Musiktjänst som hjälper till att rippa DSD?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

ninecats
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2014-11-07

Musiktjänst som hjälper till att rippa DSD?

Inläggav ninecats » 2017-03-08 00:07

Vansklig titel. Finns en jänkare på Golden Ear Digital (http://www.goldeneardigital.com/) som erbjuder en del tjänster inom den digitala världen, bland annat att kunder skickar sina SACD-skivor med en hårddisk/usb och tillbaka kommer skivorna samt en disk fylld med DSD-rippar, från sina egna skivor, detta till en kostnad såklart. Lagligt? Tja, det anses ju för privat bruk så torde inte vara olagligt i det avseendet.

Nu fråga: någon som vet om det finns en motsvarighet i vårat land? Jag vet att det är lite av ett långskott. Jag vill bevara mina SACDs, inte minst pga multikanalsspåren.

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Musiktjänst som hjälper till att rippa DSD?

Inläggav idea » 2017-03-08 09:01

Nej det är inte lagligt. Upphovsrättsmaffian har sett till att få fram lagar som förbjuder någon annan part att göra kopior av dina skivor till dig. Däremot är det helt OK att du själv gör det. Det är det som privatkopieringsskatten som tas ut på ALLA lagringsmedier ersätter upphovsrättsinnehavarna för.
Idea what a great ID

ninecats
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2014-11-07

Re: Musiktjänst som hjälper till att rippa DSD?

Inläggav ninecats » 2017-03-08 10:22

Tack för svar!

Då lärde jag mig något nytt. Rätt märkligt, en annnan part får inte göra det även om den kan redovisa hela verksamheten, men en privatperson kan sitta på sin kammare och rippa och distribuera vidare som ingen kollar. Nåväl, that's life.

Förstår att en Oppo 103 eller 105 kan rippa sacd. Kanske blir att kolla upp det.


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster