Dags för lite nytt. Tipsa mig!

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Dags för lite nytt. Tipsa mig!

Inläggav ottovonkopp » 2017-05-10 11:31

Hej!

Ska köpa Absolute Music 82 och känner att jag måste väga upp det köpet lite när jag ändå beställer men har ingen aning om vad som är bra.

Jag gillar pop\rock med kompetenta musiker och "bra" ljud.

Exempel på artister från senaste åren jag gillar.

Spock's Beard. Hyggligt ljud, går att lyssna på nykter iaf.

Norska Magic Pie. Mycket tveksamt ljud men riktigt bra musik.

Mustasch. Thank you for the demon klarar ljudkravet om man tar en öl eller två.

Vinyl och kassett är inte intressant.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Dags för lite nytt. Tipsa mig!

Inläggav HenrikTornquist » 2017-05-10 19:34

Gillar du Magic Pie kan du prova Moon Safari. Mjukare, och mer stämsång, men i samma härad.
Fatal Fusion vill jag också rekommendera. Lite hårdare än MP, och mycket hammondorgel.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Dags för lite nytt. Tipsa mig!

Inläggav ottovonkopp » 2017-05-11 08:13

HenrikTornquist skrev:Gillar du Magic Pie kan du prova Moon Safari. Mjukare, och mer stämsång, men i samma härad.
Fatal Fusion vill jag också rekommendera. Lite hårdare än MP, och mycket hammondorgel.


Tackar. Har kollat in dem tidigare men har inte riktigt fallit mig i smaken.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Dags för lite nytt. Tipsa mig!

Inläggav PerStromgren » 2017-05-11 13:25

Har du tillgång till Spotify? Slå i så fall upp en av dina favvoartister och lyssna litet på "Related Artists".
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Dags för lite nytt. Tipsa mig!

Inläggav HenrikTornquist » 2017-05-11 13:38

Norska The Windmill?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Dags för lite nytt. Tipsa mig!

Inläggav ottovonkopp » 2017-05-11 15:02

PerStromgren skrev:Har du tillgång till Spotify? Slå i så fall upp en av dina favvoartister och lyssna litet på "Related Artists".


Jadå, har testat några gånger men det är sällan det dyker upp något bra nog.

HenrikTornquist skrev:Norska The Windmill?


Ursäkta att jag är gnällig och kräsen men det är lite för mycket åt folkmusikhållet för min smak. Hade funkat om det varit lite mer heta gitarrsolon.

Gitarristen i Magic Pie är riktigt bra.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Dags för lite nytt. Tipsa mig!

Inläggav PerStromgren » 2017-05-11 15:07

Jag gillar pop\rock med kompetenta musiker och "bra" ljud.


Det är väldigt brett; det finns tusentals band! Kan du snäva in beskrivningen en aning? Exempel du gav säger åtminstone inte mig någonting. Det innebär väl dock förmodligen att jag inte är mannen att tipsa dig... :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Dags för lite nytt. Tipsa mig!

Inläggav ottovonkopp » 2017-05-11 15:26

PerStromgren skrev:
Jag gillar pop\rock med kompetenta musiker och "bra" ljud.


Det är väldigt brett; det finns tusentals band! Kan du snäva in beskrivningen en aning? Exempel du gav säger åtminstone inte mig någonting. Det innebär väl dock förmodligen att jag inte är mannen att tipsa dig... :oops:


Jag vet. Därför jag frågar, men kombinationen kompetenta musiker och "bra" ljud inom pop\rock är tyvärr sällsynt nuförtiden.

Skulle kunna tänka mig Lalehs senaste men ljudet är så dåligt att man skäms för hennes skull. Metallicas senaste är också en kandidat (om man bortser från usla gitarrsolon) men samma sak där.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Dags för lite nytt. Tipsa mig!

Inläggav HenrikTornquist » 2017-05-11 21:21

Haken, Mangrove, Elephant Plaza.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Dags för lite nytt. Tipsa mig!

Inläggav PerStromgren » 2017-05-11 21:40

ottovonkopp skrev:
PerStromgren skrev:
Jag gillar pop\rock med kompetenta musiker och "bra" ljud.


Det är väldigt brett; det finns tusentals band! Kan du snäva in beskrivningen en aning? Exempel du gav säger åtminstone inte mig någonting. Det innebär väl dock förmodligen att jag inte är mannen att tipsa dig... :oops:


Jag vet. Därför jag frågar, men kombinationen kompetenta musiker och "bra" ljud inom pop\rock är tyvärr sällsynt nuförtiden.


Steely Dan?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Dags för lite nytt. Tipsa mig!

Inläggav Dartman » 2017-05-11 22:38

Två till norska:

Airbag med en gitarrist starkt influerad av David Gilmour, börja med deras senaste Disconnect.

D'Accord. Charmiga grabbar. Tvärflöjt förekommer.


/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Dags för lite nytt. Tipsa mig!

Inläggav ottovonkopp » 2017-05-12 07:40

Tackar för tipsen. Nu har jag lite att gå igenom i helgen.

Plågade mig igenom listan Rock idag på Spottan och hittade gruppen Thunder som jag blev nyfiken på.

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: Dags för lite nytt. Tipsa mig!

Inläggav Zeeall » 2017-05-12 20:28

Gillar du Mustasch så ska du lyssna på Skraeckoedlan!








Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Dags för lite nytt. Tipsa mig!

Inläggav ottovonkopp » 2017-05-18 15:25

Tack för förslagen så här långt men tyvärr så har jag ännu inte hittat något värt att köpa. :oops:

Lyssnade tom genom Kralls senaste, bra ljud men inte så kul musik.

Elephant Plaza är bästa kandidaten hittills men albumet håller inte hela vägen dessutom tyckte jag mig skönja "trasiga" trummar lite här och var. Kanske CD:n låter bättre än Spotify?

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Dags för lite nytt. Tipsa mig!

Inläggav ottovonkopp » 2017-05-19 11:07

Det blev Opeth - Sorceress. Ska bli spännande om man kan lyssna på den nykter. Ser sådär ut på http://dr.loudness-war.info/album/view/116850

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: Dags för lite nytt. Tipsa mig!

Inläggav Zeeall » 2017-05-21 14:06

ottovonkopp skrev:Det blev Opeth - Sorceress. Ska bli spännande om man kan lyssna på den nykter. Ser sådär ut på http://dr.loudness-war.info/album/view/116850


Så tråkigt eftersom förra skivan mäter såhär http://dr.loudness-war.info/album/view/72314
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Dags för lite nytt. Tipsa mig!

Inläggav ottovonkopp » 2017-05-24 11:22

Haha! De är ju hetare än någonsin!

https://www.ginza.se/product/styx/the-mission/380827/

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: Dags för lite nytt. Tipsa mig!

Inläggav Zeeall » 2017-05-25 00:48

Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Dags för lite nytt. Tipsa mig!

Inläggav ottovonkopp » 2017-06-22 11:04

Opeth blev en besvikelse. Tur det var rea. Kan inte säga att jag finlyssnat på den men tyckte mig höra trasiga cymbaler, lite distad sång och en bas som ballade ur så fort det blev stökigt i musiken. Trist.

Styx senaste verkar lovande både ljud och musikmässigt.

Detta band låter kul också, The Night Flight Orchestra. Hoppas bara att den inte låter så illa som DR databasen visar.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Dags för lite nytt. Tipsa mig!

Inläggav JB » 2017-07-29 16:26

ottovonkopp skrev:Opeth blev en besvikelse. Tur det var rea. Kan inte säga att jag finlyssnat på den men tyckte mig höra trasiga cymbaler, lite distad sång och en bas som ballade ur så fort det blev stökigt i musiken. Trist.

Styx senaste verkar lovande både ljud och musikmässigt.

Detta band låter kul också, The Night Flight Orchestra. Hoppas bara att den inte låter så illa som DR databasen visar.
[ Spotify ]
[ SWP ]


Vill du ha en Opeth skiva med bra produktion så bör du skaffa "Damnation".
Annars är "Black Water Park" är deras bästa skiva enligt mig (och många andra), men ljudet är ganska dåligt på den.

ninecats
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2014-11-07

Re: Dags för lite nytt. Tipsa mig!

Inläggav ninecats » 2017-08-26 00:05

Kolla in Steven Wilson på Spotify, geniet som frontade Porcupine Tree. Han har en finfin sololatalog, senaste skivan är hans mest tillgängliga hittils, "To The Bone". On du söker bra ljud och bra musiker det vill säga, han producerar själv dessutom.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Dags för lite nytt. Tipsa mig!

Inläggav ottovonkopp » 2017-08-28 08:56

ninecats skrev:Kolla in Steven Wilson på Spotify, geniet som frontade Porcupine Tree. Han har en finfin sololatalog, senaste skivan är hans mest tillgängliga hittils, "To The Bone". On du söker bra ljud och bra musiker det vill säga, han producerar själv dessutom.


Tackar! Har precis spelat igenom den och den är rätt ok. Lite David Gilmour stuk på gitarrspelet men tyvärr inte i samma klass riktigt. Ska ge den en chans till vid tillfälle.

Gillade Deadwing med PP. Önskar dock att de offrat några DB för lite mer dynamik och mindre dist och precis som med Metallica så hade det funkat bättre utan gitarrsolon.

Vet inte om jag har problem med hörseln men tycker nog att Steven Wilsons album låter lite hårt och jobbigt trots att de "mäter" fint.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Dags för lite nytt. Tipsa mig!

Inläggav ottovonkopp » 2017-08-28 09:23

Satt i helgen och letade efter lite nytt och spelade listan Rock idag på Spotify. Satt och led genom några låtar och plötsligt var det en som stack ut, en ny låt med Foo Fighters.

Den stack ut tack vare att den lät betydligt bättre än det andra övertrimmade skränet. Det gick till och med att skruva upp utan att få stresshjärta. Ska bli intressant att höra resten av albumet. Hoppas att fler märker att de kan sticka ut genom bra inspelningar.

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Dags för lite nytt. Tipsa mig!

Inläggav gflar » 2017-08-28 18:26

En kompis tipsade mig om "Ticket to the moon" (progmetal)
Jag gillade dom, så jag tipsar vidare

ninecats
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2014-11-07

Re: Dags för lite nytt. Tipsa mig!

Inläggav ninecats » 2017-08-29 21:44

ottovonkopp skrev:
ninecats skrev:Kolla in Steven Wilson på Spotify, geniet som frontade Porcupine Tree. Han har en finfin sololatalog, senaste skivan är hans mest tillgängliga hittils, "To The Bone". On du söker bra ljud och bra musiker det vill säga, han producerar själv dessutom.


Tackar! Har precis spelat igenom den och den är rätt ok. Lite David Gilmour stuk på gitarrspelet men tyvärr inte i samma klass riktigt. Ska ge den en chans till vid tillfälle.

Gillade Deadwing med PP. Önskar dock att de offrat några DB för lite mer dynamik och mindre dist och precis som med Metallica så hade det funkat bättre utan gitarrsolon.

Vet inte om jag har problem med hörseln men tycker nog att Steven Wilsons album låter lite hårt och jobbigt trots att de "mäter" fint.

Det är en finfin växare och visst, även jag kan tycka att Stevens produktioner ibland är något "hårda" i brist på bättre ord, inte att de saknar dynamik eller punsch men lite väl... tillrättalagt, rent ljudmässigt kanske. Han mixar dock rikigt bra.

Lustigt med Foo Fighters, allt jag hört av dem senaste åren har varit väääldigt utmattande för öronen, vore kul om de hittat lite liv i deras låtar.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Dags för lite nytt. Tipsa mig!

Inläggav ottovonkopp » 2017-08-30 07:28

ninecats skrev:
ottovonkopp skrev:
ninecats skrev:Kolla in Steven Wilson på Spotify, geniet som frontade Porcupine Tree. Han har en finfin sololatalog, senaste skivan är hans mest tillgängliga hittils, "To The Bone". On du söker bra ljud och bra musiker det vill säga, han producerar själv dessutom.


Tackar! Har precis spelat igenom den och den är rätt ok. Lite David Gilmour stuk på gitarrspelet men tyvärr inte i samma klass riktigt. Ska ge den en chans till vid tillfälle.

Gillade Deadwing med PP. Önskar dock att de offrat några DB för lite mer dynamik och mindre dist och precis som med Metallica så hade det funkat bättre utan gitarrsolon.

Vet inte om jag har problem med hörseln men tycker nog att Steven Wilsons album låter lite hårt och jobbigt trots att de "mäter" fint.

Det är en finfin växare och visst, även jag kan tycka att Stevens produktioner ibland är något "hårda" i brist på bättre ord, inte att de saknar dynamik eller punsch men lite väl... tillrättalagt, rent ljudmässigt kanske. Han mixar dock rikigt bra.

Lustigt med Foo Fighters, allt jag hört av dem senaste åren har varit väääldigt utmattande för öronen, vore kul om de hittat lite liv i deras låtar.


Ser ut som de "offrat" ett par db för bättre dynamik på senaste singeln iaf. http://dr.loudness-war.info/album/list/ ... oo+fighter

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Dags för lite nytt. Tipsa mig!

Inläggav juanth » 2017-08-31 09:21

En svensk artist som i mitt tycke är underskattad, iaf om man jämför antal lyssnare/mån på spotify. (Kanske inte säger allt)
Nåja, jag tipsar om Christian Kjellvander med https://open.spotify.com/track/2gQU0kFn ... i=MNf6dTtT
Välproducerad och med bra dynamik inspelat material som jag förstår brukar kallas Americana.
Låter säkert än bättre på tex tidal.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Dags för lite nytt. Tipsa mig!

Inläggav Tompa_39 » 2017-09-01 15:21

Lite härlig gammal svensk mjuk melodiös rock kanske? :-)





Peter Lidström på gitarr, klart underskattad, riktigt schyssta solon....lite som en blandning mellan Steve Lukather och Dann Huff...
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Dags för lite nytt. Tipsa mig!

Inläggav ottovonkopp » 2017-11-23 14:24

Då var det dags för nästa Absolute Music (83).

Funderar på Bob Marley, Legend. Någon som har den utgåvan från 2009 de säljer på CDON? Finns ju några som ser bra ut men just denna är inte med i databasen.

http://dr.loudness-war.info/album/list/ ... bum=legend


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster