Diana Krall – Turn up the Quiet

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Diana Krall – Turn up the Quiet

Inläggav hifikg » 2017-05-08 19:41

Hon gör det igen. En platta som kommer att bli en softvokalistjazzklassiker för alla som vågar. Mässjazzstämpeln ska ses som en kvalitetsstämpel. Klart man lirar det bästa på en mässa och Diana hör till de bästa. Den nya skivan är årets bästa så här långt. Kommer bli svårslagen. Nu har jag bara 24/192 versionen från HD Tracks, den vanliga CD´n låter säkert förträffligt den också. Go and get it, om du törs. Utsnittet från omslaget visar väl att tösen tar det här med ljud seriöst :-) (ja, plattan finns även på vinyl)
Bilagor
Skärmklipp 2017-05-08 19.40.33.png
Skärmklipp 2017-05-08 19.40.33.png (1.1 MiB) Visad 4845 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Diana Krall – Turn up the Quiet

Inläggav PerStromgren » 2017-05-08 19:52

Låter fin-fint även från Spottan via mina popboxar!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Diana Krall – Turn up the Quiet

Inläggav hifikg » 2017-05-08 19:58

Kul :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Diana Krall – Turn up the Quiet

Inläggav PerStromgren » 2017-05-08 20:00

... men det blir lite väl smetigt emellanåt. Det måste vara Elvis fel!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Diana Krall – Turn up the Quiet

Inläggav hifikg » 2017-05-08 20:18

Måste bero på Spotify. Ingen smet här inte.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Diana Krall – Turn up the Quiet

Inläggav PerStromgren » 2017-05-08 20:33

hifikg skrev:Måste bero på Spotify. Ingen smet här inte.


Kom inte stråkmattorna med i 24/192-versionen? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Diana Krall – Turn up the Quiet

Inläggav Bill50x » 2017-05-08 21:24

PerStromgren skrev:
hifikg skrev:Måste bero på Spotify. Ingen smet här inte.

Kom inte stråkmattorna med i 24/192-versionen? 8O

Jomenvisst, men det är Spotify som får det att låta smetigt och utslätat. Lyssnar man på skivan i en riktig spelare/strömmare från sin egen dator/nas så blir det bättre skärpa och drag i stråkarna.

Så tyckte i alla fall jag vid en snabb lyssning, ska jämföra lite mer när tid finns.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Diana Krall – Turn up the Quiet

Inläggav PerStromgren » 2017-05-08 21:40

Jag tror att vi kommit till punkten i debatten Vad-menas-egentligen-med-X? Stråkar av den där typen är precis lika smetiga live, enligt min utsago.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Diana Krall – Turn up the Quiet

Inläggav petersteindl » 2017-05-08 21:41

Tösen verkar ha en McIntosh skivspelare :)

Bild
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Diana Krall – Turn up the Quiet

Inläggav petersteindl » 2017-05-08 21:47

Nu lyssnar jag på Night and Day på tuben. Därefter Moonglow. De tillhör epitetet Mood Music.

Finns det stråkar med så blir det ju såsom Nat King Cole och det är väl inte det sämsta.

Det finns ju soloviolin med, som nästan låter som Ray Nance med Duke Ellington i Autumn leaves. :)



Med vänlig hälsning
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2017-05-08 21:55, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Diana Krall – Turn up the Quiet

Inläggav PerStromgren » 2017-05-08 21:54

petersteindl skrev:Nu lyssnar jag på Night and Day på tuben. Därefter Moonglow. De tillhör epitetet Mood Music.

Finns det stråkar med så blir det ju såsom Nat King Cole och det är väl inte det sämsta.


Jo. I min värld är det så. Jag har en platta med en massa bra musik av Chet Baker där vartannat spår sabbas av dessa j-a stråkmattor! :evil:

Men lira på ni; hon är bra, Mrs Krall!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Diana Krall – Turn up the Quiet

Inläggav petersteindl » 2017-05-08 21:57

Lyssna på Ellington ovan. Hatar du den också? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Diana Krall – Turn up the Quiet

Inläggav PerStromgren » 2017-05-08 22:00

petersteindl skrev:Lyssna på Ellington ovan. Hatar du den också? :)


Nej, men det är ju inte en smetig stråkmatta. Men violiner i jazz har jag aldrig tyckt så bra om, oavsett mängd.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Diana Krall – Turn up the Quiet

Inläggav Conan » 2017-05-08 22:13

Laddade i går ner albumet i 24/192 FLAC från HD Tracks, men stötte på patrull när det skulle spelas upp från min NAS till Oppo BDP-95. Det ligger ett knäppande eko efter bastonerna, och det hela blir ju såklart helt olyssningsbart. Spelar jag upp från samma NAS till min bioreceiver (Yamaha RX-A1030) så låter det bra. Samma sak om jag spelar upp på datorn med Groove Music Player. Kontaktade Oppos support och dom föreslog en fabriksåterställning alternativt menar att det beror på att BDP-95 är för gammal och kanske inte kan spela upp. Andra album (både rippade och nedladdade) på samma NAS går fortfarande att spela upp fläckfritt likaså musik på CD.

Nu fick i dag en kompis låna en låt från albumet på USB-sticka och han hör också ett "konstigt eko" och även här är det olyssningsbart. Spelare? Oppo BDP-103. 8O :)

Har skickat nya informationen till Oppo-supporten med förslaget att de ska ladda ner albumet och testa själva. Är det nån annan som har lyssnat på "Turn Up The Quiet" i 24/192 från HD Tracks med en Oppo-spelare?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Diana Krall – Turn up the Quiet

Inläggav petersteindl » 2017-05-08 22:16

PerStromgren skrev:
petersteindl skrev:Lyssna på Ellington ovan. Hatar du den också? :)


Nej, men det är ju inte en smetig stråkmatta. Men violiner i jazz har jag aldrig tyckt så bra om, oavsett mängd.


Även nollmängden? 8)

Bild
Bild
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Diana Krall – Turn up the Quiet

Inläggav momus » 2017-05-09 10:20

Bara ett litet tips om en person som nämns i tråden (om nån skulle ha missat det):
https://www.svtplay.se/video/2423484/na ... nitt-1-462

Jag må stå vid nån slags skampåle, men jag gillar faktiskt Charlie Parker med stråkar.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Diana Krall – Turn up the Quiet

Inläggav PekkaJohansson » 2017-05-09 10:52

hifikg skrev:Nu har jag bara 24/192 versionen från HD Tracks, den vanliga CD´n låter säkert förträffligt den också. Go and get it, om du törs. Utsnittet från omslaget visar väl att tösen tar det här med ljud seriöst :-) (ja, plattan finns även på vinyl)


Tidigare erfarenheter visar att det kan vara klokt att avstå från sådana här spekulationer. Det är bättre att undersöka först och rekommendera sedan. Risken för besvikelse och bortkastade pengar - som kan läggas på bättre ljudande fonogram - minskar då. Att påskina att det skulle vara seriöst att skivan finns även på vinyl känns för övrigt inte seriöst.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Diana Krall – Turn up the Quiet

Inläggav Bill50x » 2017-05-09 13:08

PekkaJohansson skrev:
hifikg skrev:Nu har jag bara 24/192 versionen från HD Tracks, den vanliga CD´n låter säkert förträffligt den också. Go and get it, om du törs. Utsnittet från omslaget visar väl att tösen tar det här med ljud seriöst :-) (ja, plattan finns även på vinyl)


Tidigare erfarenheter visar att det kan vara klokt att avstå från sådana här spekulationer. Det är bättre att undersöka först och rekommendera sedan. Risken för besvikelse och bortkastade pengar - som kan läggas på bättre ljudande fonogram - minskar då. Att påskina att det skulle vara seriöst att skivan finns även på vinyl känns för övrigt inte seriöst.

Nyare utgåvor, det vill säga sådana som släpps nu, verkar vara ganska lika på CD och HD-Tracks. I alla fall om man utgår ifrån vad MasVis visar. Däremot äldre album som släpps på nytt i 24/96 är dock ofta fixade med och har lika ofta ett sämre ljud än original-cd'n.

Normalt är ett släpp på vinyl ingen garanti för välljud men just i Diana Kralls fall skulle jag i alla fall våga mig på ett köp. Hon har tydliga välljudsambitioner och svarar tom personligen på mail i frågan.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Diana Krall – Turn up the Quiet

Inläggav petersteindl » 2017-05-09 13:11

PerStromgren skrev:
petersteindl skrev:Lyssna på Ellington ovan. Hatar du den också? :)


Nej, men det är ju inte en smetig stråkmatta. Men violiner i jazz har jag aldrig tyckt så bra om, oavsett mängd.


Föredrar du detta?



Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Diana Krall – Turn up the Quiet

Inläggav PerStromgren » 2017-05-09 13:14

petersteindl skrev:
PerStromgren skrev:
petersteindl skrev:Lyssna på Ellington ovan. Hatar du den också? :)


Nej, men det är ju inte en smetig stråkmatta. Men violiner i jazz har jag aldrig tyckt så bra om, oavsett mängd.


Föredrar du detta?

[ YouTube ]


Med vänlig hälsning
Peter


Utan tvekan! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Diana Krall – Turn up the Quiet

Inläggav Bill50x » 2017-05-09 14:25

petersteindl skrev:
PerStromgren skrev:
petersteindl skrev:Lyssna på Ellington ovan. Hatar du den också? :)

Nej, men det är ju inte en smetig stråkmatta. Men violiner i jazz har jag aldrig tyckt så bra om, oavsett mängd.

Föredrar du detta?

[ YouTube ]

Schyst musik!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Diana Krall – Turn up the Quiet

Inläggav hifikg » 2017-05-09 20:19

PekkaJohansson skrev:
hifikg skrev:Nu har jag bara 24/192 versionen från HD Tracks, den vanliga CD´n låter säkert förträffligt den också. Go and get it, om du törs. Utsnittet från omslaget visar väl att tösen tar det här med ljud seriöst :-) (ja, plattan finns även på vinyl)


Tidigare erfarenheter visar att det kan vara klokt att avstå från sådana här spekulationer. Det är bättre att undersöka först och rekommendera sedan. Risken för besvikelse och bortkastade pengar - som kan läggas på bättre ljudande fonogram - minskar då. Att påskina att det skulle vara seriöst att skivan finns även på vinyl känns för övrigt inte seriöst.

Med vänlig hälsning

Pekka


Jag har hört skivan i CD-version, fast bara ett par låtar och i hörlurar. Den funkar. Om jag kan skilja på den och min 24/192 låter jag vara osagt till jag gjort ett blindtest, men det kommer jag nog inte att göra. Till yttermera visso är musiken så bra att den svårligen kan totalkraschas. Med seriöst menade jag att tösen hänger på en synnerligen anständig hifi-pryl på omslaget och att DET tyder på ljudintresse (fast det tror jag egentligen inte så mycket på, det är nog någon på reklambyrån som numera har en McIntosh skivspelare hemma efter avslutad plåtning). Eftersom prylen råkar vara en skivspelare påpekade jag att skivan också finns på vinyl. Bara så :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Diana Krall – Turn up the Quiet

Inläggav hifikg » 2017-05-09 20:23

Bill50x skrev:...Normalt är ett släpp på vinyl ingen garanti för välljud men just i Diana Kralls fall skulle jag i alla fall våga mig på ett köp. Hon har tydliga välljudsambitioner och svarar tom personligen på mail i frågan.


Trevligt! Vad har hon svarat? På vad?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Diana Krall – Turn up the Quiet

Inläggav Bill50x » 2017-05-09 21:25

hifikg skrev:
Bill50x skrev:...Normalt är ett släpp på vinyl ingen garanti för välljud men just i Diana Kralls fall skulle jag i alla fall våga mig på ett köp. Hon har tydliga välljudsambitioner och svarar tom personligen på mail i frågan.

Trevligt! Vad har hon svarat? På vad?

Med skammens rodnad måste jag erkänna att jag blandat ihop sångerskorna :oops:
Det var Patricia Barber jag skrev till och fick svar. Jag önskade att de skulle ge ut fler av arkivinspelningarna (typ "Live At The Green Mill") och gärna i högre upplösning än CD. Senare kom också "Live At The Green Mill vol 2" men sedan har det inte hänt något. Svaret jag fick från PB var lite nonsens, men åtminstone ett svar.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Diana Krall – Turn up the Quiet

Inläggav ChristianAndersson » 2017-05-28 20:16

Ursprungstrogen musik:

"Ett avsnitt från Jazzradion
180 min

Pohjola tolkar Pohjola, Diana Krall söker rötterna och Ellen Andrea Wang spelar live
Kl 17:00
Hör nya släpp från Diana Krall, Lars Jansson, Ekdahl Bagge Big Band, Verneri Pohjola och Vilhelm Bromanders initiativ!"

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4431&artikel=6704202

Alternativ titel: Mässisngsjazz för Guldöron
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Diana Krall – Turn up the Quiet

Inläggav Conan » 2017-06-06 07:47

Conan skrev:Laddade i går ner albumet i 24/192 FLAC från HD Tracks, men stötte på patrull när det skulle spelas upp från min NAS till Oppo BDP-95. Det ligger ett knäppande eko efter bastonerna, och det hela blir ju såklart helt olyssningsbart. Spelar jag upp från samma NAS till min bioreceiver (Yamaha RX-A1030) så låter det bra. Samma sak om jag spelar upp på datorn med Groove Music Player. Kontaktade Oppos support och dom föreslog en fabriksåterställning alternativt menar att det beror på att BDP-95 är för gammal och kanske inte kan spela upp. Andra album (både rippade och nedladdade) på samma NAS går fortfarande att spela upp fläckfritt likaså musik på CD.

Nu fick i dag en kompis låna en låt från albumet på USB-sticka och han hör också ett "konstigt eko" och även här är det olyssningsbart. Spelare? Oppo BDP-103. 8O :)

Har skickat nya informationen till Oppo-supporten med förslaget att de ska ladda ner albumet och testa själva. Är det nån annan som har lyssnat på "Turn Up The Quiet" i 24/192 från HD Tracks med en Oppo-spelare?


Mailade HDtracks om ovanstående och det var tydligen ett känt problem att Oppo-spelare hade problem att spela albumet i 24/192. Dom betalade tillbaka första köpet och nu finns det en version i 24/96 som jag köpte och laddade ner. Går nu utmärkt att spela via NAS på min BDP-95EU.

Oppo-supporten har lovat att kika på problemet, och jag har skickat vidare mitt svar från HDtracks. Återkommer vad de säger.


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster