Knosti skivtvätt

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Knosti skivtvätt

Inläggav momus » 2017-06-06 14:17

Har varit ute i det underbara vädret (nationaldagen i Stockholm) och letat lite i förrådet. Hittade då ett par äldre skivor (vinyl) som tidigare tillhört min numera avlidna fader. Han var en stor operafantast och hade en del operaboxar som jag nu övertagit. Har också inköpt en ”Knosti Skivtvätt” på Thomann. Den dök upp häromdagen. Jag har väl en ca 1000 s k vinylplattor. Har väl tänkt någon gång att tvätta vissa skivor, men nu så tog jag farsans gamla ”Don Carlo” med Carlo Maria Guilini från 1971. Det är en EMI (Angel) inspelning och har väl varit sådär tyst. På skoj så tvättade jag skiva nr 5 -6 i boxen (där min favoritaria finns). Prins Filip sjunger att ”hon älskar mig inte mer”. Det är tyst, mkt pianissimo. Mycket knäppar och störningsmoment som det brukade vara på äldre engelska pressningar. Lyssnade på den otvättade - knäpp och sprak. Som vanligt. Tvättade i Knosti (ca 5 min).
Skivan låter som ny. Inga knäppar och sprak ( i alla fall ytterst få). En klar förbättring. Så för er som funderat på en 20 - 30 tusen kronors skivtvätt, vissa skivor blir bra mycket bättre med Knosti för ca 500 spänn. Men det kanske blir lite kladdigare.

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster