2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav philip » 2017-02-17 19:41

Svante skrev:Skitsnack. Motbevis: Spotify, som man väl får anse är en av de största distributionstjänsterna beter sig så här när man slår på "set the same volume level for all songs". Här har jag spelat in Perturbator, The Uncanny Valley och Porgy and Bess med Louis Armstrong med samma volyminställning i Spotify. Medelnivån är ungefär 10 dB lägre med den högdynamiska inspelningen. Och då är det ändå en "ösig" del av "I got plenty o' nuttin'".


Jag förstår inte vad du menar eller har gjort så jag kan inte uttala mig om detta motbevis. Jag har inte Spotify och kan inte testa själv.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav darkg » 2017-02-17 19:46

EBU128 tycks inte vara direkt infört, tror jag Svante menar.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav philip » 2017-02-17 20:03

Alltså gränsen mellan limitering och kompression är ju flytande, men ja, jag har blivit förvånad i mina egna experiment att även kompression slår igenom. Nu tror jag inte att jag någonstans har skrivit att MasVis INTE visar om tvåkanalsmastern har komprimerats, så jag ser inte riktigt felet.

Masvis ser inte skillnad på kompression i mix och på tvåkanal. Det är en ganska stor brist om man utger sig för att erbjuda ett verktyg för att påvisa tvåkanals-processing

Hursomhelst, om ditt exempel hade en masterkompressor (men inte en limiter) så är jag nöjd med om allpassgrafen i MasVis visar på dynamikreduktion. Det är ju rätt.

nope det är fel, ingen masterkompressor.

Visst kan man säga att jag och LTS bedriver ett korståg mot mastering (i dagens bemärkelse), man kan också säga att vi kämpar emot den ljudförstörelse som masteringen åstadkommer. Korståg är ett så tråkigt ord. I den mån tekniska termer förekommer i den kampen så kan jag inte se att det finns något ohederligt i det. Ett av problemen med ljud är ju annars att det är så himla svårt att diskurera, speciellt på forum där det är svårt att dela ljudupplevelser. Det tekniska (här MasVis) hjälper folk att diskutera.

Nej, Masvis gör att folk får en felaktig bild av musiken som sedan påverkar lyssningen eftersom bild går före ljud i hjärnan eller av placeboeffekt.

Ibland ger jag uttryck för min egen smak, och det tar jag mig rätten att göra. Ibland gör jag det i sambande med MasVisgrafer och det tar jag mig också rätten att göra. Precis som du får tycka och säga att du gillar när det låter mosat. Men om du upphöjer det till "rådande ljudideal" måste jag protestera. Det finns andra åsikter om vad som är idealt.


Absolut, alla har vi olika smak, men jag är bara intresserad av artistens.

Och i detta finns det objektiva faktum att en mastermosad produktion låter starkare än en oförstörd produktion om båda styrs ut till samma toppvärde. Om det vore enbart ljudideal som styr mosandet så borde det vara enkelt att ge ut de mosade produktionerna utstyrda till -23 dB LUFS men det sker så gott som aldrig. Det säger mig att det är själva nivåökningen som driver rejset, och att det där med ljudideal bara är en dålig ursäkt.


Och ändå anser du att icke-limiterade alsters är tekniskt felaktiga och producenten okunnig eftersom du inte tycker det låter bra. Är inte det märkligt?

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav BORIS » 2017-02-17 20:45

Svante skrev:
philip skrev:Laleh är ett bra exempel. (Även om det är i en hårdrockstråd, jag har väl förstört denna tråd ändå så jag fortsätter)

Hon är en artist som inte kompromissar och har sedan starten tagit full kontroll över produktionsmedlen, byggde egen studio, skriver och producerar sitt eget material. Det låter med andra ord, med stor sannolikhet, precis som avsett.


Nä, logikfel. Du förutsätter att hon KAN göra precis det hon avser. Risken är stor att hon inte har lärt sig göra rätt utan gör som hon läser i studioblaskorna.

(Jag får väl förtydliga att "rätt" ovan är min subjektivitet.)

Din stolle

Du verkar vara helt förblindad av din egenhändigt ihop snickrade förklaringsmodell att du faktiskt tror att du vet mer än andra om vad som är “rätt“. Att ditt eget lilla datorprogram tillsammans med det stora uppdraget att frälsa världen med välljud stigit dig åt huvudet lixom.

(Jag får väl förtydliga att ovan är min subjektivitet.)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav shifts » 2017-02-17 20:49

Går det inte att föra diskussion om detta intressanta ämne utan invektiv osv? Tycker det är en intressant tråd, jag är glad att philip är tillbaka och tycker ingen i diskussionen behöver verbalt sablas ner. /Birgit
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav darkg » 2017-02-17 21:06

BORIS skrev:
Svante skrev:
philip skrev:Laleh är ett bra exempel. (Även om det är i en hårdrockstråd, jag har väl förstört denna tråd ändå så jag fortsätter)

Hon är en artist som inte kompromissar och har sedan starten tagit full kontroll över produktionsmedlen, byggde egen studio, skriver och producerar sitt eget material. Det låter med andra ord, med stor sannolikhet, precis som avsett.


Nä, logikfel. Du förutsätter att hon KAN göra precis det hon avser. Risken är stor att hon inte har lärt sig göra rätt utan gör som hon läser i studioblaskorna.

(Jag får väl förtydliga att "rätt" ovan är min subjektivitet.)

Din stolle

Du verkar vara helt förblindad av din egenhändigt ihop snickrade förklaringsmodell att du faktiskt tror att du vet mer än andra om vad som är “rätt“. Att ditt eget lilla datorprogram tillsammans med det stora uppdraget att frälsa världen med välljud stigit dig åt huvudet lixom.

(Jag får väl förtydliga att ovan är min subjektivitet.)


Är det helt orimligt att det är så då, ibland? Man kan väl jämföra med en hantverkare med brister i utrustning eller kunnande som på grund av detta inte gör så bra saker som hen hade kunnat göra; i så fall skulle det ju inte vara underligt att uppmärksamma bristerna och spekulera om orsaken.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav Svante » 2017-02-17 21:08

philip skrev:
Svante skrev:Nä, logikfel. Du förutsätter att hon KAN göra precis det hon avser. Risken är stor att hon inte har lärt sig göra rätt utan gör som hon läser i studioblaskorna.

(Jag får väl förtydliga att "rätt" ovan är min subjektivitet.)


Hur ska hon kunna veta vad du tycker? Varför skulle hon lyssna på dig istället för sina egna öron? Vad får dig att tro att hon har samma ljudideal som du? Det finns inga rätt eller fel inom musik, man får göra som man vill. Jag tycker att du har en extremt nedvärderande syn på människor som inte delar ditt ljudideal. Att du försöker rättfärdiga ditt subjektiva tyckande med pseudovetenskap samtidigt som du är lärare på KTH är beklämmande. Vilket är och var min poäng.


Jag brukar försöka lämna min arbetsplats utanför diskussionerna här. Jag behöver inte rättfärdiga mitt subjektiva tyckande, när det är subjektivt får jag tycka så. Det får alla. Det behöver man inte rättfärdiga. Varför tjatar du om pseudovetenskap? Har du ens läst vad jag påstår att MasVis kan göra? Om du nu ska starta ett korståg mot MasVis vore det trevligt om du lade upp lite material som stödjer det du säger. Du kan väl spela en trudelutt själv.

Hursomhelst, det jag invände emot var din logik; att eftersom hon gör allt själv så blir allt som hon vill ha det. Så behöver det inte vara. Om jag vill ha en ny bil bygger jag den inte själv. Jag köper en som är byggd av någon som kan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav BORIS » 2017-02-17 21:19

darkg skrev:
BORIS skrev:
Svante skrev:
Nä, logikfel. Du förutsätter att hon KAN göra precis det hon avser. Risken är stor att hon inte har lärt sig göra rätt utan gör som hon läser i studioblaskorna.

(Jag får väl förtydliga att "rätt" ovan är min subjektivitet.)

Din stolle

Du verkar vara helt förblindad av din egenhändigt ihop snickrade förklaringsmodell att du faktiskt tror att du vet mer än andra om vad som är “rätt“. Att ditt eget lilla datorprogram tillsammans med det stora uppdraget att frälsa världen med välljud stigit dig åt huvudet lixom.

(Jag får väl förtydliga att ovan är min subjektivitet.)


Är det helt orimligt att det är så då, ibland? Man kan väl jämföra med en hantverkare med brister i utrustning eller kunnande som på grund av detta inte gör så bra saker som hen hade kunnat göra; i så fall skulle det ju inte vara underligt att uppmärksamma bristerna och spekulera om orsaken.


Nu gällde det iofs Laleh men ok,

Ur ditt perspektiv är det möjligen givet att det är frågan om “brister“. Ur en skapande människas perspektiv är det inte lika givet och absolut inte lika intressant att spekulera i.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav Svante » 2017-02-17 21:31

philip skrev:
Svante skrev:Skitsnack. Motbevis: Spotify, som man väl får anse är en av de största distributionstjänsterna beter sig så här när man slår på "set the same volume level for all songs". Här har jag spelat in Perturbator, The Uncanny Valley och Porgy and Bess med Louis Armstrong med samma volyminställning i Spotify. Medelnivån är ungefär 10 dB lägre med den högdynamiska inspelningen. Och då är det ändå en "ösig" del av "I got plenty o' nuttin'".


Jag förstår inte vad du menar eller har gjort så jag kan inte uttala mig om detta motbevis. Jag har inte Spotify och kan inte testa själv.


Ändå påstår du att EBU R.128 är infört där? Vad mer påstår du utan att veta?

Jag har alltså spelat in två olika delar av låtar från Spotify utan att röra volymkontrollen. Det är alltså ett test av om EBU R.128 är inlagt på Spotify. Hade det varit det så hade medelnivån blivit ungefär samma och ungefär -23 dB. Här är alltså den vansinneskomprimerade versionen 10 dB starkare. Här är själva skälet till vansinneskomprimeringen. Det är vare sig du eller Laleh som är onda. Så länge Spotify tillåter en låt i spellistan att vara 10 dB starkare än en annan kommer ni att behöva tävla med den i ljudstyrka. När lyssnaren hör den starka låter svider det till i öronen och hen drar ner volymen. När det sedan kommer en svag låt glömmer många bort att dra upp och låter passerar som tystnad.

Enda sättet att göra sig hörd i ett sådant medium är att göra samma ondska själv. Man kan väl uttrycka det som att valet är att höras med oljud eller inte höras alls. Sen vill ingen köpa en produktion där man säger att det inte låter så bra, och då kallar man det sound och säger att det var meningen.

Du om någon borde ha skäl att medverka till att EBU R.128 ska införas precis överallt. Det skulle inte hindra någon från att göra oljudsproduktioner om de verkligen ville, men det skulle hindra dem från att undertrycka nivån på alla andras låtar.

Ja, det finns subjektivitet i det ovanstående.
Senast redigerad av Svante 2017-02-17 21:35, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav Svante » 2017-02-17 21:33

philip skrev:
Alltså gränsen mellan limitering och kompression är ju flytande, men ja, jag har blivit förvånad i mina egna experiment att även kompression slår igenom. Nu tror jag inte att jag någonstans har skrivit att MasVis INTE visar om tvåkanalsmastern har komprimerats, så jag ser inte riktigt felet.

Masvis ser inte skillnad på kompression i mix och på tvåkanal. Det är en ganska stor brist om man utger sig för att erbjuda ett verktyg för att påvisa tvåkanals-processing

Hursomhelst, om ditt exempel hade en masterkompressor (men inte en limiter) så är jag nöjd med om allpassgrafen i MasVis visar på dynamikreduktion. Det är ju rätt.

nope det är fel, ingen masterkompressor.

Visst kan man säga att jag och LTS bedriver ett korståg mot mastering (i dagens bemärkelse), man kan också säga att vi kämpar emot den ljudförstörelse som masteringen åstadkommer. Korståg är ett så tråkigt ord. I den mån tekniska termer förekommer i den kampen så kan jag inte se att det finns något ohederligt i det. Ett av problemen med ljud är ju annars att det är så himla svårt att diskurera, speciellt på forum där det är svårt att dela ljudupplevelser. Det tekniska (här MasVis) hjälper folk att diskutera.

Nej, Masvis gör att folk får en felaktig bild av musiken som sedan påverkar lyssningen eftersom bild går före ljud i hjärnan eller av placeboeffekt.



Ok, upp till bevis, spela in dig själv och lägg upp det och tala om hur MasVis visar fel. Innan dess är det bara tomma ord.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav darkg » 2017-02-17 22:00

BORIS skrev:
darkg skrev:
BORIS skrev:Din stolle

Du verkar vara helt förblindad av din egenhändigt ihop snickrade förklaringsmodell att du faktiskt tror att du vet mer än andra om vad som är “rätt“. Att ditt eget lilla datorprogram tillsammans med det stora uppdraget att frälsa världen med välljud stigit dig åt huvudet lixom.

(Jag får väl förtydliga att ovan är min subjektivitet.)


Är det helt orimligt att det är så då, ibland? Man kan väl jämföra med en hantverkare med brister i utrustning eller kunnande som på grund av detta inte gör så bra saker som hen hade kunnat göra; i så fall skulle det ju inte vara underligt att uppmärksamma bristerna och spekulera om orsaken.


Nu gällde det iofs Laleh men ok,

Ur ditt perspektiv är det möjligen givet att det är frågan om “brister“. Ur en skapande människas perspektiv är det inte lika givet och absolut inte lika intressant att spekulera i.


Resonemanget gäller inte Laleh utan att jag ser det som rätt rimligt att det kan vara som Svante framhåller. Kan vara, alltså, det vill säga att det inte är stolligt att misstänka det. George Lucas ville vänta med Star Wars-uppföljarna tills det fanns bättre tekniska förutsättningar (om det inte är sant kan vi låtsas att det är det). Om han ändå gjort filmerna hade de inte blivit så bra (Lucas-subjektivt) som han önskat. Alltså fanns det tekniska skäl till de bristerna, inte enligt mig, utan enligt upphovsmannen.

Om tekniken redan funnits, men G. L. inte känt till det, och spelat in så gott det gick, hade bristerna liknat de brister Svante spekulerar om.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav BORIS » 2017-02-17 22:05

shifts skrev:Går det inte att föra diskussion om detta intressanta ämne utan invektiv osv? Tycker det är en intressant tråd, jag är glad att philip är tillbaka och tycker ingen i diskussionen behöver verbalt sablas ner. /Birgit


Ursäkta så in i helvete, efter att ha blivit idiotförklarad i liknande diskussioner i ett par år gör denna tråden och dess oväntade utveckling mig lite exalterad bara

Men ok,lovar du att göra samma inlägg i varje diskussion där liknande invektiv riktas mot musik/artist som inte uppfyller faktiskt höga standard så ska jag fundera på saken..

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav ottovonkopp » 2017-02-17 23:27

idea skrev:Konstigt jag har inte reagerat på att Laleh skulle låta dåligt när jag lyssnat hemma på cd. Var det en reklamradiostation? De manglar ju sönder det mesta till olyssningsbart oavsett vad som stoppas in.


35 sekunder in i Bara få va mig själv skär det så eländigt att jag stänger av direkt.

Första gången jag hörde den var mycket riktigt i en reklamradiostation i bilen och tänkte att det var något tillfälligt fel.

Andra gången var i P4 i stereon hemma och det lät lika hemskt och då tänkte jag att de måste ha fått någon felaktig förhandskopia så jag spelade upp den från Spotify och det lät lika illa där.

Kanske har Spotify och radiostationerna fått en annan version än den på cd? Har inte cd:n själv och det är verkligen inget jag skulle betala för om nu den låter lika illa,

Förstår inte hur någon inte kan höra hur illa det är, kanske är det fel på mig?

Förstår fortfarande inte hur någon kan vilja ha dåligt ljud, Hade en mailkonversation med gitarristen i Empire 21 om ljudet på deras debut-album och han tyckte att de kom undan loudnesskriget bra. Jo, tjena. Det låter tyvärr fruktansvärt, en femma på DRM-skalan och det låter som de toppade volymen redan i mixen (gissning baserat på tex att senaste Hammerfall troligtvis visar samma DRM siffra och ändå låter ganska bra men då dragit på i masteringprocessen istället).

Eftersom jag inte kan något om mixning och mastring och har ingen aning om vad en del av er pratar om så får ni gärna rätta mig.

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav philip » 2017-02-18 00:05

Svante skrev:
philip skrev:
Svante skrev:Skitsnack. Motbevis: Spotify, som man väl får anse är en av de största distributionstjänsterna beter sig så här när man slår på "set the same volume level for all songs". Här har jag spelat in Perturbator, The Uncanny Valley och Porgy and Bess med Louis Armstrong med samma volyminställning i Spotify. Medelnivån är ungefär 10 dB lägre med den högdynamiska inspelningen. Och då är det ändå en "ösig" del av "I got plenty o' nuttin'".


Jag förstår inte vad du menar eller har gjort så jag kan inte uttala mig om detta motbevis. Jag har inte Spotify och kan inte testa själv.


Ändå påstår du att EBU R.128 är infört där? Vad mer påstår du utan att veta?




Nej det har jag inte påstått.

10 år senare och EBU128 är infört, Spotify och iTunes normaliserar volymen och få köper CD

Jag har läst någonstans att Spotify nu för tid normaliserar som standard. Men det kanske är fel, jag har som sagt inte Spotify och inte heller iTunes som jag också har hört normaliserar volymen.

Läste på lite och det verkar som att Spotify normaliserar till runt -11 LUFS och iTunes -16 LUFS

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav philip » 2017-02-18 00:11

Svante skrev:Ok, upp till bevis, spela in dig själv och lägg upp det och tala om hur MasVis visar fel. Innan dess är det bara tomma ord.


Nej, du förstår säkert att jag inte kan använda mina kunders musik som slagträ i en offentlig debatt. Men du, eller vem som önskar, är välkommen förbi studion så kan jag visa hur graferna visar fel.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav Svante » 2017-02-18 00:25

philip skrev:
Svante skrev:
philip skrev:
Jag förstår inte vad du menar eller har gjort så jag kan inte uttala mig om detta motbevis. Jag har inte Spotify och kan inte testa själv.


Ändå påstår du att EBU R.128 är infört där? Vad mer påstår du utan att veta?




Nej det har jag inte påstått.

10 år senare och EBU128 är infört, Spotify och iTunes normaliserar volymen och få köper CD

Jag har läst någonstans att Spotify nu för tid normaliserar som standard. Men det kanske är fel, jag har som sagt inte Spotify och inte heller iTunes som jag också har hört normaliserar volymen.

Läste på lite och det verkar som att Spotify normaliserar till runt -11 LUFS och iTunes -16 LUFS


Ok, fel av mig, men hursom är -11 dB LUFS både fel (enligt mitt test) och för lite. Så avslutat man inget ljudnivåkrig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav Svante » 2017-02-18 00:29

philip skrev:
Svante skrev:Ok, upp till bevis, spela in dig själv och lägg upp det och tala om hur MasVis visar fel. Innan dess är det bara tomma ord.


Nej, du förstår säkert att jag inte kan använda mina kunders musik som slagträ i en offentlig debatt. Men du, eller vem som önskar, är välkommen förbi studion så kan jag visa hur graferna visar fel.


Men du kan väl sjunga en trudelutt själv? Alltså, du kan sjunga in snickarboa och spela på en kastrull, spela på en ostämd bas och en lika ostämd gitarr, det spelar ju liksom ingen roll hur det låter. Du har full konstnärlig frihet. :D Men låt bli att fiddla med tvåkanalsmixen.

