel eftersom ni konkurrerar i ett medium som är toppvärdesbegränsat. Skulle ni konkurrera i ett LUFS-normerat system skulle konkurrensen driva fram andra sound och jag är övertygad om att det som du kallar "rådande ljudideal" skulle dö sotdöden ganska omgående.


Nej, jag skrev tidigare att vi redan lever i en värld där EBU128 är infört samt att de störta distributionstjänsterna normaliserar volymerna.


Skitsnack. Motbevis: Spotify, som man väl får anse är en av de största distributionstjänsterna beter sig så här när man slår på "set the same volume level for all songs". Här har jag spelat in Perturbator, The Uncanny Valley och Porgy and Bess med Louis Armstrong med samma volyminställning i Spotify. Medelnivån är ungefär 10 dB lägre med den högdynamiska inspelningen. Och då är det ändå en "ösig" del av "I got plenty o' nuttin'".
Bilagor
PerturbedPorgy.png
PerturbedPorgy.png (53.46 KiB) Visad 4700 gånger
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav philip » 2017-02-17 19:28

Svante skrev:Nä, logikfel. Du förutsätter att hon KAN göra precis det hon avser. Risken är stor att hon inte har lärt sig göra rätt utan gör som hon läser i studioblaskorna.

(Jag får väl förtydliga att "rätt" ovan är min subjektivitet.)


Hur ska hon kunna veta vad du tycker? Varför skulle hon lyssna på dig istället för sina egna öron? Vad får dig att tro att hon har samma ljudideal som du? Det finns inga rätt eller fel inom musik, man får göra som man vill. Jag tycker att du har en extremt nedvärderande syn på människor som inte delar ditt ljudideal. Att du försöker rättfärdiga ditt subjektiva tyckande med pseudovetenskap samtidigt som du är lärare på KTH är beklämmande. Vilket är och var min poäng.

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 11 gäster