Lordes ny album

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Lordes ny album

Inläggav sprudel » 2017-06-21 13:28

It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Lordes ny album

Inläggav Belker » 2017-06-21 13:37

Snabblyssnade häromdan, men det kändes inte som Green Light-nivå. Ska ge det än chans till!

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Lordes ny album

Inläggav genstruktur » 2017-06-21 13:52

Lyssnade igenom det en gång i förrgår, tycker det gav mersmak men krävs fler lyssningar !
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Lordes ny album

Inläggav sprudel » 2017-06-21 20:46

Vad intressant att det inte klickade för er direkt vilket det gjorde hos mig nu på Mollösund med piM-baserad setup.
Mer lyssning och ännu bättre nu. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Lordes ny album

Inläggav paa » 2017-06-22 00:14

Inte min kopp te tyvärr.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Lordes ny album

Inläggav genstruktur » 2017-06-22 08:06

Själv tycker jag oftast att riktigt bra plattor gillar jag oftast inte riktigt fullt ut vid första lyssningarna, utan de känns ofta helt okej och lite intressanta. De brukar sätta sig riktigt ordentligt först efter ett par lyssningar, så det behöver inte vara något dåligt tecken att jag inte gillade denna med en gång. Skulle sagt 3/5 vid första lyssningen i betyg. Var liknande med hennes första platta! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lordes ny album

Inläggav Bill50x » 2017-06-22 08:29

Lyssnat en gång under matlagning och det var inget som direkt fastnade. Ska ta en vända till idag så får vi se (höra).

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Lordes ny album

Inläggav sprudel » 2017-06-22 09:04

genstruktur skrev:Själv tycker jag oftast att riktigt bra plattor gillar jag oftast inte riktigt fullt ut vid första lyssningarna, utan de känns ofta helt okej och lite intressanta. De brukar sätta sig riktigt ordentligt först efter ett par lyssningar, så det behöver inte vara något dåligt tecken att jag inte gillade denna med en gång. Skulle sagt 3/5 vid första lyssningen i betyg. Var liknande med hennes första platta! :)


Håller med att det ofta är så. Antagligen slår hennes musik an träffsäkert på strängar hos mig. Albumet gick hela kvällen igår. :)
Köper den på CD också till stora anläggningen, hon är värd den lilla peng som spiller över till henne.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Lordes ny album

Inläggav genstruktur » 2017-06-22 09:26

sprudel skrev:
genstruktur skrev:Själv tycker jag oftast att riktigt bra plattor gillar jag oftast inte riktigt fullt ut vid första lyssningarna, utan de känns ofta helt okej och lite intressanta. De brukar sätta sig riktigt ordentligt först efter ett par lyssningar, så det behöver inte vara något dåligt tecken att jag inte gillade denna med en gång. Skulle sagt 3/5 vid första lyssningen i betyg. Var liknande med hennes första platta! :)


Håller med att det ofta är så. Antagligen slår hennes musik an träffsäkert på strängar hos mig. Albumet gick hela kvällen igår. :)
Köper den på CD också till stora anläggningen, hon är värd den lilla peng som spiller över till henne.


Så gör jag med, om det är riktigt bra köper jag skivan. Skall lyssna mer på den framöver....
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lordes ny album

Inläggav Bill50x » 2017-06-22 10:00

Nu haver jag lyssnat igen - och det är en pärla! Riktigt bra musik, finurliga melodier, bra sång och snyggt producerat. Duktig tjej.

Och som vanligt låter en CD-rip bättre än Spotify...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Lordes ny album

Inläggav genstruktur » 2017-06-22 12:55

Kör en omgång på kneget as we speak
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Lordes ny album

Inläggav genstruktur » 2017-06-28 22:02

Jaaa! Har lyssnat en 5-6 gånger nu och polletten trillade ned precis. Mycket bra skiva. Fantastiskt begåvad ung tjej. Fast på förra plattan var hon ju ännu yngre iofs :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Lordes ny album

Inläggav genstruktur » 2017-06-28 22:10

Skivan beställd :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Lordes ny album

Inläggav Belker » 2017-07-07 18:02

Har lyssnat mer nu och jag håller med - den är bra! Men den är full av mystiska ljud som jag inte fattar om de är dist eller medvetet. Ta stora trumman 6 sek in i Hard Feelings/Loveless, t.ex. Det känns väl onödigt att den ska låta så?
Har lyssnat på Tidal HiFi och Spotify Premium.

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Lordes ny album

Inläggav joakimfors » 2017-07-11 23:03

Bild

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Lordes ny album

Inläggav sprudel » 2017-07-12 06:45

Det här med musikproduktion kan nog analogiseras med konstens historia då man gick från realistiskt återskapande till abstrakt konst. Nya tekniska möjligheter ger utrymme för kreativitet hur det ska låta och det kan tänkas att producenter/mastrare ser det som en konstnärlig frihet/rättighet att mastra till ett specifikt sound.
Återgivningen av akustiska instrument o röster är inte längre gjord med samma ambition som tidigare.
På samma sätt som betraktare av abstrakt konst kan uppskatta det de ser kanske "söndermastrad" musik kan upplevas njutningsbar av vissa personer.
Artefakterna är en del av ett konstnärligt uttryck?
Detta med anledning av bland annat kommentaren ovan att en trumma skall väl inte låta så?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Lordes ny album

Inläggav Belker » 2017-07-12 07:06

Jag är den förste att hålla med. Einstuertzende Neubauten, Kanye West och Justice är favoriter. Dist och MasVis-korv kan definitivt vara del av uttrycket. Det här är annorlunda dock. Det mesta är gjort för att låta "fint", det var därför jag reagerade. Att skivan är "söndermastrad" enligt faktiskts standard är känt, det konstaterade dr.loudness-war.info samma minut som den släpptes. Jag misstänker att den klipper digitalt och i så fall tycker jag gränsen är passerad, bokstavligen. Vill man ha ett klippt ljud? Fine, men klipp då i studion, inte i min dac. Om det inte är en ren konstinstallation, där musiken ska leva ett eget liv hos konsumenten. På den konceptuella nivån tror jag inte Lorde är, dock.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Lordes ny album

Inläggav Belker » 2017-07-12 07:29

Nu svarar jag på mitt eget inlägg och hävdar motsatsen! Det kan vara så att låten, som handlar om trasig kärlek, illustrerar det med trasig musik. Lorde verkar lite upptagen av operfekt och det visar sig här. Så, då var det löst och vi kan forsätta gubbgnälla om dålig dynamik! :D


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster