philip skrev:Jag kan inte dela mina kunders musik.
Masvis ser inte skillnad på kompression och brickwall-limiting. Masvis är ett verktyg som man kan använda om man vill men man kan inte dra några produktionstekniska slutsatser från det.
Svante och LTS tror att de bedriver ett korståg mot mastering när det i själva verket är ett mot rådande ljudideal.
Svante och LTS använder ohederlig argumentation förklädd i tekniska termer för att legitimera sin egen subjektiva smak som en teknisk korrekt smak.
Alltså gränsen mellan limitering och kompression är ju flytande, men ja, jag har blivit förvånad i mina egna experiment att även kompression slår igenom. Nu tror jag inte att jag någonstans har skrivit att MasVis INTE visar om tvåkanalsmastern har komprimerats, så jag ser inte riktigt felet.
Hursomhelst, om ditt exempel hade en masterkompressor (men inte en limiter) så är jag nöjd med om allpassgrafen i MasVis visar på dynamikreduktion. Det är ju rätt.
Visst kan man säga att jag och LTS bedriver ett korståg mot mastering (i dagens bemärkelse), man kan också säga att vi kämpar emot den ljudförstörelse som masteringen åstadkommer. Korståg är ett så tråkigt ord. I den mån tekniska termer förekommer i den kampen så kan jag inte se att det finns något ohederligt i det. Ett av problemen med ljud är ju annars att det är så himla svårt att diskurera, speciellt på forum där det är svårt att dela ljudupplevelser. Det tekniska (här MasVis) hjälper folk att diskutera.
Ibland ger jag uttryck för min egen smak, och det tar jag mig rätten att göra. Ibland gör jag det i sambande med MasVisgrafer och det tar jag mig också rätten att göra. Precis som du får tycka och säga att du gillar när det låter mosat. Men om du upphöjer det till "rådande ljudideal" måste jag protestera. Det finns andra åsikter om vad som är idealt.
Och i detta finns det objektiva faktum att en mastermosad produktion låter starkare än en oförstörd produktion om båda styrs ut till samma toppvärde. Om det vore enbart ljudideal som styr mosandet så borde det vara enkelt att ge ut de mosade produktionerna utstyrda till -23 dB LUFS men det sker så gott som aldrig. Det säger mig att det är själva nivåökningen som driver rejset, och att det där med ljudideal bara är en dålig ursäkt.
Du kan mastra som vanligt i din nästa mastering men styra ut till -23 dB LUFS, då får ju kunden sitt sound och jag blir nöjd med att inte behöva ändra volymen när din låt hamnar i spellistan. Eller?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.