Det kan bli utbildande både för dig och mig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav philip » 2017-02-18 00:30

Svante skrev: Hursomhelst, det jag invände emot var din logik; att eftersom hon gör allt själv så blir allt som hon vill ha det. Så behöver det inte vara. Om jag vill ha en ny bil bygger jag den inte själv. Jag köper en som är byggd av någon som kan.


Märklig liknelse som både är nedlåtande och missvisande. Jag tänker inte ge mig in i denna diskussion (huruvida det går att jämföra artisteri med bilbyggande) men tycker att du visar din brist på förståelse för konstarten ganska väl.

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav philip » 2017-02-18 00:40

Svante skrev:
philip skrev:
Svante skrev:Ok, upp till bevis, spela in dig själv och lägg upp det och tala om hur MasVis visar fel. Innan dess är det bara tomma ord.


Nej, du förstår säkert att jag inte kan använda mina kunders musik som slagträ i en offentlig debatt. Men du, eller vem som önskar, är välkommen förbi studion så kan jag visa hur graferna visar fel.


Men du kan väl sjunga en trudelutt själv? Alltså, du kan sjunga in snickarboa och spela på en kastrull, spela på en ostämd bas och en lika ostämd gitarr, det spelar ju liksom ingen roll hur det låter. Du har full konstnärlig frihet. :D Men låt bli att fiddla med tvåkanalsmixen.

Det kan bli utbildande både för dig och mig.


Jag bjuder in dig till min arbetsplats och du svarar med att tramsar dig? Vad har mina hypotetiska inspelningar att göra med de resultat jag får av andra inspelningar? Jag påstår inte att Masvis alltid visar fel, men att det visar fel då och då och det räcker för att inte kunna dra några produktionstekniska slutsatser.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav Svante » 2017-02-18 01:05

Ja, jag tror inte vi kommer längre här.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Tell
 
Inlägg: 2086
Blev medlem: 2015-10-27

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav Tell » 2017-02-18 01:13

ottovonkopp skrev:35 sekunder in i Bara få va mig själv skär det så eländigt att jag stänger av direkt.

Första gången jag hörde den var mycket riktigt i en reklamradiostation i bilen och tänkte att det var något tillfälligt fel.

Andra gången var i P4 i stereon hemma och det lät lika hemskt och då tänkte jag att de måste ha fått någon felaktig förhandskopia så jag spelade upp den från Spotify och det lät lika illa där.

Kanske har Spotify och radiostationerna fått en annan version än den på cd? Har inte cd:n själv och det är verkligen inget jag skulle betala för om nu den låter lika illa,

Förstår inte hur någon inte kan höra hur illa det är, kanske är det fel på mig?

Förstår fortfarande inte hur någon kan vilja ha dåligt ljud, Hade en mailkonversation med gitarristen i Empire 21 om ljudet på deras debut-album och han tyckte att de kom undan loudnesskriget bra. Jo, tjena. Det låter tyvärr fruktansvärt, en femma på DRM-skalan och det låter som de toppade volymen redan i mixen (gissning baserat på tex att senaste Hammerfall troligtvis visar samma DRM siffra och ändå låter ganska bra men då dragit på i masteringprocessen istället).

Eftersom jag inte kan något om mixning och mastring och har ingen aning om vad en del av er pratar om så får ni gärna rätta mig.


Lyssnade på Laleh-låten o jorå, vid 0:35 o några gånger till så skär hennes röst till rätt rejält, isch :\
Den mäter en sjua på DRM-mätaren föresten, o det hörs ju i övrigt också. Så jag tror inte det beror på masteringen alls utan nån klantighet tidigare i produktionen.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: 2016 års bäst/sämst ljudande hårdrocksalbum.

Inläggav PerStromgren » 2017-02-18 09:23

Stängd på trådstartarens begöran.
... tycker jag!

Per

Föregående

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster